رژیم گرفتن در ماه رمضان آری یا خیر؟


3,573

روزه‌­داری در ماه مبارک رمضان یکی از فرایض الهی است. من و مادرم هم مثل بقیه‌ی افراد دغدغه‌ی رژیم گرفتن در ماه رمضان را داشتیم. باید می‌فهمیدیم چه کاری باید انجام بدهیم که من لاغرتر نشوم و مادرم اضافه وزن پیدا نکند. این بود که تصمیم گرفتیم به پزشک مراجعه کنیم. مادرم نظرش بر ویزیت توسط طب سنتی بود و من مثل اکثر جوانان دوست داشتم نظر پزشکان امروزی را درباره‌ی رژیم گرفتن در ماه رمضان بدانم.

در نهایت تصمیم گرفتیم همراه هم، نظر طب سنتی و طب مدرن را درباره‌ی رژیم گرفتن در ماه رمضان جویا شویم. بعد از مراجعه به طب سنتی و طب مدرن به این نتیجه رسیدیم که هر دو طب روی مباحث واحدی با هم اشتراک نظر دارند که آن را با شما در میان می­­‌گذارم. 12 نکته که هم برای چاقی و هم برای لاغر شدن مهم هستند.

افطار ساده- روزه برای رژیم گرفتن- مجله باسلام
یک افطار ساده و رژیمی چه اجزایی دارد؟

مطالب کلیدی متخصصان طب سنتی و مدرن درباره‌ی رژیم گرفتن در ماه رمضان

 نظر متخصصان در هر دو حوزه‌ی طب سنتی و مدرن، ‌این بود که نوع تغذیه در ماه مبارک رمضان برای رژیم گرفتن در این ماه، مهم است.

آنها می‌گفتند ما مراجعانی داشته‌­ایم که پس از یک ماه روزه‌داری دچار افزایش وزن شده­‌اند. در واقع، روزه داری یعنی کم‌خوری؛ اما گاهی مردم برای جبران انرژی از دست رفته شروع به خوردن وعده‌های سنگین و پرکالری می­‌کنند. نتیجه این می‌شود که با افزایش وزن و چاقی بعد از ماه رمضان مواجه می­‌شوند.

روزه گرفتن از نگاه طب سنتی و طب مدرن، زمانی برای استراحت دادن به دستگاه گوارش و کاهش ذخایر چربی در بدن و به خصوص ناحیه‌ی شکمی است.

همیشه افرادی در این بین هستند که تمایل به رژیم گرفتن در ماه رمضان دارند. این رژیم می­‌تواند رژیم لاغری یا چاقی در ماه رمضان باشد.

[product id=104496]

رژیم گرفتن در ماه رمضان برای لاغر شدن

نکاتی که این پزشکان به مادر من برای رژیم گرفتن و لاغر شدن در ماه رمضان یادآور شدند:

  • نخوردن خوراکی‌های سنگین و پرکالری در فاصله‌ی افطار تا سحر. نخوردن خوراکی‌هایی مثل شیرینی‌های قنادی؛ از جمله زولبیا و بامیه، غذاهای سنگین و پرکالری، غذاهای سرخ شده، مصرف زیاد کربوهیدارت‌ها مثل غذاهای نشاسته‌ای، ماکارونی، شربت‌ها و …

  • ریزه‌خواری نکردن بین افطار تا سحر

  • عدم افراط در کم‌مصرف کردن مواد غذایی به صورت خودسرانه؛ زیرا این کار به سلامتی لطمه‌ی بزرگی وارد می‌کند. فرد باید به صورت متناسب و از همه‌ی گروه‌های غذایی، دریافتی داشته باشد.
    اگر شما در ابتدا کم‌خوری افراطی داشته باشید، دچار کاهش وزن ناپایدار می‌شوید که به مرور با افزایش وزنی بیشتر از سابق مواجه خواهید شد.

  • مصرف غذا به منظور رژیم گرفتن در ماه رمضان باید در حد متعادل باشد. نباید از ترس گرسنه‌شدن، حجم زیادی از غذا را وارد معده کرد.

  • حتما فعالیت فیزیکی داشته باشید. معمولاً میزان فعالیت فیزیکی افراد در ماه رمضان کم شده و استراحت و خواب بیشتر می­‌شود. فعالیت فیزیکی در ماه رمضان می‌تواند پیاده‌روی بعد از افطار باشد تا دچار افزایش وزن نشوید.

