بنه کوهی، پسته‌ای چرب و خوشمزه از دل کوهستان!


21,730

بنه کوهی-مجله باسلام

بنه کوهی چیست؟ بنه یکی از مغزی‌جات خوشمزه و مفید است که اگرچه مانند پسته‌های خندان چندان معروف نیست اما خواص زیادی دارد که نمی‌توان بی‌تفاوت از کنارش گذشت.
برای به‌دست آوردن پسته کوهی، باید کمرتان را محکم ببندید و راهی مناطق کوهستانی ایران شوید. بنه یا همان پسته کوهی یا پسته وحشی که ارتفاع درختش تا ۷ یا ۹ متر می‌رسد، در مناطق مختلف نام‌های گوناگونی دارد و یکی از حبوبات‌ بسیار گرم و انرژی‌زاست. بنه سبز پوسته‌ای نازک دارد که می‌توان به راحتی آن را خورد.

زمانی که در تابستان میوه بنه می‌رسد، پوسته سختی پیدا می‌کند که به آسانی شکسته نمی‌شود و برای مصرف آن، ابتدا بنه را در هاون می‌کوبند و بعد از خرد شدن بنه‌ها، برای چند دقیقه در آب داغ نگه می‌دارند ( تیره رنگ شدن آب به خاطر روغنی بودن مغر بنه است) و بعد از آن با صافی پوسته‌های سفت بنه را از مغز آن جدا می‌کنند و از آن برای مصارف مختلفی استفاده می‌کنند.

خواص پسته کوهی-بنه کوهی-مجله باسلام
پسته کوهی خواص فراوانی دارد.

شیره‌ سقز، شیره‌ای از دل درخت بنه کوهی

درخت بنه منبع تولید شیره سقز است. سقز صمغی به رنگ سبز خیلی روشن، غلیظ و بسیار چسبنده است که استفاده دارویی زیادی دارد و به عنوان یک ملین قوی در درمان یبوست و درمان ناراحتی‌های گوارشی استفاده می‌شود.

۲۵ درصد از شیره سقز حاوی روغن پرارزش و صنعتی تربانتین است‌. بیشتر ما چون از بنه کوهی شناختی نداریم کمتر از این ماده غذایی مفید استفاده می‌کنیم و از طرفی به دلیل صادرات آن، کمتر فرصت استفاده کردن از این پسته کوهی را پیدا می‌کنیم.

شیره سقز-بنه کوهی-مجله باسلام
شیره سقز را از درخت بنه می‌گیرند.

پسته کوهی را چطور مصرف کنیم؟

اگر دنبال اطلاعات بیشتری از خواص بنه کوهی و این که اصلاً بنه کوهی چیست و از کجا می‌آید هستید، می‌توانید با جستجوی عبارت (حبه الخضرا ) در میان منابع کهن طبی با خواص و طریقه مصرف آن بیشتر آشنا شوید اما اگر دنبال یک تجربه‌ی بومی و بدون جستجو هستید، ساکنان بومی مناطقی که زیستگاه این معجون کوهی‌اند، معتقدند:

راحت‌ترین شکل مصرف بنه کوهی، درست کردن آب بنه است. آن‌ها مغز میوه بنه رسیده را آسیاب می‌کنند و بعد در آب جوش می‌ریزند و غذایی به نام آب بنه با آن تهیه می‌کنند. غذایی خوشمزه که در استان کرمان آن را قاتق بنه می‌نامند.

در بعضی از مناطق کوهستانی مانند کردستان به پسته کوهی، قزوان می گویند که برای خوشبو کردن دوغ و روغن حیوانی و همچنین درست کردن ترشی از آن استفاده می‌کنند. البته این گونه مصرف کردن بنه مربوط به فصل بهار است که بنه هنوز سبز و نارس است.

همچنین برای استفاده‌ی بیشتر از خواص بنه کوهی، می‌توانید پسته کوهی رسیده شده را به همراه غذاهای دیگر مصرف کنید؛ مثلاً به جای گردو در کشک بادمجان‌تان بریزید.

