جشن سپندارمذگان ، بهانه‌ ای برای عاشقی


1,840

روز عشق- تبریک جشن سپندارمزگان- مجله باسلام

هر سال بین دو مناسبت عاشقانه‌ی زمستان رقابت شکل می‌گیرد. آن‌هایی که می‌خواهند عشقشان را آریایی جشن بگیرند، سپندارمذگان را بهانه‌ی هدیه دادن و ابراز محبت قرار می‌دهند. عده‌ای دیگر با عاشقان دنیا همراه می‌شوند و ولنتاین را روز عشق می‌دانند. داستان این دو روز عاشقانه از کجا آمده است و پشت هر عشق چه قصه‌ای وجود دارد؟

روز عشق- تبریک جشن سپندارمزگان- مجله باسلام

سپندارمذگان یا ولنتاین، مسئله این است

می‌گویند در تقویم آریایی شانزدهمین روز هر ماه “مهر” نامیده می‌شد برای همین ماه مهر لقب “مهرگان” به خود گرفت. روز پنجم هر ماه “سپندارمذ” یا “اسفندار” نامیده می‌شد و آن روز، روز جشن بود. سپندارمذگان جشن زمین و پاسداشت و احترام به عشق است که هر دو در کنار هم مکمل و کامل کننده‌ی هم هستند و بدون همدیگر معنا و مفهومی ندارند.

در این روز مردان از زنان خود کادو دریافت می‌کردند و مردان نیز دختران و زنان را بر اریکه شاهی نشانده و به آنها هدیه می‌دادند و اینگونه عشق خود را به هم نشان می‌دادند.

طبق یک افسانه مشهور در سده سوم میلادی، در روم باستان در دوران فرمانروایی کلودیوس دوم کشیشی به نام والنتین می‌زیسته‌است. کلودیوس عقیده داشت مردان مجرد نسبت به آنانی که همسر و فرزند دارند سربازان جنگجوتر و بهتری هستند. از این رو ازدواج را برای مردان جوان امپراتوری روم ممنوع می‌کند. والنتین معتقد بود که این حکم ناعادلانه است؛ لذا مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می‌کرد. هنگامی که کلودیوس این امر را دریافت، والنتین را به مرگ محکوم کرد و از آن روز ولنتاین به دنیا آمد.

دو روایت بالا، چه افسانه باشد چه واقعیت، «بهانه» است، بهانه برای عشق ورزیدن، محبت کردن، حرف‌های ناگفته را زدن، هدیه خریدن و دست در دست هم خندیدن. پس اگر قصد دارید ولنتاین یا سپندارمذگان کوچکی برای یارتان، راه بیاندازید با یک هدیه کوچک و یک جمله عاشقانه می‌توانید برق شادی را در چشم‌های «یار» ببینید.

روز عشق- تبریک روز سپندارمذگان- مجله باسلام
عشق سن و سال نمی‌شناسد/ عکس از ایسنا

در سپندارمذگان چه تحفه‌ای برای یار ببریم؟

معمولا هدایای روز عشق نشانه‌ی وفاداری و یکی‌شدن قلب دو عاشق است و از یک شکل انتخاب می‌شود. انواع لوازمی که اصطلاحا ست هستند و به صورت جفت استفاده می‌شوند، خیلی محبوب شده‌اند. لباس‌های ست، دستبند و بدلیجات، کفش و …. . باسلام هم پر از محصولات دستی و ایرانی است که می‌توانید با آن‌ها یک روز عشق ایرانی واقعی را کامل کنید.

عشقتان را همیشه همراهتان داشته باشید

از آن‌جا که قرار است یک هدیه‌ی ست انتخاب کنیم، بهتر است وسیله‌ای باشد که هم برای خانم‌ها و هم آقایان قایل استفاده باشد. دستبندهای چرم بهترین گزینه هستند، هم وقار مردانه را حفظ می‌کنند هم ظرافت زنانه را به خوبی نشان می‌دهند. برای ماندگارتر شدن می‌توانید از تولیدکننده بخواهید اسم‌هایتان را با پلاک نقره یا طلا روی دستبند حک کند تا همیشه در دستتان باشد و به یاد یارتان باشید. چرم‌دوزهای حرفه‌ای باسلام را که دست کم نمی‌گیرید؟ خودتان نمونه کارهایشان را ببینید.

