دسته بندی محصولات در باسلام تغییر می‌کند


21,378

دسته بندی مناسب محصولات در سایت‌ باسلام، هم برای مشتری و هم برای غرفه‌دارها مهم است. مشتری‌ها قرار است با جستجو در دسته‌های مختلف محصولات مورد نظرشان را پیدا کنند. غرفه‌دارها هم باید تولیداتشان را در دسته‌های مناسب قرار دهند تا محصول به درستی پیدا شود و مشتری را سردرگم نکند. حالا قرار است تغییراتی در این دسته‌بندی‌ها انجام شود که خوب است جزئیات آن را بدانیم.

چرا تصمیم گرفتیم دسته بندی محصولات را تغییر دهیم؟

همانطور که گفتیم، دسته بندی درست محصولات برای همه‌ی کاربران، غرفه‌دار و مشتری، مهم است؛ پس باید به بهترین و دقیق‌ترین شکل انجام شود. از ابتدای کار باسلام، این دسته‌بندی با توجه به نیازهای کاربران تغییراتی داشته است.

این بار هم با رشد غرفه‌دارها و افزایش محصولات، لازم بود اصلاحاتی در مورد کلیت دسته ها و زیر دسته ها انجام شود و یک بار دیگر نحوه‌ی قرار گرفتن آن‌ها در دسته‌های مختلف بررسی شود. دسته‌های جدیدی اضافه و یا بعضی دسته‌های قدیمی حذف شوند. برای بعضی محصولات جدید دسته بندی مناسبی وجود نداشت و در گروه نامناسبی قرار گرفته بودند. گاهی غرفه‌دارها هم برای قراردادن بعضی محصولات خاص سردرگم می‌شدند. 


کم کم  تعداد درخواست‌های غرفه‌دارها زیاد و زیادتر شد و از تیم باسلام می‌خواستند این دسته‌بندی‌ها تغییراتی داشته باشد تا محصولات خود را در بهترین دسته بندی قرار دهند. از آن‌جا که همیشه بهترین مشاورین ما در باسلام، کاربران و اعضای جامعه‌ی باسلام هستند، این ایده و درخواست زمینه‌ای شد که محصولات به شکل جدیدی دسته بندی شوند. بالاخره تصمیم گرفتیم با تغییراتی در این دسته‌بندی، کار را برای همه آسان‌تر کنیم. 

برای اجرای این دسته بندی چند ماه تحقیق و بررسی انجام شده‌است. تعداد زیادی از کاربران در گروه‌های مختلف، در تست‌های متنوع برای بررسی این دسته‌بندی شرکت کرده‌اند. نمونه‌های بسیار زیاد داخلی و خارجی بررسی شده‌اند.

تیم‌های مختلف در باسلام چند ماه برای بررسی این دسته‌بندی‌ها تلاش کرده‌اند تا بهترین شرایط برای استفاده‌ی همه‌ی کاربران فراهم شود، اما در نهایت مهم‌ترین معیار این دسته‌بندی، نظر و پیشنهادات کاربران باسلام بوده و بخش عمده ای از تغییرات در دسته بندی جدید نظرات کاربران باسلامی بوده است که نمونه‌ی آن را در مطلب زیر می‌بینید.

این مطلب را هم از دست ندهید: راهنمای دسته بندی محصولات سایت “باسلام”

دسته بندی جدید چه مزایایی دارد؟

  • مهم‌ترین مزیت این تغییرات، ارتباط بهتر محصولات با عنوان و سایر محصولات همان دسته‌ است. این موضوع برای مشتری‌ها بسیار مهم است چون  با جستجو در هر دسته محصولات مورد نظرشان را پیدا کنند. به دلیل ارتباط خوب و منطقی که بین محصولات هر دسته وجود دارد، احتمال اینکه مشتری محصولات جذاب دیگری هم ببیند و انتخاب کند، بیشتر می‌شود.

