کارگاه سفالگری خانه‌ای که در آن خاک را به هنر کیمیا می‌کنند


5,266

ظروف سفالی- سفالگری- مجله باسلام

از قدیم می‌گفتند: «آب در کوزه و ما گرد جهان می‌گردیم.» کوزه سفالی چطور ساخته می‌شد؟ استادان سفالگری از دوستی قدیمی آب و خاک استفاده می‌کردند و دست آخر با اضافه کردن چاشنی هنر و مهارت، یک وسیله‌ی کاربردی مثل کوزه‌ی سفالی را به دست خلق‌الله می‌دادند.

کوزه‌ها کم‌کم جایشان را به شیشه‌های رنگی دادند و دیگر کسی برای آب خنک به سراغ کوزه‌های سفالی نمی‌رفت؛اما ترکیب خاک و آب مقاوم‌تر از این حرف‌ها بود و به راحتی از بازی کنار نمی‌کشید.

داستان امروز ما راجع‌ به همین سفر گل و خاک است. در این سفر قرار است سری به دنیای انواع بشقاب‌ سفالی و  دکور سفالی بزنیم و البته با هنر نقاشی روی سفال آشنا شویم.

خوشحال می‌شویم شما هم در این سفر پر از عطر خاک، همراهمان بشوید.

سفالگری- ساخت دکور سفالی- مجله باسلام
سفالگری با عطر خاک بینظیرش همه را عاشق خود میکند

دکور سفالی و مسیری که طی کرد تا به خانه‌ها رسید

سفال‌ها از همان موقع که در حد ذرات ریز خاک رس بودند، دائم به پیشرفت و توسعه‌ی بازارشان فکر می‌کردند. ماجرا وقتی جذاب‌تر شد که مولکول‌های آب هم وارد بحثشان ‌شدند.

آب که به همه‌ جا سفر کرده‌ بود، همان وسط کارگاه سفالگری به خاک‌ها گفت: «حالا که دیگر یک خانواده هستیم، بگذارید یک راز را به شما بگوییم، آدم‌ها عاشق تنوع هستند!»

کمی بعد، همان‌طور که هر کدام از گل‌ها داشتند در کوره برای خودشان می‌پختند، یکی از آن‌ها گفت: «خب مگر حتما باید کوزه و ظرف سفالی بشویم؟ بیاید برای این آدم‌های‌ هنردوست یک مهمانی خوش رنگ و لعاب راه بیندازیم!»

به این ترتیب پای انواع دکور سفالی به خانه‌ها باز شد. البته خوب است بدانید که ظرف‌ها و دکورهای سفالی این روزها هم در طراحی کوراسیون مدرن و هم سنتی حسابی کاربرد دارند.

سفالگری- بشقاب دیوارکوب سفالی- مجله باسلام
سفال ها تصمیم گرفتند جذاب و متنوع باشند و به کوزه شدن بسنده نکنند



از آن‌جایی که سفال‌ها علاقه‌ای به یکجا نشستن نداشتند، خیلی زود در دکوراسیون‌های مدرن هم جای خودشان را پیدا کرده‌اند.

این روزها دیگر انواع گلدان‌های سفالی فانتزی و یا بشقاب‌های سفالی با نقاشی و طراحی مدرن بخشی از دکور خانه‌های مدرن هستند.

شما هم دوست دارید بیشتر از سفال و شهر سفالگرهای ایران بدانید؟

این مطلب را هم از دست ندهید: لاله جین همدان ؛ شهر سفالگرها

بشقاب دیوارکوب سفالی یا بشقابی که جاه‌طلب‌تر از یک ظرف غذا بود

درست کمی آن‌طرف‌تر از کوره‌ها، ظرف‌های غذاخوری سفالی نشسته‌ بودند و داشتند زندگی‌شان را می‌کردند که ناگهان دیدند سر و کله‌ی ظرف‌های خوش‌رنگ و لعاب چینی و بشقاب‌های نشکن پیدا شد.

