ایده‌هایی برای کسب و کار خانگی


18,754

ایده کسب و کار خانگی-مجله باسلام

تعداد کارآفرین‌هایی که مشاغل کوچک خانگی ایجاد می‌کنند روز به روز درحال افزایش است. کم‌هزینه و کم‌ریسک بودن کسب و کار خانگی باعث شده است که در شرایط بی‌ثبات اقتصادی، آدم‌های بیشتری به سمت ایجاد مشاغل خانگی بروند. گرچه راه‌اندازی یک کسب و کار شخصی هم ریسک‌ها و زحمت‌هایی دارد و آدم را یک شبه ثروتمند نمی‌کند؛ ولی اگر شما در ذهن‌تان ایده کسب و کار خانگی دارید و برایش برنامه‌ریزی کرده‌اید ، شک نکنید که موفق خواهید شد.

قدم اول در اجرای ایده کسب و کار خانگی

چه کار کنیم؟

برای اجرای ایده کسب و کار خانگی قدم اول این است که بدانید چه نوع کاری را باید شروع کنید. بیشتر مردم قبل از اینکه به یک کار درست و متناسب با علایق و توانایی‌هایشان فکر کنند، به کارهای زودبازده فکر می‌کنند. درست است که هدف از کار کردن، پول درآوردن است؛ ولی در انتخاب شغل، علاوه بر درآمد، به توانایی‌ها و علایق‌تان هم باید توجه کنید.

قدم دوم در اجرای ایده کسب و کار خانگی

چطوری پول دربیاوریم؟

قدم بعدی این است که ببینیم چطوری از ایده کسب و کار خانگی پول دربیاوریم. معمولا به سه شکل می‌توان کار را ارائه کرد و به درآمد رسید: اول با فروختن محصولات، دوم با فروش مهارت‌های‌‌مان و سوم از طریق فروش دانش‌مان.

مثلا اگر شما به شیرینی‌پزی علاقه دارید، می‌توانید یک فروشگاه آنلاین لوازم قنادی داشته باشید و یا خودتان کیک و شیرینی بپزید و به صورت آنلاین بفروشید و یا اینکه به دیگران پختن شیرینی و کیک را آموزش بدهید و از این راه کسب درآمد کنید.

پخت کیک و شیرینی خانگی- ایده کسب و کار خانگی- مجله باسلام
پخت کیک و شیرینی خانگی یکی از ایده‌های کسب و کار خانگی است.

چند ایده کسب و کار خانگی

بیایید با هم نگاهی به لیست ایده مشاغل خانگی بیاندازیم و از آن‌ها ایده بگیریم. این لیست کامل نیست؛ ولی می‌تواند به شما در انتخاب شغل‌تان ایده بدهد.

۱. مشاغل مرتبط با لوازم خانگی و لوازم الکترونیک؛ ایده کسب و کار خانگی

تعمیر لوازم خانگی، تعمیر کامپیوتر، طراحی و نصب سینمای خانگی، تعمیر تلویزیون و… می‌تواند یک شغل فردی خوب باشد.

این روزها تقریباً در همه خانه‌ها رایانه وجود دارد و وقتی تعداد افرادی که لپ‌تاپ دارند بالا برود، نیازشان به کمک‌های فنی هم بیشتر می‌شود. همین استدلال در مورد سایر لوازم الکترونیکی هم صدق می کند؛ هر چه میزان استفاده آدم‌ها از محصولات الکترونیکی بیشتر شود، نیازشان به خدمات مرتبط با آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. اگر شما مهارت نصب و تعمیرات داشته باشید، می‌توانید با یک کارت ویزیت و یک شماره تماس، شبکه مشتری‌های خودتان را داشته باشید.

۲. کارهای هنری و صنایع دستی؛ ایده کسب و کار خانگی

لیست کارهای هنری خیلی بلند است؛ از خیاطی و بافتنی که فراگیر است گرفته تا یک سری هنرهای خاص مناطق ویژه کشور، مثل سوزن‌دوزی و پته‌دوزی. از صنایع کوچک‌تر مثل جواهرسازی گرفته تا تولیدات بزرگی مثل مبلمان سنتی گره‌چینی.

نقاشی روی سفال-ایده کسب و کار خانگی-مجله باسلام
صنایع دستی در میان کسب و کارهای خانگی طرفداران زیادی دارد.

هر کدام از این هنرها و صنایع می‌تواند ایده کسب و کار خانگی خوب باشد؛ به شرطی که در مدل ارائه کار، به نیاز مشتری‌ها خوب توجه کنید. درباره نیاز مخاطب و جامعه هدف در مطلب بعدی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

۳. مشاغل مرتبط با سلامت، زیبایی و بهداشت

مشاغل این دسته، هم شامل خدمات است؛ مثل ماساژدرمانی، حجامت، پاکسازی پوست و ویزیت بیماران در منزل و هم شامل فروش محصولات بهداشتی و مرتبط با سلامت است؛ مثل ساخت و تولید محصولات آرایشی و بهداشتی گیاهی، صابون‌سازی، ساخت زیورآلات و اکسسوری. مثلا تا حالا از صابون زردچوبه و خواصش شنیده‌اید؟ درست کردنش هم کمی دقت و حوصله می‌خواهد.

