هر دمنوش چه خاصیتی دارد؟


5,783

انواع دمنوش- خواص دمنوش ها- مجله باسلام

دمنوش‌ها تنوع زیادی دارند. بد نیست هر چند وقت یکبار در نوشیدنی‌های خانه تنوع ایجاد کنیم تا هم بهانه‌ی برای دور هم جمع شدن باشد و هم طبعِ تنوع طلبمان راضی شود. از طرفی دمنوش های گیاهی صدها سال است که به‌عنوان داروهای طبیعی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و دردها استفاده می‌شوند. جالب است بدانید که علم مدرن برخی از موارد استفاده‌ی دمنوش‌های گیاهی در گذشته را تأیید می‌کند و فواید جدیدی هم برای این دمنوش‌ ها یافته است.

معرفی دمنوش‌هایی با طبع سرد

اگر شما طبع گرمی دارید و گمان می‌کنید با خوردن دمنوش گرمای بدنتان بالاتر می‌رود نگران نباشید، چون در دنیای رنگاوارنگ دمنوش‌ها، دمنوش با طبع سرد و خنک بسیار است. در مطلب زیر شما را با چند دمنوش خنک آشنا می‌کنیم.

دم‌نوش به

اعصابتان بهم ریخته و می‌خواهید ذهنتان را آرام کنید؟ معده‌تان درد می‌کند و نمی‌خواهید دست به دامنِ داروهای شیمیایی شوید؟ خب کاری ندارد، می‌توانید دم‌نوش به را امتحان کنید. این نوشیدنی خوش عطر و خوش طعم خوراک اعصاب و روان است و می تواند دوست خوبی برای قلب و معده شما هم باشد. در روزهایی که به، در بازار موجود است، می‌توانید بدون دردسر برای خودتان دمنوش به آماده کنید.

روش خشک کردن به برای دمنوش

به تازه را با رنده درشت خرد کنید و در یک سینی پهن کنید و به مدت دو روز روی شوفاژ قرار دهید. ماهیتابه را روی اجاق گاز قرار دهید تا داغ داغ شود. به طوری که اگر قطره‌ای آب روی آن ریخت فورا تبخیر شود. بعد خرده‌های به را داخل ماهیتابه بریزید و با قاشق چوبی حسابی تفت دهید تا به ها قهوه‌ای شوند. حالا دو قاشق درون قوری چینی بریزد و مانند چای دم کنید.

چای ترش

می‌گوید چای سیاه، آهن بدن را می‌سوزاند و به خاطر همین مفید نیست. اما بعضی از دم‌نوش‌ها سراسر آهن هستند. چای‌ ترش یکی از این دمنوش‌هاست. گیاه سرخ رنگ این چای، که به چای مکه نیز معروف است برعکس چای معمولی یکی از منابع غنی آهن به شمار می آید. این چای به طرز شگفت آوری می تواند برای بیماران دیابتی مفید باشد و به پرفشاری خون شما کمک می کند. البته چند منبع غنی آهن و دوست دیابتی‌ها هم در ادامه به شما معرفی می‌کنیم:

این مطلب را هم از دست ندهید: خواص شیره توت را دستِ‌کم نگیریم!


اگر بعد از خوردن وعده‌های غذایی به خصوص شام احساس سنگینی می‌کنید و نمی‌دانید چه کار کنید. کافی است دست به کار شوید و برای خودتان یک چای ترش غلیظ دم کنید.

دمنوش هل و زعفران

گاهی احساس رخوت و بی‌حالی به جانمان می‌دود با دیدن ده کلیپ خنده‌دار و شنیدن بیست لطیفه‌ هم حالمان جا نمی‌آید. اگر شما هم در شب‌های بلند پاییز و زمستان به دنبال یک نوشیدنی نشاط آور هستید باید به سراغ دمنوش هل و زعفران بروید. دانه‌های خوشبوی هل می‌توانند سیستم عصبی، دستگاه تنفسی و دستگاه گوارشی را آرام کنند. زعفران هم مقوی قلب و محرک قوای مغزی است به همین خاطر از قدیم ترها معروف بوده است که خوردن زعفران شادی بخش و خنده آور است.

