مشاغل مناسب برای افراد ناتوان و معلول


13,893

مشاغل مناسب برای افراد معلول و ناتوان

اگر به تقویم نگاه کنیم روز 25 تیرماه را با عنوان روز بهزیستی و تأمین اجتماعی خواهیم شناخت؛ روزی برای یک سازمان اجتماعی که درزمینهٔ تحقق عدالت اجتماعی فعالیت می­کند. این سازمان با کمترین حمایت از طرف سازمان­های دولتی و با کمک مردم و همکاری سازمان­ها، برای رفع نیازهای افراد کم‌درآمدی که قادر به توانایی و خودکفایی اقتصادی نیستند مثل زنان و کودکان بی‌سرپرست، معلولین جسمی و ذهنی، مبتلایان به بیماری‌های صعب‌العلاج و سایر اقشار خاص فعالیت می‌کند.

ما نیز تصمیم گرفتیم تا با ارائه یک مقاله تحت عنوان مشاغل مناسب برای افراد ناتوان و معلول این روز را گرامی بداریم و قدمی هرچند کوچک در این راه برداریم تا به یکی از اهداف این سازمان یعنی توانمندسازی معلولان و افراد ناتوان کمکی هرچند کوچک کرده باشیم.

مشاغل مناسب برای افراد معلول و ناتوان

البته همان‌طور که می‌­دانیم به‌کارگیری افراد در مشاغل مختلف به مهارت آن­ها بستگی دارد و اگر ناتوانی و معلولیت افراد زیاد نباشد به‌کارگیری آن­ها در مشاغل فیزیکی منعی ندارد. ضمن اینکه در قانون حمایت از معلولین نیز سهمیه‌ای برای این افراد در نظر گرفته‌شده است و این‌گونه افراد می‌­توانند در مشاغل دولتی هم مشغول شوند. بااین‌حال همیشه یکی از دغدغه­‌های این افراد بحث شغل است و خیلی از آن­ها با نگرانی برای آینده روزگار خود را سپری می­کنند.

در این مقاله ما افرادی را مدنظر قرار داده‌­ایم که توانایی کار در بیرون را ندارند و قصد دارند در خانه، کسب درآمد کنند بنابراین منظور ما از افراد ناتوان این افراد هستند.

کار در منزل از مشاغل مناسب برای افراد ناتوان و معلول

یکی از مشاغل مناسب برای افراد ناتوان و معلول، کسب و کارخانگی است که این امکان را می­‌دهد تا افراد با سرمایه‌ی کم‌ و در خانه درآمد زیادی کسب کنند. البته همه افراد می‌­توانند این‌جور مشاغل را فارغ از مسائلی مثل وضعیت جسمی و تحصیلی و.. انجام دهند بدون اینکه شرط خاصی وجود داشته باشد.

امروزه پیشرفت تکنولوژی موجب شده که انسان وقت زیادی را در محیط‌های مجازی بگذراند و بالطبع شغل‌های زیادی نیز درزمینهٔ فناوری اطلاعات به وجود آمده است. این مشاغل به ما این امکان را می­‌دهند تا از طریق کامپیوتر و با یک خط اینترنت، بی‌نیاز از طی مسافت و از درون خانه کسب درآمد کنیم. این مشاغل به همین دلیل می­‌توانند برای زنان سرپرست خانوار، افراد ناتوان و کسانی که قادر به رفت‌وآمد نیستند مناسب باشد.

کار در منزل با تخصص شبکه‌های اجتماعی

امروزه فعالیت در شبکه­‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌­های عمده‌ی ماست حال اینکه می­‌توان این فعالیت را به یک اقدام مثبت تبدیل کرد و از این طریق به درآمدزایی رسید. برای راه‌اندازی کسب‌وکار در این شبکه‌ها دو راه وجود دارد: یا باید صاحب ایده باشید و برای آن‌یک صفحه ایجاد کنید یا برای صفحاتی که از قبل وجود دارند محتوا تولید کنید. انتخاب با خودتان است! ابزار کار نیز بسیار ساده است، با یک موبایل اندرویدی می­‌توانید این کار را انجام دهید.

کار با کامپیوتر در منزل

به‌طورکلی مشاغلی که با کامپیوتر سروکار دارند می‌­توانند از مشاغل مناسب برای افراد ناتوان و معلول باشند. این‌طور افراد اگر کامپیوتر را به‌طور تخصصی دنبال کنند و به دنبال یادگیری مهارت­‌هایی مثل طراحی سایت، طراحی گرافیک و برنامه‌نویسی باشند برای کسب درآمد مشکلی نخواهند داشت. چراکه امروزه بسیاری از کارهای کامپیوتری را می­‌توان در منزل و به‌صورت دورکاری انجام داد و به همین دلیل می­‎تواند برای این افراد مناسب باشد.

کار با کامپیوتر در منزل

آشپزی در منزل

یکی دیگر از مشاغل مناسب افراد ناتوان و معلول برای کار در خانه، آشپزی ست. با افزایش رستوران‌ها و فست فودهای مختلف در شهر، افراد زیادی به این شغل­‌ها رو آورده‌اند و اقدام به راه‌اندازی آشپزخانه و رستوران کرده‌اند؛ بنابراین این‌جور افراد اگر دست‌پخت خوبی داشته باشند، می­‌توانند در خانه و بدون نیاز به راه‌­اندازی مکانی بزرگ‌تر، این کار را انجام دهند. پخت کیک و شیرینی، ساندویچ و این‌جور غذاها شروع خوبی برای این کار است و اگر برای توزیع آن­ها مشکلی وجود داشت می­‌توان از نزدیکان و افراد مورداطمینان خواست این کار را در سطح مترو و مکان­‌های عمومی انجام دهند.همچنین بازار اینترنتی باسلام هم می‌تواند شما را کمک کند.

