سوزن دوزی عشق می‌خواهد!


1,787

سوزن دوزی عشق می‌خواهد

دست‌سازه‌ها را که از نظر می‌گذرانی، در رنگ‌ها و طرح‌های زنده‌ی سوزن دوزی بلوچستان غرق می‌شوی. زنان بلوچ طوری سوزن می‌زنند که انگار از روز اول یک نقاش چیره‌دست به دنیا آمده‌اند. تلفیق رنگ و نور و زندگی‌ست که جمع می‌شود در سرانگشت‌هایشان و منتقل می‌شود به پارچه. لابد همین زیبایی چشم‌گیر بوده که مسئولان را ترغیب کرده تا رویدادی برای حمایت از این هنر فاخر برگزار کنند.

سوزن دوزی بلوچ

چه خبر از سوزن دوزی در چابهار؟

مرکز همایش‌های بین‌المللی منطقه آزاد چابهار در تاریخ 2 و 3 مرداد 98، میزبان «رویداد توانمند سازی فعالان هنر سوزن دوزی» بود. در این رویداد که با همکاری مدیر سازمان فناوری اطلاعات ایران و با حضور معاون وزیر و مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید در چابهار برگزار شد، تفاهمنامه ای برای شبکه سازی جوامع محلی فعال سوزن دوزی در بستر فناوری اطلاعات به امضا رسید. همچنین در این همایش، نمایشگاهی برای عرضه محصولات صنایع دستی سیستان و بلوچستان افتتاح گردید.

 

همایش سوزن دوزی در چابهار

 

«باسلام» به استقبال هنرمندان بلوچ رفته بود

در حاشیه این نمایشگاه تعدادی از استارتاپ‌های بومی استان به معرفی برنامه های خود مشغول شدند. «باسلام» هم به عنوان «بازار آنلاین کسب‌وکارهای خانگی و محلی» در این رویداد حضور داشت و همکاران بلوچی خود را از نزدیک ملاقات کرد. مصطفی فقیه، مدیر مارکتینگ و داود دباغی مدیر کمپین‌های «باسلام» به عنوان نمایندگان این بازار آنلاین در «نمایشگاه توانمندسازی حوزه سوزن دوزی بلوچستان» حضور داشتند و به معرفی امکانات کارآفرینی «باسلام« در مقابل معاون وزیر و دیگر حاضران این رویداد پرداختند.

 

باسلام در همایش سوزن دوزی چابهار

همکاران باسلامی که همیشه دغدغه‌ی حمایت از کسب‌وکارهای نوپا را دارند، به استقبال هنرمندان چابهار رفتند و برای تعدادی از سوزن دوزان بلوچستانی فرصتی فراهم کردند تا به عنوان غرفه‌دار در سایت «باسلام» مشغول به کار شوند. هنرمندان بلوچ از این پس می‌توانند مانند غرفه‌داران دیگر سایت «باسلام»، از طریق یک غرفه‌ی مجازی، صنایع دستی خود را به سرتاسر ایران صادر کنند. افتتاح غرفه در سایت «باسلام» کاملا رایگان انجام می‌شود و هنرمندان مختلف می‌توانند با فروش اینترنتی محصولاتشان مسیر تولید تا کسب درآمد را بسیار سریع‌تر از فروش حضوری طی کنند. از غرفه‌های تازه‌ساز باسلامی در رویداد چابهار می‌توان به «رونق خضرا»، «بندار بلوچ»،  «حوریا» و «فرش چرم مکران» اشاره کرد.

