پدر ژپتوی حرفه‌ای


3,099

«از بچگی علاقه داشتم با یه تیکه ‌چوب و چهار تا تشتک ماشین بسازم. اوج هنرم هم وقتی بود که تعداد چرخ‌ها بیشتر می‌شد. این ایده که یه روزی باید برای بچه‌ها اسباب‌بازی بسازم همیشه با من بود تا بالأخره عملیش کردم.» رحیم پرکم معتقد است خداوندی که ما را خلق کرده در درون ما هم توانایی خلق‌کردن را قرار داده است.

به‌روز و پرتلاش

آقای پرکم یک سازندۀ تمام و کمال است و میل زیادی به یاد‌گرفتن و ساختن دارد. به همین خاطر وقتی تصمیم گرفته است که آرزوی کودکی خود را محقق کند، مطالعۀ ساخت دستگاه‌های مربوط به اسباب‌بازی، استانداردهای آن‌ها، نحوۀ ساخت و محاسبه‌ و همۀ جزئیات کار با چوب را شروع کرده و از مقاله‌های بین‌المللی و به‌روز اصول ساخت را فرا‌گرفته است. او حتی در زمینه‌های دیگری مثل عکاسی و ادیت عکس و کدنویسی برای سایت و سئو هم دوره‌هایی را گذارنده است. همیشه بخشی از درآمدش را برای یادگیری موضوعات جدیدی که ممکن است لازم شود کنار می‌گذارد.

شروع کارش در سال 96 همزمان با شروع تحریم‌ها در ایران بوده و یکی از دلایلی که تصمیم به ساخت دستگاه‌ها می‌گیرد هم همین موضوع است. «آدم‌ها راحت‌طلبن. وقتی می‌بینن ابزار و دستگاه‌ها موجوده، ترجیح می‌دن بدون هیچ زحمتی اون‌ها رو بخرن. اما تحریم‌ها و بالا رفتن قیمت‌ها باعث شد من سمت خرید ابزارها نرم و بشینم مطالعه کنم و خودم ساختنشون رو یاد بگیرم. حتی ابزارهای کوچکی مثل چکش یا مقار رو هم خودم ساختم. حالا که تونستم بعضی از دستگاه‌ها را داخلی‌سازی کنم، شاید روزی فعالیتم رو در زمینۀ ساخت دستگاه‌هایی که ایرانی‌ها نیاز دارن شروع کنم. به این فکر می‌کنم سن 50 تا 60 سالگیم رو برای آموزش این‌ها به بقیه بذارم.»

کیفیت در توجه به جزئیات است

آقای پرکم قبل‌تر از آن ‌که وارد صنعت خانگی ساخت اسباب‌بازی‌های چوبی شود، در صنعت خودروسازی فعال بوده و هنوز هم هست. او در رشتۀ مکانیک تحصیل کرده و با شرکت‌های خودروسازی کار می‌کند. به همراه همسر و دو برادرش در فضای کوچکی در طبقۀ سوم ساختمانشان ساخت اسباب‌بازی‌های چوبی با اسم «چوبیرو» را راه انداخته است. طول خط تولید آن‌ها که با افتخار از آن یاد می‌کند شش متر است اما معتقد است یکی از باکیفیت‌ترین خطوط تولید اسباب‌بازی‌های چوبی در ایران است و با نمونه‌های خارجی خود رقابت ‌می‌کند.

محصولات چوبیرو نسبت به اسباب‌بازی‌های چوبی‌ای که ساخته می‌شوند ظرافت، زیبایی و مقاومت زیادی دارند. آقای پرکم یکی از دلایل آن را استفاده از دستگاه‌هایی می‌داند که منحصر به ساخت اسباب‌بازی هستند و در همان ابعاد ساخته شده‌اند. دلایل دیگر را هم رعایت استانداردهای ساخت اسباب‌بازی، تخصص در طراحی و شابلون‌سازی، محاسبۀ مقاومت و تحمل فشار اسباب‌بازی‌ها و توجه به جزئیات هر چند کوچک می‌داند. «با افتخار می‌تونم بگم که محصولات ما گارانتی مادام‌العمر دارن و اگه آسیبی ببینن، یا اون‌ها رو درست می‌کنیم یا تعویض. تا الان هم تو اسباب‌بازی‌هایی که فروخته‌ایم فقط یه مورد شکستن داشتیم.»

