مسیری که مرا به حبوبات پاک کرده رساند


1,920

چند وقت پیش بساط آش نذری مادر را پهن کرده بودیم و درحالی‌که بچه‌ها و نوه‌ها از سروکوله‌مان بالا می‌رفتند، حبوبات آش را پاک می‌کردیم.

با اینکه با زحمت فراوان، کلی از وقتمان صرف پاک کردن نخود و لوبیا و دیگر حبوبات شده بود؛ اما آخر سر با رفتن یک تکه سنگ زیر دندان خان دایی، خستگی به تن همه‌مان ماند!

درست از همان لحظه بود که تصمیم گرفتم، از این به بعد فقط از حبوبات پاک کرده استفاده کنم.

حبوبات پاک کرده- انواع حبوبات- مجله باسلام
انواع حبوبات

مطالب نطلبیده‌ای درباره‌ی حبوبات پاک کرده که مُراد بود!

فردای همان روزی که تصمیم به خرید حبوبات پاک کرده گرفتم، به سراغ اینترنت رفتم تا آدرس نزدیک‌ترین فروشگاه‌هایی را که حبوبات پاک کرده می‌فروشند، پیدا کنم. د

رگیر و دار عملی کردن همین تصمیم بودم که چشمم به مطالب خواندنی‌ای درباره‌ی حبوبات افتاد. جالب اینجا بود که کاملاً ناخواسته با این مطالب کاربردی روبه‌رو شده بودم؛ اما واقعاً بهشان احتیاج داشتم.

خوب دیدم که گلچینی از این مطالب جالب و کاربردی را با شما هم در میان بگذارم.

این مطلب را هم از دست ندهید: لوبیا عروس لوبیای تازه‌وارد

چگونه عمر حبوبات را طولانی‌تر کنیم؟

راستش را بخواهید اولین نکته‌ای که نظرم را جلب کرد، روش‌های متنوع نگهداری حبوبات بود. درست است که حبوبات، از آن دست مواد غذایی هستند که ماندگاری بالایی دارند؛ اما با استفاده از روش‌هایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنم، می‌توانید این ماندگاری را بیشتر کنید و حبوبات را از دست جانواران ریز و سمج در امان نگه دارید:

  1. اولین و ساده‌ترین راه نگهداری حبوبات، مخلوط کردنش با نمک فراوان است.
  2. اگر در فریزرتان جای کافی دارید، پس خوب است در آن، جایی برای نگهداری حبوبات اختصاص دهید.
  3. چند عدد برگ درخت گردو را لابه‌لای حبوبات بگذارید.
  4. یک روش قدیمی و بسیار موثر این است که آب را جوش بیاورید، سپس حبوبات را در آن بریزید. بعد از کمی جوش خوردن، در آبکش بریزید و صبر کنید کاملاً خشک شوند.
حبوبات پاک کرده- رفع نفخ حبوبات- مجله باسلام
رفع نفخ حبوبات

چگونه بعد از مصرف حبوبات دچار نفخ و دل‌درد نشویم؟

مشکل همیشگی من با حبوبات نفاخ بودنشان است. این مشکلی است که حتی بچه‌هایم را هم از خوردن حبوبات فراری داده است، اما در بین مطالب کاربردی‌ای که مطالعه کردم، راه‌حل زیر برایم چاره‌ساز شد. شما هم می‌توانید این روش را امتحان کنید:

حبوبات را پیش از طبخ، حداقل 8 ساعت در آب ولرم بخیسانید. اگر می‌خواهید محکم‌کاری کنید می‌توانید این مدت زمان را بیشتر کنید، اما حواستان باشد که از 48 ساعت بیشتر نشود!

البته هر 2 ساعت یک‌بار باید آبش را عوض کنید.

حبوبات خیس خورده را آبکش کنید و توی یک پارچه نخی بریزید. دانه‌ها را از روی پارچه کمی مالش بدهید تا پوستشان جدا شود.

خیلی‌ها فقط به خیساندن حبوبات اکتفا می‌کنند، غافل از اینکه پوست حبوبات عامل اصلی نفخ و دل‌درد است؛پس به‌سادگی از این مرحله نگذرید!

[product id=39528]

بهتر است غذاهای حاوی حبوبات را با ادویه‌های گرم و خشک مثل دارچین، زنجبیل، زیره و یا نعناخشک مصرف کنید. یادتان باشد که قبل از مصرف حبوبات، میوه نخورید؛ چون میوه باعث تشدید نفخ حبوبات می‌شود.

چرا باید حبوبات مصرف کنیم؟

من همیشه حبوبات را به‌عنوان نوعی ماده غذایی خوشمزه دوست داشتم، اما چیز زیادی از خواصشان نمی‌دانستم. اگر شما هم تا به‌ حال از خواص این دانه‌های پرخاصیت خبردار نشده‌اید، پس لازم است چند تا از مهم‌ترینشان را برایتان بگویم:

  • حبوبات منبع غنی پروتئین است. سعی کنید حبوبات و مخصوصا نخود را در لیست غذایی‌تان بگنجانید. افرادی هم که به هر دلیل گوشت مصرف نمی‌کنند می‌توانند از این دانه‌های پرخاصیت به‌عنوان یک منبع پروتئینِ جایگزین گوشت استفاده کنند.
  • فیبر فراوان این دانه‌های گیاهی دستگاه گوارش را بهبود می‌دهد و با هضم بهتر غذا مانع یبوست می‌شود.
  • اگر به دنبال راهی برای کاهش وزن هستید، مصرف حبوبات کمک می‌کند تا زمان بیشتری احساس سیری کنید و سراغ ریزه‌خواری نروید.

  • با مصرف حبوبات، کلسترول و فشار خونتان را کاهش دهید تا قلبتان مثل ساعت کار کند.
  • برای تامین مواد معدنی ضروری بدنتان، بهتر است به جای قرص و دارو، حبوبات مصرف کنید. چراکه این دانه‌ها سرشار از آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز و منیزیم است.
حبوبات پاک کرده- خواص حبوبات- مجله باسلام
خواص حبوبات

بالاخره حبوبات پاک کرده خریدم یا نه؟

باید اعتراف کنم که بعد از سیر و سیاحت در میان دانستنی‌های فراوان درباره‌ی حبوبات، نتوانستم آدرس هیچ فروشگاهی را در نزدیکی خانه‌مان پیدا کنم که حبوبات پاک کرده بفروشند! اما به‌جایش سایت باسلام را پیدا کردم.

فهمیدم بدون اینکه لازم باشد از جایم تکان بخورم، می‌توانم از بازارچه باسلام، حبوبات پاک کرده بخرم؛ آن هم بسته‌بندی شده و کاملاً پاکیزه.

اگر شما هم تصمیم گرفته‌اید که دیگر وقتتان را صرف پاک کردن حبوبات نکنید و به دنبال راه ساده و بی‌دردسری برای خرید حبوبات پاک کرده می‌گردید، پس توصیه می‌کنم گردش اینترنتی در بازار باسلام را از دست ندهید.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x