هم‌پیشه‌ای از جنس بانوان


1,677

این روزها جلسات هم‌پیشه با اصناف مختلف گرم گرفته بود و حالا (نهم خرداد صفر یک) قرار بود خانم‌های غرفه‌دار دور هم جمع شوند تا برای رشد کسب وکارشان تجربیات‌شان را با هم به اشتراک بگذارند. روز بسیار گرمی بود ولی تمام غرفه‌دارانی که از جلسه باخبر شده بودند آمده بودند. 

از خانم زینب قنواتی از غرفه‌ی فروشگاه کارون خواسته بودیم تا در این دورهمی از تجربه‌ی 37 هزار فروشش بگوید. زینب قنواتی اینطور شروع کردند: باسلام شغل دوم من است، روزی که فعالیتم در باسلام را شروع کردم نیاز مالی نداشتم، صرفا برای اشتغال بچه‌های فامیل این کار را شروع کردم، آنها هم با شور و شوق تبلیغات و بازاریابی غرفه را به عهده گرفتند. سه سالی از افتتاح غرفه‌مان می‌گذرد. روز به روز غرفه‌مان بزرگتر می‌شود. روز اول انبار محصولات‌مان یک اتاق کوچک بود ولی حالا یک کارگاه بزرگ داریم. یکی از دلایل پیشرفت‌مان این بود که هرچه تعداد محصولات‌مان را بیشتر می‌کردیم مشتری‌های بیشتری به سمت غرفه‌مان می‌آمدند.
خانم زینب ادامه داد علت اینکه هزاران غرفه وارد باسلام می‌شوند ولی فروشی ندارند این است که: با سازوکار باسلام آشنا نیستند. خوب است که با نحوه‌ی تسویه حساب، زمان کنسلی و موارد اینچنینی آشنا شوید که با یک جستجوی ساده پیدایشان می‌کنید، پشتیبانی باسلام هم کمک می‌کند. انتظار نداشته باشید که خود به خود فروش داشته باشید، خودتان هم خرید کنید. من از غرفه‌ای خرید می‌کنم که خودش مشتری‌ام بوده باشد. قطعا ثبت تجربه‌ای که غرفه‌دار ثبت می‌کند خیلی بهتر از ثبت تجربه‌ی مشتری است چون برای شما یک تبلیغ حساب می‌شود. دقت کنید که خیلی از مشتری‌ها، خود غرفه‌داران هستند. غرفه‌های هم صنف‌تان را بشناسید و ببینید چه مزیتی داشتند که بیشتر فروختند. خیلی از غرفه‌ها با هم، گروه تشکیل می‌دهند و با هم فروش دارند این خیلی خوب است.

تضمین رضایت مشتری

خانم قنواتی ادامه داد: کار شما باید اینقدر خوب باشد که مشتری با خیال راحت سمت غرفه‌ شما بیاید. یعنی مشتری را قبل از خرید، از کیفیت محصول خاطر جمع کنید. بعد از ثبت سفارش با او وارد گفتگو شوید و او را از زمان ارسال و زمانی که  محصول به دستش می‌رسد مطلع کنید، همه‌ی اینها را برایش تضمین کنید. سعی کنید بیشتر آنلاین باشید. می‌توانید برای مشتریان‌تان پیام آماده بفرستید. من کد تخفیف ارسال رایگان خرید دوم را همیشه برای مشتریانم می‌فرستم تا برایشان انگیزه‌ای باشد و دوباره خرید کنند این باعث می‌شود سبد دومشان پُرتر باشد.

معمولا غرفه‌ای پرفروش‌تر است که بیشتر در دسترس باشد، در این صورت است که مشتری می‌داند غرفه‌ی شما فعال است. وقتی سفارشی ثبت شد بلافاصله تایید کنید. من اوایل 10ساعتی برای غرفه وقت می‌گذاشتم، حالا بخاطر مشغله‌ی زیاد، یک نفر برای پاسخگویی داریم. حدودا روزانه 100 سفارش داریم. وقت بگذارید و روزانه 200 نفر فالو کنید. شما خیال مشتری را راحت کنید، وقتی مشتری ثابت شود، حتی اگر قیمت محصول و هزینه‌ی پستی هم بالا برود او خریدش را از شما می‌کند. کار دیگری که می‌کنم این است که تجربه‌ی خریدها را می‌خوانم، اگر سفارشی حتی یک ستاره کم داشت، با مشتری وارد گفتگو می‌شوم و دلیلش را جویا می‌شوم و سعی می‌کنم متقاعدش کنم به پنج ستاره تغییرش دهد که اکثرا هم این کار را می‌کنند. جایی هم که محصول آسیب دیده باشد حتما دوباره محصول را برایش ارسال می‌کنم و راضی نگهش می‌دارم. همین باعث می‌شود که مشتری ثابت شود.

کنسلی سفارش و خطرهایش

شما اگر یک سفارش را از دست بدهید یک مشتری را از دست داده‌اید و امتیاز غرفه‌تان هم کم می‌شود. اولین دلیل موفقیت شما میزان فعالیت شما در باسلام است. قیمت‌هایتان بروز باشد، نسبت به موجودی محصول اطلاع داشته باشید، نه اینکه بعد از فروش بخاطر بالا رفتن قیمت یا عدم موجودی بخواهید سفارش را کنسل کنید. زمان آماده سازی نهایت باید سه روز باشد، ولی اگر یک‌ روز باشد که خیلی بهتر است چون کنار محصول، عبارت “آماده ارسال” نشان داده می‌شود و این خیلی برای مشتری دلچسب‌تر است. سفارشتان را حتما به روز ارسال کنید، این یکی از مزیت‌های شما به حساب می‌آید. منظم ارسال کنید، حواستان باشد بعضی از سفارشات از کنترل‌تان خارج نشود.

