عسل گون، طلایی که سلامتی می‌بخشد


1,502

در غرفه‌ی عسل‌فروشی روبه‌روی قفسه‌ای پر از شیشه‌های عسل ایستاده بودم و مات و مبهوت به آمیختگی نور در تنوع رنگی عسل‌ها خیره بودم. شیشه‌ای که رویش نوشته شده بود عسل گون چشمم را گرفت.

نمی‌دانم چقدر زمان گذشته بود که خانمی روی شانه‌ام زد و گفت: «از عسل گون خوشت اومده؟» در جوابش گفتم: «انگاری طلای مذاب!»

خانم غرفه‌دار که معلوم بود از تعبیرم خوشش آمده، دو شیشه دیگر هم گذاشت جلوی رویم و گفت: «اینا چی؟ رنگشون باهات حرف نمی‌زنه؟»

نزدیک بود با دلبری عسل‌های طلایی هیپنوتیزم شوم. خانم غرفه‌دار گفت: «می‌دونستم خوشت میاد! به این میگن عسل سبلان، این یکی هم عسل کنار یا همون عسل سدره.»

این آشنایی، آغاز شیرینی بود تا خانم غرفه‌دار برایم از خواص هرکدام از این عسل‌های خوش‌رنگ بگوید.

[post id=4189]

عسل گون ، این زرد طلایی پرخاصیت

خانم غرفه‌دار کنارم نشست، یک قاشق رنگی کوچک دستم داد و گفت: «اول این عسل گون رو امتحان کن» و شروع کرد یکی یکی از خواص عسل گون گفت.

من هم همان‌طورکه شیرینی عسل را مزه‌مزه می‌کردم به حرفهایش گوش می‌دادم. او گفت:

  1. اگر کم‌خونی داشته باشی، خوردن روزانه و مداوم عسل گون در وعده صبحانه می‌تواند از ضعف و کم‌خونی نجاتت بدهد.
  2. یکی از مهم‌ترین خواص عسل گون، ضدالتهاب و ضدحساسیت بودنش است. برای همین در درمان عفونت‌ها و انواع آلرژی‌ها کارایی بالایی دارد.
  3. اگر در زمستان دچار گرفتگی صدا می‌شوی، یک قاشق عسل سینه‌ات را نرم و صاف می‌کند.
  4. عسل گون دارای انواع اسیدهاست که یکی از مهم‌ترینش اسیدفرمیک است. ماده‌ای که تسکین‌دهنده‌ی دردهای مفصلی و استخوانی است. برای همین از این عسل می‌شود به دو صورت خوراکی و مالشی استفاده کرد.
  5. عسل گون معده را تقویت می‌کند و با متعادل کردن اسید معده، مانع ترش کردن و زخم معده می‌شود.
  6. این زرد طلایی سرشار از آنتی‌اکسیدان است، برای همین خواص ضد سرطانی‌اش زبانزد است.

 خانم غرفه‌دار حرفهایش که به اینجا رسید، از جایش بلند شد و گفت: «دو، سه قاشق عسل گون رو با آب ولرم و یه‌ کم آبلیموی تازه مخلوط کن. هر روز از این شربت خوشمزه بخور. خودت معجزه‌اش رو می‌بینی.»

خواص عسل گون

با عسل سبلان ، طعم گل‌های دشت سبلان را بچشید

خانم غرفه‌دار یک قاشق پر از عسل دستم داد و طعم عسل دیگری که امتحان کردم، عسل سبلان بود. مایع سیال خوش‌رنگی که به عسل چهل گیاه هم معروف است.

او گفت: «دشت سبلان پر از گل و گیاهان خوش‌رنگ است. زنبورهای خوش‌اقبال ساکن این دشت طعم گیاهان مختلفی از جمله بابونه، آویشن، گون، ریحان، پونه، سنبل و… رو می‌چشند.»

[product id=123803]

با دهان پر از عسل، گوشم را سپردم به شنیدن حرف‌های خانم غرفه‌دار که از خواص عسل سبلان می‌گفت.

فهمیدم عسل سبلان هم مثل تمام عسل‌های طبیعی سرشار از آنتی‌اکسیدان و خواص ضد التهابی، ضد سرطانی و ضد پیری است.

از آنجا که این عسل از گرده‌ی چندین و چند گیاه دارویی و پرخاصیت به‌دست آمده، می‌شود مثل یک غذا- دارو به آن نگاه کرد و درمان بسیاری از بیماری‌های عصبی، قلبی، گوارشی، استخوانی و … را به آن سپرد.

مهم‌تر اینکه باید بدانی که عسل سبلان، خوراک افراد دیابتی‌ است؛ چون میزان قندش تنها 3 درصد است.

عسل سبلان- عسل چهل گیاه- مجله باسلام
عسل سبلان یا عسل چهل گیاه

با عسل کنار ، شاهانه زندگی کنید!

بعد از چشیدن طعم ملایم عسل گون و مزه تند و تیز و عطر آگین عسل سبلان، نوبت رسید به عسل کهربایی رنگ کنار! کُنار میوه‌ی درخت سدر است. برای همین به این عسل، عسل سدر هم می‌گویند.

عسل پرخاصیتی که مصرف روزانه‌اش، کلسترول خون را پایین می‌آورد و دستگاه گوارش را تقویت می‌کند. معمولاً افراد بیمار اشتهایی به غذا ندارند، برای همین توصیه می‌شود که برای رفع این بی‌اشتهایی عسل کنار مصرف کنند.

عسل کنار سرشار از ویتامین C است و مثل یک سپر از بدن در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت می‌کند. علاوه‌بر ویتامین C، این عسل کهربایی دارای ویتامین‌های گروه B و همین‌طور انواع مواد معدنی مثل آهن، کلسیم، روی، منیزیم، فسفر، سلنیوم و … است.

عجیب نیست که در گذشته، عسل سدر یا همان عسل کنار را به عنوان پیشکش، به پادشاهان تقدیم می‌کردند.

عسل کنار- عسل سدر- مجله باسلام
عسل کنار

کلام آخر

آخر سر خانم غرفه‌دار گفت: «کی گفته که دارو باید تلخ باشه؟ عسل شیرین‌ترین داروییه که دنیا به خودش دیده. یادت باشه که بهترین عسل هم عسل بهاره است.»

خانم غرفه‌دار از هر کدام از عسل‌های خوش رنگ و لعاب، یک شیشه را گذاشت جلوی رویم و من هم که دیگر نمی‌توانستم در برابر جاذبه‌ی این طلاهای شیرین مقاومت کنم، با سه شیشه عسل به خانه برگشتم.

اگر شما هم به‌دنبال راهی مطمئن برای خرید عسل می‌گردید، لازم نیست راه دوری بروید. کافی است به سایت باسلام سربزنید.

شما می‌توانید از بازارچه‌ی باسلام انواع عسل‌های طبیعی‌ را تهیه کنید و با چشیدن طعم‌های شیرین، به لذت سلامتی دست پیدا کنید.





به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x