چطور بدون دردسر کسب و کارمان را توسعه بدهیم؟


2,683

توسعه کسب و کار-مجله باسلام

هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد وقتی شروع به کاری می‌کند، تا آخر در همان مرحله‌ی شروع بماند. همه به دنبال این هستند که کارشان را توسعه بدهند و مشتریان‌شان را اضافه کنند. اما راه‌هایی که برای توسعه کسب و کار می‌توانیم در پیش بگیریم چیست؟

بیشتر کارآفرینان شغل کوچک‌شان را از فروش چند محصول شروع می‌کنند و بعد که کم‌کم مشتری‌های خود را پیدا کردند و سرمایه‌ای از فروش همان محصولات به دست آوردند، تنوع محصولات‌شان را افزایش می‌دهند.

برای توسعه کسب و کار روش متفاوتی از بازاریابی و فروش را در پیش بگیرید!

ولی یک راه دیگر هم وجود دارد که در سال‌های اخیر به یک روش محبوب در بازاریابی و فروش تبدیل شده است و ریسک کمتری دارد. در این روش، فروش محصولات را از یک مدل محصول خاص شروع می‌کنند؛ فقط یک مدل محصول! و بعد تمام تلاش و وقت‌شان را می‌گذارند روی فروش همان محصول و جاانداختنش در بازار هدف.

این مطلب را هم از دست ندهید: 7 مرحله برای برای شروع یک کسب‌‍وکار موفق با ایده های پولساز

به این ترتیب که محصول‌شان را در فضای مجازی (یا حقیقی) معرفی می‌کنند و برای معرفی آن حسابی وقت می‌گذارند. برایش در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌شان محتواهای مفید و زیاد تولید می‌کنند و روی سئوی محتواها کار می‌کنند تا زمانی که رتبه محتوای‌شان در مورد آن مدل محصول، در گوگل حسابی بالا برود. به عبارتی می‌شود گفت آن‌قدر روی همان تک مدل محصول و معرفی‌اش کار می‌کنند که برندشان به همان محصول شناخته می‌شود.

برنامه ریزی برای معرفی محصول-توسعه کسب و کار-مجله باسلام
برای توسعه کسب و کارتان در بازار فروش باید برنامه‌ریزی داشته باشید.

بعد که محصولِ اول در بازار هدف جا افتاد و رنکینگ آن هم در گوگل به صفحه اول رسید، محصول دوم را اضافه و عرضه می‌کنند. روی محصول دوم هم درست مثل محصول اول کار می‌کنند و زمان می‌گذارند. بعد از تبلیغ و تولید محتوای ویژه آن محصول و رسیدن به فروش خوب، می‌روند سراغ اضافه کردن محصول بعدی.

کی باید محصول جدید اضافه کنیم؟

معمولا وقتی این دو اتفاق می‌افتد:

  • وقتی فروش محصول اول به جایی رسید که کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی مرتبطش به رنکینگ خوبی در گوگل رسید.
  • وقتی از درآمدش هزینه‌های تولید یا فروش آن مدل محصول تأمین شد و به سوددهی رسید. 

افزایش دامنه مشتری چطور اتفاق می‌افتد؟

در مورد افزایش دایره مشتری‌ها هم وضع بر همین منوال است. بهترین روش برای توسعه کسب و کار این است که ما تبلیغات‌مان را با مشتری‌هایی شروع کنیم که مخاطب خاص محصول ما هستند و به‌شان دسترسی آسان‌تری داریم و نه همه مردم. بعد که این بازار را گرفتیم، می‌رویم سراغ مشتری‌هایی که نزدیک‌ترین مشتری به مشتری‌های گروه (سگمنت) اول هستند و اشتراکات زیادی با آن‌ها دارند؛ چرا که راه قانع کردنشان را بهتر از بقیه می‌دانیم. به این ترتیب هم‌گام با اضافه کردن تدریجی محصولات جدید، دایره مشتری‌های‌مان را از هسته اولیه کوچک کم‌کم گسترش می‌دهیم و بزرگ‌تر می‌کنیم.

یک مثال از روش بازاریابی و فروش برای توسعه کسب و کار

به این مثال دقت کنید: شما قرار است شغل خانوادگی‌تان را که تولید و فروش عسل و فرآورده‌های زنبور عسل است، ادامه دهید. برای این کار از فروش یک محصول ویژه زنبور، مثل ژل رویال شروع می‌کنید. ژل رویال را در بسته‌های بزرگ و کوچک، به صورت خالص یا مخلوط با عسل ارائه می‌کنید. جامعه هدف‌تان را هم خیلی ویژه و خاص انتخاب می‌کنید؛ مثلا روی جوانانی که ورزش حرفه‌ای انجام می‌دهند متمرکز می‌شوید؛ چرا که می‌دانید ژل رویال چقدر انرژی‌بخش و تنظیم‌کننده فعالیت ارگان‌های مختلف بدن است. انرژی‌بخشی همان چیزی است که ورزشکاران حرفه‌ای در داروهای شیمیایی به دنبالش هستند.

