سیزده‌ را طبیعی‌تر به در کنیم!


1,217

بازار باسلام | basalam - روستای چین

بالاخره داستان تعطیلات طولانی نوروزی هم به ایستگاه آخر رسید. حسن ختام همیشگی نوروز، سیزده‌به‌در دوست‌داشتنی است که جزو آیین‌های سنتی و باستانی ایران زمین به شمار می‌رود.

در نوروز ۹۸ حادثه سیل در خیلی از استان‌های کشور (مانند سیل گلستان و خوزستان) باعث جان‌باختن و مصدومیت تعدادی از هموطنان عزیزمان شد؛ باسلام ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار، از کمک‌رسانی غرفه‌دارن و مشتریان خود سپاسگزار است.

سیزده‌به‌در، روز سلام به طبیعت

روزی که ایرانیان پس از برگزاری جشن‌ها و آیین‌های سنتی، به دشت و صحرا می‌روند و با شادی و نشاط نوروز را به پایان می‌رساندند. سیزده‌به‌در که در تقویم ملی ما روز طبیعت نامگذاری شده در واقع روز آشتی با طبیعت هم به شمار می‌آید. بنابراین در روز طبیعت، گردش و تفریح ما هم باید متناسب و همگون با طبیعت باشد؛ در واقع چه بهتر که سیزده‌مان را طبیعی‌تر به‌ در کنیم.

نه به پلاستیک

تقریباً همه ما درباره مضرات پلاستیک‌ها و آثار مخرب آن بر طبیعت آگاهی داریم. سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن پلاستیک در ایران تولید می‌شود که تقریباً معادل ۵۰۰ تن در روز است. بخشی از این حجم پلاستیک‌های روزانه مربوط به ظروف یک بار مصرفی است که در روز طبیعت اتفاقاً در طبیعت رها می‌شوند.

ظرف‌های غذا، لیوان‌ها و سفره‌های یک بار مصرف، قاشق و چنگال پلاستیکی و خلاصه همه ملزومات خورد و خوراک یک پیک‌نیک خارج از خانه. این همه پلاستیک برای آن‌که به تنبلی عادت کرده‌ایم؛ یعنی ترجیح می‌دهیم به جای اسباب و لوازم معمول یا متناسب گردش یک روزه، همه چیز را از جنس پلاستیک انتخاب کنیم.

بد نیست اگر در گردش‌های خارج از خانه انتخاب‌های بهتری داشته باشیم و البته کمی به خودمان هم سختی بدهیم. به جای سفره‌‌های پلاستیک و یک بار مصرف به راحتی می‌توانید از سفره‌های حصیری متناسب با تعداد نفرات خودتان استفاده کنید.

محصولاتی دست‌ساز که بسته به اندازه آن هم به عنوان زیرانداز کاربرد دارد و هم سفره غذا. نه تنها به طبیعت آسیبی نمی‌رساند بلکه از لحاظ اقتصادی و دوام هم مقرون به صرفه است و بارها می‌توانید از آن در گردش و سفر استفاده کنید.

[bs-show-product id=64718]

می‌توان به جای ظروف یک بار مصرف از ظروف گیاهی استفاده کرد اما چه اشکالی دارد که در سفرهای کوتاه از ظروفی استفاده کنیم که دردسرهای پلاستیک را نداشته باشد. ممکن است حمل و نقل آن کمی دشوار باشد اما تجربه ثابت کرده هر تلاشی برای حفظ محیط‌زیست و سلامتی به هرحال کمی سختی دارد.

از طرفی اگر یاد بگیریم هرکس ملزومات شخصی خود را همراه داشته باشد، تقریباً هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. دست آخر این‌که لوازم غذای تک‌نفره و چندنفره مناسب برای پیک‌نیک و سفر در بازار تجهیزات سفر و گردش وجود دارد.

اگر جستجویی در بازار اجتماعی باسلام داشته باشید، می‌توانید برخی از اقلام متناسب با گردش و پیک‌نیک را تهیه کنید.

چک لیست سفر

بازی و سرگرمی به رسم قدیم

برای یک روز هم که شده بگذارید موبایل و تبلت و حتی لپ‌تاپ‌های شما استراحت کنند. توصیه ما به شما این است که در روز طبیعت، دیجیتال‌ها را کنار بگذارید و برای تفریح و سرگرمی از روش‌های دیگری استفاده کنید.

گذراندن یک روز خارج از خانه برای بسیاری از افراد، دغدغه بزرگی است. فارغ از این‌که تنها و کم جمعیت به گردش می‌روند یا دسته‌جمعی.

علاوه بر همه بازی‌های معمول کوچه و خیابان که می‌توان در طبیعت انجام داد، بد نیست نیم نگاهی هم به بازی‌های سنتی و قدیمی شهر و دیار خود داشته باشید؛ خصوصاً اگر جمع‌تان جمع است و به قول معروف همه پایه هستند.

[bs-show-product id=42659]

یکی از بزرگ‌ترین مواهب سرزمین ایران وجود فرهنگ‌ها و اقوام مختلف با آیین و رسوم دوست‌داشتنی است. فرهنگی که بازی‌های متنوع و سرگرم‌کننده‌ای، با کمترین ابزار و امکانات را در دل خود جای داده است.

بازی‌هایی که گاه با یک تکه پارچه، چند تکه چوب و سنگ یا مقداری طناب انجام می‌شود اما سرشار از هیجان، شور و نشاط و شادی است. بازی‌هایی که اتفاقاً محدودیت سنی هم برای انجام آن وجود ندارد. کافی است به سراغ بزرگ‌ترهای جمع بروید یا جستجویی در اینترنت داشته باشید و برای یک دورهمی خارج از خانه با چاشنی بازی‌های سنتی برنامه‌ریزی کنید.

