دلمان می‌خواست حرف بزنیم؛ افزایش هزینه پست بهانه بود!


3,321

راه حلی برای مقابله با افزایش هزینه پست

این روزها در باسلام چه خبر است؟ لابد اگر گذرتان به باسلام خورده باشد، دیده‌اید که چطور غرفه‌‎دارها و خریدارها در کنار هم از روزمرگی‌های بازار و کسب‌وکارهای خانگی و محلی می‌نویسند و همدیگر را در لحظات خود شریک می‌کنند. اگر نمی‌دانید تغییرات اخیر ما از کجا آمده، حتما سری به این مطلب «فصل جدید باسلام با انتشار مطالب شما» یا مطلب «آیا باسلام به یک رسانه اجتماعی تبدیل خواهد شد؟» بزنید.

واکنش باسلامی‌ها به افزایش هزینه پست

یکی دیگر از خوبی‌های قابلیت جدید باسلام این است که ما می‌توانیم واکنش باسلامی‌ها را در مقابل اتفاقات مهم بازار ببینیم و بخوانیم. چه بسا حرف‌هایی که در گلویمان مانده را بزنیم و با همدردی و کمک دیگران برایش راه‌حلی پیدا کنیم.

اگر شما هم دستی در کسب‌وکار اینترنتی داشته باشید یا اخبار مربوط به ارسال‌های پستی را رصد کرده باشید لابد می‌دانید که اداره‌ی پست از روز چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۸ تعرفه‌ی ارسال‌های پستی را افزایش داده است. البته آن‌طور که از صحبت‌های مسئولان برمی‌آید، گویا این تغییر تعرفه قرار بوده از سال ۹۵ اعمال شود و بنا به دلایلی به سال ۹۸ موکول شده! باری به هر جهت، باید بپذیریم این اتفاق، تاثیر مستقیمی بر جریان خرید و فروش همه‌ی بازارهای اینترنتی از جمله باسلام خواهد داشت.

اما فرق باسلام با بازارهای اینترنتی دیگر چیست؟ چرا ما مدعی هستیم که احتمالا از این افزایش تعرفه آسیب نخواهیم دید؟ پاسخ به این سوال را در انتهای مطلب خواهم نوشت. اما قبل از هر چیز توجهتان را به تعدادی از گپ و گفت‌های اخیر مردم در سایت باسلام جلب می‌کنم:

همه چیز از یک سوال ساده درباره افزایش هزینه پست شروع شد:

افزایش هزینه پست و تاثیر بر بازار اینترنتی

و پاسخ‌دهنده‌ها اکثرا معتقد بودند که افزایش هزینه پست می‌تواند در روند فروش تاثیر بگذارد:

یکی از کاربران سایت باسلام که هم فروشنده بود و هم خریدار، نظرش را راجع به افزایش هزینه پستی این‌طور بیان کرد:


 

مشتری‌های بامعرفت!

البته مشتری‌های دیگری نیز بودند که حاضر می‌شدند برای تهیه‌ی کالایی خاص، هزینه‌ی پستی بیشتر از مبلغ خود کالا بپردازند! یکی از غرفه‌دارها مطلبی امیدوارانه با این مضمون منتشر کرده بود:

امروز دوباره به فروش اینترنتی امیدوار شدم وقتی که مشتری برای محصولی با قیمت 5500 تومان هزینه پستی 9700 ت رو متقبل شده بود. البته در نظر دارم برای خرید بعدی ایشون یه کد تخفیف بهشون ارائه کنم.

خانم خاتون غرفه‌دار دیگری بود که به این تغییر ناگهانی واکنش نشان داد:

او معتقد بود این افزایش هزینه پستی برای فروشنده‌های مواد غذایی گران‌تر تمام می‌شود:


یعنی به خاطر افزایش هزینه پستی بیخیالِ اداره پست شویم؟

بعضی‌ها به دنبال راه‌حل جایگزین اداره پست، مانند تیپاکس بودند؛ و بعضی‌ها هم به خاطر تعرفه‌ی گران، اصلا آن را به صرفه نمی‌دانستند:

احمد جهانی معتقد بود باید یک شرکت جدید را به جای اداره پست به جریان بیاندازند:


وقتی پای ناسا به ماجرا باز شد:

بعضی‌ها با زبان شیرین طنز تلاش می‌کردند افزایش هزینه پست را به شوخی بگیرند و با اغراق در اصل ماجرا، دل خودشان و بقیه هم‌صنفی‌هایشان را شاد کنند:


کاربلدها برای کاهش هزینه پست وارد میدان شدند!

بعضی از فروشنده‌های کاربلد زودتر از دیگران این تغییر را پذیرفته بودند و سعی می‌کردند تجربه‌های خوبشان را برای کاهش هزینه پست در اختیار دیگران بگذارند؛ تجربه‌هایی مانند حذف تیک‌های اضافه برای کاهش هزینه پست یا خرید از غرفه‌‌ی لجستیک باسلام:

پردیس سلطانی از هزینه‌های اضافه‌ی بسته‌بندی گلایه‌مند بود:

و همین پیشنهاد بهانه‌ای بود تا غرفه‌دارها به فکر بیفتند و فرآیند بسته‌بندی را هم تا حد امکان خودشان دست بگیرند.


