هسته خرما آسیاب کردیم و پولدار شدیم!


47,965

محصولات هسته خرما فلاوینا

تا به امروز چند خرما به دهان گذاشتید و بعد از خوردن، هسته‌‌ی بی‌نوایش را پرت کرده‌اید توی زباله‌ها؟ تقریباً همه‌ی ایرانی‌ها در عمرشان به وفور خرما خورده‌اند، اما کمتر کسی از خواص و ارزش هسته خرما باخبر است. بله همان هسته‌ی کوچک و سفتی که جزء ضایعات محسوب می‌شود اما ضایعات نیست.

اولین‌بار وقتی گروه فلاوینا تصمیم گرفتند از هسته خرما روغن گیاهی و خوراکی با خواص درمانی بگیرند کسی باور نمی‌کرد موفق شوند، اما امروز روغن هسته خرما فلاوینا خوش درخشیده است.

درآمدزایی با هسته خرما!

تصمیم گرفتیم از هسته خرما، روغن بگیریم

جوان بودند و سرشان پر بود از ایده. دوست نداشتند کارمند باشند می‌خواستند کاری برای خود دست و پا کنند، کاری که از صفر تا صدش را انجام دهند و با به ثمر نشستنش ذوق زده شوند. آقای حیدری یکی از افراد گروه فلاوینا می‌گوید:

«سال 1395 دو نفر از دوستان قدیمی‌ام، که حالا با هم همکار هستیم، به خانه ما آمدند و از ایده تازه‌ای که به ذهنشان رسیده بود برایم گفتند. ایده آنها این بود که از هسته خرما که جزء مهمترین ضایعات محصولات کشاورزی است، روغن خوراکی استخراج کنیم (روغن هسته خرما). ایده خوبی بود اما موانع زیادی داشت. وقتی خواستیم کار را شروع کنیم این ایده را تغییر دادیم و تصمیم گرفتیم از هسته خرما محصولات دیگری تهیه کنیم.

از یکی از دوستان شنیده بودیم که در جنوب، وقتی روزگار به مردم تنگ می‌گرفت و غذایی برای خوردن نبود، مردم محلی هسته خرما را با مشقت آرد می‌کردند و نوعی نان از آن تهیه می‌کردند (نان هسته خرما). در مسیرمان، راجع به فواید و خواص هسته خرما مطالب زیادی خواندیم و شنیدیم، که فکر و اراده ما را تقویت کرد و اینکه می‌شنیدیم این میوه نوعی احساس خوب مذهبی به همراه دارد و میوه‌ای بهشتی است که همه اجزای آن مفید است، به ویژه دور انداختن هسته خرما کراهت دارد، ما را سر ذوق می آورد که در کار خود جدیت و تلاش بیشتری داشته باشیم.»

محصولات فلاوینا با هسته خرما

نمی‌دانستیم چطور هسته خرما را آسیاب کنیم

اولین بار کارشان با یک جعبه خرما شروع شد، جعبه‌ی خرمایی که هسته‌هایش را جمع کردند و هاج و واج ایستادند به تماشا، که چطور هسته‌هایش را پودر کنند. آقای حیدری در این‌باره می‌گوید:

«ابتدای کار ما خیلی ساده، با خریدن یک جعبه خرما تلاش عملی خود را آغاز کردیم و فهمیدیم مشکل اساسی در این است که باید آسیاب مخصوصی تهیه کنیم که بشود این ماده مفید اما سرسخت را با آن آسیاب کرد! چند دستگاه را آزمودیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که می‌بایست دستگاهی توانمند و منحصر به فرد بسازیم. این جا بود که مهندس امامی که تخصص‌شان مکانیک ماشین آلات کشاورزی است به میدان آمدند و این مشکل با تلاش ایشان حل شد.»

البته باید به این توجه کرد که حلقه‌ی اولیه گروه فلاوینا، از افراد تحصیل کرده تشکیل شده بود. سید حمید نوربخش (دکتری صنایع غذایی) با نگاه جامع نگر خود، علیرضا حیدری (دکتری انرژی‌های تجدیدپذیر) با هنر متقاعد کردن آدم‌ها برای خرید محصول، سید حسن امامی (کارشناسی ارشد مهندسی بیوسیستم) با روحیه انعطاف پذیر و قدرت مدیریت بالا دست به دست هم دادند و مسیر را برای ساختن رویایشان هموار کردند.

متخصص آسیاب کردن هسته خرما

فلاوینا؛ یعنی سالم زندگی کنید!

