خرید زعفران مرغوب و بی‌واسطه در جشنواره “یک مزرعه طلا” باسلام


1,733

زعفران-مجله باسلام

می‌گویند پاییز پادشاه فصل‌هاست. فصل رنگ‌ها و برگ‌ها و گاهی گل‌ها! اگر در اواسط این فصل، سری به مزرعه‌های زعفران بزنید و گل‌های ارغوانی و بنفش شکفته‌ای که رشته‌های طلایی در میانشان خودنمایی می‌کنند را ببینید، با این چشم‌انداز بی‌نظیر پاییزی، فی‌الفور تاج پادشاهی را بر سرش نهاده و «فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ» را بر زبان جاری می‌کنید.

از شگفتی‌های فصل پاییز، همین بس که بستر مناسبی برای روییدن گیاه زعفران فراهم کرده است ، آن هم درست در زمانی که دیگر خبری از رویش گیاهان نیست! حالا تصور کنید که این شگفتی با شگفتانه دیگری به نام “جشنواره یک مزرعه طلا” جهت خرید زعفران مرغوب همراه شود، آن وقت است که شما هم شگفت‌زده می‌شوید و وسط باران بی‌امان پاییز ناگهان شکوفه می‌دهید! چطور؟ تا انتهای مطلب با ما همراه شوید؛ خبرهای خوبی برای شما داریم!

زعفران اصیل ایرانی

فراتر از مرزهای کشورمان، هر آنکه از عطر و طعم و خواص بی‌نظیر این گیاه می‌داند، برای خرید زعفران، لازم است که گریزی به سرزمین ما بزند. سرزمین مزرعه‌های طلاییکه توانسته است تولید نود درصد زعفران دنیا را به خودش اختصاص دهد. سودآوری زیاد این محصول باعث شده است که کم کم سروکله‌ی رقبای دیگری هم در عرصه جهانی پیدا شود. رقبایی چون کشور چین که ید طولانی در تولید کارهای بی‌کیفیت و کم‌هزینه دارند. اما سرزمین ما با توجه جدی‌تر به روش‌های نوینی چون روش کشت گلخانه ای (گلخانه زعفران)، می‌تواند علاوه بر حفظ جایگاه خود، مانع از جایگزینی زعفران‌های بی‌اصل و ریشه به جای زعفران اصیل ایرانی شود. زعفرانی که قدمت ۳۵۰۰ساله دارد و آریایی‌ها با کشف آن، خواصش را به سایر همسایه‌ها آموختند و نام زرپران را بر آن نهادند.

جشنواره یک مزرعه طلا-خرید زعفران-مجله باسلام
چیدن گل‌های زعفران در ابتدای صبحگاه

مستقیم از کشاورز بخر!

انواع زعفران

زعفران- طلای سرخ کویر- در بازار با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شود. یکی از عوامل مهم در قیمت گذاری، نوع زعفران است. برای شناخت انواع زعفران، ابتدا باید بخش‌های اصلی آن را بشناسیم. رشته‌ی زعفران از دو بخش اصلی تشکیل شده است:
قسمت کلاله (بخش قرمز رنگ)
قسمت خامه (انتهای ریشه)
بر اساس میزان حضور کلاله و خامه، زعفران به انواع زیر تقسیم می‌شود:

خرید زعفران نگین

[product id=70116]

این زعفران گران‌ترین نوع آن است که بیشترین صادرات را به دلیل عطر و رنگ‌دهی عالی و ظاهر زیبا به خود اختصاص داده است. زعفران نگین، فقط از بخش کلاله تشکیل شده است که سه شاخه کلاله‌اش از هم جداست. این زعفران، فر خوردگی ندارد و رشته‌ها به صورت صاف، خشک شده‌اند و به هم چسبیدگی ندارند. همچنین رشته‌های حجیم‌تر و زیباتری نسبت به سایر زعفران‌ها دارد. بر اساس میزان رعایت هرکدام از این موارد در فرایند تولید، زعفران نگین رتبه بندی متفاوتی خواهد داشت:
سوپر نگین؛ نگین؛ شبه نگین.

[post id=23529]

خرید زعفران سرگل

خرید زعفران-گل زعفران-مجله باسلام
گل زیبای زعفران

زمانی که بخش کلاله به صورت کامل از بخش خامه‌ی رشته زعفران جدا شود، محصول نهایی، زعفران سرگل خواهد شد. این زعفران تفاوت ظاهری اندکی با زعفران نگین دارد؛ میزان شکستگی سرقلم‌ها و فرخوردگی آن بیشتر است. از نظر قیمت نیز تا حدودی برابر با آن است.

در هنگام خرید زعفران سرگل، با عناوین دیگری چون: سرگل زعفران، زعفران ممتاز، سر ریشه، سرقلم و قائنات نیز، مواجه می‌شویم. زعفران سرگل از پرطرفدارترین نوع زعفران در ایران به دلیل عطر و رنگ‌دهی زیادش می‌باشد.

خرید زعفران پوشال

زعفران پوشال از بخش کلاله و مقدار اندکی خامه تشکیل شده است. قیمت این نوع زعفران نسبت به قیمت زعفران نگین و سرگل، به دلیل وجود مقداری خامه در آن، کمتر است. زعفران پوشال به چند نوع تقسیم می‌شود:

زعفران پوشال ضعیف
نازکی کلاله‌ها و ضعیف بودن آن به دلیل پیاز ضعیف زعفران و شرایط کشت نامناسب، محصول نهایی را زعفران پوشالی ضعیف می‌کند.