مصطفی فقیه از همکاران قدیمی باسلام، پیشنهاد جالبی برای ساخت پکیج و هدایت بازار به سوی خرید بیشتر و در نتیجه کاهش هزینه پست مطرح کرد:

حضور تیم باسلام در میانه‌ی پست‌ها و نظرات کاربران، مایه‌ی دلگرمی همه‌ی غرفه‌داران بود:


چند تا راه حل خوب برای کاهش هزینه پست از سوی باسلام:

  1. عضو طرح ارسال یک‌کاسه شوید!

    در طرح یک کاسه مشتری‌ها می‌توانند خریدهایشان را به صورت یک‌جا از انبار تهران سفارش بدهند و در نتیجه هزینه‌ی تمام‌شده‌ی پستی هم برای فروشنده و هم برای خریدار به‌صرفه‌تر است.

    (جهت یادگیری چند ترفند ساده برای کاهش هزینه ارسال پستی می‌توانید این مطلب را هم بخوانید)

  2.  عضو طرح «پستچی بیاد» شوید!

    در این طرح که فعلا در تهران پیاده‌سازی شده، غرفه‌داران ساکن تهران می‌توانند به جای مراجعه به اداره پست از پستچی بخواهند به آدرس آنها بیاید و محصولات آماده‌ی ارسال را تحویل بگیرد! اگر مایلید در این باره بیشتر بدانید با پشتیبانی آنلاین باسلام در ارتباط باشید.


یک پایان خوب برای داستان پست

بعد از گذشت چند روز، فروشنده‌های باسلام از طریق ارتباط با دیگر فروشنده‌ها و کارمندان بازار اینترنتی باسلام، از اضطراب روزهای اولیه عبور کردند. یکی از مجموعه‌هایی که تاثیر بسیار خوبی در هدایت این جریان داشت اکانت «فوت و فن غرفه‌داری در باسلام» به مدیریت ابوالفضل شجاعی و همکاران تیم غرفه‌داری بود که با ارائه‌ی مطالب آموزشی مفید و پاسخگویی به سوالات فروشنده‌ها نگرانی آن‌ها را تا حد زیادی کاهش داد.

تیم باسلام همان‌گونه که قول داده بود پا به پای فروشنده‌ها حرکت کرد و آن‌ها را برای مدیریت فروش اینترنتی راهنمایی کرد. مردم هم به مرور از تب و تاب روزهای اول عبور کردند؛ تا جایی که یکی از غرفه‌دارها در مطلبی نوشت:

از روزی که هزینه پست افزایش پیدا کرده سفارشات بیشتر از یک محصول ما هم نسبتا بیشتر شده.
پس هیچ وقت ناامید نباشید؛ ایرانی ها همیشه راهی برای به صرفه بودن خریدهاشون پیدا میکنن!

فضای تعاملی سایت باسلام فرصت خوبی را فراهم کرده تا این بازار اینترنتی برخلاف بقیه بازارهای اینترنتی، زیر بار تشنج‌های بازار سر خم نکند. برای جمع‌بندی بحث، چند نمونه از دلایل موفقیت بازار آنلاین باسلام را برایتان ردیف می‌کنم:

  1. رسیدن صدای کاربران به مدیریت سایت با سرعت بالا: همه می‌دانند که در هر کسب‌وکاری، زمان زیادی طول می‌کشد تا مشکلات و نقدها و گلایه‌ها به گوش صاحبان کسب‌وکار برسد و به همین دلیل ارائه‌ی راه حل، گاهی حکم نوش‌دارو پس از مرگ سهراب را خواهد داشت. قابلیت انتشار مطلب و گفتگو در سایت باسلام فرصتی را فراهم می‌کند تا مشکلات در ابتدای مسیر آزادانه مطرح شوند و قبل از اینکه به یک بغرنج تبدیل گردند با کمک خود اعضای فعال بازار، حل و فصل شوند.
  2.  فرصت تعامل و همدلی بین فروشنده‌ها: فروشنده‌های باسلام برخلاف فروشنده‌هایی که در فروشگاه‌های اینترنتی مجزا به فروش مشغول‌اند، یک جامعه‌ی فعال و متحد را تشکیل می‌دهند. آن‌ها می‌توانند با فروشنده‌های راسته‌ی خودشان وارد گفتگو شوند، از آن‌ها راهنمایی بگیرند و در مواجهه با ناگواری‌ها با هم همدردی کنند و حتی پویش‌های مطالبه‌گرانه و موثری را در کنار هم رقم بزنند.