[post id=10954]

ارائه خدمات بهداشتی و حوزه سلامت در محل سکونت خود مشتری، هنوز در کشور ما چندان فراگیر نشده است؛ ولی کم‌وبیش دارد انجام می‌شود. اگر شما با جابجا شدن و سر زدن به مشتری‌های‌تان مشکلی ندارید، بدانید که خیلی‌ها خواهان این مدل خدمات هستند.

۴. فروش انواع خوراکی‌های خانگی؛ ایده کسب و کار خانگی

طیف محصولات این دسته هم خیلی متنوع است. خوراکی‌ها را می‌توانیم در چهار دسته قرار بدهیم؛ اول انواع ترشی‌ها، مرباها، لواشک، میوه خشک و تنقلات سالم؛ دوم: انواع غذاهای خانگی؛ سوم: انواع کیک‌ها و شیرینی‌ها؛ چهارم: انواع نان‌ها.

اگر شما در درست کردن هر کدام از این خوردنی‌ها خبره‌اید، می‌توانید به عنوان یک منبع درآمد بهش فکر کنید. ما هم چند دستور فوق العاده برای پخت شیرینی و کیک در مجله باسلام داریم که می‌توانید برای شروع چند تا از آن‌ها را امتحان کنید. از کیک خیس شکلاتی تا کیک برگردان پرتقالی.

کیک شکلاتی خانگی- راه اندازی کسب و کار خانگی- مجله باسلام
کیک خانگی، برای همه‌ی مشتری‌ها دلبری میکند

۵. برگزاری دوره‌های آموزشی مجازی؛ ایده کسب و کار خانگی

تدریس مجازی یکی از راه‌های خیلی خوب کسب درآمد است. موضوع آموزش‌ها تقریبا می‌تواند همه چیز باشد. هر چیزی که در آن تبحر دارید می‌تواند موضوع آموزش‌های‌تان باشد؛ مثلا آموزش هنرهای دستی، آموزش نویسندگی، آموزش زبان‌های خارجی، آموزش کار با نرم‌افزارهای مختلف، آموزش فنون سخن‌وری، آموزش خودشناسی، آموزش ساخت ویدئو، آموزش تعمیرات وسایل الکترونیک، آموزش آشپزی، آموزش ورزش‌ها…. 

طیف آموزش‌ها واقعا خیلی گسترده است. شما هم می‌توانید کلاس‌های آنلاین برگزار کنید و هم آموزش‌های‌تان را یک بار به صورت فیلم یا صوت ضبط کنید و بعد همان را در قبال گرفتن مبلغی، به مشتریان عرضه کنید و بفروشید.

۶. برگزاری کلاس‌های خصوصی؛ ایده کسب و کار خانگی

یکی از ایده‌های خیلی خوب برای کسب و کار خانگی، مربی‌گری است. اگر ترجیح‌تان این است که با آدم‌ها به صورت حضوری مراوده بیشتری داشته باشید، می‌توانید همان طیف گسترده آموزش‌های مجازی را به صورت حضوری و در قالب کلاس‌ها و دوره‌های جمعی و یا خصوصی برگزار کنید.

۷. مشاغل مرتبط با شغل‌های دیگر (B2B)

بعضی از مشاغل هستند که مشتری‌های‌شان مردم عادی نیستند، بلکه کسب‌وکارها و شرکت‌های دیگر هستند؛ مثلا خدمات حسابداری، مشاوره‌های تخصصی، تبلیغات، طراحی گرافیکی، طراحی سایت، برنامه‌نویسی، آرایشگری، راهنمایی تورهای مسافرتی و…

در این دسته از مشاغل، شما می‌توانید از پشت میز تحریرتان در خانه، با مشاغل کوچک یا شرکت‌های بزرگ قراردادهای کاری ببندید یا به صورت پروژه‌ای کسب درآمد کنید. همچنین می‌توانید در کنار همکاری با مؤسسات دیگر، به صورت فردی هم مستقیما با مشتری‌های‌تان به عنوان مصرف کننده نهایی در ارتباط باشید.

۸. مشاوره؛ ایده کسب و کار خانگی

گرچه که با شنیدن کلمه «مشاوره» اغلب‌مان به یاد مشاوره‌های روان‌شناسی می‌افتیم، اما واقعیت این است که هر روز طیف مشاورات وسیع‌تر می‌شود. مشاوره‌های شغلی، تحصیلی،‌ مالی، حقوقی و مشاوره‌های تخصصی در زمینه‌های مختلف کاری انواع دیگری از مشاوره‌ها هستند.