زعفران پوشال معمولی
کلاله‌های این زعفران کلفت‌تر است و عطر و طعم مناسب‌تری نسبت به پوشال معمولی دارد.

[product id=69791]

زعفران پوشال قلمدار
کلاله‌های زعفران پوشال قلمدار، کشیده‌تر است و قلم‌های بزرگتر و درشت‌تری دارد. رشته‌های این نوع زعفران، صاف خشک می‌شوند و مثل یک کلاف‌اند. عطر پوشال قلمدار بیشتر از زعفران دخترپیچ است. بیشترین کاربرد زعفران قلمدار در فرآیند تولید محصولاتی چون: گز؛ شیرینی؛ سوهان؛ بستنی و تهیه‌ی غذای رستوران‌هاست.

خرید زعفران-کودکان کشاورز-مجله باسلام
برداشت گل‌های زعفران با دستان کودکانی که رنج زندگی را چشیده‌اند.

[post id=14130]

خرید زعفران دخترپیچ

زعفران دسته (دخترپیچ)؛ از اصلی‌ترین و سنتی‌ترین نوع زعفران است که کمترین میزان تقلب در عرضه آن صورت می‌گیرد. در این نوع زعفران تمامی قسمت‌های رشته زعفران (بخش خامه و کلاله)، با هم خشک شده و به صورت دسته کنار هم قرار می‌گیرد. قیمت این زعفران چیزی میان قیمت زعفران نگین و زعفران خامه است و برای مصارف خانگی مناسب و به‌صرفه‌تر است. علت نام‌گذاری آن به دخترپیچ به دلیل دسته بندی و خشک کردن این رشته‌های سرخ توسط دختران روستایی به صورتی مرتب و یک‌دست است.

[product id=62769]

در حال حاضر فرایند تولید زعفران به دو روش سنتی و مدرن صورت می‌گیرد. در روش مدرن، استفاده از دستگاه زعفران پاک کن، به افزایش راندمان تولید کمک زیادی می‌کند و هزینه‌ی نهایی را کاهش می‌دهد.

حذف واسطه در خرید زعفران

خرید زعفران-فروش بی واسطه-مجله باسلام
می‌خواهند محصولشان را بی‌واسطه بفروشند!

با مطالعه‌ی موارد فوق به خوبی علت تفاوت قیمت‌ها را فهمیدیم. با این حال نمی‌توان فقط به این شناخت برای خرید زعفران موردنظرمان اکتفا کنیم. بازار تقلب زعفران حسابی داغ است! معمولا واسطه‌ها تقلب‌های زیادی در هنگام فروش آن انجام می‌دهند. مانند: استفاده از رنگ‌ها و الیاف مصنوعی و گاهی خطرناک، استفاده از عسل، چربی، شکر و نمک برای سنگین‌تر کردن وزن زعفران و…

خرید زعفران- جشنواره یک مزرعه طلا-مجله باسلام
زعفرانی که گل‌لبخند بر لبان کشاورزان می‌کارد.

در این مواقع چاره چیست؟ رجوع به یک فروشنده مطمئن و ترجیحاً یک تولید کننده‌ی بی‌واسطه.

ارزان بخر، مرغوب ببر!

بیشتر ما با این تولیدکنندگان بی‌واسطه آشنا نیستیم هرچند که آنها بسیار مایلند تا با ما آشنا شوند! آن‌ها آرزو دارند که محصولات‌شان را با همان کیفیت به دست ما برسانند و با حذف واسطه‌ها، قیمت را کاهش داده و میزان فروش را بالا ببرند.

بازار باسلام با حمایت از این رویکرد، آستین بالا زده و با “جشنواره یک مزرعه طلا “تمام تلاشش را برای وقوع این اتفاق خوب، کرده است.

در “جشنواره یک مزرعه طلا” چه خبر است؟!

  • یکی از اهداف این جشنواره؛ حمایت از کشاورزان زحمت‌کش مزارع زعفران است.
  • بازار باسلام به پاس اعتماد کاربران خود، فرصت خوبی برای یک خرید به‌صرفه و مطمئن ایجاد کرده است.
  • زمانی که مستقیم از کشاورز خرید می‌کنید، خیالتان راحت است که همان نوع زعفران موردنظرتان را دریافت می‌کنید.
  • با حذف واسطه‌ها و با اطمینان به کشاورزان شریف و زحمت‌کش باسلام، هیچ نوع تقلبی در زعفران دریافتی مشاهده نخواهید کرد.
  • طعم اصیل زعفران ایرانی را با کشاورزان ایرانی در این جشنواره تجربه می‌کنید.
  • بازه زمانی جشنواره از 17 تا 20 آذرماه است.
  • حذف واسطه‌ها در عرصه فروش؛ علاوه بر تضمین مرغوبیت زعفرانی که به دست شما می‌رسد، قیمت نهایی را حسابی پایین می‌آورد.
  • هدف نهایی جشنواره از حذف واسطه‌ها، حمایت از تولیدکنندگان و مشتریان با این شعار است: ارزان بخرید، مرغوب ببرید!
  • با خرید بی واسطه به رونق کسب‌وکار کشاورزان کمک می‌کنید و خودتان هم از یک خرید خوب بی‌بهره نمی‌مانید.

خرید زعفران از این جشنواره ساده‌‌تر از همیشه است، به سادگی یک کلیک!!



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیرضا
امیرضا
5 ماه قبل

سلام مطلب بسیار مفیدی بود لطفا مطالب بیشتری درمورد زعفران بگذارید.

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x