  • اگر قصد رژیم گرفتن در ماه رمضان را دارید، استفاده از مواد پروتئینی را حتما در برنامه‌ی غذایی خود جای دهید. مواد پروتئینی به رشد عضلات کمک می­‌کنند. این مواد باعث سیری شده و موجب می‌شوند تا مدت زمان بیشتری را تحمل کنید.
 کاهش وزن در ماه رمضان-رژیم غذایی لاغری در ماه رمضان-مجله باسلام
رژیم غذایی لاغری در ماه رمضان

راستی استفاده از دمنوش‌های چربی‌سوز هم کمک بزرگی به رژیم لاغری در ماه رمضان می­‌کند. اسم چند دمنوش مناسب برای لاغری را در مطلب زیر ببینید:

[post id=21965]

رژیم گرفتن در ماه رمضان برای چاق شدن

در ادامه این دو متخصص برای چاق شدن من در ماه رمضان هم راهکارهایی ارائه دادند:

  • باید برای جلوگیری از لاغر شدن، حتما سه وعده‌ی غذا (سحری، افطاری و شام) مصرف شود. باید وعده‌ی افطار غذایی سبک باشد که بتوان بعد از آن، وعده‌ی شام را هم در برنامه‌ی خود گنجاند.

  • استفاده از غذاهایی پر از کربوهیدرات مثل سیب‌زمینی، شیرینی‌ها و … برای افزایش وزن بسیار مناسبند. همچنین می‌توان از یک اسنک مقوی در فاصله‌ی بین افطار تا سحر استفاده کرد.

  • نباید ورزش سنگین انجام شود، می‌توان از ورزش‌های سبک مثل یوگا یا پیاده‌روی قبل از سحر و افطار استفاده کرد که کالری‌سوزی زیادی نداشته باشد.

  • وعده‌ی سحری به هیچ عنوان حذف نشود، چون باید انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه تامین شود.

[post id=4131]

متخصصان بعد از اینکه یک سری نکات کلیدی را برای رژیم گرفتن در ماه رمضان به هر دوی ما تذکر دادند، گفتند:

  • در ماه رمضان نگران مصرف غذای بیشتر نسبت به روزهای عادی نباشید. با اینکه شما غذای کمتری به بدن خود می‌رسانید، اما چون میزان استراحت بیشتر می‌شود؛ متابولیسم بدن به صورت خودکار کاهش می­‌یابد. کافیست برای رژیم گرفتن در ماه رمضان، یک برنامه‌ی غذایی مناسب داشته باشید. یادتان باشد هیچ کدام از وعده های سحر و افطار را حذف نکنید.
  • تغییر الگوی غذایی: اگر می‌خواهید رژیم لاغری در ماه رمضان بگیرید، به تغییر الگوی غذایی خود دقت کنید. در این ماه، تنوع غذایی بیشتر شده و الگوی تغذیه‌ی افراد متفاوت از سایر ماه‌هاست. بنابراین باید مراقب میزان مصرف خود باشید و غذای خود را با دیگران شریک شوید.

نکته‌ی مهم دیگری که پزشکان به آن اشاره کردند، این بود که سعی کنید در این ماه حتما روزانه 7 ساعت بخوابید. کم‌خوابی باعث احساس ضعف و بی­حالی می‌شود.

بعد از شنیدن حرف این دو پزشک متوجه شدیم که بایدها و نبایدهای رژیم گرفتن در ماه رمضان چیست؟ با آگاهی‌های جدیدی که من و مادرم کسب کردیم، مشتاق فرا رسیدن ماه مبارک رمضان هستیم. دلمان می‌خواست تا از این فریضه‌ی الهی سربلند بیرون بیاییم و بهتر از قبل از سلامتی خود مراقبت کنیم.

شما دوست دارید در این ماه، لاغر شوید یا وزنتان افزایش پیدا کند؟ تجربه‌های تغییر وزنتان در ماه رمضان را با مخاطبان مجله باسلام در میان بگذارید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بنیامین
بنیامین
3 سال قبل

خیلی مطلب خوبی بود. من هم کاملا با شما موافق هستم. من خودم به شخصه از افطار تا قبل از خواب رشوه‌خواری می‌کنم و سعی میکنم از خوردن و آشامیدن یکباره و در حجم زیاد در هنگام افطار پرهیز کنم. البته این رو هم بگم که با این روش سحری هم نمی‌خورم.

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x