هشت گام مهم در مشتری مداری


2,661

مشتری مداری-مجله باسلام

مشتری مداری در فضای کسب‌وکار، همیشه حرف اول را می‌زند. وقتی می‌گوییم فلان فروشنده مشتری مدار است یا  آن مغازه‌دار اصلاً مشتری مدار نیست، حرف سنگینی زده‌ایم که می‌تواند تأثیر زیادی در میزان فروش او داشته باشد!

 شما به عنوان یک فروشنده تا چه اندازه به مسئله مشتری مداری اهمیت می‌دهید؟ در این یادداشت بیشتر از مشتری مداری و رویکرد بازار باسلام در این زمینه می‌گوییم.

چرا مشتری مدار باشیم؟

با رونق گرفتن بازار کسب‌وکارهای مجازی و حضور گسترده فروشندگان در این فضا، قدرت انتخاب مصرف کنندگان بالاتر رفته است و از طرفی این قدرت انتخاب باعث شده تا فروشندگان با قرار گرفتن در یک فضای رقابتی، تلاش بیشتری برای جذب مشتری داشته باشند. به همین دلیل آشنایی با اصول مشتری مداری برای آن‌ها اهمیت زیادی پیدا کرده است. توجه به این گام‌ها می‌تواند شما را برای موفقیت در زمینه‌ی مشتری مداری کمک کند.

 گام اول مشتری مداری: شناخت نیاز مشتری

اولین چیزی که در مشتری مداری اهمیت دارد، این است که بدانیم “مشتری چه می‌خواهد”.

اگر بتوانیم پاسخ مناسب و کاملی برای این پرسش پیدا کنیم، می‌توانیم رضایت مشتری‌‌ را جلب کنیم و او را به مشتری ثابت تبدیل کنیم.

گام دوم مشتری مداری: برخورد مناسب

بسیاری از مشتری‌ها، اولین برخورد برای‌شان اهمیت زیادی دارد؛ اینکه فروشنده چگونه به استقبال‌شان بیاید و از چه فن بیانی استفاده کند.

 برخورد مناسب فروشنده، مشتری را پاگیر می‌کند و منجر به خریدهای بعدی او می‌شود.

گام سوم مشتری مداری: کیفیت محصول

برای هر مشتری‌، کیفیت محصول اهمیت زیادی دارد. شما برای حفظ مشتری، باید تمام تلاش‌تان را بکنید که کیفیت محصولات و خدمات‌تان را در سطح خوبی نگه دارید و در فضای رقابتی محصول باکیفیت ارائه دهید نه ارزان بی‌کیفیت.

گام چهارم در مشتری مداری: بسته‌بندی مناسب

محصول شما هرقدر هم با‌کیفیت و کاربردی باشد، تا زمانی که ظاهر مناسبی نداشته باشد، نمی‌تواند مشتری را به سمت خودش بکشد. بسته‌بندی مناسب و زیبا را در اولویت‌های فروش‌تان قرار دهید و برای آن هزینه کنید تا به فروش بیشتری برسید.

گام پنجم مشتری مداری: جلب رضایت مشتری

 اگر به هر دلیلی‌ مشتری از محصولی که به دستش رسیده ناراضی بود، جبران و کسب رضایت او در کم‌ترین اهمیت زیادی دارد. ممکن است محصول شما به هر دلیلی با انتظارات مشتری جور در نیاید. کیفیتش آن چیزی نباشد که مشتری تصور می‌کرده است، کارایی مورد انتظارش را نداشته باشد یا هنگام ارسال و فرایند پستی، سفارشش آسیب‌دیده باشد. شما با جبران و جلب رضایت او می‌توانید منتظر سفارش‌های بعدی او باشید. 

گام ششم مشتری مداری: تنوع محصولات

در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کنید، مجموعه‌ی کاملی از آن محصول و ملزوماتش ارائه کنید تا مشتری این توانایی را داشته باشد همه‌ی سفارشات خود را از یک‌جا تهیه کند‌. 

گام هفتم مشتری مداری: سرعت و دقت

مشتری‌های مجازی معمولاً صبر کم‌تری دارند. آن‌ها دوست دارند که محصولشان را زودتر دریافت کنند و خیالشان از هزینه‌ای که برای آن پرداخت کرده‌اند، راحت شود. بعد از دریافت سفارش، در کمترین زمان پاسخ مشتری را بدهید و سفارشش را برای او دقیق و طبق آن‌چه که سفارش داده است، ارسال کنید و او را در این زمینه راضی نگه دارید.

