رونمایی از قابلیت بازاریابی ویدئویی در بازار باسلام


2,615

از بازاریابی ویدئویی (Video Marketing) چه می‌دانید؟ بازاریابی ویدئویی یا همان ویدئو مارکتینگ یکی از ابزارهای قدرتمند برای صاحبان مشاغل اینترنتی است که به رونق کسب‌وکارشان کمک زیادی می‌کند.

از آن‌جایی که بازار باسلام، یک بازار اجتماعی است، ما نیز این امکان جذاب را برای شما فراهم کرده‌ایم تا بتوانید در کنار تولید محتوای متنی و عکسی،‌‌ تولید محتوای ویدئویی را هم داشته باشید.

برای موفقیت در بازاریابی ویدئویی ( Video Marketing )، نیازی نیست که مهارت زیادی در تصویربرداری داشته باشید؛ تنها با درنظر گرفتن چند نکته‌ی مهم و کاربردی، می‌توانید یک ویدئوی خوب و تأثیرگذار منتشر کنید. برای آشنایی با این نکات، با مجله باسلام همراه باشید.

هشت ثانیه‌ی طلایی در بازاریابی ویدئویی

کاربران صفحات مجازی هرروز ویدئوهای زیادی را از شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند، اما چه عاملی باعث می‌شود که آن‌‌ها بعضی از این ویدئوها را ببینند؟

این مطلب را هم از دست ندهید: محتوا با سوخت جامد، روشی برای بازاریابی محصولات خانگی و محلی

شاید برایتان عجیب و خنده‌دار باشد که طبق مطالعات علمی انجام شده، زمان توجه انسان‌ها بر روی هر موضوع‌، هشت و بیست و پنج صدم ثانیه است! این میزان توجه از حافظه‌ی ماهی‌های قرمز هم کمتر است! همین دلیل کافی است تا شما خلاقیت بیشتری به‌خرج دهید و هشت ثانیه‌ی اول ویدئو را طوری جذاب و هدفمند شروع کنید که مخاطب را به‌دیدن آن ترغیب کنید.

ویدئوی یک دقیقه‌ای بسازید!

مخاطبان شبکه‌های اجتماعی ابتدا به‌طول ویدئوها نگاه می‌کنند تا ببینند آیا ارزش دارد که برای آن وقت بگذارند یا نه؟ بازاریاب‌های حرفه‌ای با در نظر گرفتن این محدودیت‌های زمانی مخاطب، تلاش می‌کنند تا ویدئوهایی کوتاه و تأثیرگذار بسازند. طبق بررسی‌های انجام شده، ویدئوهای 1 دقیقه‌ای برای مخاطب جذابیت بیشتری دارند.

برای گرفتن ویدئو، زاویه‌ی مناسبی داشته باشید!

برای تهیه‌ی ویدئو، علاوه بر کمیت، به کیفیت هم توجه کنید. استفاده از زاویه‌ی مناسب، کادربندی خوب، نور و شرایط محیطی و همچنین تصویربرداری باکیفیت، میزان تأثیرگذاری ویدئوی شما را بالا می‌برد.

از ویژگی‌های منحصربه‌فرد محصولتان بگویید!

هر محصولی برای خود ویژگی‌هایی دارد که آن را از محصولات دیگر متمایز می‌کند. مثلاً زمانی که در مورد روند تولید رب‌انار، فیلم تهیه می‌کنید، این ویژگی‌ها می‌تواند محصول شما را منحصربه‌فرد نشان دهد: پخت رب‌انار در دیگ مسی و یا روی شعله‌ی هیزم.

یا اگر در غرفه‌تان محصول مربا می‌فروشید، نحوه‌ی استریل کردن ظروف مرباهای غرفه‌تان می‌تواند تفاوت کارتان را با سایر تولیدکنندگان این محصول را نشان دهد.

شما با این روش، علاوه بر جنبه‌ی آموزشی، ویژگی‌های مثبت و تکنیک‌های خاصی را که برای محصولتان به کار می‌برید، برجسته می‌کنید و مخاطب را آماده‌ی دنبال کردن مطالب و ویدئوهای بعدی‌تان می‌کنید.

برای بازاریابی ویدئویی محصولتان را کامل معرفی کنید!

داشتن این تصور که مخاطب تمام ویژگی‌های محصول‌تان را به‌خوبی می‌شناسد، اشتباهی است که ممکن است شما را از معرفی درست محصول در بازاریابی ویدئویی غافل کند. محصول‌تان را در ویدئو به‌صورت کامل و قابل فهم برای مخاطبان عمومی معرفی کنید و تمام ویژگی‌ها و کاربردهای آن را بگویید؛ بدون این‌که از اصطلاحات تخصصی سخت و پیچیده در مورد آن استفاده کنید.