همه‌ی این اتفاق‌ها دوباره به ما یادآوری می‌کنند که اگر در روزهای تغییر و تحول هوای همدیگر را داشته باشیم و بیشتر با هم گفتگو کنیم، می‌توانیم با سخت‌ترین مشکلات هم کنار بیاییم. حالا شما برایمان بنویسید، اگر یکی از غرفه‌دارهای باسلام یا یک فروشنده‌ی اینترنتی هستید، چطور با مسئله‌ی افزایش هزینه پست کنار آمده‌اید؟ و اگر خریدارید بنویسید آیا باز هم به خرید اینترنتی علاقمند هستید؟



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
14 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جواد اصلانی
جواد اصلانی
1 سال قبل

سلام بزرگترین ایراد باشلام عدم تجمیع فروشندگان یک کالا در یک صفحس اینطوری فروشندگان جدید هم بچشم میان و از یک کالا پانصد صفحه دیگه نیست و یک صفحس با چند فروشنده
مشکل دیگه اینه که باسلام از ایمیل و اطلاع رسانی اون بجای سامانه پیامک استفاده نمیکنه این هزینه رو برا خودش بالا تر میبره
مشکل بعدی سرعت پایین اپلیکیشن اصلی هست یکم کنده
مشکل بعدی اینه که اکثر فروشندگان مشتری رو از چرخه باسلام خارج میکنن با تشویقش به خرید خارج از باسلام و اینطوری هر طور بخوان رفتار میکنن و مشتری دیگه باسلام نمیاد
تبلیغات تلوزیونی باسلام دایما روی کارای تولیدی خوراکی تمرکز داره حداقل مدیریت باسلام باید با ایجاد بازار الکترونیک موبایل توسط خودش و جلب توجه با تخفیفات اون قسمت یجور جاذبه درست کنه
بنظر من باسلام نیاز به کمی تغییرات داره اینایی که گفتم مهمتریناش بود

فاطمه سادات موسوی
فاطمه سادات موسوی
مدیر
پاسخ به  جواد اصلانی
8 ماه قبل

سلام آقای اصلانی وقتتون بخیر. ممنونم از ثبت نظر و توجه‌تون.

صاحب فصول
صاحب فصول
4 سال قبل

بسم الله.
سلام.
مطلبتون برام جالب بود.خدا هیر بده باسلامی‌ها و کلا فروشنده‌هایی که به فکر مشتری‌هاشون هم هستند و فقط سود و خودشونو در نظر نمیگیرند.
من دو روز پیش از دو غرفه متفاوت باسلام خرید کردم ولی هزینه ارسالش فقط هشت تومن شد،بعد دیدم توی طرح یه کاسه است.
بازم ممنون.
خدا انشاءالله به کسب و کار همه برکت بده.
یا علی.

موسوی
موسوی
4 سال قبل

سلام ممنون از مطالب خوب و کاملی که بیان کردید . غرفهما در طرح به کاسه هست ولی متاسفانه اخیرا سفارشها دیر ارسال میشه حتی در خود تهران .
و من خودم با تجمع ارسال در یک جا موافق نیستم هر چند به نفع خریدار هست . چون درامدزایی پیش خوان دولت و…در محله ها کم میشه . ولی به خاطر برخی موارد در طرح یه کاسه هستیم .ممنون.

حسینی
حسینی
4 سال قبل

با سلام و احترام
ممنون که وقت گذاشتید و مقاله نوشتید
اما آن چیزی که در این میان مهم است این که هزینه خود پست با صرف نظر از هزینه بسته بندی + کارتن + هزینه ارسال پیامک بسیار زیاد است و میانگینی هم که باسلام اعلام کرد حتی از پول پست هم پایین تر است
باید فکری برای این میزان بالای هزینه پستی کرد مخصوصا برای فروشنده هوایی که با حداقل سود محصولات را عرضه کی کنند
البته باید از باسلام تشکر کرد که مشغول تاسیس پیک درون شهری قم جهت کاهش هزینه هاست

برکت
برکت
4 سال قبل

ممنون از نکات ارزشمندتون.
میشه دوستان با طرح‌های حمایتی برای مشتری‌هاشون مثلا تقبل ۵۰٪ از هزینه‌های پست برای خریدهای مثلا بالای ۱۵۰ یا ۲۰۰ هزار تومان گوشه‌ای از دغدغه‌های مشتری‌هاشونو کم کنن.
البته این نکته رو هم نباید از نظر دور داشت که باید عمل‌کرد غرفه‌ها آن قدر قوی باشه و جو اعتماد بین خودشون و مشتری ایجاد کنن که مشتری برایش هزینه در زمینه‌ی پست برای رسیدن به محصولات‌تون زیاد اهمیت نداشته باشه.

سجاد ظهیری
سجاد ظهیری
4 سال قبل

من با شرکتی دارم قرار داد میبندم که بسته های پستی رو خودم در سایت پست ثبت کنم و پستچی خودش بیاد تحویل بگیره
اینجوری هم خودم بسته بندی میکنم هم تیک های خدمات اختیاری رو نمیزنم و هم برای رفتن به دفتر پستی وقتم تلف نمیشه
اولین ارسالمو که از این طریق انجام دادم تجربشو به اشتراک میذارم

ابوالفضل شجاعی
ابوالفضل شجاعی
4 سال قبل

عالی بود. بسی مطالب مفیدی رو جلوی خودم دیدم. دستتون درد نکنه

14
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x