شما هم می‌توانید مخاطب عروسک روسی باشید!


63,497

تمام تصورم از عروسک، به همان عروسک‌های قدیمی با چشم‌های رنگی، مژه‌های بلند و موهای بلوند پلاستیکی خلاصه می‌شد، تا اینکه از یک دوست عزیز، عروسکی بانمک و درعین حال زیبا و دوست‌داشتنی هدیه گرفتم. هدیه‌ای که بعدا فهمیدم به عروسک روسی معروف است.

این هدیه آنقدر خواستنی و چشم‌نواز بود که نمی‌خواستم یک لحظه چشم از آن بردارم. بعد از آن ماجرا حسابی کنجکاو شدم که در مورد عروسک روسی، تاریخچه و ویژگی‌هایش بیشتر بدانم. شما هم اگر بخواهید، می‌توانید با من همراه شوید.

عروسک روسی- مراحل ساخت عروسک روسی- مجله باسلام
عروسک روسی

عروسک روسی برای اولین بار چطور متولد شد؟

تاریخچه‌ی عروسک‌ها به‌طور کلی احتمالا به هزاران سال قبل برمی‌گردد یعنی همان زمانی که بشر فهمید می‌تواند از راه هنر طور دیگری به‌دنیا نگاه کند. عروسک روسی اولین بار به‌ وسیله‌ی یک طراح اهل نروژ به‌نام ton finnanger  طراحی و ساخته شد.

این عروسک با نمونه‌هایی که قبل از آن ساخته شده بود، تفاوت‌های زیادی داشت و ظاهر دل‌چسب و جذابش خیلی سریع جای خودش را در دنیای عروسک‌ها باز کرد. این عروسک چه ویژگی‌هایی دارد که تا این حد محبوب شده است؟

[post id=13712]

ویژگی‌های عروسک روسی چیست؟

  • این عروسک‌های بامزه، بینی و دهان ندارند و این ویژگی به‌ همراه صورت‌های کاملا گرد با لپ‌های کمی گل‌انداخته از بقیه‌ی انواع عروسک‌ها متمایزشان می‌کند.
  • احتمالا وقتی شما هم مثل من برای اولین بار یکی از این عروسک‌ها را ببینید، عاشق جزئیاتشان می‌شوید. از کلاه و شال‌گردن‌های کوچولو بگیر تا بند کفش‌های چند رنگ و زیبا.
  • ظریف‌دوزی در این عروسک‌ها حرف اول را می‌زند. از دوخت بی‌نظیر لباس‌هایشان گرفته تا اعضای بدن و دست و پا، همگی با دقت زیاد طراحی و دوخته می‌شوند.
  • بعد از اینکه حسابی درمورد این عروسک زیبا کنجکاو شدم، عکس‌های بیشتری در نت سرچ کردم و متوجه شدم دست عروسک‌سازان برای خلاقیت‌های ریز و درشت حسابی باز است؛ مثلا با مدل موهای مختلف، انواع لباس، تغییر در سایز عروسک و… می‌توان شخصیت‌های جدیدی خلق کرد.
عروسک روسی- مخاطب عروسک روسی- مجله باسلام
مخاطب عروسک روسی

شما هم می‌توانید مخاطب عروسک روسی باشید!

وقتی برای اولین بار عروسک روسی را دیدم و از ظاهر بانمک و دوست‌ داشتنی‌اش حسابی ذوق کردم، تقریبا مطمئن بودم هرکس دیگری هم که هدیه‌ام را ببیند طالب و عاشقش خواهد شد.

بعد از مدتی که عکس‌العمل اطرافیانم را در مورد عروسکم دیدم، فهمیدم که حدسم کاملا درست بوده است. همین باعث شد کمی درمورد مخاطب عروسک روسی پرس‌وجو کنم.

در نهایت فهمیدم این عروسک‌ها فقط برای بچه‌ها ساخته نمی‌شوند و هرکسی از هر گروه سنی می‌تواند مریدشان شود و برای تزیین و روح دادن به فضای زندگی و خانه‌اش از این عروسک استفاده کند.