پشت صحنه را فراموش نکنید!

یکی از جذاب‌ترین موضوعات در بازاریابی ویدئویی، نشان دادن پشت صحنه‌ی محصول است. آزمایش و خطاها، دورریزها، نحوه‌ی بسته‌بندی محصول، به‌هم‌ریختگی کارگاه و محل‌تولید و سختی‌ها و خستگی‌هایی را که در روند تولید محصول وجود دارد، به‌مخاطب نشان دهید. این نمایش کوتاه و جذاب، ذهن مخاطب را درگیر می‌کند و اعتماد او را به‌شما و محصول‌تان بیشتر می‌کند. به‌عنوان یک اصل همیشه نکات بهداشتی را رعایت کنید تا اگر از پشت‌صحنه‌ی کارتان فیلمی تهیه کردید، تصویری واقعی را به مخاطب نشان دهید؛ زیرا مخاطب به‌راحتی شرایط محیطی ساختگی را تشخیص می‌دهد!

این مطلب را هم از دست ندهید: پست گذاشتن در باسلام، پله‌ی اول در فروش موفق

در بازاریابی ویدئویی مشتری‌های خوش‌ذوق را دعوت کنید!

مشتری‌ها همیشه موضوع خوب و تأثیرگذاری در بازاریابی ویدئویی هستند؛ از آن‌ها بخواهید که هنگام دریافت و باز کردن بسته‌ی محصول‌تان فیلم بگیرند و یا از کاربردهای دیگر محصول‌تان به‌مشتری‌های‌تان بگویند. مثلاً اگر مشتری از شما شیره‌ی خرما خریده است، از او بخواهید که ویدئویی از طرز تهیه یک نوع دسر با شیره‌ی خرمای دریافتی برای‌تان ارسال کند. یادتان باشد که ویدئو‌های باز کردن محصول را با هشتگ # جعبه_گشایی منتشر کنید.

همکارانتان را روی صحنه بیاورید!

برای موفقیت بیشتر در بازاریابی ویدئویی ، افرادی که با شما در عرضه‌ی محصول همکاری دارند، با ذکر نام و مسئولیت‌هایشان در ویدئو معرفی کنید تا مخاطب میزان تلاش شما را برای تولید محصولی که به‌ سادگی به‌دستش می‌رسد، متوجه شود.
اگر همکاران شما اعضای خانواده‌تان هستند، جالب‌تر هم می‌شود. مثلا آقای … پدر خانواده و مسئول تهیه‌ی مواد اولیه غرفه هستند.

هشتگ و منشن را فراموش نکنید!

استفاده کردن از هشتگ‌ برای ویدئوی شما دو مزیت مهم دارد: اول انگیزه‌ و هدف شما را از محتوای ویدئو نشان می‌دهد و دوم مخاطبان دیگر را زودتر به پست شما می‌رساند. مثلاً اگر محتوای ویدئوی شما در مورد نحوه‌ی تهیه‌ی رب خانگی است، این هشتگ‌ها می‌تواند مناسب باشد:

#رب-خانگی

#رب-ارگانیک

#رب-طبیعی

در این صورت هم هدف‌تان از محتوای ویدئو برای مخاطب مشخص است و هم کاربران دیگر با جستجوی این هشتگ‌ها، به صفحه‌ی شما می‌رسند. این عامل به‌بیشتر دیده شدن شما کمک زیادی می‌کند. در کنار هشتگ، حتماً از منشن (Mention) یا همان «یاد کردن» هم استفاده کنید. منشن کردن کمک می‌کند که شما ارتباط‌تان را با گروه خاصی نشان دهید و از طرفی با این کار می‌توانید دوستان خود را به‌دیدن پست‌تان دعوت کنید. برای منشن کردن کاراکتر @ را بزنید و فرد یا مجموعه‌ی موردنظرتان را انتخاب کنید. مثلاً اگر محصول‌ عسل دارید به این صورت منشن کنید:

@عسلسرایباسلام

@عسل_تدین

در بازاریابی ویدئویی هدفمند بسازید!

می‌توانید داستان منسجمی را در مورد محصول‌تان روایت کنید، هشتگ‌ مرتبط بزنید و برای دیده شدن در صفحات گوگل، از «کلیدواژه‌های ترند شده» برای معرفی موضوع ویدئو استفاده کنید. کلیدواژه‌های ترند شده همان کلماتی هستند که کاربران زیادی آن را در گوگل سرچ می‌کنند و مخاطبان به آن موضوع علاقه‌ی زیادی دارند. استفاده از این کلمات می‌تواند صفحه‌ی شما را در صفحات برتر گوگل نشان دهد و پای مخاطبان بیشتری را به‌ غرفه‌تان باز کند.

