انواع دمنوش را بنوش


6,480

انواع دمنوش-مجله باسلام

نمی‌دانم از کی، اما مدتی‌ست که بازار انواع دمنوش‌ های گیاهی و میوه‌ای گرم شده.عده‌ای به علت اینکه فکر می‌کنند چای سیاه خاصیتی ندارد و عده‌ای دیگر به خاطر میل به نوشیدن نوشیدنی‌های گرم در پاییز و زمستان با دنیای دمنوش‌ها ارتباط برقرار کرده‌اند. البته نوشیدن بعضی از دمنوش‌ها در فصول سرد می‌تواند تنتان را گرم کند. برای اینکه مناسب‌ترین و مفیدترین دمنوش را پیدا کنید، اول باید خواص آن‌ها را بشناسید تا بدانید کدام دمنوش حلال مشکلات شماست.

معرفی دمنوش با طبع گرم

دمنوش های گیاهی از میوه‌های خشک‌شده، گل‌ها، گیاهان و ادویه‌جات تهیه می‌شوند و به همین دلیل با ذایقه‌ها و سلایق مختلف هماهنگ هستند. دمنوش های گیاهی می‌توانند جایگزین نوشیدنی‌های پُرشکر یا آب باشند و گاها نقش دارو را در زندگی فرد بازی کنند چون این نوشیدنی‌های منحصربه‌فرد فواید بی‌شماری نیز برای سلامتی دارند. در مطلب زیر شما را با دمنوش‌هایی با طبع گرم آشنا می‌کنیم.

دمنوش بابونه

شب از نیمه گذشته و خواب به چشمتان نمی‌آید؟ فردا صبح زود باید به محل کار یا دانشگاه بروید؟ خب لازم است کمی بابونه میل کنید. دمنوش یا چای بابونه به سبب خواص آرامش‌بخش خود شناخته شده است و به درمان بی خوابی و داشتن خواب راحت کمک می‌کند.

در دو پژوهش، تأثیرات دمنوش بابونه بر اختلالات خواب، بررسی شده‌اند. در یکی از این پژوهش‌ها ۸۰ زن که به‌تازگی وضع‌حمل کرده بودند، برای دو هفته دمنوش بابونه نوشیدند. پس از دو هفته، کیفیت خواب تمامی آنها بهبود یافت و علائم افسردگی کمتری از خود بروز دادند، البته این دمنوش سطح قند و چربی را هم پایین می‌آورد.

دمنوش به‌ لیمو

دمنوش به لیمو، دمنوش محبوب مادربزرگ‌هاست، داخل گنجه و کمد خانه‌شان پیدا می‌شود و حلال بسیاری از مشکلات است. به لیمو یک گیاه معطر است که بویی شبیه به، لیمو دارد. برگ این گیاه معطر خاصیت درمانی فراوانی دارد که می تواند به رفع تپش قلب، استرس و خستگی‌های روحی، بی خوابی، سردرد و سرماخوردگی و سرفه کمک کند.

پادشاه انواع دمنوش لاغری، زنجبیل

کافی است یک لیوان آب به جوش آورید و یک تکه زنجبیل تازه را در آب در حال جوش انداخته، بگذارید 10 دقیقه به‌خوبی دم بکشد. اگر دلتان می‌خواهد وزن کم کنید خوب است بدانید این دمنوش از نوشیدنی‌های محبوب کسانی است که قصد کاهش وزن دارند.

با چکاندن یک لیموی ترش در آن در برابر سرماخوردگی در زمستان و پاییز هم ایمن می‌شوید. کافی است صبح‌ها ناشتا از این دمنوش خوش‌طعم میل کنید. سم‌زدایی، کمک به هضم هرچه بهتر مواد غذایی، حفظ شادابی پوست و کمک به تصفیه خون خواص این دم‌نوش پرطرفدار هستند.

دمنوش بهارنارنج

می‌خواهید عطر شیراز و نارنجستان‌های مازندران را به خانه‌تان بیاورید؟ بهارنارنج دم کنید. بهارنارنج هم از انواع دمنوش‌هایی است که خوش‌طعم و عطر است و از نوشیدنش لذت خواهید برد. اشتهایتان را افزایش می‌دهد و شادی و نشاط به شما می‌بخشد. دمنوش بهارنارنج کمک می‌کند دردهای عضلانی‌تان را کاهش دهید.

