سفر به گیلان


1,109

آخرین روز اردیبهشت قم را به مقصد خطّه‌ی سرسبز گیلان ترک کردیم. قرارمان با غرفه‌داران ساعت 5 به وقت رشت بود و محل ملاقاتمان، ساختمان تعاون خیابان سعدی. زودتر رسیدیم میز اتاق جلسه را آماده‌ی پذیرایی کردیم و منتظر نشستیم. دوستان باسلامی‌مان یکی یکی به ما ملحق می‌شدند. خیلی با هم غریبه نبودیم عمق آشنایی‌مان کمِ کم ده ماه بود فقط همدیگر را از نزدیک ندیده بودیم. خانم یوسفیان (از غرفه‌ی گیلداده) که با کیک خانگی تازه‌ای خودش را از فومن به این دورهمی رسانده بود در بدو ورود گفت: چرا اینقدر دیر به گیلان آمدید؟ زودتر از اینها منتظرتان بودیم.


یاسر محدثی از باسلام، در خصوص هدف جلسه چند دقیقه‌ای صحبت‌ کردند. از اینکه سلسله جلساتی با عنوان هم‌پیشه شروع شده است که غرفه‌داران دور هم جمع می‌شوند تا آموخته‌ها و تجربیات غرفه‌داری‌شان را با هم به اشتراک بگذارند، گفت. حالا هم قرار بود که در مورد یک سری تکنیک که باعث می‌شود آدم‌ها در باسلام موفق‌تر شوند صحبت کنیم.

بنابراین در قدم اول با این سوال شروع کرد که شما چطور اسم محصول‌تان را انتخاب می‌کنید؟ خانم اختگان از غرفه‌ی اوریفلیم راز زیبایی و سلامت  گفت: اول آن محصول را در گوگل سرچ می‌کنم و اسامی پیشنهادی و پرتکرار را انتخاب می‌کنم. اطلاعاتی که ایشان در مورد سرچ کلمه‌ی کلیدی داشتند همه را شگفت زده کرده بود و با دقت گوش می‌کردیم. این همه دقت ایشان در انتخاب اسم و سئوی غرفه‌شان ستودنی بود. 
خانم یوسفیان از غرفه‌ی گیلداده گفت: چون خودم از باسلام زیاد خرید می‌کنم به اسامی محصولات دقت می‌کنم که چه چیزی باعث می‌شود من از بین محصولات متنوع یکی را انتخاب می‌کنم. مثلا درجه‌ی یک در عنوان از آن عبارت‌هایی است که من را از خرید محصول مطمئن می‌کند.


آقای محدثی در ادامه گفتند که 90 تا 95 درصد از مشتریان جدید از طریق سرچ گوگل شما را پیدا می‌کنند پس حواستان به انتخاب اسم محصول باشد. سوال بعدی این بود که چطور محصولات جدیدتان را معرفی می‌کنید؟
خانم اختگان گفت: از وقتی از گیت وی استفاده می‌کنم، یک فایل درست کرده‌ام و شماره‌ی همه‌ی مشتری‌هایم را دارم تا بتوانم دوباره با ایشان ارتباط بگیرم.
آقای کرامتی از غرفه‌ی کفش امی کالا گفت: راستی چرا اطلاعات مشتری‌ها را با ما به اشتراک نمی‌گذارید؟ کسی که از ما خرید می‌کند یعنی به باسلام اعتماد دارد و ما هم فروش‌مان از باسلام است. اینطور می‌توانیم بیشتر هم بفروشیم. خانم کرامتی هم ادامه دادند من معمولا به مشتری‌های ثابتم در قسمت گفتگو پیام می‌دهم و یا در ترب لینک می‌گذارم.
خانم احمدی از غرفه‌ی تیک تیک شاپ  گفت: وقتی محصول جدید می‌گذارم، در گفتگو به مشتری‌هایم پیام می‌دهم. از طرفی مخاطبین هدفم را هم پیدا می‌کنم. مثلا محصولات من از نوع حجاب هستند من به مشتری‌هایی که از ملزومات حجاب خریدی در باسلام دارند پیام می‌دهم و با سنجاق کردن محصولم آن‌ها را دعوت به خرید می‌کنم که معمولا جواب می‌دهد.

خانم ملایی از غرفه‌ی  آپیت ماما اوکلو گفت: مشتری‌های ثابتم را می‌دانم که معمولا چه دوره‌ای خرید می‌کنند همان موقع بهشان پیام می‌دهم.