با داستان‌های پیوسته و هدفمند، مخاطب را در حالت تعلیق نگه‌ دارید و او را به‌دیدن ادامه‌ی ویدئو ترغیب کنید. حتی می‌توانید مجموعه‌ای از آموزش‌های مفید و کاربردی در مورد محصولات‌تان را به‌گونه‌ای تهیه کنید که مخاطبان آن را بازنشر کنند.

مثلاً اگر محصول روغن بنفشه پایه کنجد دارید، ویدئویی در مورد سردرد و علت آن‌ تهیه کنید و در انتها به مخاطب بگویید که به‌جای استفاده از مسکن، با مالیدن دو قطره از این روغن به پیشانی، می‌تواند سردردش را به‌راحتی رفع کند. یا اگر محصول‌تان عسل طبیعی است، در مورد عفونت لثه و دلایل آن ویدئویی تهیه کنید و برای درمان خانگی آن این پیشنهاد را بدهید: ترکیب مقداری عسل طبیعی با نمک دریا و مالیدن آن در در دو نوبت صبح و شب بر روی لثه‌ها.

سوژه بگیرید!

اگر سوژه و موضوع‌هایتان ته کشید، از دنبال‌کننده‌های صفحه‌تان کمک بگیرید! از آن‌ها بپرسید که دوست دارند در چه زمینه‌ای برای‌شان ویدئو تهیه کنید؟ این‌کار علاوه بر این‌که دردسرهای پیدا کردن موضوع را برای‌تان کم می‌کند، کمک زیادی می‌کند تا ویدئو شما به سلیقه‌ی مخاطب نزدیک‌تر شود.

در بازاریابی ویدئویی از چه چیزهایی نباید فیلم بگیرید؟

هر روز ویدئوهای زیادی در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌چرخند که گاهی محتوای مناسبی ندارند. فضای باسلام برای داشتن محیطی سالم و پویا، محدودیت‌هایی برای محتواهای منتشر شده در نظر گرفته است. بنابراین دقت کنید که موارد زیر سر از ویدئوی منتشر شده‌ی شما در نیاورند:

  • هرگونه توهین به‌ قومیت‌ و زبان‌های مختلف ممنوع است؛ بازار باسلام، بازاری به‌وسعت ایران است که تمام قومیت‌های این سرزمین با همدلی برای رونق کسب‌وکارشان تلاش می‌کنند و قرار است در بازار باسلام این اتحاد و همبستگی بیشتر شود.
  • ویدئوها را با رعایت شئونات شرعی و اخلاقی تهیه کنید و از شوخی‌ و برخورد و ارتباط نامتعارف و پوشش نامناسب خودداری کنید.
  • تولید ویدئوهای طنز با هدف تمسخر، تخریب و توهین به فرد یا افراد، ممنوع است.
  • توهین و تمجید از گروه‌های سیاسی داخلی و خارجی، جایی در ویدئوهای باسلام ندارد.
  • از موسیقی‌های غیرمجاز بر روی ویدئوتان استفاده نکنید.
  • از گذاشتن کلیپ‌هایی که صرفاً موسیقی هستند و هدف آموزشی ندارند، خودداری کنید.
  • ویدئوهای فضاهای اجتماعی دیگری چون اینستاگرام، تلگرام و..  را در صفحه‌ی خود منتشر نکنید. 
  • شیطنت‌های بچه‌تان و شیرین زبانی‌های او اگرچه جذاب است اما برای فید باسلام مناسب نیست، آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی دیگری به اشتراک بگذارید.
  • محتوای ویدئو را فقط مرتبط با موضوع کسب‌وکار تولید کنید.

قابلیت بازاریابی ویدئویی در بازار باسلام باهدف رونق بیشتر کسب‌وکار و دیده شدن محصول‌تان افزوده شده است و خوب است که از این فرصت به‌صورتی هدفمند و صحیح استفاده کنید.

موارد بالا مقررات آپلود ویدئو در باسلام است که در صورت عدم رعایت آن، پست ویدئوی بارگذاری شده به صورت خودکار حذف می‌شود.

در ویدئوی زیر، روش گذاشتن ویدئو در باسلام را ببینید.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محسن
محسن
3 سال قبل

داخل نرم افزار که همچین قابلیتی نیست؟!؟!

سیده زینب میرفیضی
سیده زینب میرفیضی
پاسخ به  محسن
3 سال قبل

سلام و درود
فعلا به صورت تستی در اختیار بعضی کاربران قرار گرفته و به زودی همه میتونن از این قابلیت استفاده کنن.
ممنون از توجهتون

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x