برنج طارم مدال‌ها را درو می‌‌کند !


6,071

برنج یکی از مهم‌ترین ارکان سفره‌های ایرانی است. از بین برنج‌های زیادی که از داخل و خارج دنیا برای راه‌یابی به بشقاب‌های ایرانی تلاش می‌کنند، برنج طارم همواره گوی سبقت را ربوده است. اما این شهرت جهانی از کجا آب می‌خورد؟

ماجرا از یک مسابقه شروع شد؛ مسابقه‌ی استعدادیابی برنج‌ها یا عصر برنج. برنج‌های زیادی از سرتاسر دنیا در مسابقه ثبت‌نام کردند و روی صحنه آمدند. هر برنجی روی صحنه از استعدادها و توانایی‌هایش پرده برداشت.

در پایان، هیئت داوران که هر یک از گوشه‌ای از دنیا آمده بودند و حتی زبان هم را نمی‌فهمیدند، یک صدا نام برنج برنده را تکرار کردند: برنج طارم! برنجی خوش بر و رو از شهر طارم در شمال استان زنجان.

برنج طارم- برنج طارم مرغوب- مجله باسلام
برنج طارم

برنج طارم و اجرای شگفت‌ انگیز !

برنج طارم با فروتنی روی صحنه آمد؛ استعدادهای شگفت‌انگیز این برنج همه تماشاگران را مات و مبهوت کرد. این برنج از محبوب‌ترین برنج‌های ایرانی است که امروزه در بیشتر شهرهای استان مازندران کشت می‌شود. برنجی که با عطر، بو و طعم مدهوش کننده، جز ثابت سفره‌های ایرانی و حتی فرنگی شده است.

این شما و این استعداد ذاتی برنج طارم

این برنج درجه یک، از مرغوب‌ترین برنج‌های دنیا است. این برنج سفید رنگ، دانه‌بلند و خوش‌طعم است و بعد از پخت هر جنبنده‌ای را شیفته‌ی خود می‌کند. این شرکت کننده‌ی خوش‌آتیه و خوش‌ذوق تا ساعت‌ها بعد از پخت، ظاهر و مزه‌ی خود را حفظ می‌کند.

این برنج خوش‌عطر در بیشتر استان‌های شمالی کشت می‌شود ولی مرغوب‌ترین نوع آن، مربوط به شهر فریدون‌کنار است. بیشترین مقدار کشت برنج طارم در این استان انجام می‌شود.

بعد از ورود این برنج خوش‌طعم به مسابقه‌ی استعدادیابی عصر برنج، برنج‌های وارداتی بی‌کیفیت، دیلاق و بی‌عطر و بو، دیگر شانسی برای برنده شدن نداشتند. برنج‌هایی دستکاری شده که عوارض زیادی برای معده دارند.

این مطلب را هم از دست ندهید: چگونه مثل حرفه‌ای‌ها برنج بخریم؟

انواع برنج طارم روی صحنه می‌ آیند !

برنج برنده، در پایان از بقیه‌ی هم‌گروه‌هایش دعوت کرد تا روی صحنه بیایند؛ طارم با توجه به محل یا نوع کشت به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که هر کدام ویژگی خاصی دارند؛ برنج‌های طارم هاشمی، طارم امراللهی، طارم صدری، طارم محلی، طارم دیلمانی، طارم عسگری، سنگ طارم و… به ترتیب روی صحنه آمدند و مدال گرفتند.

هرکدام از انواع برنج‌طارم ویژگی‌های خاص خود را دارند؛ مثلاً طارم هاشمی از برنج طارم سنگی یا عطری دانه‌های درشت‌تری دارد و قدش هم بلندتر است.  

برنج موسی طارم هم قد بلندی دارد و  بعد از پخت به حدود ۱۳ میلی‌متر هم می‌رسد؛ طارم دیلمانی که معمولاً در غرب استان مازندران کشت می‌شود، از خوش‌پخت‌ترین انواع طارم است و بعد از پخت تا ۹٫۲۴ میلی‌متر هم می‌رسد.

سنگ طارم هم به دلیل داشتن میزان زیادی پروتئین، جز موادغذایی مغذی به شمار می‌رود و با عطر و طعمی مدهوش کننده، از محبوب‌ترین انواع برنج‌های طارم است.

در پایان معرفی، طارم‌ها دست در گردن هم انداختند و تعدادی از شرکت کننده‌های هندی و چینی سینه‌خیز از در پشتی سالن خارج شدند!

برنج طارم- خواص برنج طارم- مجله باسلام
برنج طارم هاشمی

خواص برنج طارم و تماشاگران مبهوت

اما دلیل انتخاب داورهای محترم مسابقه، تنها عطر و بو ظاهر این برنج اعلا نبود؛ این برنج دارای انواع ویتامین‌های مورد نیاز بدن، مانند ویتامین D، ویتامین B، کلسیم، فیبر، آهن و غیره است؛ به همین دلیل خواص متعددی دارد و مصرف آن برای پیش‌گیری از برخی بیماری‌ها توصیه شود.

برنج طارم باعث تقویت عملکرد دستگاه ایمنی، پیشگیری از استرس و اضطراب، پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه، تقویت کارآیی و عملکرد سلول‌های مغز، تقویت عملکرد قلب، تقویت پوست و مو، تقویت ماهیچه و… می‌شود.

[product id=114327]

برنج طارم کشت دوم سوپر استار بی بدیل صحنه‌ها

بالاخره برنج‌های طارم، برگ آخر را رو کردند؛ البته قبلش فراموش کردند چاقو‌ها و پرتقال‌ها را از دست تماشاگران بگیرند که متاسفانه خساراتی به بار آورد. (هنوز آماری از تلفات احتمالی در دست نیست.)

برگ برنده طارم کشت دوم، سوپر استار بی بدیل بود! برنجی با کیفیت و خوش‌طعم!

اما برنج کشت دوم چه تفاوتی با کشت اول دارد ؟

برنج کشت اول ابتدای بهار کاشته و اواسط تابستان برداشت می‌شود. اگر بلافاصله بعد از کشت اول برنج کاشته شود، در پاییز برنجی برداشت می‌شود که به آن برنج کشت دوم می‌گویند.

برنج طارم کشت دوم اغلب نیمه اول مرداد در دابودشت و فریدون‌کنار کاشته می‌شود. برنج کشت دوم در مراحل کاشت، داشت و برداشت تفاوتی با برنج کشت ندارد، ولی دسترسی بیشتری به منابع آب و خاک دارد و به همین دلیل کیفیت بهتری دارد و مغذی‌تر است.

حرف آخر

در این مقاله شاهد روند زندگی یکی از استعدادهای درخشان ایرانی بودید؛ از معدود تولیدهای ایرانی که در هجوم انواع خارجی تسلیم نشد و هنوز سرآمد تمام برنج‌های دنیاست و تمام رقبا را از میدان به در کرده است!

اگر شما هم با داورهای مسابقه‌ی عصر برنج هم‌نظرید، سری به غرفه‌های باسلام بزنید و از برنج طارم ، این استعداد درخشان ایرانی دیدن کنید.

[product id=53427]


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x