دمنوش آرامش بخش گل گاو زبان

از قدیم همیشه به کسانی که زود عصبی می شدند و یا استرس زیادی داشتند گل گاوزبان توصیه می کردند. نوشیدن این دمنوش در ایام امتحانات و یا مواقعی که مشغله های فکری شما زیاد است به شدت توصیه می شود. اگر در خانواده‌تان کسی هست که از افسردگی و یا اضطراب بیش از حد رنج می برد می توانید با دم کردن روزانه این دمنوش مفید به بهبود وضعیتش کمک کنید.

دمنوش آرامش بخش گل گاو زبان- انواع دمنوش ها- مجله باسلام
گیاه آرامش بخش گل گاو زبان- مجله باسلام

دمنوش بادرنجبویه

بادرنجبویه گیاه محبوب زنبور عسل است. وقتی زنبور مسافت زیادی از کندو دور می‌شود، با عطر این گیاه راه بازگشت خود را پیدا می‌کند. دمنوش بادرنجبویه مقوی قلب و اعصاب، خون ساز، تقویت کننده سلول‌های مغز، فوق العاده آرام بخش، محرک معده، خواب آور، نشاط آور، ضد صدای گوش، ضد تشنج و ضد اسپاسم، ضد بیماری‌های کلیوی و بوی بد دهان است.

دمنوش دارچین

دمنوش دارچین مثل دمنوش زنجبیل، بهبوددهنده دردهای مفصلی است و ‌می‌تواند خواب افرادی كه دچار پرخوابی هستند را متعادل نماید. نوشیدنی دارچین، بوی بد دهان را با عطر خاصی که دارد از بین می‌برد و در كاهش عفونت‌های دندانی اثر مثبت دارد.

مصرف دمنوش دارچین در دوره‌های ماهانه بانوان توصیه نمی‌شود؛ زیرا تا حدودی باعث افزایش خونریزی می‌شود. البته خواص دارچین آنقدر زیاد هست که لازم است یک مقاله کامل درباره آن بخوانید.

دمنوش دارچین-انواع دمنوش های گیاهی-مجله باسلام
دمنوش تسکین دهنده دارچین-مجله باسلام

اسطوخودوس، رقیب اصلی انواع دمنوش های آرامش بخش

دمنوش اسطوخودوس با عطر بی نظیر و آرام بخش خود، شما را آرام می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که اسطوخودوس سرعت فعالیت دستگاه عصبی را پایین می‌آورد و باعث آرامش فرد می‌شود. این خاصیت به رفع اضطراب، بی خوابی، استرس و افسردگی کمک می‌کند. یکی دیگر از کاربردهای سنتی دمنوش اسطوخودوس، درمان مشکلات گوارشی همچون معده‌ی عصبی و سوهاضمه است.

فواید دمنوش آویشن

آلودگی هوا، دود و دم و ویروس‌ها همیشه و همه‌جا همراه ما هستند و می‌توانند به راحتی سلامت ما را به خطر بیاندازند. اما شما می‌توانید با نوشیدن یک فنجان دمنوش آویشن خودتان را بیمه کنید. بله آویشن همان ادویه گوشه‌ی میزهای فست فود می‌تواند کبد و روده و قلبتان را جلا دهد.
البته در روزهای سرماخوردگی هم از دمنوش آویشن غافل نشوید چون به راحتی می‌تواند غولِ سرماخوردگی را شکست دهد. کافیست یک قاشق آویشن خشک شده را با مقداری آب جوش در قوری بریزید و روی شعله غیر مستقیم دم کنید. البته در این دمنوش حتما به نبات یا عسل نیاز دارید، یا حتی چند حبه قند.

چطور دمنوش درست کنیم؟

یادتان باشد انواع دمنوش‌ها داخل آب جوش ریخته می‌شوند و مجدد روی حرارت قرار نمی‌گیرند، در خصوص اکثر دمنوش ها درجه آب مناسب 80 تا 90 درجه است، پس از آب نیم جوش برای تهیه دمنوش استفاده کنید. لیوان دمنوش یا قوری دمنوش برای تهیه دمنوش در خانه مناسب هستند.
البته درست کردن انواع دمنوش در خانه کار چندان دشواری نیست اما می‌توانید سری به دمنوش‌های موجود در باسلام بزنید و با مزه‌ی دمنوش‌های ارگانیک غرفه‌ها آشنا شوید. با یک فنجان دمنوش و یک کتاب، شب‌های بلند فصل‌های سرد را خاطره انگیز کنید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پوران دخت دانشور شکوهی
پوران دخت دانشور شکوهی
4 سال قبل

عالی

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x