داستان آشتی من با فرشته‌ ی سفید لبنیات خانگی


3,448

یکی از دوستانم که اعتقاد و علاقه‌ی عجیبی به لبنیات دارد، همیشه به دنبال راهی بود که من را هم ترغیب کند تا سبک تغذیه‌ام را به لبنیات، آن هم لبنیات خانگی آغشته کنم!

از ترس اینکه کارم از آغشتگی بگذرد و مرا هم مثل خودش در این عشق غرق کند، توصیه‌هایش را پشت گوش می‌انداختم؛ تا اینکه یک روز توانست به شکل معجزه‌آسایی مرا با لبنیات آشتی دهد.

این معجزه، همان روزی اتفاق افتاد که سر و کله‌ی دوغ خانگی و همین‌طور ماست خانگی پیدا شد!

دوغ خانگی- لبنیات خانگی- مجله باسلام
دوغ محلی خوشمزه، محاسبات را بر هم می‌ریزد

با دوغ خانگی، خوشمزگی و خاصیت لبنیات خانگی را یکجا سربکشید!

باید اعتراف کنم که دوغ خانگی مرا به دام خودش گرفتار کرد و تا همین امروز با خوشمزگی‌اش برایم دلبری می‌کند.

همگی می‌دانیم که دوغ خواص بسیاری دارد، اما آنچه که دوغ خانگی را از سایر دوغ‌ها متمایز می‌کند، طعم متفاوت و بی‌نظیرش است که هیچ‌کدام از اسانس‌های موجود در دوغ‌های صنعتی به پای این طعم نمی‌رسند.

پس بگذارید برایتان کمی از خواص دوغ بگویم تا هر وقت که دوغ خانگی میل کردید، بدانید که این خوشمزگی با چه خواصی ترکیب شده است.

  1. دوغ به هضم غذا کمک می‌کند و مانع از رشد باکتری‌های مضر در سیستم گوارش می‌شود.
  2. با حفظ باکتری‌های مفید دهان، هر بوی بدی را از بین می‌برد.
  3. به شما کمک می‌کند تا خواب آرام و راحتی را تجربه کنید.
  4. گردش خون را بهبود می‌دهد.
  5. اگر در اثر گرمای هوا دچار سردرد شدید، یک لیوان دوغ خانگی خنک، مطمئناً شما را از این درد نجات خواهد داد.

معمولاً افرادی که دچار فشار خون هستند، خودشان را از لذت نوشیدن دوغ محروم می‌کنند! اگر فشار خونتان بالاست، توصیه می‌کنیم که دوغ خانگی و کم‌نمک را جایگزین دوغ‌های صنعتی و شور کنید.

به‌این‌ترتیب، هم از لذت نوشیدن دوغ خانگی بی‌نصیب نمی‌مانید و هم اینکه از بالا رفتن فشار خون در امان خواهید ماند.

دوغ خانگی- لبنیات خانگی- مجله باسلام
دوغ خانگی

چگونه طعم و خاصیت دوغ خانگی، را چند برابر کنیم؟

از آنجا که دوغ طبع سردی دارد، معمولاً توصیه می‌شود که آن را با سبزیجات معطری مثل نعنا، پونه، گل‌محمدی و کاکوتی ترکیب کنید تا علاوه‌بر تجربه‌ی چشیدن یک طعم ویژه، عوارض جانبی مصرف دوغ را هم از بین ببرید.

  • درصورتی‌که دوغ خانگی را با کمی نعنا و پونه‌ی خشک مخلوط کنید یا کمی عرق نعنا به آن اضافه کنید، نه‌تنها بعد از مصرف دوغ دچار نفخ و دل‌پیچه نمی‌شوید، بلکه به درمان عفونت‌های احتمالی موجود در دستگاه گوارشتان هم کمک می‌کنید.
  • ترکیب دوغ خانگی با کاکوتی، قلب و معده را تقویت می‌کند. کاکوتی همچنین خواص ضدعفونی‌کنندگی و خلط‌آوری دارد و علائم روماتیسم را هم بهبود می‌دهد.

  • شما می‌توانید کمی گلبرگ گل محمدی خشک‌شده را به دوغ خانگی اضافه کنید، تا از خواص آرام‌بخشی و نشاط‌آور این گیاه دارویی بهره‌مند شوید. به‌علاوه، این ترکیب، عملکرد دستگاه گوارش، قلب و کبد را هم تنظیم می‌کند.

[post id=4111]

ماست خانگی، عضوی از لبنیات خانگی که همه چیز را برای سلامتی داراست

یکی دیگر از دل‌رُبایانی که باعث شد من هم به جرگه‌ی عاشقان لبینات بپیوندم، ماست خانگی بود. ماستی با طعمی ویژه و متفاوت که نظیرش را تا به‌ حال نچشیده بودم!

ماست خانگی- لبنیات خانگی- مجله باسلام
ماست خانگی

ماست خانگی و به‌طورکلی انواع ماست‌ها، لبریز از خواص بی‌شمارند که در اینجا برایتان از مهم‌ترینشان می‌گویم:

  1. خواص آنتی‌بیوتیکی ماست، بدن را در برابر بیماری‌های باکتریایی مقاوم می‌کند.
  2. فسفر موجود در ماست باعث تقویت حافظه می‌شود.
  3. ماست، به چربی‌سوزی کمک می‌کند و برای افرادی که اضافه وزن دارند، بسیار مفید است.
  4. باکتری لاکتوباکتر موجود در ماست، با افزایش باکتری‌های مفید روده، مانع از تبدیل صفرا به مواد سرطان‌زا (رادیکال‌های آزاد) می‌شود.
  5. ماست، اسهال و یبوست شدید را درمان می‌کند.
  6. ویتامین D و کلسیم موجود در ماست، استخوان‌ها را تقویت می‌کند.

معمولاً یکی از نگرانی‌هایی که زیاد درباره‌اش می‌شنویم، تاثیر مصرف لبنیات بر جذب آهن در بدن است. خوب است بدانید که تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ماست و دوغ هیچ تاثیر نامطلوبی بر جذب آهن ندارد، اما این قضیه در مورد شیر و پنیر کاملاً برعکس است.

درضمن حواستان باشد که از مصرف دوغ و ماست در کنار گوشت پرهیز کنید، ولی نه از نظر جذب آهن، بلکه به این دلیل که باعث غلبه‌ی بلغم و همین‌طور ایجاد دردهای مفصلی می‌شود!

[post id=1292]

خرید لبنیات محلی و بهداشتی؛ چطور و چگونه؟

معمولاً یکی از دغدغه‌های همیشگی ما در هنگام خرید دوغ و ماست خانگی و به‌طورکلی لبنیات محلی ، مسئله‌ی بهداشتی بودن محصول است.

این نگرانی کاملاً به‌جاست. چراکه لبنیات از جمله خوراکی‌هایی هستند که عدم توجه به بهداشت در روند تولیدشان، بیماری‌های بسیاری را برای انسان رقم می‌زند.

من هم در هنگام خرید لبنیات محلی از بابت مسائل بهداشتی همیشه نگران هستم، برای همین هم با وسواس زیادی این خرید را انجام می‌دهم.

اگر شما هم مثل من دلتان می‌خواهد یک خرید مطمئن و کاملاً بهداشتی داشته باشید توصیه می‌کنم سری به بازار ما در باسلام بزنید و با خرید لبنیات محلی بهداشتی، با خیال راحت سلول به سلول بدنتان را به سلامتی مهمان کنید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
drfekr.com
drfekr.com
2 سال قبل

ممنون

gelimfarsh
gelimfarsh
4 سال قبل

بسیار خوب بود

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x