 مثلا مشتری به قصد خرید آبلیمو  می‌آید و در همان دسته چشمش به سرکه‌ی مرغوب می‌افتد و ممکن است  برای خرید سرکه هم ترغیب شود. این نکته به صورت کلی باعث افزایش فروش نهایی غرفه‌دارها می‌شود. 

  • یکی از موارد مهم برای غرفه‌ها، جذب مشتری جدید از طریق ورودی گوگل یا اصطلاحا ورودی ارگانیک است؛ مثلا  وقتی مشتری‌ها در گوگل«خرید عسل» را جستجو می‌کنند، گوگل در نتایج جستجو، سایت باسلام و دسته‌ی عسل را نشان دهد.

    این دسته‌بندی‌های جدید روی سئوی سایت باسلام هم تاثیر مثبت دارند و امکان اینکه مشتری‌های جدید از طریق گوگل وارد باسلام شوند و غرفه‌های مختلف را ببینند، بیشتر می‌شود. نتیجه‌ی آن هم چیزی نیست جز افزایش فروش غرفه‌های باسلام.
  • این دسته‌بندی پایه و اساس امکاناتی است که در آینده به باسلام اضافه خواهد شد. ویژگی‌هایی مثل رنگ، سایز و جنس‌های متفاوت از یک محصول که با وجود دسته‌بندی‌های مناسب اضافه کردن این امکانات راحت‌تر و دقیق‌تر خواهد بود.

نمونه‌هایی از تغییرات در دسته بندی را با هم ببینیم

  • عنوان بازارچه مواد غذایی به «خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها» تغییر کرده‌است.
  • عنوان بازارچه عطاری به « عطاری» تغییر کرده‌است.
  • عنوان بازارچه صنایع دستی به « صنایع دستی و دکوری» تغییر کرده است.
  • عنوان بازارچه پوشاک به « مد و پوشاک» تغییر کرده است. 
  • عنوان بازارچه محصولات فرهنگی به «محصولات فرهنگی و آموزشی» تغییر کرده است.
  • عنوان بازارچه لوازم خانگی به «خانه و آشپزخانه» تغییر کرده است.
  • دو بازارچه «خدمات» و «ورزش و سفر» هم به موارد بالا اضافه شده است.


در تصاویر زیر روش پیدا کردن محصول در دسته‌بندی‌های جدید را توضیح داده‌ایم.

انتخاب دسته‌ بندی محصولات در سایت- تغییر دسته بندی محصولات- مجله باسلام

انتخاب دسته‌ بندی محصولات در سایت- تغییر دسته بندی محصولات- مجله باسلام
انتخاب دسته‌ بندی محصولات در سایت- تغییر دسته بندی محصولات- مجله باسلام
انتخاب دسته‌ بندی محصولات در سایت- تغییر دسته بندی محصولات- مجله باسلام

هر تغییر و شیوه‌ی جدید برای اینکه راه خودش را بین مردم باز کند به زمان و صبر نیاز دارد. فقط کافی است بین دسته‌بندی های جدید چرخی بزنید تا به راحتی متوجه شوید جای محصولات شما در کدام دسته است. امیدواریم که از نتایج این دسته بندی ها و تاثیری که بر فروشتان خواهد گذاشت، راضی باشید. در بخش نظرات، هر پیشنهاد و ایده‌ای برای بهتر شدن این دسته‌بندی داشته باشید با گوش جان میشنویم


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یاسین
یاسین
1 ماه قبل

درود.لطططططفا برای محصولات ما که قطعات صنعتی هستش یک دسته جدا با نام سایر کالا ها یا یک دسته به نام قطعات صنعتی ایجاد کنید که بیشتر دیده بشیم. اسم فروشگاه من : فروش قطعات دستگاههای تراش تبریز هستش. برید و قطعات من رو ببینید؟ من دسته بندی رو زدم سایر. چون دسته بندی ندارم. ممنون میشم انجام بشه.

بابک
بابک
3 سال قبل

سلام ، آفرین بر شما با اعمال این تغییرات قطعا مسیر پیشرفت دوستان و سایت هموارتر خواهد شد موفق باشید

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x