سیستم امتیاز غرفه‌داران باسلام تغییر می‌کند


7,002

اعتماد یکی از مهم‌ترین ارکان باسلام است. جلب رضایت مشتری و اعتمادسازی او نه تنها از ارکان باسلام بلکه مبنای هر کسب و کار اینترنتی و مجازی است. بیش از شصت‌هزار غرفه در باسلام حضور دارند. به همین دلیل در ازای تقاضای بازار، گزینه‌های متعددی برای عرضه وجود دارد. برای این که مشتری‌ها بتوانند انتخاب مطمئن‌تری داشته باشند، باید مبنایی برای اعتماد وجود داشته باشد. این مبنا در باسلام همان امتیاز غرفه‌دار است که براساس عملکرد غرفه‌دار در گذشته محاسبه می‌شود. هر وقت با غرفه‌داران حرف می‌زدیم، بازخوردهای زیادی در مورد این امتیاز دریافت می‌کردیم. برای همین تلاش کردیم ایرادهای سیستم قبلی را شناسایی و برطرف کنیم. نتیجه این اقدامات، رونمایی از سیستم جدید امتیاز غرفه‌داران است.مهم‌ترین تغییرات به شرح زیر است:

  • اضافه‌شدن معیارهای جدید

در گذشته تنها عدم رضایت قطعی، کنسلی و تأخیر در ارسال در امتیاز غرفه‌دار تأثیر داشت. اما در سیستم جدید علاوه بر موارد قبل، واکنش دیرهنگام، ارسال اشتباه کالا، تفاوت مشخصات کالای ارسالی با اطلاعات روی سایت، میانگین زمان پاسخگویی و … نیز در نظر گرفته می‌شوند تا در نهایت به مشتریان برای انتخابی مطمئن‌تر کمک کنیم.

  • حذف معیارهایی که غرفهدار در آن‌ها مقصر و مؤثر نیست

علاوه بر افزودن موارد بالا، مواردی را مانند اعلام مشکل توسط مشتری به دلیل تاخیر پست و یا برگشت خوردن بستهدر امتیاز بی‌اثر کردیم تا تعهد شما از مشکلات پستی جدا شود. علاوه بر آن به‌زودی امکانی فراهم می‌کنیم که اگر خود مشتری درخواست داد بسته دیرتر به دستش برسد یا اصلاً سفارشش را کنسل کرد، اثری در امتیاز شما نگذارد و خودش این درخواست را ثبت نماید.

  • امتیاز شما در مقایسه با دیگر غرفه‌داران محاسبه خواهد شد.

در گذشته امتیاز هر غرفه‌دار با خودش مقایسه می‌شد. به این معنی که هر اشتباه، امتیاز منفی مشخصی داشت و با ضریب منفی محاسبه می‌شد. اما در سیستم جدید، عملکرد هر غرفه‌دار در مقایسه با کل بازار سنجیده می‌شود. برای همین به شما کمک می‌کند با کاهش اشتباهات و بهبود نقطه قوت‌ها در رقابت با غرفه‌داران دیگر سریع‌تر پیشرفت کنید. یک اشتباه شما را به قعر جدول نخواهد برد و می‌توانید آن را در معیارهای دیگر پوشش دهید.

  • قرار نیست امتیاز همه 100 باشد.

امتیاز غرفه‌داران مفهومی است که با رقابت ارتباط نزدیکی دارد. مشتری‌ها برای انتخاب بین گزینه‌های مختلفی که دارند به دنبال «بهترین» گزینه هستند. برای همین، مشابه کنکور که فردی که از بقیه بهتر کار کرده رتبه اول را خواهد گرفت و نمره آزمونش براساس تراز عملکرد خودش و بقیه محاسبه خواهد شد، غرفه‌داری هم که در باسلام از بقیه بهتر باشد بالاترین امتیاز را خواهد گرفت و بقیه در مقایسه با او امتیاز خواهند گرفت. ممکن است بهترین نمره کلاس نوزده باشد چون با توجه به معیارهای جدید و سخت شدن رقابت دریافت امتیاز 100 طاقت‌فرسا خواهد بود!خودتان را به چالش بکشید و با سایر رقبا مقایسه کنید.