[product id=200523]

[product id=160095]

تنوع محصولات چرمی آنقدر زیاد است که به راحتی می‌توانید یک ست چرم مناسب انتخاب کنید. ست کیف پول، ست کیف دستی، جاکلیدی طرح اسم دلخواهتان و … . یک غرفه‌ی کاردرست و خوش‌ذوق هم می‌توانم معرفی کنم. غرفه‌ی چرم لونا را ببینید و از کیفیت کارشان لذت ببرید.

خرید محصولات چرم- ایده هدیه سپندارمذگان- مجله باسلام

از محبت خارها گل می‌شود

گل و گیاه نماد سرزندگی و پویایی هستند. می‌توانید یک جفت گلدان هدیه بگیرید و همان‌طور که گیاهتان رشد می‌کند، بزرگ شدن عشقتان را هم ببینید. خوشبختانه گیاهان آپارتمانی و مقاوم هم آنقدر زیاد هستند که راحت می‌توانید یک جفت از آن‌ها بخرید.

[product id=182021]

[product id=146415]

تو چنان در دل من رفته که جان در بدنی

اصلا کادوی روز عشق باید برود به پوست و گوشت و استخوان آدم بچسبد تا عشقمان یادمان نرود! پس مجبوریم کادویمان را بخوریم که به اعماق وجودمان برود. اول یک جعبه‌ی هدیه‌ی زیبا بخرید تا یکی یکی خوراکی‌ها را داخلش بگذارید.

چه خوراکی‌هایی می‌توانید بخرید؟

هرچه که خودتان و یارتان دوست دارید! اما چند پیشنهاد همیشه وجود دارد. برای ولنتاین معمولا نوتلا پای ثابت جعبه‌ی خوراکی‌هاست. حالا که قرار است ما سپندارمذگان ایرانی را جشن بگیریم، بهتر نیست خوراکی‌مان هم کمی تا قسمتی ایرانی باشد؟ مثلا می‌دانید ما یک خوراکی مقوی‌تر و خوشمزه‌تر از نوتلا در ایران داریم به نام تاهونلا؟

[post id=24983]

در کنار تاهونلا، شکلات‌های دست‌ساز خوشمزه هم حسابی می‌چسبد. البته حتما شکلاتتان قلبی باشد، روز عشق است دیگر، خودتان که می‌دانید!

[product id=89773]

پاستیل هم که دیگر جای خود دارد. مخصوصا اگر آقا هستید و جعبه را برای خانمتان آماده می‌کنید. یادتان نرود پاستیل خرسی جایگاه ویژه‌ای دارد.

[post id=23924]

ای نامه که میروی به سویش

فرقی ندارد هدیه می‌خرید یا نه، مهم این است که عشقتان را همیشه ابراز کنید. چه در نامه، پیامک یا به زبان آوردن. اگر هدیه گرفتید، یادداشت‌ عاشقانه فراموش نشود.

  • من هر روز، الفبای دوست داشتن را کنار تو تمرین می‌کنم، برایم بمانی یار قدیمی.
  • رنج عشقی کشیده‌ام که مپرس، زهر هجری چشیده‌ام که مپرس، گشتم جهان و آخر کار دلبری برگزیده‌ام که مپرس.
  • آخرین دانه کبریت را می‌کشم در باد، هرچه باداباد… دوستت دارم.
  • کنار تو آنقدر خوشبختم، که هیچ طوفانی آرامشم را بهم نمی‌زند. اولین روز عشق کنار تو، یعنی نهایت خوشبختی!
  • مگر می‌توانم دوست داشتنم را پنهان کنم؟ خرس و شکلات و گل سرخ لازم نیست، فقط به چشم‌هایم نگاه کن…
  • کمی بــر‌ایم، عشق دم کن، عطر عـاشـقانه ‌ش با من، قندِ شیرینِ لبخندش با تو…
  • ماه غیر تو دیدن ممنوع، ناز چشم جز تو خریدن ممنوع، تابلویی بر سر دروازه ی قلبم زده ام، که ورود احدی جز تو اکیدا ممنوع… بعله، ما اینجوریا دوستت داریم.
  • دل رفته‌ است ز دستم، صاحب دلان خدا را… صاحبِ دلمی!



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گالری نمدی بارانا
گالری نمدی بارانا
4 سال قبل

به غرفه عروسکی ما بیاین که کلی سوپرایز دارم منتظرتونمااااا یادتون نره
گالری نمدی بارانا

پیله چیان
پیله چیان
4 سال قبل

فروشگاه برکت
عرضه کننده محصولات محلی تولید طلاب
http://basalam.com/barkat

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x