ظرف‌های سفالی دیدند که ای بابا بازار آن‌ها هم دارد کساد می‌شود.

آن‌ها هم که حسابی پای درس بزرگانی مثل جناب کوزه نشسته‌بودند، خیلی زود دست به کار شدند و در قالب انواع بشقاب دیوارکوب سفالی راهی خانه‌ها شدند.

بشقاب‌های سفالی با طرح و نقش‌های جدید و فانتزی یا میناکاری و سنتی حالا حسابی طرفدار دارند.

بشقاب دیوارکوب- دکور سفالی سنتی- مجله باسلام

اوضاع طوری پیش رفت که خرید ظروف سفالی تقریبا به یک رسم تبدیل شد و حالا در بیشتر خانه‌ها حداقل چشممان به یک ظرف دیوارکوب سفالی و یا ظروف غذاخوری سفالی می‌خورد.

خوب است بدانید بشقاب دیوارکوب دارای دو نوعِ سفالی و سرامیکی است. ظروف سرامیکی ارزان‌تر از دوستان سفالی‌شان هستند و البته طراحی و ایجاد نقش روی آنها راحت‌تر است.

[product id=177811]

نقاشی روی سفال هنری که همپای سفالگری پیش آمد

با گسترش استفاده از انواع دکورهای سفالی، بازار نقاشی روی سفال و البته آموزش نقاشی روی سفال هم حسابی داغ شد.

بسیاری از افراد دوست داشتند سبک طراحی مدرن را با هنر سنتی‌ مثل سفالگری ترکیب کنند و از ترکیب سنت و مدرنیته لذت ببرند.

[product id=23924]

برای اینکه یک نقاشی خوش‌آب و رنگ و جاندار روی سفال ایجاد بشود، هنرمندان نقاشی روی سفال، اول روی سطح سفال پخته شده ‌را سمباده می‌کشند تا صاف بشود.

در مرحله‌ی بعد ظرف سفالی را می‌شویند و اجازه می‌دهند خشک بشود. حالا وقتش است که با کمی چسب چوب رقیق شده به حساب سطح سفال برسند.

بعد از چسب چوب، باز نوبت سمباده‌ها است تا سطح سفال را خوب صاف کنند. بعد از آن هم نوبت به طراحی و رنگ‌آمیزی می‌رسد.

برای رنگ‌آمیزی بیشتر، متخصص‌ها به سراغ انواع رنگ‌های اکریلیک می‌روند؛ چون هم تنوع بهتری دارد و هم کار با آن راحت‌تر است.

در نهایت برای اینکه رنگ و طرح کار تثبیت شود، از انواع اسپری‌های تثبیت کننده استفاده می‌کنند.

بعد از این مراحل سفال جذاب ما می‌رود جلوی آیینه و بعد که خودش را با لباس جدید ورانداز کرد، بلند می‌گوید: «رفیق هنرمند سفالگر و نقاش! خیلی خیلی ممنون!»

خرید محصولات سفالگری- آموزش نقاشی روی سفال- مجله باسلام
نقاشی روی سفال حرفه‌ای از غرفه پرند

کلام آخر

سفال‌ها از همان زمان که به شکل خاک رس بودند، شروع به ساختن داستان‌هایشان کردند. سفالگرها همان‌طور که آنها را به گل تبدیل می‌کنند، به داستانشان گوش می‌دهند.

آنها می‌فهمند این گل ساده دوست دارد که در قالب یک بشقاب دیوارکوب سفالی، قصه‌اش را ادامه دهد یا دوست دارد تبدیل به یک دکور سفالی جذاب‌تر شود.

ما هم در باسلام عاشق داستان‌ها هستیم. شما هم می‌توانید با مراجعه به غرفه‌های فروش دکور سفالی مثل غرفه آبی عمیق و یا وسایل سفالگری داستان سفال‌ها را از زبان خودشان بشنوید.

[product id=124905]


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x