در کارگاه قالی بافی رویاها را به هم گره می‌زنند


2,315

تازه عروس بودم و پشت دار قالی و در کارگاه قالی بافی هر روز با عشق گره‌ها را پشت هم ردیف می‌کردم. این وسط البته نیم‌نگاهی هم به چیدمان‌ خانه‌های امروزی داشتم.

همه‌ی مهارت‌هایی که در کارگاه قالی بافی نیاز دارید

من قالی بافی را از مادربزرگم یاد گرفتم.

او همیشه می‌گفت: «یک قالی‌باف خوب اول از همه باید بتواند خوب و با حوصله نقشه بخواند تا یک وقت گره‌ای را اشتباه نزند، بعد از آن باید دست‌هایی قوی‌ داشته باشد تا هم گره‌های محکمی بزند و هم بتواند از ابزارهای سنگین قالی‌بافی استفاده کند. در نهایت هم باید دقیق و با حوصله باشد تا بتواند ساعت‌ها پشت دار قالی بنشیند و ببافد و ببافد.»

بعدها فهمیدم تنها با حوصله بودن کافی نیست و باید عشق را هم جایی لابه‌لای نخ‌ها ببافم، تا محصول نهایی، یک فرش خوش آب و رنگ و اصیل از آب در بیاید.

با گلیم دست بافت ایرانی خلاقیت را از کارگاه قالی بافی مهمان خانه‌مان کنیم

من عاشق انواع گلیم دست بافت هستم. مخصوصا که این روزها بازار طراحی‌های شلوغ و به روز در انواع گلیم‌ها حسابی داغ شده‌است و می‌توان به راحتی یک گلیم متناسب با رنگ پذیرایی یا اتاق خواب پیدا کرد.

گلیم‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد زیادی دارند؛ مثلا هیچ دو گلیم دست بافتی شبیه به هم نیستند. چرا؟ چون گلیم‌ها را بدون نقشه و بر اساس خلاقیت ذهنی و در لحظه می‌بافند.

گلیم‌های دست‌ بافت ایرانی معمولا با پشم گوسفند و… بافته می‌شوند؛ به همین خاطر هم حسابی انرژی طبیعت را در دل خودشان ذخیره کردند.

گلیم دست بافت ایرانی- صنایع دستی ایرانی- مجله باسلام
گلیم دست باف ایرانی

خوب است بدانید گلیم‌های دست‌ بافت ایرانی با توجه به منطقه‌ای که در آن بافته می‌شوند و طرح کلی‌ای که دارند، نامگذاری می‌شوند.

از مهترین انواع گلیم دست بافت می‌توانیم به گلیم دست بافت تبریز، گلیم دست بافت قشقایی، گلیم دست بافت شیرازی و گلیم دست بافت سیرجانی ‌اشاره کنیم.

[post id=11498]

پادری نمدی فانتزی با هزاران رویای شاد و رنگارنگ وارد می‌شود

خرید پادری نمدی فانتزی- پادری نمدی- صنایع دستی- مجله باسلام
پادری نمدی فانتزی برای تزیین ورودی ها به کار میروند

یک پادری نمدی شیک و قشنگ، خیلی راحت می‌تواند حال و هوای خانه را عوض کند.

پادری‌ها در واقع همان تابلوهای نقاشی البته از نوع زمینی هستند. چون دست طراح برای طراحی و استفاده از شکل‌ها و طرح‌های فانتزی حسابی باز است و می‌تواند کلی طرح و رنگ جذاب را کنار هم بنشاند.

سطح پادری‌های نمدی فانتزی نرم است و آبگیری خوبی هم دارد، برای همین برای استفاده در آشپزخانه یا جلوی سرویس‌ها انتخاب مناسبی هستند.

[product id=20659]

سرپرده سنتی و آوازی که منگوله‌های رنگارنگ‌ می‌خوانند

اگر شما هم مثل من عاشق وسایل سنتی و البته رنگی‌رنگی باشید، حتما با دیدن پرده آویزهایی که عشایر جلوی سیاه چادرهایشان می‌کشند، وسوسه می‌شوید.

سرپرده سنتی- صنایع دستی ایرانی- مجله باسلام
قیمت سرپرده سنتی

این سرپرده‌های سنتی از انواع نخ و پشم بافته می‌شوند و دو حسن دارند؛ اول اینکه فضای خانه را از یک‌نواختی خارج می‌کنند، دوم هم به خاطر رنگی بودن، حواس‌ها را پرت می‌کنند.

این سرپرده‌ها اگر جلوی راهروی اتاق خواب یا اپن آشپزخانه نصب بشوند، یک مانع خوب در مقابل چشم مهمان‌ها هستند و یک‌جورهایی حریم خصوصی خانه را حفظ می‌کنند.

نوع بافت منگوله‌ها در انواع سرپرده سنتی متفاوت است، اما رایج‌ترین منگوله، به مدل پوم پوم یا توپی معروف است. بعضی دیگر از پرده آویزهای سنتی به شکل ترکیبی بافته می‌شوند و در ساخت آن‌ها از انواع نخ و حلقه استفاده می‌شود.

خوب است بدانید با افزایش تعداد پوم‌‌پوم‌ها، کار نهایی متراکم‌تر می‌شود و طبیعتا قیمتش هم افزایش پیدا می‌کند.

[product id=129728]

حرف آخر

از کارگاه قالی بافی بیرون آمده‌ام. قالی تازه‌ام بعد از طی کردن مراحل نهایی، حالا دارد خستگی در می‌کند.

با خودم می‌گویم یک گلیم دست بافت ایرانی و یک پادری نمدی فانتزی برای آشپزخانه همه‌ی چیزهایی هستند که می‌توانند در کنار این قالی هزار نقش به خانه‌ام رنگ و بوی سنتی و اصالت و شادی بدهند.

اگر شما هم به دنبال شادی با چاشنی اصالت در محصولات هستید، می‌توانید به سراغ باسلام بیایید، جایی که در آن اصالت حرف اول را می‌زند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x