  • خطاها قابل جبران خواهند بود

در گذشته یک اشتباه کافی بود تا امتیاز کامل برای همیشه از دست برود. اما اشتباه اجتناب‌ناپذیر است و ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. برای حل این مشکل در سیستم جدید، سرعت و شتاب تغییرات امتیاز در امتیازگیری تأثیر دارد. غرفه‌داری را فرض کنید که به علت خطایی در سیستم پست، نتوانسته سفارش‌هایش را سر موقع ارسال کند. طبیعتاً این اتفاق باعث کاهش امتیاز خواهد شد چون کاربر انتظار دارد طبق وعده‌ای که غرفه‌دار به او داده سفارشش را سر وقت تحویل بگیرد. در سیستم امتیاز قبلی، اثر این اشتباه تا مدتی طولانی در امتیاز آن غرفه‌دار قابل مشاهده بود و برای جبران آن می‌بایست تعداد زیادی سفارش بدون خطا تحویل می‌داد تا اثر آن یک اشتباه کمرنگ شود. اما در سیستم جدید، کافی است چند سفارش بعدی را به‌درستی تحویل دهد تا سیستم به طور خودکار متوجه شود آن نقص مقطعی و موقتی بوده و غرفه‌دار با سرعت خوبی در حال رشد است. همین باعث می‌شود اثر منفی آن اشتباه در امتیاز نهایی کاهش یابد. البته عکس این ماجرا نیز وجود دارد. غرفه‌داری را فرض کنید که هزاران سفارش موفق داشته ولی مثلاً ده سفارش آخرش با خطاهای فراوانی همراه بوده. در سیستم قبلی یک غرفه که فروش متوسطی داشته شانس زیادی برای رسیدن به جمع غرفه‌داران پرفروش نداشت. اما در این سیستم وقتی عملکرد خوب یک غرفه‌دار ادامه‌دار نباشد افت سریع‌تری را تجربه خواهد کرد.خلاصه که غول‌های بازار مراقبرقیبان پشت سر خود باشند!

  • سطح‌بندی برای ایجاد رقابت عادلانه

می‌دانیم فروش در بازار شباهتی به مسابقات فوتبال ندارد، ولی به این مثال فوتبالی توجه کنید. در مسابقات فوتبال تیم‌هایی که از لحاظ توانمندی به هم نزدیک هستند را در لیگ‌هایی مجزا قرار می‌دهند تا با هم رقابت کنند. برای همین سطوح مختلفی شکل می‌گیرد و یک تیم از دسته دوم برای قهرمان‌ شدن با تیمی از لیگ برتر مسابقه نمی‌دهد. مشابه همین ماجرا در سیستم جدید امتیاز غرفه‌داران برقرار خواهد بود. طبیعتاً از غرفه‌ای که تازه به باسلام پیوسته انتظار نمی‌رود عملکردی مشابه غرفه‌ای با چهار سال سابقه داشته باشد. پس اگر هر دوی این‌ها را با یک معیار مقایسه کنیم رقابت عادلانه‌ای شکل نخواهد گرفت. برای همین، کل غرفه‌داران باسلام در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار خواهند گرفت تا رقابت به سمت عادلانه‌تر شدن پیش برود.
در زیر نکاتی را گفته‌ایم که به غرفه‌داران برای بالا رفتن در فهرست کمک می‌کند و باعث بهبود رتبه‌شان نسبت به سایر غرفه‌ها می‌شود.