شغل مشاوره خصوصا برای افرادی که دوست دارند اوقات بیشتری در خانه باشند یا برای کسانی که به دوره بازنشستگی رسیده‌اند و گنجینه‌ای از تجارب‌اند، یک انتخاب خوب و ایده‌آل است. مثلا در باسلام غرفه‌هایی هستند که برای فروش محصول یا صادرات محصولات به تولید کننده‌ها مشاوره می‌دهند.

۹. نویسندگی؛ ایده کسب و کار خانگی

اگر قلم خوبی دارید، می‌توانید به نویسندگی هم فکر کنید. وبلاگ‌نویسی حرفه‌ای، کپی‌رایتینگ، نویسندگی در شبکه‌های اجتماعی، نوشتن متن ویدئوها و پادکست‌ها و هر سفارش متنی دیگر می‌تواند راسته کار شما و قلم‌تان باشد.

۱۰. مشاغل مرتبط با خدمات منزل

نصابی سرامیک و کاشی، طراحی داخلی، ترمیم یا بازسازی مبل‌مان و میز و صندلی، نظافت منزل و سرویس کردن آسانسورها، پرستاری از کودکان یا نگه‌داری از کهن‌سالان از جمله ایده کسب و کار خانگی مرتبط با خدمات منزل‌اند. خیلی از آدم‌ها ترجیح می‌دهند به جای مراجعه به مراکز مختلف، تعمیرکار به خانه‌شان بیاید و همان‌جا مسئله‌شان را حل کند. پس اگر شما مهارت لازم را دارید و با رفتن به خانه‌های مختلف مشکلی ندارید، می‌توانید به یکی از این مشاغل فکر کنید.

۱۱. فروش محصولات غیرتولیدی (توزیع)

فروش محصولاتی که خودتان تولید نکرده‌اید یکی از کارهای خیلی رایج در بین ایده کسب و کار خانگی است و انواع مختلفی دارد. خرید به صورت عمده و فروش به صورت تکی یکی از این روش‌هاست. همچنین خرید و تهیه محصولاتی از خارج از کشور به صورت سفارشی یکی از مشاغل رایج خانگی است. شما حتی می‌توانید فقط واسطه خرید باشید؛ یعنی بدون اینکه محصولات را خریداری کنید، از مشتری سفارش بگیرید و بعد، از تولیدکننده یا تأمین‌کننده بخواهید که محصول را برای مشتری ارسال کند. 

این روش بیشتر به درد محصولاتی می‌خورد که بازار محدودی دارد و به دلایلی مثل نایاب بودن، به راحتی در دسترس مشتری نیست.

ایده کسب و کار خانگی دیگر

این‌ها فقط بخشی از ایده کسب و کار خانگی بود که به صورت فردی و خانگی می‌توان انجام‌شان داد. این لیست خیلی می‌تواند بلندتر باشد؛ کافی است به توانایی‌های خودتان و به نیازهای جامعه خوب نگاه کنید. اگر شما یک آدم اهل سفر هستید، یکی از کارهایی که می‌توانید بکنید برنامه‌ریزی سفر برای کسانی است که قصد دارند به مسافرت بروند یا جهانگردی کنند؛ ولی به اندازه شما تجربه ندارند. یا اگر عاشق آماده‌کردن مقدمات جشن‌ها و مهمانی‌ها هستید، می‌توانید یک کترینگ خوب راه‌اندازی کنید. شاید عاشق گل باشید و بتوانید در خلق سبدهای گل کولاک کنید. 

حتی ممکن است شما یک شغل جدید ایجاد کنید که قبلا نمونه‌اش وجود نداشته است. خلاصه کافی است برای ایجاد یک شغل خانگی تصمیم بگیرید تا از بین هزاران گزینه مختلف، کسب‌وکار مورد نظرتان را پیدا کنید.

قدم بعدی در ایده کسب و کار خانگی

انتخاب شغل اولین قدم است. قدم بعدی این است که درباره کسب و کار خانگی خود تحقیق کنید و ببینید جامعه اطراف شما چقدر به این شغل نیاز دارد. بعد یک طرح و برنامه شغلی برای کارتان تنظیم کنید و هدف و مسیرتان را برای خودتان روشن کنید، یک اسم (برند) برای کسب و کارتان انتخاب کنید و اگر مجوز یا مدرکی نیاز دارد، تهیه کنید.

اگر هنوز درباره راه‌اندازی کسب و کار خانگی تردید دارید، خوب است مزایای تأسیس شغل خانگی و چالش‌های مشاغل خانگی را مرور کنید و زودتر از شک و دو دلی در بیایید!



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x