فلاوینا فقط یک برند نیست. یک طرز تفکر است، افراد گروه فلاوینا معتقدند همه‌ی آدم‌ها می‌توانند «از فردا سالم زندگی کنند.» شاید همین عقیده باعث شده تا به امروز از پا ننشیند و برای بهتر شدن کیفیت محصولاتشان تلاش کنند. آقای حیدری در این‌باره می‌گوید:

«در این سال‌ها به طور مستمر در حال یادگیری بودیم، دوره آموزشی که شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار می‌کرد رفتیم و به طور مرتب از مشاوره‌های تخصصی مشاوران متخصص استفاده کردیم. در کل ما همیشه در حال یادگیری و مشورت هستیم. بعضی وقتا فکر می‌کنیم زیادی مشورت می‌کنیم.»

محصولات هسته خرما

فلاوینا تا به امروز توانسته موفقیت‌های زیادی کسب کند:

«پیشرفت ما واقعا خودمون رو هم شگفت زده کرده، ما فروش محصولاتمون در عرض کمتر از یک سال بیش از ده برابر شده و داره گسترش پیدا میکنه. خیلی وقتا به جای اینکه ما بریم بازاریابی خود بازار اومده سراغمون و لطف خداوند بوده که همیشه افرادی که سر راهمون قرار گرفتن بهمون کمک کردن و منشا خیر بودن. از طرفی ما ایده خودمون رو در جشنواره کارآفرینی شیخ بهایی شرکت دادیم و جزء طرح‌های برتر شدیم»

قهوه هسته خرما

از قهوه ی هسته خرما تا نان هسته خرما

شاید برایتان جالب باشد با محصولات تولید شده از هسته خرما بیشتر آشنا شوید، محصولاتی مفید و سرشار از سلامتی . فلاوینا تا به امروز سه دسته محصول تولید کرده است. دسته اول محصولاتی که مواد اولیه کارخانجات محصولات غذایی و آرایشی بهداشتی هستند مثل انواع فیبر خوراکی ـ پایدار کننده ها و انواع روغن‌های درمانی.

دسته دوم محصولاتی که مصرف کننده عمومی دارن که بیشتر فلاوینا رو به آن‌ها می‌شناسند؛ محصولاتی مثل قهوه خرما یا دمنوش هسته خرما که اولین و تنها دارنده سیب سلامت برای این محصول در کشور برای فلاویناست (شهریور 1398).

دمنوش هسته خرما

دسته سوم پودر هسته خرما و نان هسته خرما هم در فلاوینا تولید می‌کنند که همه این محصولات برای کنترل دیابت کاربرد دارند. آقای حیدری می‌گوید:

«نوشیدن یک فنجان قهوه هسته خرما و لذت بردن از طعم خوبش با اطمینان از فوایدش، ارزش یک بار امتحان بی ضرر رو داره! از نان پخته شده با آرد هسته خرما که میل کنید می‌تونید یک خرمای شیرین کنارش بگذارید و فکر کنید یک درخت کوچک خرما در حد یک بند انگشت خورده‌اید!»

محصولات هسته خرما فلاوینا

با هسته خرما درآمدزایی کردیم

بدون شک فلاوینا تا به امروز با مشکلات زیادی جنگیده و موانع زیادی را از جلوی پا خود برداشته است، آقای حیدری وقتی در مورد مشکلاتشان حرف می‌زند با لبخند می‌گوید:

«راه ما برای رسیدن به اینجا خیلی خیلی سخت بوده و ادامه‌اش قطعا خیلی خیلی سخت‌تره. اول از همه نداشتن سرمایه کافی در ابتدای راه، نداشتن تجربه بازار چون ما همه دانشگاهی بودیم ( البته کمک مشاوران شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خیلی خیلی راهگشا بوده) اما مهمترین مشکل ما کسب مجوزها بود، به‌خصوص مجوزهای بهداشتی که بسیار طاقت فرسا بودند و ما را خیلی خیلی اذیت کردند تا جایی که بعضی وقت‌ها واقعاً ناامید می‌شدیم، اما خداوند کمک کرد و بالاخره شد. از طرفی مهم‌ترین موانع کسب کار در کشور ما همون نهادهایی هستن که برای تسهیل کسب و کار درست شدن، و اگر سنگ نندازن جلو پامون و مسخرمون نکنن ( چون ایده نو و خلاقانه داریم)  برای ما کافیه، نیازی نیست کمک کنن.»

