آیا «باسلام» به یک رسانه اجتماعی تبدیل خواهد شد؟


1,935

دفتر جدید باسلام

مدت‌هاست که دلمان می‌خواهد «باسلام» تبدیل به بازاری شود که فروشنده‌ها بتوانند در آن با آب و تاب از محصولی که تازه تولید کرده‌اند تعریف کنند؛ چند وقت یک‌بار حراجی بزنند و حتی تخفیف‌هایشان را به همه اعلام کنند. از طرفی دوست داریم شما هم به عنوان خریدار بتوانید وقتی چیزی می‌خرید با فروشنده بر سر کم و کیف و قیمت محصول چانه بزنید و با مشتری های دیگر از تجربه خریدهایتان بگویید و پیشنهادهای خوبتان را به گوش دوستانتان برسانید. و دست آخر در باسلام فقط خرید و فروش نکنید؛ بلکه اوقات خوشی را سپری کنید و دوستان خوب و صمیمی پیدا کنید.

باسلام قرار است به زودی به یک جامعه مجازی دوسویه تبدیل شود؛ جایی که هم بتوانید در آن بچرخید و خرید کنید، هم به فروش محصولاتتان بپردازید، هم عکس‌ها و متن‌هایتان را منتشر کنید و هم محتوای منتشرشده‌ی دوستانتان را بخوانید و لذت ببرید. شاید این قابلیت انتشار محتوا شما را یاد اینستاگرام و قابلیت‌های مشابهش بیندازد. اما باید بگوییم باسلام قرار نیست تبدیل به اینستاگرام شود؛ بلکه می‌خواهد یک رسانه‌ی اجتماعی در حوزه کسب‌وکارهای خانگی و محلی باشد؛ شاید چیزی شبیه به یک جور اینستاگرامِ محلی با عطر چای قندپهلو و نوای «خونه‌دار و بچه‌دار! زنبیلُ بردار و بیار!»

قابلیت انتشار محتوا در سایت باسلام

از این به بعد همه می‌توانند عکس و متن منتشر کنند!

باسلام برای برداشتن این گام مهم، نیاز به امکانات جدیدتری دارد. بعضی از این امکانات در حال حاضر روی سایت باسلام وجود دارند؛ مانند امکان «دنبال کردن» . یا «گفت و گوی مشتری و فروشنده». اما امکانات مهم‌تری در مسیر اضافه شدن به سایت هستند که هنوز به طور رسمی از آن‌ها رونمایی نکرده‌ایم و در حال آزمایش نسخه‌ی اولیه‌ی آن‌ها هستیم تا با کیفیت بهتری به دست شما برسند.

یکی از این امکانات مهم قابلیت «انتشار محتوای کاربر» است که این روزها درحال بررسی آن با تعداد کمی از مخاطبان باسلام هستیم. منظور ما از «تولید محتوای کاربر» این است که هر باسلامی (چه فروشنده و چه خریدار) بتواند محتوایی تولید کند که شامل متن و تصویر باشد و آن را به سادگی برای مجموعه دنبال‌کنندگان خود به اشتراک بگذارد.

مثلا یک فروشنده می‌تواند از مراحل تولید محصولش عکس بگیرد و به همراه توضیحات لازم آن را با مشتریانی که او را دنبال کرده‌اند به اشتراک بگذارد؛ و یا می‌تواند هر وقت کد تخفیفی تعریف کرد آن را در بین گروه دوستان خود منتشر کند.

مشتری ها هم می توانند طرز تهیه یک غذای سنتی را که از قضا مواد اولیه اش را از باسلام خریده اند به دیگران آموزش بدهند؛ یا مثلا تجربه‌ی خود را در مورد مصرف یک محصول خاص با دیگران به اشتراک بگذارند یا حتی از دیگران درباره خواص یک ماده غذایی سوال کنند یا در مورد بهترین غرفه‌ای که محصول مورد نظرشان را دارد، از دوستانشان مشورت بگیرند. حتی ممکن است قصد داشته باشند کسب و کار جدیدی راه بیندازند و بخواهند با غرفه داران باتجربه‌ی باسلام درباره آن مشورت کنید. خلاصه اینکه باسلام قرار است محلی باشد برای کلی گپ و گفت دوستانه درباره‌ی کسب و کار و اقتصاد و تولید و …

قابلیت انتشار محتوا در سایت باسلام

ما قابلیت انتشار محتوا را روی 30 نفر از کاربران باسلام آزمایش کردیم!

