ارزش‌های شگفت‌انگیز بازار مطلوب ما


1,721

سایت باسلام

بازار، صرفاً یک مکان نیست، یک فرایند است؛ فرایندی بین افراد به واسطه محصولات. بازار مطلوب، فراتر از عرضه و تقاضاست. فرصتی‌ست برای خرسندی و خرسندسازی. فضایی برای دوستی و همدلی و مشارکت. در بازار مطلوب، داد و ستد بهانه‌ای است برای صمیمیت.

باسلام، فضایی‌ست که ظرفیت‌های پراکنده و پنهان کشور، به واسطه آن گرد آمده‌اند و محصولاتشان را گاه همراه با داستان‌های زندگی خود به اشتراک گذاشته‌اند. در باسلام، بازارگردی نمی‌کنیم؛ ایران‎گردی می‌کنیم. در غرفه‌های باسلام به مهمانی هم‌وطنان باصفای‌مان در جای‌جایِ کشورمان می‌رویم و با آن‌ها و زندگی و تولیدات‌شان آشنا می‌شویم و به تعامل با آن‌ها می‌پردازیم.

ارزش‌های باسلامی

از دید باسلام، بازار مطلوب فرصتی است برای شکل‌گیری فرایندی مفید و سودده برای همه طرف‌ها؛ که ویژگی‌های خاص خود را دارد:

مسئولیت‌پذیری

در بازار مطلوب، افراد عامل‌ند، به تعهدات‌شان پایبند هستند و به سمت هدف حرکت می‌کنند. شرایط دشوار و مشکلات را ملامت نمی‌کنند؛ بلکه به جنگ آن‌ها می‌روند. مشکلات را عامل تنوع‌بخشیدن به زندگی می‌بینند. به این می‌اندیشند که اگر قرار بود که زندگی ساده و بی‌چالش باشد، چه کسل‌کننده و راکد بود! به این فکر می‌کنند که هر چالشی در این مسیر، نه یک تهدید، بلکه یک تجربه هیجان‌انگیز می‌تواند باشد. پس در راه انجام تعهد خود، این موانع را نه سد راه، بلکه پلکان بالارفتن می‎بینند.

عمل به تعهد، لازمه بقا در بازاری مانند باسلام است.

حاکمیت انصاف

در بازار مطلوب، من و تو نداریم؛ «ما» داریم. اگر قصدی برای سودرساندن هست، قصد برای سودرساندن به همه طرف‌هاست. در بازار مطلوب، انصاف حاکم است.

انصاف یعنی این‌که عدالت را فراتر از موارد آشکار رعایت کنی. خودت را بگذاری جای طرف مقابل، و طوری با او رفتار کنی که دوست داری با خودت چنان رفتار کنند. برای سودرساندن هستی و می‌خواهی سود برسانی. مشتری‌ها دوستان تو هستند و خرسندی آن‌ها باعث خرسندی توست.

بازار مطلوب، مثل خانواده است. در خانواده، همه هوای همدیگر را دارند. دست یکدیگر را می‌گیرند و از کمک به هم دریغ نمی‌کنند. در خانواده، همدلی جریان دارد. به همین دلیل است که پس از آشنایی با باسلام و گردش در کوچه‌باغ‌های آن، دل‌مان می‌خواهد آن را به دیگران نیز معرفی کنیم و افراد بیشتری را در این صمیمیت‌ها و گردهم‌آیی دوستانه مشارکت دهیم.

اعتماد؛ کلید تثبیت بازار

تبلیغ می‌خواهید؟ بهترین تبلیغ‌کنندگان شما، مشتری‌هایتان هستند:

– صدایت را می‌شنوم؛ اما عملکردت را باور می‌کنم!

در بازار مطلوب، صداقت و به دنبال آن اعتمادی که به وجود می‌آید، سرمایه اجتماعی و تبلیغاتی عرضه‌کننده‌هاست. تبلیغات به معنای اطلاع‌رسانی، شما را به مشتری معرفی می‌کند؛ اما وقتی با هم وارد تعامل بشوید و اعتماد شکل بگیرد، تبلیغ اصلی انجام شده است.

مشتری‌هایی که خرید از شما را تجربه کرده و راضی بوده‌اند، مشتری‌های دیگری برایتان می‌آورند. وقتی مشتری را از رضایت سرشار می‌کنید، دلش می‌خواهد این رضایت را به اطرافیان و دوستان و آشنایانش هم پیشکش کند؛ پس داوطلبانه شما را به آن‌ها معرفی و پیشنهاد می‌کند.

