۱۰ چالش عمده در مشاغل خانگی پر درآمد


11,167

شغل خانگی-مجله باسلام

 اگر در فکر راه‌اندازی مشاغل خانگی پر درآمد هستید و در موردش حسابی رؤیاپردازی و تحقیق کرده‌اید، خوب است قبل از دست به کار شدن، کمی هم درباره مشکلات و سختی‌های کسب‌وکارهای خانگی بدانید و با آمادگی بیشتری اقدام کنید.

در مطلب قبل ۱۴ دلیل برای راه‌اندازی مشاغل خانگی را بررسی کردیم، حالا می‌خواهیم سری هم به چالش‌های راه‌اندازی مشاغل خانگی پر درآمد بزنیم. پیشنهاد میکنم قبل از مطالعه‌ی این مطلب سری به مقاله‌ی قبل بزنید.

۱. تداخل کار با زندگی در مشاغل خانگی پر درآمد

یکی از اولین چالش‌های مشاغل خانگی پر درآمد این است که معلوم نیست دقیقا شما کی سر کار هستید و کی در جمع خانواده. اینکه همیشه در کنار خانواده‌اید حسن بزرگ کسب و کارهای خانگی است؛ ولی همین که ساعت‌های کار و زندگی در هم پیچیده است، بعضی وقت‌ها مشکل‌آفرین می‌شود. ممکن است درست در اوج کارتان، بچه‌های‌تان ازتان بخواهند با آن‌ها بازی کنید، یا لازم بشود بروید و برای ناهار خرید کنید، یا به حرف‌های یکی از اعضای خانواده که کمی دلش گرفته گوش کنید، یا بدون خبر برای‌تان مهمان بیاید و مجبور شوید دست از کار بکشید و میزبانی کنید.

کار کردن از خانه این مشکل را دارد که چون در یک اداره یا دفتر کار نیستید، ممکن است دوستان و اعضای خانواده‌تان کمتر کار شما را جدی بگیرند. بنابراین مهم است که هم از نظر فضا و هم از نظر زمانی یک محدوده روشن برای کارتان تعریف کنید. 

یک گوشه از خانه را به کارتان اختصاص بدهید و فضایش را جوری بچینید که این پیغام مهم را به بقیه بدهد که «اینجا محل کار است» و بعد برای خودتان ساعات کاری مشخص کنید و خیلی روشن درباره آن با اعضای خانواده و دوستان‌تان صحبت کنید و پایش بایستید. اگر تصمیم دارید از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر کار کنید، قاطعانه به پیشنهاد دورهمی دوست‌تان در وقت ناهار «نه» بگویید تا به مرور آن‌ها هم ساعات کاری شما را به رسمیت بشناسند.

[post id=6350]

۲. مسئولیت همه چیز با شماست

این که خودتان رئیس خودتان هستید و از کسی دستور نمی‌گیرید، در عین حال که خیلی جذاب است، سختی‌هایی هم دارد. وقتی شما مدیر هستید، مسئولیت برنامه‌ریزی همه کارها به عهده شماست. اگر از دوستان یا اعضای خانواده‌تان کسی نباشد که به‌تان در کار کمک کند، مسئول تأمین همه مایحتاج کسب و کارتان هم خودتان هستید. شمایید که باید برای تهیه مواد اولیه به بازار بروید، با مشتری‌ها سروکله بزنید، حساب و کتاب مالی را انجام بدهید و استراتژی توسعه کارتان را تنظیم کنید.

برای رونق کارتان می‌توانید از اعضای خانواده و دوستان‌تان کمک بگیرید. اگر فکر می‌کنید پدر یا همسرتان، همراه با خریدهای خانه می‌تواند مواد یا ابزاری که نیاز دارید را برای شما بخرد، این کار را به آن‌ها بسپارید. با مشارکت دادن افراد دیگر در حرفه‌تان، هم به آن‌ها احساس مفید بودن می‌دهید و هم کارتان را کمی سبک‌تر می‌کنید.

۳. نیاز به خودانگیزشی قوی در مشاغل خانگی پر درآمد

در مشاغل خانگی، خودتان باید به خودتان پاسخگو باشید و هر جا که انگیزه‌تان کم‌رنگ شد، شمایید که باید به خودتان انگیزه و امید بدهید و از چالش ناامیدی و بی‌انگیزگی عبور کنید. اگر شما از آن دسته‌اید که براساس بازخوردها و انرژی‌ای که از بقیه می‌گیرند شارژ می‌شوند، کار کردن در خانه ممکن است برای‌تان کمی چالش‌برانگیز باشد.

به این چالش به عنوان یکی از بهترین راه‌های افزایش اعتماد به نفس و رشد شخصیت نگاه کنید. برای کارتان یک برنامه طولانی‌مدت بچینید و خودتان را موظف کنید به اهداف ریز و درشت کاری‌تان برسید. رسیدن به هر هدف، انگیزه را در شما تقویت می‌کند.

