عرق طارونه، عرقی از دل نخلستان‌های جنوب


62,833

وقتی بهار پیراهن چین‌دار و رنگارنگش را به‌تن می‌کند و عطر دل‌انگیزش را در کوچه باغ‌ها و نخلستان‌های جنوب می‌پاشد، مردم این دیار با دیدن شکوفه‌های سفید و معطر درختان نخل که از میان غلاف سخت قهوه‌ای رنگ بیرون آمده‌اند، خود را آماده‌ی روزهای پرتلاش پیش‌رو می‌کنند تا از تمام اجزای این درخت مبارک که در قرآن کریم به‌ آن اشاره‌ی زیادی شده است، استفاده کنند. 

برای بهره‌وری از این طاره‌های سفت و سخت، آن‌‌ها را از درخت نخل‌ چیده و بعد از جداکردن شکوفه‌ها برای گرده‌افشانی، به کارگاه‌های خانگی و محلی می‌برند تا به عرقی با خواص شگفت‌انگیز تبدیل شوند. این عرق در گویش مردم جنوب، عرق طارونه (تارونه) یا کاشکیلو نامیده می‌شود و به دلیل عطر و طعم و خواص بسیارش محبوبیت زیادی دارد.

غلاف‌های درخت نخل-خواص عرق طارونه-مجله باسلام
عرق طارونه از غلاف‌های درخت نخل گرفته می‌شود.

طارونه، غلاف‌های معطر پرخاصیت نخل

مردم جنوب از غلاف‌های بزرگ و سخت شکوفه‌های درخت نخل، خاطرات خوشایندی دارند. قدیمی‌ترهایشان بعد از جدا کردن شکوفه‌ها، غلاف‌ها را برش می‌زدند و از آن برای نوشیدن آب استفاده می‌کردند؛ آبی معطر و خنک که به دلیل لایه‌ی زردرنگ درونی غلاف‌ها طعم دلچسب و خاصیت دارویی پیدا می‌کرد. حالا چند سالی است که عرق‌گیری از این غلاف‌ها رونق گرفته است و سودآوری نخلستان‌های مردم جنوب را بیش‌ از پیش کرده است.

[post id=17338]

از نحوه‌ی تهیه‌ی طارونه چه می‌دانید؟

خانه‌های مردم جنوب، حیاط‌های بزرگ و باصفایی دارد که زنان در فصل‌های مختلف سال، به تولید محصولات محلی و خانگی مختلفی چون رشته، رب و عرقیات مشغولند و در فصل بهار، از غلاف‌های نخلستانشان عرق طارونه می‌گیرند و با آن شربتی گوارا درست می‌کنند.

طرز تهیه عرق کاشکیلو (طارونه)

  • برای شروع فرایند عرق‌گیری، غلاف‌ها را تک‌تک می‌کوبند تا از هم باز شوند.
  • بعد آن‌ها را شستشو داده و داخل قابلمه بزرگی ریخته و روی آن آب می‌ریزند تا به جوش بیاید. برای این‌که بخار آب در فرایند عرق‌گیری خارج نشود، دور تا دور قابلمه را با پارچه می‌‌پوشانند و بعد ظرفی روی غلاف‌ها می‌گذارند تا بخارهای داخل قابلمه داخل آن بریزد.
  • در انتها سر قابلمه را با تشتی که داخل آن آب سرد ریخته‌اند، می‌پوشانند تا قطرات بخار بعد از برخورد به دیواره‌ی آب سرد، داخل ظرف درون قابلمه بریزد. در این صورت عرق جمع شده در ظرف، کاملاً خالص و آماده‌ی مصرف است.

خواص عرق طارونه

عرق طارونه طبیعتی گرم دارد و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است:

  • اگر ویتامین C و B بدنتان کم است، عرق طارونه مصرف کنید.
  • استخوان درد و کمبود کلسیم و فسفر بدنتان را با مصرف عرق طارونه جبران کنید.
  • کم‌خونی و سرگیجه آزارتان می‌دهد؟ عرق طارونه بخورید.
  • برای درمان مشکلات گوارشی و دل درد خود و کودکانتان، عرق طارونه را با خیال راحت مصرف کنید؛ چون کاملاً طبیعی است و هیچ ماده‌ی شیمیایی در آن وجود ندارد.
  • برای درمان مشکلات ناباروری، از خواص فراوان این عرق که به ماء الگاح شهرت دارد، استفاده کنید.
  • با مصرف عرق طارونه، با بدخوابی‌ شبانه خداحافظی کنید و بیشتر از همیشه بخوابید!
  • برای درمان رماتیسم و دردمفاصل، عرق طارونه را فراموش نکنید.
  • برای درمان زردی پوست، مصرف این عرق مؤثر است.
  • برای کاهش رطوبت و سردی، غلبه‌ی صفرا و درمان یرقان عرق طارونه بخورید.
  • اگر می‌خواهید کودکان قدبلندی داشته باشید، به آن‌ها عرق طارونه بدهید.
  • برای درمان بیماری‌های پوستی، از این عرق استفاده کنید.
  • خونتان را با مصرف عرق طارونه تصفیه کنید.
  • استرس‌‌ و افسردگی را با مصرف عرق طارونه کاهش دهید.
  • با مصرف این عرق، هوای قلبتان را بیشتر داشته باشید.