کسب درآمد با ترجمه

این افراد اگر با یک‌زبان خارجی آشنا و به آن مسلط باشند می­‌توانند از طریق کار در منزل و با داشتن یک خط اینترنت اقدام به کسب درآمد کنند. با جست‌وجو در اینترنت یا سفارش کار به کافی‌نت‌ها می­‌توان افرادی را پیدا کرد که برای ترجمه مقالات، پایان‌نامه، کتاب یا هر چیز دیگری به مشکل برخورده‌اند و این مهارت می­‌تواند به آن­ها کمک کند.

پرورش گل از مشاغل مناسب برای افراد ناتوان و معلول

اگر به لحاظ مکانی مشکلی وجود نداشته باشد و جای کافی برای پرورش گل مهیا باشد، این شغل نیز از مشاغل مناسب برای افراد ناتوان و معلول است. با تهیه گلدان­‌های ارزان و کاشت بذرهای مختلف در آن­ها می­‎توان بعد از چند ماه به درآمد خوبی رسید.

همانطورکه گفتیم این مشاغل برای افرادی مناسب هستند که مشکلات زندگی و مشکلات جسمی امکان کار در خارج از منزل به آن­ها را نمی­‌دهد بنابراین کار در منزل می­‌تواند گزینه خوبی برای این افراد باشد. امید است سایر این افراد که با این مسئله مشکلی ندارند با حمایت سازمان­ها و مراکز شغلی ، مشغول به کار بشوند و بتوانند کسب درآمد کنند.


افراد زیادی با ساخت غرفه (فروشگاه اینترنتی) در بازار آنلاین باسلام، بدون صرف هزینه‌ی زیاد، صاحب کسب‌وکارهای خانگی و محلی شده‌اند و برای امرار معاش خانواده‌شان تلاش می‌کنند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
11 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا
علیرضا
2 سال قبل

سلام من معلولم در حال حاضر بی‌کارم
در زمینه نرم افزار و حسابداری چه کاری برام خوبه؟
رشته مهندسی فناوری اطلاعات خوندم

ف
ف
3 سال قبل

سلام من مشکل حساسیت به نور و کمی هم کم شنوایی و مشکل حافظه دارم کاری هست بتونم انجام دهم؟شمارو به خدا راهنمایی کنید

محمد علی
محمد علی
3 سال قبل

من از لحاظ جسمی و حرکتی دچار مشکل هستم و در حال حاضر بیکار لطفا کمکم بکنید تا بتوانم کار پیدا کنم

علیرضا نوروزی
علیرضا نوروزی
3 سال قبل

سلام پای راست من فلج اطفال هست راه میرم یه کوچولو لنگ میزنم متاسفانه کسی بهم کار نمیده متاهل هستم و مستاجر نمیدونم چیکار کنم

مصطفی پرهیزکاری نیا
مصطفی پرهیزکاری نیا
3 سال قبل

سلام من یک نجار معلول هستم ولی برای پیشرفت نیاز به کمک فکری دارم.البته یک کارگاه کوچک ام دی اف کاری هم دارم و از نظر تخصصی ماهر هستم و جواز کار هم دارم.به اندازه چند نفر انسان سالم قدرت کار و تعهد کاری دارم ولی نیاز به یک کمکی فکری دارم تا بتوانم پیشرفت چشمگیری داشته باشم با تشکر فراوان

مصطفی پرهیزکاری نیا
مصطفی پرهیزکاری نیا
3 سال قبل

سلام من یک نجار معلول هستم ولی برای پیشرفت نیاز به کمک فکری دارم

مرتضی
مرتضی
3 سال قبل

سلام من جوان27ساله هستم درحادثه تصادف دست چپم از کار افتاد 80درصد الان بیکارم با زن ویه دختر3ساله چیکارکنم من دریک شهر کوچک درشمال زندگی میکنم کمکم کنید تا حداقل خرج خانوادم رو بتونم بدم. ممنونم از همه عزیزان دست اندر کار اجرتون با آقا ابا عبدالله. یاعلی

سجاد صفری
سجاد صفری
3 سال قبل

سلام من ۳۲ سالمه قبلا کارم تاسیسات و آسانسور بود .در ضمن لیسانس حقوق هم دارم.به تازگی پیوند کلیه انجام دادم و کار قبلیمو نمیتونم دوباره انجام بدم .شما چه کار سبکی پیشنهاد میکنید

حسن موذنی
حسن موذنی
3 سال قبل

سلام ، من چند سال پیش تصادف کردم وبه همین دلیل دچار ضعف حرکتی از ناحیه پا ودست چپ شدم ومجبور شدم شغل سابق که نجاری وام دی اف کاری بود را کنار بزارم ودر حال حاضر بیکار هستم
ولی در کار نجاری و ام دی اف وطراحی با 3dsmax مهارت دارم
لطفا همراحی ام کنید

سیده زینب میرفیضی
سیده زینب میرفیضی
پاسخ به  حسن موذنی
3 سال قبل

سلام و درود دوست گرامی
خیلی خوبه که قصد دارین دوباره از مهارت‌هاتون استفاده کنید. میتونید یک غرفه‌ در باسلام داشته باشید و برای کسانی که به تخصص شما نیاز دارن، کار طراحی رو انجام بدید. یا به غرفه‌هایی که مصنوعات چوبی میفروشن پیام بدین و برای همکاری اعلام آمادگی کنید.

مجتبی شبانی
مجتبی شبانی
4 سال قبل

سلام خسته نباشید.من یک جوان بیکار هستم که خیلی به کار نیاز دارم.من مشکل حرکتی تعادلی دارم فقط.کمک کنید لطفا?

11
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x