نوتلا، شکلاتی که جهان را فتح کرد


16,547

خانوادگی هنرمند بودند. سرِ رشته‌ی شیرین شکلات نوتلا را که بگیری میرسی به یک خانواده خلاق و هنرمند. بعد از جنگ جهانی دوم، منابع کاکائوی جهان کم بود. پیترو فررو، یک کلوچه پز اهل پیمونت در ایتالیا، ماهرانه یک خمیر شیرین خلق کرد که از فندق، شکر و فقط مقدار کمی کاکائوی خام درست شده بود. او آن خمیر را به شکل یک قرص نان درآورد که بتوان آن را تکه تکه و با نان مصرف کرد و نام آن را گیندوجا ، کاراکتر کارناوال مشهور محلی در آن زمان، گذاشت.

خمیر شکلات نوتلا- روز جهانی نوتلا - مجله باسلام
خمیر شکلات نوتلا



در 14 ام ماه می سال 1946 شرکت فررو رسما تاسیس شد. سال‌ها بعد میکله، پسر پیترو فررو نبوغ نوآورانه خود را به کار بست و با سعی و خطا دستورالعمل تهیه را بهبود داد و اولین شیشه کرم فندق و کاکائوی جدید را خلق کرد، هرچند که هنوز اسمی نداشت.

بنابراین او دوباره خلاقیت خود را به کار بست و محبوبترین صبحانه جهان را ابداع کرد: «نوتلا» نوتلا به آلمان راه یافت و آلمانی‌ها به سرعت عاشق این محصول خوشمزه شدند. شیشه‌های تازه با طراحی بدون نقص و تحسین شده نویدبخش یک پیروزی بزرگ شدند.

خمیر شکلات نوتلا- روز جهانی نوتلا - مجله باسلام

نوتلا ، ازدواج فندق و کاکائو

شکلات خوشمزه نوتلا برندی است با قدمتی نزدیک به نیم قرن؛ سال گذشته این شرکت ایتالیایی توانست ۳۶۵ میلیون کیلو نوتلا را در بیش از ۱۶۰ کشور جهان به فروش برساند. نوتلا ترکیب کاکائو و فندق است. نام نوتلا که به شکل Nutella نوشته می‌شود، با زیرکی خاصی انتخاب شده است.


این اسم از دو بخش Nut و ella تشکیل می‌شود که هر یک کاربرد خاصی دارد. Nut برگرفته از Nuts است که به فندق یا ماهیت طبیعی این خوراکی اشاره دارد ‌و ella به‌عنوان یک پسوند که در اغلب نام‌های ایتالیایی نظیر موزارلا (نوعی پنیر) یا کاراملا (نوعی شیرینی ایتالیایی) می‌شنویم، حال و هوایی ایتالیایی به این اسم داده است.


هرچند در ابتدا شاید اینگونه به نظر برسد که بیشترین موارد به‌کاررفته در نوتلا فندق و شکلات باشد؛ اما این چنین نیست. بخش بزرگی از نوتلا را روغن‌های گیاهی که غالبا شامل روغن پالم است در کنار شکر تشکیل می‌دهد.

ترکیبات نوتلا- روز جهانی شکلات نوتلا- مجله باسلام
ترکیبات شکلات نوتلا آنقدرها هم سالم نیست


آزمایش‌های صورت‌گرفته نشان از این دارند که بیش از ۵۰ درصد از نوتلا شامل شکر و روغن‌های گیاهی نظیر پالم است. ۱۳ درصد از نوتلا را فندق تشکیل داده و مقداری نیز کاکائو و شیر کم‌چرب در آن استفاده می‌شود.

چرا نوتلا محبوبیت جهانی دارد؟

نکته اول شیشه و بسته بندی نوتلاست. شکل شیشه‌ی آن فرمی سنتی‌گونه دارد و به دلیل ساخت آن با شیشه و نه پلاستیک، وجهه‌ی لوکسی به خود گرفت است.


نکته‌ی دوم در مورد نوتلا این است که کمپانی فررو هیچگاه نوتلا را به‌عنوان یک جایگزین معرفی نمی‌کند. در واقع هیچ یک از تبلیغات و آگهی‌ها آن را به‌عنوان جایگزینی ارزان‌تر برای شکلات‌هایی که درصد کاکائوی بیشتری دارند، معرفی نمی‌کند؛ بلکه نوتلا اغلب به‌عنوان یک خوراکی که برخلاف سایر گزینه‌ها از وجود فندق نیز بهره می‌برد، معرفی شده است.

[post id=9738]


در واقع جایگزین شدن فندق به جای شکلات در نوتلا نه به‌عنوان یک نقطه ضعف برای ارزان‌تر کردن محصول، بلکه بالعکس به‌عنوان یک برتری در برابر رقبایی که فندق در ترکیب خود ندارند، استفاده می‌شود. بخش بزرگی از تبلیغات نوتلا این خوراکی را به‌عنوان یکی از عناصر اصلی صبحانه می‌داند. بخش دیگری از موفقیت نوتلا را باید در شبکه‌های اجتماعی جستجو کرد.

شکلات صبحانه نوتلا- روز جهانی نوتلا- مجله باسلام
نوتلا به عنوان یک صبحانه لذیذ معرفی میشود



فررو با درک این نکته که شبکه‌های اجتماعی نقش پررنگی در درگیر کردن مخاطبان و مشتریان بازی می‌کند، از سال ۲۰۱۴ و به مناسبت پنجاهمین سالگرد عرضه‌ی نوتلا یک کمپین داستان‌گویی به راه انداخت؛ به‌طوری‌که تمام داستان‌های به اشتراک گذاشته‌شده توسط کاربران با هشتگ nutellastories# در وب‌سایت این کمپانی به نمایش گذاشته می‌شود.

در حال حاضر بیش از ۷۶ هزار خاطره یا به بیان بهتر داستان توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی در بیش از ۱۱۴ کشور جهان به اشتراک گذاشته است. 
طرفداران نوتلا به اندازه‌ای به این برند وفادار هستند که روز ۵ فوریه را به‌عنوان روز جهانی نوتلا با حمایت صنایع غذایی فررو جشن می‌گیرند.

از نوتلای خارجی تا تاهونلا وطنی

حالا که فهمیدم نوتلا چیست و چرا انقدر در جهان محبوب است، خوب است بدانیم در کشور خودمان، محصولی با شباهت زیاد به نوتلا تولید می‌شود با نام «تاهونلا» که البته ارزان‌تر است و سالم‌تر.

تاهونلای پسته- روز جهانی نوتلا- مجله باسلام
تاهونلای پسته

تاهونلا اولین تولید کننده کرم ارده ایران، با بهره‌مندی از فرمولاسیون و تکنولوژی روز در مهد شیرینی و شکلات، تبریز، تولید می‌شود. کرم ارده تاهونلا یکی از پرفروش ترین انواع کرم ارده در بازار بوده که با یک قیمت مقرون به صرفه نیز عرضه می‌شود و با تکیه بر تجربه کاری در زمینه تولید تاهونلا در طعم‌های مختلف کنجدی، وانیلی، کاکائویی و پسته‌ای تلاش دارد ضمن برآورده کردن نیازهای غذایی شما لذت خوردن نوتلا ایرانی را تجربه کنید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x