فاکتورهای رتبه‌بندی غرفه‌ها

  1. رضایت مشتری

برای افزایش امتیاز رضایت مشتری مهم است که به این نکات توجه داشته باشید:

  • تعداد یا وزن بسته‌های پستی کم نباشد.
  • طوری بسته‌بندی کنید که هم شکیل باشد و هم در مسیر ارسال آسیب نبیند.
  • کالا را اشتباهی ارسال نکنید و دقیقاً رنگ، اندازه و سایر ویژگی‌های مد نظر مشتری را رعایت کنید.
  • پس از ثبت سفارش به موقع تأیید کنید.
  • سفارشتان را لغو نکنید.
  • موجودی و قیمت محصولاتتان را همیشه به‌روز نگه دارید.
  • اطلاعات محصولتان را دقیق و باجزئیات وارد کنید که مشتری از ویژگی‌های محصول به شکل کامل اطلاع داشته باشد.
  • عکس‌های واضح و از زاویه‌های مختلف به محصولتان اضافه کنید.
  • از مشتریانتان بخواهید به خریدشان امتیاز (ستاره) بدهند. هر چه محصولات با امتیاز بالاتری داشته باشید، امتیاز کلی غرفه‌تان افزایش پیدا می‌کند.
  • نکته: قبل‌تر هم گفتیم که در امتیاز غرفه شما، موارد خارج از کنترل شما مانند تاخیر پستی در نظر گرفته نمی‌شود.
  1. تعهد در ارسال محصول

خوش‌قولی فاکتور مهمی در رتبه‌بندی شماست که هم اعتماد بیشتر کاربر را به همراه دارد و هم در نمایش محصولات شما در جستجوی کاربر تأثیر می‌گذارد. محصولاتتان را به‌موقع ارسال کنید و زمان آماده‌سازی محصولاتتان را همیشه به‌روز نگه دارید.

  1. سرعت پاسخگویی

برای مشتریان پاسخگویی سر وقت خیلی مهم است. زمانی که مشتری از شما چیزی می‌پرسد یا درباره‌ محصول، زمان رسیدن و نحوه ارسال سؤالی دارد، زمان پاسخگویی شما تأثیر زیادی در رضایت او دارد. بهتر است همیشه در دسترس باشید و به‌موقع به مشتریان پاسخ دهید.همه موارد بالا در مقایسه با سایر غرفه‌داران سنجیده می‌شود؛ بنابراین اگر از غرفه‌های همکار در دسته‌ای که در آن قرار دارید، خوش‌قول‌تر، منصف‌تر و متعهدتر باشید، در رتبه‌بندی غرفه‌ها بالاتر نمایش داده می‌شوید و فروش بیشتری گیرتان می‌آید.نگران عملکرد گذشته خود هم نباشید. سرعت تأثیر زیادی در بهبود عملکرد شما دارد و زودتر از آنچه فکرش را بکنید می‌توانید نمره بهتری بگیرید و ضعف‌های گذشته را جبران کنید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
11 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اسدالله عبدالهی
اسدالله عبدالهی
10 ماه قبل

بسیار عالی بود 👌

مینا منصوری نژاد
مینا منصوری نژاد
2 سال قبل

اطلاعات خوب بود

اسفندیاری
اسفندیاری
3 سال قبل

ممنون از این مطلب مفید. من با اینکه شش ماهه غرفه دار هستم اولین بار بود این مطلب رو میخوندم و مفید بود. یکم برنامه و سایت باسلام چه برای غرفه دار و چه خریدار گنگ و سردرگم کننده هست. باشد که بهتر شود.