عسل فروشی-توسعه کسب وکا-مجله باسلام
اگر شغلتان عسل فروشی است، برای توسعه آن از تبلیغ و تولیدمحتوا در مورد فراورده‌های آن استفاده کنید.

شروع می‌کنید به تبلیغ و تولیدمحتوا درباره ژل رویال، معرفی آن، شیوه تولیدش، خواصی که دارد، نحوه مصرفش و به خصوص اثراتی که روی بدن ورزشکاران دارد. تبلیغات‌تان متمرکز است روی گروه هدف: جوانانی که به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنند. بعد از مدتی که حسابی در این زمینه شناخته شدید، رتبه سایت (یا غرفه‌تان) در گوگل بالا رفت و بازار مشتری‌های‌تان را با این محصول تسخیر کردید، می‌توانید بروید سراغ معرفی گرده گل به عنوان یک ماده انرژی‌بخش دیگر که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. بعد از آن عسل خام را به عنوان یک محصول مکمل معرفی می‌کنید و بعدتر سایر فرآورده‌های زنبور عسل را.

این مطلب را هم از دست ندهید: ایده‌هایی برای کسب و کار خانگی

مزایای این روش چیست؟

این روش ریسک کار را پایین می‌آورد. اگر به هر دلیلی کار شکست بخورد، ضرر کمتری متوجه کارآفرین می‌شود. از طرفی هزینه شروع کار را هم بسیار کاهش می‌دهد. به جای تهیه محصولات زیاد و متنوع که ممکن است هم فضا و هم سرمایه زیادی لازم داشته باشد، این روش توسعه کسب و کار، با یک نوع محصول شروع می‌شود و بعدتر به آن اضافه می‌شود.

یک حسن دیگر این روش که آن را حسابی محبوب کرده است این است که صاحب کسب و کار را متخصص در زمینه فروش محصولاتش می‌کند؛ مثلا فرض کنید کار شما تولید زیورآلات و اکسسوری است و از تولید دستبندهای سوزن‌دوزی شده شروع کرده‌اید. شما این مدل دست‌بندها را در سایزها، طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌کنید و به مدت طولانی تنها محصولات تولیدی شما همین دستبندهاست؛ یعنی کسب و کارتان به دستبندهای سوزن‌دوزی شناخته می‌شود. تمام محتواهایی که تولید می‌کنید درباره این دستبندهاست و حسابی فرصت دارید در مورد این محصولات حرف بزنید، از جزئیات کار بگویید، انواع آن‌ها را به تصویر بکشید، از تاریخچه‌اش بگویید، از روش تولیدش بنویسید و درباره تیپ‌های مختلف پوشش که این دستبندها باهاشان هماهنگ می‌شود، توضیح بدهید.

تولید دستبند سوزن‌دوزی-توسعه کسب و کار-مجله باسلام
اگر تولید دستبند سوزن‌دوزی شده دارید، برای توسعه کارتان از جزئیات کار و تنوع و تاریخچه‌اش به مشتری بگویید.

برای توسعه کسب و کار متخصص باشید تا دست‌تان برای قیمت‌گذاری باز باشد

بعد از مدتی می‌بینید که شما به عنوان یک تولیدکننده دستبندهای سوزن‌دوزی شده و یک متخصص و کاربلد در این حرفه شناخته شده‌اید. آن‌وقت دست‌تان برای قیمت‌گذاری بازتر است؛ چرا که محصولاتی که توسط یک متخصص تولید می‌شود، نسبت به محصولاتی که توسط یک فرد دیگر که آن کار را بلد است ولی در آن، کارشناس محسوب نمی‌شود، از اقبال بیشتری برخوردارند. مشتری برایش عادی و منطقی است که مثلا یک گلدان سفالی را از یک استاد سفال‌کاری به قیمتی خیلی بیشتر از یک سفال‌کار عادی بخرد.

بازاریابی گوشه‌ای یا جاویژه

اگر به این روش از فروش و بازاریابی برای توسعه کسب و کار خود علاقه‌مند شده‌اید و دوست دارید بیشتر درباره آن بخوانید، می‌توانید عبارت‌های «بازاریابی گوشه‌ای» یا «بازاریابی جاویژه» و یا «Niche Marketing» را جست‌وجو کنید و درباره‌اش بیشتر بدانید. به طور خلاصه می‌توان گفت بازاریابی گوشه‌ای یعنی تولید محصولات ویژه برای یک گروه هدف مشخص. اگر شما هم تجربه‌ای در این مدل بازاریابی و فروش داشته‌اید، حتما برایمان بنویسید.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x