چند کیلو دی‌اکسیدکربن تولید می‌کنی رفیق؟


2,464

لینک دعوت و کاهش آلودگی هوا

عاطفه داشت از سر کوچه رد می‌شد که یقه‌اش را گرفتم و گفتم: « تبریک می‌گویم خانم! تو به تنهایی 7.5 کیلو از آلودگی هوا کم کرده‌ای!» عاطفه هاج و واج این‌طرف و آن طرف را نگاه کرد و گفت: « کی؟ من؟! من که کاری نکرده‌ام!» ادای مجری‌های مسابقات تلویزیونی را در آوردم و گفتم: «بله! شما! خود شما! مگر 16 بار از باسلام خرید نکرده‌ای؟ مگر 10 نفر را به باسلام دعوت نکرده‌ای؟ » عاطفه هم سری به تایید تکان داد و گفت: « آره؛ اما خرید اینترنتی و دعوت از دوستانم چه ربطی به این داستان‌ها دارد؟ » من هم بادی به غبغب انداختم و گفتم: « یک نگاه به صفحه پروفایلت توی سایت بیندازی دستت می‌آید چی به چی بوده!» گوشی‌اش را بیرون آورد و بعد از تماشای صفحه کاربری‌اش به خنده گفت: «چقدر کارم درست بوده و خودم خبر نداشتم! »

حالا فکر کنید دارید از سر کوچه رد می‌شوید که یک نفر یقه‌تان را بگیرد و بگوید چند کیلو کربن دی اکسید تولید می‌کنی رفیق؟ احتمالا اول از برخوردش حسابی جا می‌خورید، اما وقتی بفهمید ما آدم‌ها به عنوان بشر دوپا سالانه 700 میلیون تن دی‌اکسید کربن، آن هم فقط در ایران(!) تولید می‌کنیم و احتمالا چند وقت دیگر با آب شدن یخ‌های قطبی چیزی از نسلمان باقی نخواهد ماند، به او حق می‌دهید که بپرسد « تو به سهم خودت چقدر آلودگی هوا را کاهش داده‌ای؟ »

فرض کنید واقعا سامانه‌ای وجود داشته باشد که با چند عدد دقیق نشانتان بدهد چقدر در حفظ محیط‌زیست سهم دارید و تولید گاز CO2 را چند کیلو کاهش داده‌اید! برایتان جالب نیست بدانید سهم شما در پاکی یا آلودگی جهان چقدر است؟

لینک دعوت و کاهش آلودگی هوا

نرخ تولید دی‌اکسیدکربن را 7.5 کیلو کاهش دادم!

خانم می‌گوید کمرم شکست از بس پله‌ها را بالا و پایین رفتم برای خریدن چهار قلم جنس! آقا می‌گوید من یک باک بنزین می‌سوزانم تا خانمم در فروشگاه‌های این طرف شهر و آن طرف شهر بچرخد و بالاخره دلش راضی شود به انتخاب! وسط تصویری که از غرغرهای یک زن و شوهر پایتخت‌نشین می‌شنوید، احتمالا یک کارشناس هواشناسی هم از آن حوالی رد خواهد شد و بعد از محکوم کردن سوخت فسیلی و ماشین‌های آلاینده‌ی هوا، آماری از اوضاع اسف‌بار آلودگی هوا ارائه خواهد داد و با صدای بلند خواهد گفت: « آینده‌ی بچه‌هایمان چی می‌شود؟ چطور قرار است توی این جهان دودآلوده زندگی کنند؟ » راستی شما هر بار که از خانه بیرون می‌روید چقدر زمان از دست می‌دهید؟ چند لیتر بنزین می‌سوزانید و چند کیلو هوای آلوده تولید می‌کنید تا خودتان را به فروشگاه مورد نظرتان برسانید؟

عاطفه راهدان بازاریار موفق

عاطفه یک راهنمای گردشگری و عاشق طبیعت‌گردی است. دلش برای کوه و جنگل و چشمه قنج می‌رود و درست مثل اسمش با تک‌تک اجزای جهان باعاطفه‌ برخورد می‌کند. وقتی فهمید می‌تواند به سهم خودش و بدون زحمت خاصی، قدمی برای نجات طبیعت بردارد حسابی ذوق‌زده شد. عاطفه با چند خرید اینترنتی (به جای بیرون رفتن از خانه و استفاده از وسایل نقلیه‌ای که با سوخت فسیلی کار می‌کنند) و همچنین دعوت از دوستانش برای خرید اینترنتی، به تنهایی توانست نرخ تولید گاز کربن دی اکسید و آلودگی هوا را 7.5 کیلو کاهش دهد!