[bs-show-product id=69271]

اگر جمع‌تان کوچک است و اصطلاحاً یکی ـ دو نفره به دل طبیعت زده‌اید، به غیر از پیاده‌روی و طبیعت‌گردی، می‌توانید بسته به شرایط محیط از ورزش‌هایی مثل ماهیگیری، دوچرخه‌سواری، بازی‌های فکری و حتی اجرای موسیقی و مطالعه لذت ببرید.

در راسته بازی و سرگرمی بازار باسلام، محصولاتی برای کودک و بزرگ‌سال وجود دارد که می‌تواند گزینه مناسبی نه تنها برای این روز بلکه در همه سال باشد.

بازار باسلام | basalam - روستای چین

سُنتی غذا بخوریم

آنچه در گردش و پیک‌نیک خارج از خانه نوش جان می‌کنید، نود و نه درصد به ذائقه و سلیقه و البته اوضاع جیبتان ارتباط دارد. اما برای آن یک درصد باقی‌مانده، چند پیشنهاد داریم:

اول این‌که اگر از بوی کباب و مخلفاتش خسته شده‌اید، لازم نیست برای یک گردش و طبیعت‌گردی باز هم بساط کباب راه بیندازید.  انتخاب غذاهای سنتی و محلی و نوشیدنی‌های گیاهی برای روز طبیعت بهترین انتخاب است. غذاهایی که در هر شهر و دیاری چه ساکن آنجا باشید یا مهمان، تنوع فراوانی دارد.

[bs-show-product id=33136]

ضمن این‌که آش‌ها در منوی سیزده بدر از قدیم الایام حضور داشته است و مثل ماهی پلوی شب عید یا رشته پلو، جزو آداب و رسوم نوروزی کشورمان است. نوشیدنی‌های گیاهی و دمنوش‌های سنتی هم با توجه به حال و هوای روزی که به گردش می‌روید و البته مزاج خودتان می‌تواند بهترین گزینه به جای انواع نوشیدنی‌های گازدار و آب‌میوه‌های صنعتی باشد.

دوم این‌که واقعاً تهیه چند نوع غذا، سالاد و دسر به سبک مهمانی‌های تشریفاتی لازم است؟ باور کنید کوهنوردان هم برای فتح قله‌ها این همه بار و بندیل غذایی با خود نمی‌برند.

سعی کنید در روز طبیعت، خورد و خوراک تان هم طبیعی، کم‌حجم و به‌اندازه نیاز باشد. بیشتر از آنکه دل به غذا بدهید، دل به طبیعت بدهید.

قدیمی‌ها رسم جالبی هم داشتند. به جای آن‌که حجم زیادی از یک نوع غذا درست کنند، هر خانواده با توجه به سلیقه و بودجه‌اش، خوراک خود را نیز همراه می‌آورد. وقتی سفره پهن می‌شد، سفره ای رنگارنگ با غذاهای سالم و ارزان روبروی‌تان بود که اتفاقاً هیچ کس هم بابت آن شرم و نگرانی نداشت.

محصولات غذایی بازار باسلام با تنوع مثال‌زدنی شما را با غذاها و خوراکی‌های سنتی و خانگی آشنا و سبد خریدتان را با خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های سالم و پرفایده تکمیل می‌کند.

بازار باسلام | basalam - روستای چین

نبایدهایی که انجام می‌دهیم

برای سیزده‌به‌در در طبیعت هم مثل هر گردش و سفری باید با برنامه‌ریزی داشت: کِی، کجا و چطوری برویم، چقدر بمانیم و الی آخر:

  • اگر قصد کرده‌اید که سیزده‌تان را خارج از شهر و در دلِ طبیعت به‌در کنید، بهتر است نیم‌نگاهی به وضع آب و هوا، جاده‌ها و چیزهای دیگر هم داشته باشید.
  • یکی از نبایدهای ما که متأسفانه کمتر به آن توجه می‌کنیم این است که تا جایی که خودرو یا جاده از رو نروند، سعی می‌کنیم جلو برویم! باور کنید یکی از جاذبه‌های گردش و پیک‌نیک، کمی پیاده‌روی است. پس لطفاً خودروی شخصی‌تان را تا لب ساحل، پایِ تپه و نوک قله نبرید.
  • مهیا کردن آتش برای تهیه غذا یا جهت گرم شدن، آدابی دارد. از تهیه هیزم، روشن کردن و نگهداری آتش و دست آخر خاموش کردن آن. اگر تجربه ندارید یا قادر نیستید اصول حفاتی و ایمنی را رعایت کنید، جانِ طبیعت جاندار را به خطر نیندازید. بسیاری از آتش‌سوزی‌ها در طبیعت، حاصل کار آدم‌های نابلد و بی‌احتیاط است.
  • حضور ما در طبیعت، خصوصاً در مناطق حفاظت‌شده جانوری و گیاهی مانند مهمانان ناخوانده است. پس باید رفتاری معقول و مطمئن داشته باشیم.
  • ایجاد سروصدای بلند، موسیقی‌های تند، برپاکردن آتش‌های بزرگ، شکار حیوانات و ایجاد تغییرات در محیط، حکم تجاوز به حریم زیستی جانداران دیگر است. پس در گردش سیزده فروردین سعی کنیم از جنگ و خون‌ریزی و حمله به طبیعت پرهیز کنیم.
  • نباید دیگری که حتماً باید آن را رعایت کنیم، رهاسازی زباله‌های تر و خشک در طبیعت است. کافی است چند کیسه زباله همراه داشته باشید و با تفکیک پسماندها، هنگام بازگشت به خانه، در محل‌های مناسب قرار دهید.

خرید محصولات خانگی و محلی از سراسر ایران



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x