تست کاربر یکی از مراحل مهم و اساسی در طراحی هر محصولی است. این تست به سازندگان یک محصول امکان می‌دهد تا با کمک گروه کوچکی از کاربران، نقاط ضعف محصول خود را پیدا کنند و قبل از اینکه همه کاربران درگیر مشکل یا چالش شوند، خطاهای موجود در محصول را برطرف کنند یا فرآیندهای آن را بهبود ببخشند.
ما هم بعد از تحقیقات زیاد درباره قابلیت تولید محتوا و بررسی اطلاعات جمع آوری شده در دوسال گذشته و طراحی و توسعه امکانات لازم، به روزی رسیدیم که نسخه‌ی اولیه‌ی «قابلیت انتشار محتوا» را به صورت آزمایشی در اختیار کاربران واقعی‌مان بگذاریم.

تست قابلیت جدید انتشار محتوا در دفتر باسلام

برای انجام تست کاربر، با تعدادی از غرفه‌داران و مشتریانی که بیشترین زمان را برای استفاده از امکانات باسلام صرف می‌کردند تماس گرفتیم و به این جلسه دعوتشان کردیم. جلسه در ۵ شهریور ۹۸ در دفتر جدید باسلام برگزار شد. در آغاز جلسه خانم عبدالکریمی (از همکاران مدیریت محصول) توضیحاتی درباره اهداف باسلام و چرایی ورود به فضای Social ارائه داد. خانم عبدالکریمی با مروری بر قابلیت‌های قبلی باسلام، همه را به شروع تست دعوت کرد.
ما در ابتدا لینک آزمایشی سایت را برای همه ارسال کردیم؛ سپس از آنها خواستیم که با بخش‌های محتلف سایت کار کنند و نظرشان را به ما بگویند.

تست انتشار محتوا در سایت باسلام

میهمانان موبایل به دست کارشان را شروع کردند. آن‌ها سعی می‌کردند با امکانات جدید طراحی شده، در صفحه خودشان پست بگذارند و به انتشار محتوا مشغول شوند. تغییر چهره کاربران و لبخندهایشان برایمان بسیار لذت‌بخش بود. اعضای تیم باسلام هم در کنار کاربران حاضر بودند تا بازخوردها و خطاهایی را که آن‌ها گزارش می‌دادند ثبت کنند و جهت اصلاح به تیم فنی ارائه دهند.

پس از گذشت حدود 20 دقیقه تست پایان یافت و هر کدام از حاضرین انتقادات و پیشنهادات شان را مطرح کردند.
وقتی داشتیم کیک های خوشمزه خانم اسدگل از غرفه سهیلا را نوش جان می‌کردیم، با غرفه‌دارها درباره مشکلات و چالش‌هایی که خودشان یا مشتریان‌شان داشتند صحبت کردیم. نکات خوبی را به ما گزارش می دادند که همه را یادداشت کردیم تا مبادا از قلم بیفتند. بعد از جلسه هم نظرات را به تیم های مربوطه ارجاع دادیم.

تست ثابلیت انتشار محتوا در دفتر باسلام با حضور غرفه داران

فکر می کنیم این جلسه و بازخوردهای مفید میهمانانمان، در بهبود عملکرد ما و اصلاح فرآیندها تاثیر خوبی داشت. از همه غرفه داران و مشتریانی که در این جلسه شرکت کردند بسیار سپاسگزاریم. همراهی و همدلی آن‌ها برای توسعه امکانات سایت و اپلیکیشن باسلام لازم و ضروری است. امیدواریم به زودی بتوانیم قابلیت‌های جدید را در اختیار همه کاربران قرار دهیم تا تجربه‌ی جدیدی از حضور در باسلام به دست بیاورند!

پست گذاشتن در باسلام

نظر شما درباره ویژگی‌های جدید باسلام چیست؟ برایمان بگویید که دوست دارید از این به بعد درباره‌ی چه چیزهایی مطلب بنویسید و منتشر کنید؟



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x