این را در نظر داشته باشید که همان‌طور که پیشرفت کار، مدیون تلاش شماست، مسئول ضعف یا شکست در کار هم شمایید. پس به خودتان اجازه اشتباه کردن بدهید و یادتان باشد با پا گذاشتن به مسیرهای اشتباه است که راه درست را پیدا می‌کنیم. 

۴. یادگیری مهارت‌های مختلف در مشاغل خانگی پر درآمد

چون همه جنبه‌های شغل خانگی‌تان را خودتان مدیریت می‌کنید، باید مهارت‌های مختلف را هم بیاموزید. یادگیری مهارت‌ها و اطلاعات مختلف در عین حال که به رشد فردی و دانش حرفه‌ای‌تان کمک می‌کند، از شما برای یادگیری نیرو و زمان می‌گیرد.

برای اینکه بین یادگیری و کسب درآمد تداخلی ایجاد نشود، به صورت روزانه یکی دو ساعت را اختصاص بدهید به یادگیری. یک لیست از مهارت‌ها یا دانش‌هایی که برای ارتقاء کار نیاز دارید تهیه کنید و برای رسیدن به‌شان برنامه‌ریزی کنید. کل وقت‌تان را به کار یا به آموزش اختصاص ندهید؛ بلکه این دو را با هم پیش ببرید تا از یافته‌های جدیدتان در کار استفاده کنید و از تجربه‌های کاری‌تان برای درک بهتر مطالبی که می‌آموزید بهره ببرید.

۵. دیربازده بودن

برای اینکه شما به عنوان یک کارآفرین، ایده یک کار را پرورش بدهید و از دلش یک شغل مطمئن با درآمد خوب دربیاورید، ممکن است زمان زیادی لازم باشد.

انتظار نداشته باشید به محض راه‌اندازی کسب و کار خانگی به درآمد مطلوب برسید. تا شغلی که از صفر شروع کرده‌اید رشد کند و بیفتد روی ریل، بسته به اینکه چه نوع کاری را راه‌انداخته‌اید ممکن است از چند ماه تا چند سال زمان لازم باشد. پس امیدوار باشید و مداومت و پشتکار داشته باشید و با برنامه‌ریزی‌ای که برای توسعه کارتان دارید، آهسته و پیوسته پیش بروید.

۶. درآمد غیر مشخص

اگر شما کارمند یک شرکت باشید یا در یک اداره دولتی استخدام شده باشید، در یک بازه زمانی، یک حقوق مشخص دریافت خواهید کرد. ولی در مشاغل خانگی چیزی به اسم «آب‌باریکه» وجود ندارد. درآمد در مشاغل خانگی، خصوصا در ابتدای کار خیلی نامشخص است. ممکن است در ماه‌های اول فروش نداشته باشید یا فروش‌تان خیلی کم باشد. ولی اصلا نگران نباشید؛ به مرور که کار پیشرفت کرد، بیشتر شناخته شدید، بیشتر کارتان را توسعه دادید و شبکه مشتری‌های‌تان شکل گرفت، به درآمد نسبتا مشخصی می‌رسید؛ درآمدی که در یک کار دولتی یا استخدامی ممکن است هرگز بهش نرسید.

۷. موقعیت‌های سخت و استرس‌زا در مشاغل خانگی پر درآمد

در کسب و کار خانگی ممکن است از خیلی از شرایط استرس‌زای محیط‌های کار رسمی دور باشید، ولی موقعیت‌های استرس‌زای دیگری می‌تواند وجود داشته باشد؛ مثلا وقتی مشتری ندارید یا هنوز بازار فروش‌تان را پیدا نکرده‌اید و نگران بازگشت سرمایه‌ای هستید که توی کار انداخته‌اید طبیعی است که نگران باشید.

یا ممکن است استرس این را داشته باشید که دست‌تنها از پس کار برنیایید، یا سفارش‌ها را نتوانید به موقع آماده کنید و به موقع تحویل بدهید. نگران این هستید که نکند در تلاطم بازار و اوضاع اقتصادی بی‌ثبات، کارتان از سوددهی بیفتد یا حسابی ضرر کنید.

واقعیت این است که ما در هر کاری که وارد بشویم، نگرانی‌هایی خواهیم داشت. هیچ موقعیتی در زندگی، موقعیت ایده‌آل و کاملی نیست. استرس از یک موضوع در یک کار، به موضوع دیگری در شغل دیگر تغییر می‌کند. تنها راه کنترل اضطراب‌ها و نگرانی‌ها، تسلط پیدا کردن بر خودمان و اعتماد کردن به خداوند است. کافی است به خودمان یادآوری کنیم که وظیفه ما تلاش کردن است و نتیجه آن در دست خدای مهربانی است که هوای بنده‌هایش را دارد.

۸. روابط اجتماعی کمتر

مشاغل خانگی این ویژگی را دارند که ارتباط ما را با آدم‌های بیرون از خانه کمتر می‌کنند. در عین حال که ممکن است این ویژگی برای عده‌ای که درونگراترند حُسن باشد، برای آدم‌های برون‌گرا می‌تواند چندان مطلوب نباشد. اگر شما هم از آن دسته‌اید که دل‌تان می‌خواهد در طول روز با آدم‌های مختلفی در تماس باشید، در کنار شغل شخصی‌تان، ساعت‌هایی را هم برای مراودات اجتماعی‌تان در نظر بگیرید. 