اراد جلیلوند
اراد جلیلوند
3 سال قبل

من به عنوان یه غرفه دار از زحمات شما تشکر میکنم، ولی ایراداتی هنوز وجود داره ، اول اینکه وقتی مشتری سفارشی رو اشتباهی ثبت میکنه، و نه به تماس پاسخ میدهد و نه تعین تکلیف میکنه چرا از امتیاز غرفه دار کسر میشه ، چرا نظارتی بر نظرات مشتری های بی انصاف وجود نداره که توهین میکنن و قصد تخریب دارن، موضوع بعد اینکه اگر کارشناس شما اشتباه راهنمایی کند مشکل پیش اومده رو چطور میشه حل کرد ،، یه پیشنهاد: نمیشه زمانی که مشتری امتیاز خیلی کم میده قبل از نمایش نظر غرفه دار هم پرسیده بشه ؟؟؟؟ممنونم بابت صبر و حوصلتون

سلمان عابدینی
سلمان عابدینی
3 سال قبل

درود بر شما..
بسیار به جا و شایسته است…. سرعت تحویل در خریدهای آنلاین حتی از کیفیت محصول نیز برای مشتری جذابیت بیشتری دارد.
از تیم با سلام تقاضا دارم از تبلیغ به خصوص بیلبوردهای کوچک و بزرگ در منطقه 1،2،3،4،5،6…کوتاهی نفرمایید.

سفینه
سفینه
3 سال قبل

یه روز من پیشنهاد دادم که باسلام با دیجی کالا رقابت کنه ولی پشیمون شدم چون داره فقط کپی می کنه امتیازدهی هم همینطور هست اگه سه نفر پنج ستاره به کالا بدند ولی یک نفر چهار امتیاز بده( که این فرهنگ ما ایرانی هاست راضی هم باشیم زورمون میاد به طرف ۲۰ بدیم می‌ترسیم زیادیش بشه یا ترس از گرون کردن داریم)
بنظر من یه امتیاز باید باشه برا فوق العاده خوب بودن و یه امتیاز باشه برا فوق العاده بد بودن و یه امتیاز وسط برا در حد انتظار بودن و بین اینها
من خودم بشخصه تا ببینم یه کالایی کمتر از ۴ ستاره داشته باشه نمیخرم ولی ممکنه در حد انتظار باشه اون کالا

غرفه صنایع دستی رهنما
غرفه صنایع دستی رهنما
3 سال قبل

سلام طرح خوبیه ولی بعضی مشتری ها،با اینکه محصول رو دریافت میکنن حتی حاضر نیستند گزینه دریافت کردم را بزنن چه برسد به ستاره دادن و ثبت نظر!
بعضی ها هم نمدانند کجا باید ثبت رضایت و تجربه خرید کنن چون آشنایی زیادی با فضای مجازی ندارند
این دو مسله باعث ضرر غرفه دار در کسب امتیاز میشه.شخصا محصولات با کیفیت داریم و سریع ارسال میکنیم

نصیر بر
نصیر بر
3 سال قبل

سلام
بنظرم سیستم امتیاز غرفه داران مشکل داره جون غرفه مارو زده تعهد ارسال 40 درصد با حالی که ما همیشه در موعد مقرر بسته ها را تحویل پست دادیم و تا حالا نشده که حتی یک دفعه دیر کنیم ، بنظرم این ناکارمدی سیستم امتیاز برای وجهه غرفه ها درست نیست . لطفا اصلاح کنید .
نصیر بر – ادویه مهاراجه

fadhmy909@gmail.com
fadhmy909@gmail.com
3 سال قبل

کارمزد درباسلام خیلی بالاست باتوجه به رقابتی که وجود داره مجبوریم حاشیه سود کمی درنظر بگیریم.وکارمزد بالا خیلی برامون تموم میشه

احمد طالبی
احمد طالبی
3 سال قبل

سلام وقت بخیر یه مشکل که پیام های مشتری دیر به من اعلام میشه غرفه دار مقصر وقتی سیستم با سلام مشکل ارسال پیام رو داره مقصرکیه

دوسین گالری
دوسین گالری
3 سال قبل

ممنون بنظرم مفید هست ،فقط یه مطلبی بهتره غرفه هایی که بالای نود درصد رضایت مشتری دارند به عنوان غرفه ی برگذیده یا غرفه ی ستاره دار شناخته بشن

11
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x