محصولات طبیعی با هسته خرما و خواص آن

مردمانِ جنوب به وقت فقر و تنگ‌دستی، هسته خرما را آرد می‌کردند تا نان بپزند، حالا فلاوینا توانسته از همان هسته خرما برای خیلی‌ها درآمد زایی کند. آقای حیدری معتقد است:

«محصولات فلاوینا، برای ارتقا سلامت مصرف کنندگان تولید میشه، ما محصولات را با قلبمون تولید می‌کنیم، با کلی انرژی مثبت با کلی عشق. محصولاتی که از علم روز استفاده می‌کنه، ولی نگاهش محصلات سنتی ایرانه، چیزایی که قدیمی‌ها مفید می‌دونستن، مصرف می‌کردن و سالم بودن را ما با علم روز صنایع غذایی تلفیق کردیم و وقتی می‌شنویم از مشتریامون که مصرف کردن و حالشون بهتر شده و سلامتیشون افزایش پیدا کرده، اگر فعلا هم پول کمی هم به دست بیاریم اما اینکه ازمون تشکر می‌کنن و دعا می‌کنن برامون که موفق بشیم برامون از همه چی مهمتره و کلی ذوق می‌کنیم»

فرآورده های طبیعی از هسته خرما

اگر شما هم کارآفرین هستید…

حالا تیم سه نفره‌ی فلاوینا، به پانزده نفر تبدیل شده و از تولید محصولات‌شان برای پانزده نفر شغل مستقیم ایجاد کرده‌اند (تابستان 1398). با اینکه هنوز محصولات تولیدی‌شان آنطور که باید به دیگران معرفی نشده اما امید و آرزوی‌شان به موفیقت ستودنی است.

اگر شما هم کارآفرین هستید برای رشد و توسعه تولید و فروشتان، در باسلام غرفه بزنید تا هم محصولاتتان را در یک بازار بزرگ و آنلاین عرضه کنید و هم با دیگر کارآفرینان باسلامی آشنا و همفکری کنید.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
11 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
3 سال قبل

من بچه بم هستم اگه هسته خواستین درخدمتم

غلامحسن منفرد
غلامحسن منفرد
3 سال قبل

من بچه بخش بوشکان دشتستان استان بوشهر هستم که منبع خرما هست کسب قصد همکاری داشت در خدمتم 09173779149

غلامحسن منفرد
غلامحسن منفرد
3 سال قبل

من بچه بوشهر هستم و در منطقه ای هستم که خرما فراوان هست هر کس ملیله در زمینه هسته خرما همکاری کنیم در خدمتم شماره تماس09173779149

آسنا
آسنا
3 سال قبل

باسلام وخسته نباشید وآرزوی موفقیت برای شما میخواستم بدونم نحوه نگهداریش چطور و تا چند وقت میشه نگهش داشت من تابستون پارسال درست کردم اما هنوز دست نزدم بهش آیا فاسد شدن وباید دور ریخته بشن یا نه میشه استفاده کرد

سیده زینب میرفیضی
سیده زینب میرفیضی
پاسخ به  آسنا
3 سال قبل

سلام دوست عزیز
میتونید از غرفه‌ی فلاوینا مشورت بگیرید. حتما راهنماییتون میکنن. این هم لینک غرفه شون
https://basalam.com/pooyafaravaran

تقوی
تقوی
پاسخ به  آسنا
1 سال قبل

سلام من برای پروژه دانشگام باید هسته خرما را پودر و روغن گیری کنم میخواستم بدونم برای آسیابش اگه هسته خرما تفت بخوره دیگه ازش روغن در نمیاد درسته؟چون کسی که میخواد پودرش کنه میخواد اول تفتش بدهالبته شستم دوهفته گذاشتم خشک شده.

محمد حسن ساعی پور
محمد حسن ساعی پور
3 سال قبل

سوال
آیا برای درست آرد کردن هسته خرما لازم است پس از شستن چند روزی هسته ها توی آب باشند؟
پس از خارج کردن از آب، چند روز لازم است تا خشک کامل شود ؟ محمد حسن ساعی پور

امیدپیشوایی
امیدپیشوایی
4 سال قبل

باسلام واحترام.انشالله که همیشه موفق باشید.بنده هرمزگانی وازدیارفقرومحرومیتِ شهرستان بشاگردهستم.درخت خرمابه فراوانی درشهرماپیدامیشه امابه دلیل نبودراهِ خوب جهت آمدن سرمایه ونیروی کارمتخصص هنوزدرحدِهمان استفاده سنتی ازخرماهستیم.
میشه ازکانال انسان دوستی ورفعِ محرومیت راهنمایی ومشاوره بدین برای درست استفاده کردن ،امرارمعاش وکارآفرینی ممنون.

ریحانه
ریحانه
پاسخ به  امیدپیشوایی
6 ماه قبل

توی گوگل سرچ کنید ۰ تا ۱۰۰ مشخص هست

آذری
آذری
4 سال قبل

سلام خسته نباشید. من پودر هسته خرما رو از جایی تهیه کردم. ولی وقتی به عنوان قهوه مصرف کردم، نپسندیدم. میشه بگید آیا میشه حلوا یا دسر و… باهاش درست کرد؟؟

موسوی
موسوی
4 سال قبل

بسیار عالی و آموزنده
حرکت تلاش امید موفقیت

11
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x