[post id=20152]

چطور یک عروسک روسی بانمک و زیبا بسازیم؟

اوایل فکر می‌کردم پروسه ساخت عروسک روسی حتما سخت و پیچیده است، ولی وقتی از دوستم سوال کردم، فهمیدم حتی من هم با کمی صبر و دقت می‌توانم این عروسک‌ها را درست کنم.
ممکن است نتیجه‌ی کار اول و دوم چندان راضی‌کننده نباشد، ولی به‌مرور زمان حتی بدون آموزش خاص می‌توان در ساخت این عروسک‌ها ماهر شد.

لوازم ساخت عروسک روسی

اگر می‌خواهید بدانید برای ساخت این عروسک چه وسایلی نیاز است، می‌توانم یک لیست از وسایل مورد نیاز را در اختیارتان بگذارم:

  • پارچه‌: پارچه تریکو، نمدی یا هر نوع دیگری که می‌خواهید برای دوخت لباس عروسک استفاده کنید.
  • کاموا یا موی عروسک
  • گوی یونولیتی
  • الیاف: برای پر کردن عروسک
  • نخ: در رنگ‌های دلخواه
  • کاغذ الگو
  • دکمه
  • سوزن
  • چسب حرارتی
عروسک روسی- ساخت عروسک روسی- مجله باسلام
ساخت عروسک روسی

مراحل ساخت عروسک روسی

برای ساخت عروسک روسی باید قبل از هر چیز یک الگو داشته باشید. بهتر است اول کار که هنوز مبتدی هستید:

  • از الگوهای آماده و موجود در نت استفاده کنید. بعد از اینکه الگوی عروسک را کشیدید، روی پارچه می‌اندازید و برش می‌زنید.
  • بعد از برش، نوبت به دوخت می‌رسد. تمام اجزای عروسک را جداجدا به‌کمک چرخ خیاطی بدوزید.
  • مرحله‌‌ی بعدی ساخت سر عروسک با استفاده از گوی و پارچه است.
  • بعد از این که سر عروسک را آماده کردید، باید داخلش را با الیاف پر کنید و برایش با استفاده از کاموا یا هر چیزی که دوست دارید مو بسازید.
  • حالا عروسک شما به یک لباس خاص و ویژه احتیاج دارد. در مراحل اول که مبتدی هستید، سخت نگیرید و از الگوهای لباس عروسک روسی موجود در نت استفاده کنید.
  • مرحله‌ی آخر، دوخت لباس و درست کردن هر جزئیات خلاقانه‌ی دیگری است که به عروسک شما هویت و زیبایی می‌دهد. کفش، کیف، کلاه یا هرچیز دیگری که بخواهید می‌توانید به این عروسک اضافه کنید.
عروسک روسی- خرید عروسک روسی- مجله باسلام
خرید عروسک روسی

خرید عروسک روسی یک راه راحت و بی‌دغدغه

درست است که من بالاخره از تمام جزئیات ساخت و تهیه عروسک سر در آوردم، ولی واقعیت این است که ترجیح می‌دادم یکی از این عروسک‌های بامزه را به‌صورت آماده بخرم.

عروسک روسی یک عروسک دوست‌داشتنی به تمام معنا است. هر کدام از این عروسک‌ها انگار برای خودشان یک شخصیت واقعی با تمام جزئیات دارند. یکی‌شان حسابی خجالتی و سربه‌زیر است ولی آن یکی انگار جسور و سربه‌هوا به‌نظر می‌رسد. واقعیت این است که امکان ندارد هرکسی با هر سن و در هر شرایطی، یکی از این کوچولوهای دوست‌داشتنی را ببیند و یک دل نه، صد دل عاشق‌شان نشود.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سناعیدی
سناعیدی
2 ماه قبل

با سلام و احترام،خیلی خوشگل بودن ،اما کاش آموزش رو می زاشتین 🥺

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x