رضایت هر مشتری، اولا موفقیت در کسب و کار لحظه اکنون را رقم می‌زند؛ و ثانیا زمینه‌چینی می‌کند برای موفقیت‌های آینده. بازار مطلوب به این شکل توسعه می‌یابد.

تعاون

در بازار مطلوب، همه کمک‌حال یک‌دیگرند. بازار مطلوب، مجموعه‌ای از پراکنده‌ها نیست؛ یک کل واحد و به هم‌پیوسته است. فضایی است برای هم‌افزایی (سینرژی: Synergy). در چنین فضایی، تازه‌واردها راهکارهای بهبود فضای کسب و کار را از غرفه‌داران باسابقه فرامی‌گیرند و در تجربه آن‌ها شریک می‌شوند.

باسلام نه‌تنها بازاری برای عرضه و فروش و خرید محصولات خانگی، سنتی و محلی سراسر ایران است؛ بلکه سامانه‌ای برای اشتغال و کارآفرینی نیز به شمار می‌رود. چه بسا مشتریانی که پس از آشنایی و خرید از باسلام، خود به فکر ایجاد کسب و کاری برای عرضه محصولات سالم و اصیل خود در باسلام و شراکت در این جشن باصفا می‌افتند. آستین‌ها را بالا زده و با کوله‌باری از آموخته‌ها و تجربیات باسلامی‌های قدیمی‎تر، غرفه‌ای برای خود برپا کرده و کسب و کاری برای خود به راه می‌اندازند.

باسلام، افقِ طلوع‌های نو به نو است و با روی گشاده به تازه‎واردین سلام می‌دهد و دعوت‌شان می‌کند به این جشنواره اجتماعی همدلانه.

مشارکت در باسلام، ریسک شکست در یک کسب و کار نوپا را کاهش می‌دهد. بازار باسلام، به واسطه ویژگی‌هایی که دارد، برکات بسیاری را به همراه می‌آورد؛ از جمله: توانمندسازی افراد محلی و شبکه‌سازی در حوزه کسب و کار، ارتقاء و بهبود انسجام اجتماعی و اقتصادی کسب و کارها، گسترش و یک‌پارچه‌سازی کسب و کارهای محلی سراسر کشور، گردآوری و تمرکز ظرفیت‌های پراکنده و پنهان کسب و کارهای محلی، توسعه و تحکیم مشارکت و تعاون عمومی مردم با همدیگر، و پیشگیری از تمرکز امکانات و ثروت در درست عده‌ای معدود جهت تحقق عدالت اجتماعی.

بازار باسلام

جایی برای پینوکیوها نیست!

صداقت حرف اول را می‌زند؛ در دنیا و آخرت.

در بازار مطلوب، بقا بر اساس اصل اعتماد امکان دارد. اعتماد هم عنصری است که با کیمیای صداقت، در طول زمان به دست می‌آید. بازار مطلوب، این امکان را به وجود می‌آورد که داد و ستد بر مبنای اعتماد شکل گرفته و تداوم یابد. رقابت سالم بین فروشندگان متعدد باعث می‌شود انگیزه بیشتری برای جلب رضایت و اعتماد مشتریان خود داشته باشند.

جایی برای گربه‌نره و روباه مکار هم نیست!

بیشینه‌خواهی و زیاده‌طلبی، آفت کسب و کار است. ممکن است در جایی، فروشنده‌هایی پیدا شوند که با سوءاستفاده از بی‌ثباتی‌های به وجود آمده در اقتصاد، بی‌انصافی به خرج داده و برای کسب سود بیشتر در زمان کمتر، با اعمالی نظیر تبانی و احتکار، در بازار حباب ایجاد کنند و گران‏فروشی نمایند. این امکان در جایی به وجود می‌آید که عرضه‌کننده‌ها محدود باشند و بتوانند کنترل بازار را در دست بگیرند.

در بازار باسلام، فروشندگان متعددند و با یکدیگر تعامل دوستانه دارند و همین امر باعث می‌شود رقابت سالم بین آن‌ها شکل بگیرد. این رقابت، نه تنها به نفع مشتری است، بلکه به سود خود تولیدکننده‌ها نیز هست؛ چرا که از نقاط قوت یکدیگر درس می‌گیرند و نقاط ضعف خود را از بین می‎برند و در رقابتی سازنده با هم‌صنفی‌های خود، شرایطی را به وجود می‌آورند که رضایت مشتریان‌شان را به دنبال دارد. در این وضعیت، هر چه باسلام گسترش بیشتری می‌یابد، برکت بیشتری نیز هم نصیبِ غرفه‌داران و هم نصیبِ مشتری‌ها می‌شود.

خرید از بازار اجتماعی و مردمی باسلام


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x