[post id=6228]

عرق طارونه، شربتی ضد عطش

شاید برایتان جالب باشد که بدانید اهالی جنوب در ماه مبارک رمضان، مصرف عرق طارونه‌شان را بیشتر می‌کنند. آن‌ها این عرق را به‌صورت شربت یا به‌جای آب مصرف می‌کنند تا تشنگی کمتری در طول روزه‌داری به‌سراغشان بیاید.

شربت طارونه-عرق طارونه-مجله باسلام
عرق طارونه برای رفع عطش در ماه رمضان مؤثر است.

عرق طارونه محلی از زبان غرفه‌دار باسلامی

خانم مریم نوروزی، صاحب غرفه بانوی نخلستان که چند وقتی است این عرق بهشتی را به محصولات غرفه‌اش اضافه کرده است، می‌گوید:

مدت‌هاست که تصمیم دارم این عرق خوش‌طعم و بهشتی رو به محصولاتم اضافه کنم؛ ولی هربار باخودم می‌گفتم: آخه چی بنویسم که حق مطلب ادا بشه! به‌ نظرم اسم دیگه‌ی عرق طارونه، این می‌تونه باشه:
شربت آرامش دهنده یا شربتی برای آرامش قلب.
بیشتر از این قادر نیستم راجع به خوشمزگیش بگم! همین حس کافیه که موقع خوردنش، چشم‌هاتو ببندی و خودت رو وسط نخلستان‌های سرسبز و بکر ببینی! خُب برای آشنایی با مراحل آماده‌سازیش یه کوچولو توضیح می‌دم که متوجه بشین درخت خرما به این سادگی‌ها لقب سلطان ِ میوه‌ها رو به‌خودش نگرفته و هر قسمتی از درخت نخل یه کارایی‌ خاصی داره.
وقتی گل‌آذین‌ها رو از غلاف درمی‌آرن، اون غلافی که باقی می‌مونه رو تبدیل به عرق طارونه می‌کند. چه‌جوری؟ غلاف‌ها رو در دیگ بزرگی به همراه آب می‌جوشونند که مراحل خاص خودش رو داره. یعنی از غلاف درخت نخل نر و ماده عرق خوشبو وَ بهشتی طارونه درست می‌شه.
راجع به خواصش هم بگم که مقوی قلب و معده و آرامش‌دهنده‌ست و باعث تقویت قوا می‌شه. می‌تونید روزانه یه استکان میل کنید، یا اینکه به روش من با شکر یا عسل درستش کنید. دیدید چه‌جوری با عرق بیدمشک و عرق ِنعنا شربت درست می‌کنند؟ و به چه مقدار شکر و آب و عرق می‌ریزن؟
خُب اینم به همون شکله. راستی طبعش هم گرمه!

برای استفاده بیشتر از خواص عرق طارونه آن را چطور مصرف کنیم؟

  • به‌جای استفاده از مسکن‌های خوا‌ب‌آور، ترکیب عرق طارونه و بهارنارنج را امتحان کنید.
  • همچنین برای استفاده از خواص بی‌شمار این عرق مفید، می‌توانید آن را با عرقیات دیگری چون بیدمشک ترکیب کنید و به تقویت قلبتان کمک کنید.
  • ترکیب عرق طارونه با خاکشیر، زعفران، آب هندوانه و سایر شربت‌های خانگی، طعم مطبوع و لذت‌بخشی به شربت می‌دهد که در ماه رمضان و تابستان برای تقویت معده و رفع عطش بسیار مؤثر است.
  • استفاده از عرق طارونه در فرنی و دسر و حتی فالوده‌ی سیب، از موارد دیگر کاربردهای این عرق پرخاصیت است.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمودواحدی
محمودواحدی
2 سال قبل

سلام
عاااالی توصیفش کردی دسخوش
منم عاشق شربت طارونه م گواراست و خوش عطر

مهدی
مهدی
2 سال قبل

ممنون بخاطر مطالب شما

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x