ساخت ایران

عکس محصولات چوبیرو در اینستاگرام از طریق هشتگ‌های انگلیسی‌ای که در توضیحات محصول می‌گذارند توجه کاربران غیرایرانی را هم جلب کرده است. خیلی‌ها در نگاه اول فکر می‌کنند عکس‌ها ژورنالی هستند اما بعد از اولین سفارش و مواجهه با اصل اسباب‌بازی‌ها، از شباهت و کیفیت حتی بیشتر آن‌ها از عکس‌ شگفت‌زده می‌شوند. اولین مشتری خارجی آقای پرکم یک خانم باردار در ترکیه بوده. سفارش‌هایی از روسیه، کانادا و انگلستان هم داشته است. یکی از شرکت‌های مطرح ساخت اسباب‌بازی در انگلستان به او پیشنهاد همکاری داده اما به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشته امکان همکاری محقق نشده. با این حال روی تمام اسباب‌بازی‌های چوبیرو Made in Iran درج شده، چرا که آقای پرکم باور دارد محصولات او در آینده‌ای نزدیک می‌تواند به دیگر کشور‌ها صادر شود و می‌خواهد حتماً همه متوجه شوند که این اسباب‌بازی‌های چوبی باکیفیت در ایران ساخته شده است. در حال حاضر مشغول به طراحی قطارهایی است که می‌تواند در جهان بدرخشد اما برای تولید آن نیاز به حمایت مالی دارد.

با وجود تمام پیشرفتی که محصولات چوبیرو بعد از گذشت دو سال داشته، او هنوز چوبیرو را یک نوزاد در حال رشد تلقی می‌کند که آیندۀ روشنی دارد. حضورش در سایت باسلام و گزارش‌های بازدید و فروشی که سایت در اختیار او قرار داده است در شناسایی و تحلیل مخاطبانش به او بسیار کمک کرده است. «من وقتی دنبال ثبت کسب‌و‌کارم بودم با سایت باسلام آشنا شدم و فهمیدم عضویت در این سایت می‌تونه به کار من رسمیت بده. علاوه ‌بر ‌این از طریق سایت باسلام سایت خودم هم بیشتر دیده می‌شه و می‌تونم وقت و انرژی کمتری برای سئوی سایتم بذارم که این خیلی ارزشمنده.»

یک ثانیه بیشتر، یک لبخند بیشتر

در مسیری که آقای پرکم شروع کرده به مشکلات جدی‌ و زیادی برخورده است. یکی از این مشکلات ثبت برند چوبیرو بوده که در نهایت موفق به ثبتش شده است. او برای مقابله با مشکلات و ناامیدی‌ها سخنان آدم‌های بزرگی چون ادیسون، انیشتین و ناپلئون بناپارت را به یاد می‌آورد: «جمله‌ای از ناپلئون شنیدم در جواب این سؤال که چطور شکست نخورده. گفته من فقط یک ثانیه بیشتر از دشمن مقاومت کردم. من هم هر جایی که با سختی‌ای مواجه شدم به خودم گفتم باید یک ثانیه بیشتر مقاومت کنم تا ازش عبور کنم.»

اصلی‌ترین هدف آقای پرکم نشاندن لبخند بر لبان کودکان و بزرگسالان است. بعضی از اسباب‌بازی‌های چوبیرو مثل قطار مورد توجه بزرگسالان هم قرار گرفته است. هدف دیگری را هم دنبال می‌کند: ساخت فضای سبز. «از فروش هر محصول مبلغی رو کنار گذاشتیم برای ساخت یه فضای سبز در آینده با همین اسم چوبیرو. اصالت و رسالت من به عنوان انسان خوشحال کردن آدم‌های دیگه‌ست. این خوشحالی می‌تونه یا از طریق اسباب‌بازی باشد یا ساخت جنگل.» رحیم پرکم بیشتر از آن‌که بخواهد خالق اسباب‌بازی‌ها باشد، دوست دارد خالق چیزی شود که منجر به یک لبخند کوچک می‌شود.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
راضیه
راضیه
3 سال قبل

قصه چوبیرو
بسیار آموزنده و تامل برانگیز بود
ممنونم از انتشار این قصه
بنظرم ربطی به پدر ژپتو هم نداشت!

محمدامین اسکندریان
محمدامین اسکندریان
3 سال قبل

جالب بود..
خوشحال شدم که مشتریانی از کشورهای دیگه داشتند، احساس خوبی برام داشت..

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x