بسته به نوع کاری که دارید، می‌توانید کارتان را در یک کافه عمومی و در کنار آدم‌های دیگر پیش ببرید، یا به صورت ماهیانه با دوستان‌تان دور هم جمع شوید، یا با مشتریان‌تان به صورت حضوری قرار بگذارید و یا با کسب و کارهای مشابه خودتان یک صنف تشکیل بدهید، گاهی دور هم جمع شوید و برای پیشرفت صنف‌تان همفکری کنید. در هر حال حتما ساعت‌هایی را برای حضور در جمع و ارتباط با دیگران در نظر بگیرید.

۹. هزینه و سرمایه اولیه برای کار

در حالی‌که برای شروع همکاری با یک اداره یا شرکت،‌ به جز مهارت و دانش‌تان نیاز به چیز دیگری ندارید،‌ راه اندازی کسب و کار شخصی، معمولا نیاز به یک سرمایه اولیه دارد. میزان سرمایه اولیه بستگی به نوع شغلی دارد که می‌خواهید شروع کنید. شاید لازم باشد یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر تهیه کنید. شاید به یک دوربین عکاسی نیاز داشته باشید. شاید چند تا دیگ بزرگ یا چند وسیله و ابزار کوچک لازم داشته باشید. یا شاید تنها باید مواد اولیه کار راه تهیه کنید. 

همین سرمایه‌گذاری ابتدایی و ترس از به نتیجه نرسیدن کار، می‌تواند مانعی برای راه‌اندازی کسب و کار باشد. برای اینکه ریسک کار را پایین بیاورید، می‌توانید کارتان را از حجم کم شروع کنید و با امکانات اولیه‌ای که در اختیار دارید استارت بزنید. لازم نیست دفتر کارتان را از ابتدا به صورت کامل پر کنید. اگر می‌توانید، بخشی از ابزار و وسایل کار را از دوستان یا آشنایان‌تان قرض بگیرید و یا برای شروع کار، مثلا به جای خرید دوربین حرفه‌ای، به صورت روزانه دوربینی کرایه کنید.

بعد از مدتی که بیشتر تجربه پیدا کردید و نیازهای کسب‌وکارتان برای‌تان روشن‌تر شد، اولویت‌بندی کنید، وسایل ضروری‌تر را بگیرید و به مرور با درآمدی که از کارتان حاصل می‌شود، مابقی لوازم مورد نیاز را تهیه کنید.

۱۰. مشکلات توسعه کار در مشاغل خانگی پر درآمد

پس از اینکه کارتان پیشرفت کرد و مشتری‌های‌تان زیاد شد، ممکن است دیگر نتوانید به تنهایی پاسخگو باشید و نیاز به یک یا چند همکار پیدا کنید. این بخش شیرین کار، چالش‌هایی هم دارد؛ مثلا خیلی‌ها شاغل شدن در یک کسب و کار خانگی را جدی نمی‌گیرند. یا اگر محل کار شما خانه‌تان باشد، ممکن است نپسندید که همکاران‌تان در منزل شما مشغول به کار شوند. یا ممکن است فضای خانه یا اتاق‌تان گنجایش حضور دو سه نفر دیگر را نداشته باشد.

برای حل این مسئله می‌توانید بخشی از فضای خانه را با تغییر دکوراسیون، ایجاد چند دیوار کاذب یا گذاشتن چند پارتیشن به محل کار اختصاص بدهید تا حریم خانه و کار از هم جدا شود. یا شاید بتوانید مدتی در زیرزمین خانه‌ی یکی از اقوام‌تان مشغول به کار شوید. یا به دنبال اجاره کردن یه اتاق یا کارگاه در یک ساختمان اداری یا تجاری باشید.

برای شروع مشاغل خانگی پر در آمد ،همواره به هدف‌تان فکر کنید!

در نهایت می‌توان گفت هر کاری که آدم بخواهد انجام دهد، چالش‌ها و سختی‌هایی دارد. هیچ کاری بدون مشکلات نیست. پس بهتر است به جای تمرکز روی مشکلات، به هدف‌تان و کاری که دوست دارید فکر کنید، به توانایی‌های خودتان اعتماد کنید و به همراهی خداوند ایمان داشته باشید. همیشه برای حل مشکلات و رفع چالش‌ها راه‌هایی وجود دارد. پس از چالش‌ها نترسید و بدانید که مشکلات، همیشه سکوهای پرتاب انسان‌ها به رشد و موفقیت بیشترند.

برای اینکه برای شروع کارتان انگیزه بیشتری بگیرید، خوب است سری به این مطلب بزنید تا یک بار دیگر مزایای داشتن یک کسب و کار خانگی را مرور کنید و با اراده‌ای قوی‌تر فعالیت‌تان را شروع کنید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x