زیبایی محصول

بسته بندی‌ محصولتان مناسب و شکیل باشد. برند سازی کنید، حتی شده یک کاغذ معمولی ولی لوگوی خودتان را روی محصول بچسبانید. برای مشتری در کنار محصولی که خریده است هدیه‌ای بگذارید، مشتری از اشانتیون لذت می‌برد. یک متن زیبا در بسته برایش بفرستید. یکی از کارهایی که ما برای عید نوروز انجام دادیم این بود که برای همه‌ی مشتری‌هایمان، اشانتیون سماق فرستادیم که هم مشتری کیفیت این محصول را ببینند و هم برای سفره‌ی هفت‌سین سفارش بدهد در تبلیغات هم نوشته بودم که سماق سفره‌ی هفت‌سین‌تان را با کارون یکی کنید. یکبار هم کنار محصول پودر لبو فرستادیم که مشتری پیام می‌داد و نحوه‌ی استفاده‌اش را جویا می‌شد و همین باعث می‌شد با این محصول جدیدم آشنا شوند و خرید کنند و تجربه ثبت کنند. برای محصولتان عکس خوب بگیرید، حتی هزینه کنید و از مراحل تولیدش، فیلم بگیرید.

تبلیغات

اگر در قسمت گفتگو، یک محصول را برای مشتریان سابق معرفی کنید موثرتر است از اینکه تبلیغ کلی غرفه را بکنید. هر از گاهی یک محصول جدید معرفی کنید. جایگاه محصولاتتان را در غرفه تغییر دهید و جابه‌جایشان کنید. مرتبا داخل باسلام چرخ بزنید و طرح‌های تبلیغی بگذارید. ممکن است مشتری از شما خرید کرده باشد و راضی هم بوده باشد ولی دیگر یادش نباشد از کدام غرفه خرید کرده است. شما باید هرازگاهی به او یادآوری کنید و از طرح‌های تبلیغاتی مناسبتی استفاده کنید. یعنی خودتان کد تخفیف درست کنید و به مناسبتی به همه‌ی مشتریان‌تان پیام دهید و او را دعوت به خرید کنید.

ما هم مثل همه اوایل کار هیچ فروشی نداشتیم، ولی آنقدر وقت گذاشتیم تا بفروش رسیدیم. روزی که به هزار فروش رسیدیم، به همه‌ی مشتری‌هایم پیام دادم و تشکر کردم که کمک کردند تا ما هزارتایی شدیم. من وقت می‌گذارم و می‌گردم مشتری‌های قمی را پیدا می‌کنم. به همشهری‌هایم می‌گویم که ارسال رایگان داریم و در کوتاه‌ترین زمان محصول را می‌فرستیم. ما خیلی برای تبلیغات هزینه نمی‌کنیم، شاید ارسال رایگان و کدتخفیف ضرر خاصی به من نزند ولی همین باعث می‌شود مشتری من برگردد در اصل این هزینه را برای تبلیغات غرفه می‌کنم.

نکات پایانی

توضیحات محصولتان خوب باشد، کپی نکنید، خودتان وقت بگذارید و بنویسید. من حتی برای محصول برنج، دستور پخت می‌نوشتم.اسم محصول قابل سرچ باشد اگر وزن محصول داخل اسم باشد که مشتری راحت ببیند بهتر است. به مشتری‌هایتان خدمات بدهید، مثلا اگر کسی سوال داشت درباره غرفه زدن و یا نمایندگی حتما پاسخگو باشید. ما الان حدود 15 نمایندگی داریم که همه از باسلام ما را پیدا کردند. زمانی که مشتری از قیمت عمده سوال می‌کند فوری از او می‌پرسم که شما فروشگاه دارید یا خیر و بلافاصله با ایشان تماس می‌گیرم و بهترین محصول را برایشان می‌فرستم.

 همه‌ی حاضرین با دقت به صحبت‌های خانم قنواتی گوش می‌کردند و بعضی‌ها هم نکته برداری می‌کردند. بچه‌هایی هم که به همراه مادرانشان آماده بودند غرق عمیق بودن جلسه شده بودند و سر و صدایی نمی‌کردند. بعد از انتقال تجربه‌ی خانم زینب غرفه‌داران دیگر خودشان را معرفی می‌کردند و از تجربیاتشان کوتاه می‌گفتند. بعضی‌ها هم نمونه محصولاتشان را برای معرفی آورده بودند. غرفه‌ی نفس گفت: شروع کارم با باسلام بوده و باسلام به من بال داده تا پرواز کنم. غرفه‌دار دیگری گفت: نکته طلایی در باسلام وقت گذاشتن است، اگر وقت بگذاری فروشت هم بالا می‌رود. غرفه‌ کتونی ای‌کی گفت: ما یک هفته است در باسلام هستیم و 3  فروش داشتیم.

خوبی جلسه این بود که خانم‌ها بدون رودربایستی از ضعف‌های کارشان گفتند و اینکه کار با اپلیکیشن کمی برایشان سخت است و نیاز به کمک‌های جزئی بیشتری دارند. بعضی‌ها هم با دخترانشان آمده بودند تا آنها یاد بگیرند و بیشتر  کمک‌شان کنند. دو ساعتی از شروع جلسه گذشته بود و حالا باید هر کسی بارش را از جلسه برمی‌داشت و به خانه برمی‌گشت و بازنگری در امور غرفه‌اش انجام می‌داد. این جلسه هم با ذوق و شوق غرفه‌ها از آموخته‌هایی که به دست آورده بودند تمام شد. 


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x