گام هشتم در مشتری مداری: قیمت مناسب

محصولات‌تان را با هم صنفی‌های خود مقایسه کنید و تلاش کنید که در این فضای رقابتی هم کیفیت داشته باشید و هم قیمت مناسب تا مشتری را جذب محصولات‌تان کنید.

بازار باسلام، بازاری واقعی و مشتری‌مدار

 در سال‌های اخیر فروشگاه‌های آنلاین زیادی روی کار آمده‌اند که بعضی از آن‌ها موفق بوده‌اند و برخی به فراموشی سپرده شده‌اند. علت چیست؟

زمانی که دقیق‌تر به فروشگاه‌های مجازی موفق نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که در حقیقت کیفیت مطلوب خدمت‌رسانی به مشتریان و جلب رضایت آن‌ها عامل مهمی در ادامه‌ی حیاتشان بوده است. بازار اجتماعی باسلام یکی از همین بازارهایی است که با توجه به مسئله مشتری مداری توانسته است در فضای مجازی انتخاب خیلی از افراد باشد.

در این بازار مشتری مداری به عنوان یک اصل مهم پذیرفته شده است و برای آن برنامه‌ریزی دقیقی انجام شده است. علاوه بر درنظر گرفتن گام‌های بالا، بازار باسلام برنامه‌های موفق و متفاوتی نسبت به سایر بازارهای آنلاین دارد که به آن‌‌ها اشاره می‌کنیم.

 پشتیبانی مشتری مدار

تیم پشتیبانی باسلام با دقت روند خرید‌وفروش را در نظر دارد تا همیشه مشتری را راضی نگه دارد. برای این امر باسلام یک ضمانت مرجوعی ۷ روزه برای مشتری قرار داده که در صورت عدم رضایت از محصول، آن را عودت دهد و هزینه خرید خود را دریافت نماید.

امکان گفت‌وگو

بازار باسلام دست مشتری را برای زیر‌ و رو کردن کامل محصولی که می‌خرد، باز گذاشته است؛ مشتری می‌تواند سؤال‌های مختلفی درباره کیفیت محصول، طبیعی یا صنعتی بودن، قصه‌ی محصول، نحوه مصرف و….از غرفه‌دار بپرسد و با اطمینان بیشتری سفارشش را ثبت کند.

این کار در دو بخش عمومی و خصوصی انجام می‌شود:

در بخش پرسش و پاسخ عمومی که در صفحه محصول یا غرفه است، مشتری سؤالاتش را می‌پرسد که سایر کاربرها می‌توانند محتوای پرسش را بخوانند و از آن استفاده کنند.

در بخش خصوصی گفت‌وگوی بین فروشنده و مشتری جهت هماهنگی‌های لازم درباره رنگ و سایز و… یا هماهنگی در زمان ارسال محصول انجام می‌شود.

این گفتگوها اطمینان بیشتری به مشتری برای خرید و فروش در این بازار را می‌دهد.

با این شیوه در بازار باسلام، مشتری یک بازار واقعی را تجربه می‌کند؛ زمانی که به مغازه‌ی پوشاک می‌رود و با مغازه‌دار درباره رنگ یا انواع مدل‌های یک لباس سؤال می‌کند و به نتیجه دلخواه می‌رسد.

ثبت تجربه فرصتی برای مشتری

 مشتری به راحتی می‌تواند درباره خریدی که داشته اظهارنظر کند و به محصول ستاره دهد. این کار در راستای مشتری مداری، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا غرفه‌دار تمام تلاشش را می‌کند که رضایت مشتری را جلب کند و سایر مشتریان هم با خواندن تجربه‌ی خرید مشتریان قبل جذب غرفه‌ها می‌شوند.

شما به عنوان غرفه‌دار بازار باسلام برای رضایت مشتری‌هایتان کدام‌یک از گام‌های مشتری ‌مداری را مؤثرتر می‌دانید؟

اگر از مشتری‌های بازار باسلام هستید، کدام غرفه مشتری مدار را می‌توانید معرفی کنید؟


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x