[post id=26126]

مصرف غیر خوراکی پسته کوهی

در گذشته از ضماد پسته کوهی برای جلوگیری از گزیده‌شدن کودکان توسط حشرات استفاده می‌شد. امروزه هم برای التهاب‌ و زخم‌های پوستی و کمک به فرآیند بهبود جراحت‌های سطحی، ضماد پسته کوهی توصیه می‌شود‌. همچنین می‌توانید از این ضماد برای افزایش مقاومت ناخن‌ها استفاده کنید یا با مخلوط کردن پسته کوهی و روغن زیتون، خارش و ترک‌های سطحی پوست‌تان را درمان کنید.

اگر به دنبال یک ماسک صورت فوق‌العاده طبیعی و حرفه‌ای هستید، پسته کوهی را آسیاب کنید و آن را با آب جوش‌ مخلوط کنید. بعد بنه را از صافی بگذرانید تا پوسته‌های بنه که به استخوان معروف است، جدا شود. در نهایت یک ماسک طبیعی و روغنی و خوش‌بویی دارید که می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

خواص بنه کوهی

  • اگر دچار کم‌ خونی هستید، با مصرف مدام پسته کوهی در طبخ غذا می‌توانید کم خونی خود را رفع کنید.
  • یکی از خواص بنه کوهی، درمان سردرد است؛ پس مصرف پسته کوهی را فراموش نکنید.
  • اگر نرمی استخوان دارید، پسته کوهی را فراموش نکنید.
  • پسته کوهی به تقویت قوای جنسی کمک می‌کند.
  • از دیگر خواص بنه کوهی، درمان کمر درد و پوکی استخوان است.
  • به دلیل خواص بنه کوهی، مخلوط پودر بادام زمینی و بادام درختی و پسته کوهی به همراه مقداری شکر (شکر سرخ)، می ‌تواند به افزایش وزن شما کمک کند. این مخلوط به علت کالری بالایی که دارد، علاوه بر افزایش وزن، ویتامین‌های مورد نیاز بدنتان را هم تأمین می‌کند.
  • برای تقویت و پیشگیری از آلزایمر می‌توانید مصرف پسته کوهی را در لیست غذایی‌تان قرار دهید.

البته مراقب باشید که مصرف بی رویه‌ی آن مثل مصرف افراطی هر چیز دیگری می‌تواند ضرر داشته باشد.

[post id=20750]

طرز تهیه ترشی بنه کوهی

ترشی بنه کوهی، یکی از ترشی‌های خوشمزه و پرطرفدار است. مراحل طرز تهیه ترشی بنه برخلاف سایر ترشی‌های دیگر، پیچیده نیست و در عرض چند دقیقه ترشی بنه کوهی درست می‌شود. ترشی پسته کوهی با غذاهای محلی طعم دلچسب‌تری دارد.:

  • مقداری سرکه و بنه و سبزیجات معطری چون ترخون و مرزه را با هم ترکیب می‌کنند و به آن سیاه‌دانه و زیره و فلفل اضافه می‌کنند.
  • قبل از ترشی انداختن، بنه را خوب شست‌وشو می‌دهند و آن را آبکش می‌کنند تا آبش کامل خارج شود.
  • بعد آن را دانه دانه می‌کنند و همراه سبزیجات و سرکه داخل شیشه می‌ریزند تا ترشی بنه کوهی خوشمزه‌شان آماده شود.

ترشی پسته کوهی با غذاهای محلی طعم دلچسب‌تری دارد.

بنه کوهی در بازار باسلام

اگر به دنبال تهیه‌ی بنه‌کوهی هستید، نیازی به پیش گرفتن مسیرهای کوهستانی نیست. شما می‌توانید با چند کلیک ساده از غرفه‌های شبکه اجتماعی باسلام خرید کنید و طعم بی‌نظیر این پسته کوهی را بچشید!



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x