گیله‌مردان ناشناس


1,032

«وقتی یکی می‌خواد ماشین بخره، یه مشاور با خودش می‌بره که اطلاعات فنی اون ماشین رو داشته باشه. برای خرید خوراکی ولی آدم‌ها به دانش خودشون بسنده می‌کنن در حالی که علم مواد غذایی هم موضوع خیلی مهمیه و شما باید آگاهی و دانشی رو از ماده‌ای که مصرف می‌کنین داشته باشین.» مانی محمدی این دانش را دارد. او روی محصولات آزمایش‌های شیمیایی و زیستی انجام می‌دهد و تا از کیفیت آن‌ها اطمینان پیدا نکند، دست مشتری نمی‌دهد.

ارتباط مستقیم و بی‌واسطه، شروع کار

آقای محمدی در رشتۀ کارشناسی صنایع غذایی تحصیل کرده و مسئول کنترل کیفیت یک کارخانۀ مواد غذایی در شهر لاهیجان است. دو سال پیش بعد از آشنا شدن با سایت باسلام به فکر راه‌اندازی یک کسب و کار جدید در کنار کار در کارخانه می‌افتد. کسب و کاری که از آن هم خود و هم تولیدکننده‌هایی که بازاری برای دیده شدن و فروش محصولات خود، در جایی دورتر از شهر لاهیجان ندارند، سود ببرند. «خیلی از بومی‌های اینجا برای عرضۀ محصولاتشون با سایر استان‌ها نمی‌تونن ارتباط بگیرن و چون مسافرها هم در بازه‌های زمانی خاصی به گیلان میان و برای تهیۀ سوغات و خریدهاشون سراغ فروشگاه‌های بزرگ می‌رن، عملاً ارتباط مستقیمی با کشاورز و تولیدکننده به وجود نمیاد.» ایدۀ آقای محمدی برقرار کردن این ارتباط مستقیم تولیدکننده با مصرف‌کننده از طریق سایت باسلام است.

او به کمک همسرش که دکترای شیمی دارد غرفۀ گیله‌مرد را در سایت باسلام راه‌اندازی می‌کند و با تولیدکننده‌ها برای فروش ارتباط مستقیم می‌گیرد. اوایل کار تنها دو محصولِ شهرِ لاهیجان، محل زندگی‌اش، یعنی کلوچه و چای را برای فروش در نظر می‌گیرد. اما کم‌کم به لیست محصولاتش از تولیدکننده‌های سراسر استان گیلان محصولاتی اضافه می‌شود و حالا 59 محصول برای فروش دارد.

کیفیت، تجربه، تنوع

برای آقای محمدی کیفیت حرف اول را می‌زند و خود را نه صرفاً یک واسطه برای فروش بلکه متخصصی آگاه به مواد خوراکی می‌داند: «اگه یک درصد این کار با تحصیلات من ارتباط نداشت، انجامش نمی‌دادم.» او با آزمایشگاه و امکاناتی که به واسطۀ کار در کارخانه در اختیار دارد، کیفیت محصول هر تولیدکننده‌ای را ارزیابی می‌کند. مثلاً با اندازه‌گیری رطوبت محصولات و در نظر گرفتن رطوبت مجاز محصول و همچنین آگاهی از میزان رطوبتی که میکروب‌ها ممکن است در آن در مادۀ غذایی رشد کنند، سراغ محصولی می‌رود که رطوبت مناسبی دارد. اگر باری به دستش برسد اما به این نتیجه برسد که بی‌کیفیت یا رو به فساد است با مشتری تماس می‌گیرد و توضیح می‌دهد و ارسالش نمی‌کند. به همین خاطر این روزها او در نقش یک مشاور با مشتری‌های ثابتش در ارتباط است و حتی به آن‌ها مشورت می‌دهد که بهترین زمان برای خرید هر محصولی چه فصلی از سال است.

اوایل کار برگشت خوردن سفارش‌ها برای او ناامید‌کننده بوده است. دلیل این اتفاق را بی‌تجربگی خودش در بسته‌بندی و در نظر نگرفتن شرایط ارسال می‌داند. مثلاً محصولات سفالی در راه آسیب می‌دیده یا نان‌های محلی، تازه به دست مشتری نمی‎رسیده است. به همین خاطر لیست محصولاتش را با دقت بیشتری در نظر گرفته و بعد از مدتی سفارش‌های برگشتی رو ‌به ‌صفر رفته است. «حالا هر چند ماه یه بار یه سفارشی برگشت می‌خوره اما به قدری سفارش‌ها زیاد شده که آدم ترغیب می‌شه برای مشتری ناراضی دو برابر اون چیزی که خرید کرده، بده که رضایتش رو جلب کنه. رضایت مشتری مهم‌ترین مسئله‌ است.» علاوه بر مصارف خانگی برای ارگان‌های دولتی و محل‌های کار هم سفارش گرفته و معتقد است که کیفیت محصولاتی که دست مشتری داده باعث شده که دهان‌به‌دهان شناخته شود و سر زبان‌ها بیفتد. از بین 59 محصولی که برای فروش دارد، پنیر سیاه‌مزگی تالش پیشنهاد ویژه‌اش است. پنیری که به گفتۀ آقای محمدی با بهترین پنیرهای دانمارک و فرانسه رقابت می‌کند و حتی کیفیت بهتری دارد اما متأسفانه آن ‌طور که باید شناخته نشده است.

این روزها هدف او بیشتر کردن تنوع محصولات سایت است. می‌خواهد تا جای ممکن برای بچه‌های بومی کشاورز گیلان کارآفرینی کند. برای کسانی که نمی‌دانند محصولاتشان در مقایسه با محصولات مشابه چه کیفیت بهتری دارد. می‌خواهد سعی کند آن‌ها را به بقیه بشناساند. یکی از انگیزه‌هایش برای ادامۀ این کار علاوه بر سودی که طبیعتاً خودش می‌برد، ذی‌نفع کردن آن‌هاست. به نظر او محصولاتی که در گیلان تولید می‌شوند قابل رقابت با رقبای جهانی‌شان هستند و احتمالاً اگر از او بخواهید می‌تواند آن را به طور علمی هم به شما اثبات کند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x