دمنوش نعنا

عطر خوشش که توی خانه می‌پیچد توجه همه را جلب می‌کند، این خوردنی سبزِ خوش عطر، دمنوش پرخاصیتی دارد. دمنوش نعنا یکی از محبوب‌ترین دمنوش‌ ها در سراسر جهان است. این نوشیدنی بیشتر به سبب اثرش بر سلامت دستگاه گوارش محبوبیت دارد، اما خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدسرطانی، ضدباکتریایی و ضدویروسی هم دارد، البته شما می‌توانید از نعنا فلفلی استفاده کنید، که هم خنکی بیشتری دارد و هم مزه‌ی تندتری.

دمنوش نعنا- خواص دمنوش نعنا- مجله باسلام
نعنا با آب داغ دم می‌کشد تا دمنوش نعنا تهیه شود

دمنوش آلبالو

دمنوش آلبالو اشتهاآور بسیار خوب و برای باز شدن رنگ چهره بسیار مؤثر و مفید است. آلبالو خواص گیلاس را هم دارد و مصرف آن باعث آرامش اعصاب می‌شود. مصرف دمنوش آلبالو برای افراد گرم‌مزاج و اشخاصی که چربی زیادی در اطراف شکم خود دارند سودمند است. چای آلبالو حالت تهوع را از بین می‌برد و فشار خون را کاهش می‌دهد، همچنین در بیماری‌های کلیه و مثانه مؤثر است.می‌توان از چای یا دمنوش آلبالو برای کاهش اشتها در طول روز استفاده کرد. این معجون سرخ‌رنگ مناسب مهمانی‌ها هم هست.

جوشانده با دمنوش فرق دارد

دمنوش با جوشانده فرق می‌کند. به عبارتی، دم کردن و جوشاندن گیاهان، دو روش مختلف است که هر روش تاثیر جداگانه‌ای بر بدن می‌گذارد. برای تهیه دمنوش، ادویه‏، میوه‏، برگ، ساقه یا ریشه گیاهان را می‌‏توان خشک و پودر، در نهایت دم کرد. در این روش، گیاه را می‌کوبند و در آب جوشیده برای 15 تا 20 دقیقه در ظرف در بسته روی بخار ملایم قرار می‌دهند و بعد صاف می‌کنند. نوشیدنی حاصل از برگ چای، گل گاوزبان، نعنا یا چای میوه‌ای، نوعی دمنوش است.

اما اگر گیاه را مستقیم‌ با آب سرد یا گرم بجوشانند، جوشانده‌ای به دست می‌آید که خاصیت و اثر آن قوی‌تر از دمنوش است و در مقایسه با عرقیات گیاهی، خواص تقویتی و همچنین عطر خارج شده از گیاه بیشتر است. البته تحقیقات نشان داده است‌ جوشانده برخی گیاهان به دلیل تاثیر قوی و فوری بر برخی ارگان‌های مختلف بدن، عوارض ناگواری به دنبال دارد. پس همین اول کار توصیه می‌شود، برای مصارف روزانه به میزان متعادل از دمنوش استفاده و مصرف جوشانده بخصوص جوشانده گیاهان ناشناخته بدون نظر و تجویز متخصصان این حرفه اجتناب کنید.

این مطلب را هم از دست ندهید: با این دمنوش‌ها برای زمستان آماده شوید


در باسلام آنقدر تنوع غرفه‌های دمنوش زیاد است که احتمالا برای خرید گیج می‌شوید. لینک زیر کارتان را آسان می‌کند. با یک کلیک وارد عطاری بزرگ باسلام شوید و دسته بندی های مختلف هر دمنوش را به راحتی پیدا می‌کنید.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x