 

نمایشگاه سوزن دوزی سیستان و بلوچستان

غرفه های سوزن دوزی در «باسلام»

هنرمندان بلوچی هم مثل هنرمندان دیگر راسته‌ی دوزندگی در سایت «باسلام» غرفه‌ی مخصوص خودشان را دارند. این طرف بازار، غرفه‌ی «دست‌سازه‌های ودار» را می‌بینی که تصویری از دخترکان شیرین چابهاری را سر در ورودی‌اش زده و قصه‌ی «طاهره گرایی» را روایت می‌کند که دستبندها و گردنبندهای دلبرش با سوزن‌دوزی زنان بلوچ حکایت‌های فراوانی دارد! طاهره خانم درباره هنرمندانی که با همکاری می‌کنند می‌گوید:

«کبری خانم و زنان صبور و هنرمند بلوچ زیبایی روحشان را با نخ های رنگی به تصویر می‌کشند؛ آن‌ها غم‌ها و غصه‌هایشان را در لابه‌لای سوزن و نخ‌های رنگی به دست فراموشی می‌سپارند و شادی را جایگزین آن می‌کنند! »

از چایهار که دور می‌شوی چشمت می‌افتد به غرفه‌ی «تحفه بلوچ» که از اسمش هم پیداست میزبان صنایع زیبای زنان و مردان روستایی بلوچ است؛ از حصیربافی و سکه دوزی گرفته تا گلیم بلوچ و سفال کلپورگان. «محمداویس پیام»، غرفه‌دار تحفه‌ی بلوچ، یک معلم زحمتکش اهل «سراوان» است که درباره کارش این‌طور صحبت می‌کند:

«عشق من صنایع دستی روستایی‌ست. من به عشق مردم صاف و ساده روستا و هنر دستان پینه بسته‌ی پدران و مادران سرزمینم سعی در معرفی و فروش دسترنج‌شان دارم».

از سراوان که بیرون می‌آیی و به آن طرف بازار سر می‌زنی، غرفه‌ی «گالری دستینه» را می‌بینی که سوزن دوزی های یک هنرمند زاهدانی را به عاشقان صنایع دستی نمایش می‌دهد و قصه‌ی تکه پارچه‌ای را روایت می‌کند که با نخ و سوزن و طرح‌های خاص سیستان و بلوچستان گره خورده. غرفه‌دار دستینه در مورد هنر سرزمینش این‌طور می‌نویسد:

«استان سیستان و بلوچستان پر از ایده و هنر است؛ یک هندوستان کوچک با دنیایی از رنگ ها و طرح ها که به دلیل محرومیت کمتر دیده شده. من به عنوان یکی از آدم‌های این سرزمین، گوشه‌ای از هنر سرزمینم را به تصویر می‌کشم. امیدوارم با حمایتتان بتوانیم هنر زیبای این استان را به همه ایران معرفی کنیم…»

سوزن دوزی عشق می‌خواهد

 

یک دست صدا ندارد! هوای هنرمندهای سیستان و بلوچستان را داشته باشیم!

خوب می‌دانیم که هیچ بازاری بدون حضور آدم‌ها شلوغ نمی‌شود. ما می‌توانیم با دعوت از دوستان‌مان به «باسلام»، بازار گالری دستینه و تحفه‌ی بلوچ و دست‌سازه‌های ودار و همه هنرمندان خوب بلوچستانی را گرم کنیم و به رونق کسب‌وکار آن‌ها کمک کنیم. فرقی نمی‌کند کجا هستید. فرقی ندارد یکی از غرفه‌دارهای باتجربه‌ی سایت باسلام هستید یا یک شهروند ساده، تنها کافی‌ست با استفاده از «لینک دعوت باسلام» چند نفر را به این بازار دعوت کنید و هم برای خودتان یک منبع درآمد ساده و کم‌زحمت فراهم کنید و هم به کسب‌وکار پرزحمت دیگران رونق ببخشید!

شما با هر دعوت موفق، تولیدکننده‌های خانگی و محلی را یک قدم به موفقیت نزدیک‌تر خواهید کرد. به پاس تلاشتان برای رونق دادنِ کسب‌وکار هموطنان‌مان هم هدایای ویژه‌ای برایتان در نظر گرفته‌ایم که به طور مفصل در این صفحه در موردشان توضیح داده‌ایم: «راهنمای کامل استفاده از لینک دعوت»


[button href=”https://basalam.com/invite” align=”center” target=”_blank”]من هم دوست دارم کسب‌وکار مردم بلوچ را رونق بدهم[/button]



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x