23 ساعت زمان خریدم و برای 3 نفر شغل ایجاد کردم!

عاطفه می‌گوید من خرید کردن را دوست دارم؛ اما زیاد چرخیدن در کوچه و بازار و گیر کردن در ترافیک و خستگی بعد از خرید حسابی کلافه‌ام می‌کند. وقتی لم می‌دهم روی مبل خانه‌ام و بین صفحات اینترنتی می‌چرخم و با خیال راحت محصولات فروشنده‌های مختلف را مقایسه می‌کنم و بعد محصول مورد نظرم دم در خانه به دستم می‌رسد حس می‌کنم کلی زمان طلایی برای خودم ذخیره کرده‌ام.

اتفاقا آن روز که یقه‌اش را گرفتم و صفحه پروفایلش را نشانش دادم با دیدن دو تا عدد دیگر هم کلی ذوق‌زده شد. در پروفایل عاطفه نوشته شده بود که با آن تعداد خرید اینترنتی، 23 ساعت زمان برای خودش خریده است و حدود یک روز از زندگی‌اش جلو افتاده است! از طرفی، با دعوت از دوستانش برای عضویت در باسلام و خرید از فروشنده‌های خانگی و محلی، کسب‌وکار چند نفر را رونق داده و حدودا برای 3 تا آدم بیکار، فرصت شغلی ایجاد کرده! این‌ها اعدادی هستند که موتور محاسبه‌ی هوشمند ما با بررسی رفتار عاطفه در سایت باسلام به دست آورده و در اختیارش قرار داده.

لینک دعوت

با چند تا کلیک: هوا را جارو بزن، زمان بخر و برای چند نفر شغل ایجاد کن!

در روزگاری که سوار شدن در ماشین‌های تک سرنشین و ویراژ رفتن و بنزین سوزاندن یک جور کلاس کاذب به حساب می‌آید، شاید بد نباشد که بالای سر هر نفر یک چراغ گردان ببینیم که میزان دی‌اکسیدکربن تولید شده‌اش را به همه نشان بدهد. آن وقت بین کسی که روزانه 10 کیلو آلاینده تولید می‌کند، با کسی که به سبک خودش 10 کیلو CO2 کمتر تولید می‌کند، تفاوت قائل می‌شویم و به آدمی که بیشتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کند یا برای هر کار غیرضروری شهر را شلوغ نمی‌کند، احترام بیشتری می‌گذاریم. احتمالا آن موقع پز دادن با عدد بالای سرمان به عنوان یک همیار محیط زیست تفریح جذابی به حساب می‌آید. موتور محاسبه‌ی سایت باسلام همان چراغ گردانی است که می‌تواند این اطلاعات جذاب را از امروز در اختیار شما بگذارد.

شما هم می‌توانید از امروز با مراجعه به صفحه پروفایلتان در سایت باسلام ببینید چه تغییرات مثبتی در جهان ایجاد کرده‌اید! ببینید در این روزگار فرصت‌سوز که هر یک دقیقه زمان، یک عمر می‌ارزد، چقدر در مصرف زمان صرفه‌جویی کرده٬اید و در کارهایتان جلو افتاده‌اید؟ ببینید یک‌تنه چند کیلو هوای آلوده را از آسمان شهر کم کرده‌اید و هوا را جارو زده‌اید؟ و ببینید برای چند تا کسب‌وکار نوپا فرصت رشد و پیشرفت فراهم کرده‌اید؟ اگر اعدادی که می‌بینید احساس خوبی به شما منتقل کرده، بهتان تبریک می‌گوییم! شما آدم شریفی هستید و جهان با بودنتان جای بهتری برای زیستن است.

شما می‌توانید از پروفایلتان عکس بگیرید و برای ما بفرستید، یا نام خودتان و اعداد طلایی پروفایلتان را برای ما زیر همین پست بنویسید تا به عنوان یک قهرمان به دیگران معرفی‌تان کنیم!

آسمان‌تان آبی، فرصت‌هایتان سبز و مهربانی‌تان مستدام.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
موسوی
موسوی
4 سال قبل

خیلی عالیه .لذت میبرم از خوندن مطالبتون????

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x