خانم مقدم از غرفه‌ی ماناتجارت اینطور گفت: ما پیام گروهی می‌دهیم. اکثرا مشتری‌های قدیمی‌مان هستند و خودشان دوباره برای خرید به غرفه سر می‌زنند و مشتری ثابت خودمان رو داریم.

آقا و خانم حسنی از غرفه‌ی صنایع دستی مهرسا هم ادامه دادند: ما هم از پیام گروهی برای مشتریان‌مان استفاده می‌کنیم.

خانم کاظمی از غرفه‌ی کینگ کلوت گفتند که با ارسال پیام گروهی آشنا نیستم و با پشتیبانی هم بابت این موضوع یکبار تماس گرفته‌ام. 

خانم یوسفیان گفت: من به هیچ وقت به مشتری پیام نمی‌دهم، چون فکر می‌کنم وقتی خودم پیام‌های اینچنینی را نمی‌خوانم پس بقیه هم مثل من. البته این را هم بگویم که این 3 سال که در باسلام هستم هم دیگر محصول جدیدی اضافه نکردم.
آقای رحیمی از غرفه‌ی بهداشتی ماهان گفت: من پخش کننده هستم و باسلام را برای فروش جزیی انتخاب کرده‌ام خیلی وقت‌ها برای جذب مشتری قیمت‌هایم را به عمده هم می‌رسانم ولی باز هم مشتری خرید نمی‌کند. من روی این پلتفرم سرمایه‌گذاری تبلیغاتی می‌کنم. خیلی از مشتری‌های عمده‌ام در باسلام با من آشنا شده‌اند.

خانم ملائی هم اینطور گفتند که: من در کار فروش جوراب‌های دست بافت خودم بودم، محصولاتم خیلی خاص و خوب هستند ولی اوایل فروش نداشتم تا یک سری محصول دیگر هم اضافه کردم و خدا را شکر درگیر فروش شدم.


در ادامه وقتی پرسیدیم برای ارسال پیام گروهی با پنل وی‌کن کارتان راحت‌تر است و می‌توانید از این پنل کمک بگیرید بجز خانم فیض بخش از غرفه‌ی زیتون میثم رشتی که سلامیار هم بودند، کسی آشنا نبود. بنابراین خانم فیض بخش خیلی ساده و روان با همان ادبیات مربیگریشان این پنل را برای این عزیزان شرح داد.

صحبت‌هایمان تمامی نداشت تازه بحث گرم شده بود یکی یکی غرفه‌دارها از محصولات و تعداد فروش‌شان گفتند. خانم کاظمی گفت که قیمت‌ها رقابتی است ولی خانم یوسفیان به این معتقد نبود و گفتند من با اینکه محصولاتم نسبت به موارد مشابه‌شان قیمت بالاتری دارند ولی مشتری خودش را دارد. خانم ملایی هم خواستند که از بعضی کسب و کارها بیشتر حمایت شود. ساعت به 7 رسیده بود و ما هم که با آقای محمودی از تعاون زمان 2 ساعت جلسه را گرفته بودیم باید از این گپ و گفت دل می‌کندیم. بخاطر همین خواستیم که با گرفتن عکس دسته جمعی سالن را ترک کنیم. بعد از گرفتن عکس خداحافظی‌ها تمام نمی‌شد گپ و گفت‌های دو نفره شروع شده بود. دوستی‌هایی که عمیق‌تر شده بود و خداحافظی‌هایی که سخت انجام شد. 


غرفه‌های حاضر در جلسه: ماناتجارتگیلدادهکفش امی کالافروشگاه بهداشتی ماهان کینگ کلوت آپیت ماما اوکلوصنایع دستی مهرساتیک تیک شاپزیتون میثم رشتیاوریفلیم راز زیبایی و سلامت



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیله چیان
پیله چیان
1 سال قبل

⁦♥️⁩ #فروشگاه_برکت ⁦♥️⁩
عرضه کننده محصولات محلی تولید طلاب و‌ مومنین
https://basalam.com/barkat
هدف #برکت: عرضه‌ی محصولات با کیفیت با قیمتی منصفانه و تقویت بنیه‌ی اقتصادی جبهه‌ی متدینین

محمد کرامتی
محمد کرامتی
1 سال قبل

خیلی خیلی عالی ، ممنون که غرفه دارها رو دپر هم جمع کردید و از تجربیاتشون استفاده کردیم .
به امید تداوم این دورهمی ها 💜💜❤❤

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x