وسط الوارهای چوبی نجاری، آرامش را پیدا کنیم


1,566

چند وقتی بود که حس می‌کردم از تک‌تک سلول‌های خانه‌مان انرژی منفی است که بیرون می‌زند. یک‌جورهایی آن آرامش خانه پدری را نداشتم. حس می‌کردم انرژی مثبت را هم مثل خاطرات کودکی، در خانه‌ی قدیمی‌ام جا گذاشته‌ام. در خانه‌ام حسی کم بود ؛ حسی از جنس عطری چوبی !

بعد از کلی جستجو به یک نتیجه‌ی‌ عجیب رسیدم. اصول فنگ‌شویی در خانه‌ی من رعایت نشده‌بود.

پدر من نجار بود، برای همین هم خانه‌‌ی پدری‌م پر بود از صنایع چوبی ایرانی و زیبا؛ اما من خسته از آن همه دکور چوبی ترجیح داده‌بودم خانه‌ام را مدرن‌تر بچینم و حتی از آیینه چوبی‌ای که پدرم خودش برایم ساخته‌بود، خداحافظی کردم.

هر چه بود باز هم به سراغ کارگاه نجاری رفتم. اگر شما هم مثل من به دنبال یک دکور اصیل با کلی انرژی مثبت هستید، با من همراه بشوید چون قرار است در میان صنایع چوبی ایرانی یک چرخ حسابی بزنیم.

صنایع چوبی ایرانی، هنری که از گذشته به حال آمده‌ است

پدرم نجار ماهری بود و همیشه با هزار و یک ابزار کوچک و بزرگ کار می‌کرد. او می‌گفت: «یک نجار خوب باید بتواند بین دست‌ها و چشم‌هایش بیشترین هماهنگی را ایجاد کند.

نجار باید ابزارهای مختلف را بشناسد، بتواند با ابزارهای کمی سنگین کار کند و دقیق باشد؛ چون یک‌سانت خطا در برش باعث از بین رفتن کلی زحمت می‌شود.

یک نجار حرفه‌ای باید خلاق و با حوصله باشد تا بتواند انواع مختلف چوب را تشخیص بدهد و البته همیشه یک طرح جدید در ذهنش برای تراش دادن چوب و رسیدن به یک دکور ایده‌آل، داشته‌باشد.»

این مطلب را هم از دست ندهید: دختر را چه به نجاری!

ازآن‌جایی که چوب یک ماده‌ی طبیعی و در دسترس بوده‌، خیلی زود وارد صنعت و ساخت و ساز شده‌ و تقریبا در تمام صنایع قدیمی کاربرد داشته‌است.

خوب است بدانید که صنایع دستی چوبی ایرانی کلی زیرشاخه دارد و از منبت‌کاری تا خراطی و پیکرتراشی و… را شامل می‌شود.

ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. این روزها بازار تنوع محصولات چوبی حسابی داغ است و حتی پای نجارهای کاربلد هم به ساخت انواع زیورآلات، جاکلیدی و هدیه‌های ریزمیزه‌ی چوبی باز شده‌است.

صنایع دستی چوبی- دکور چوبی- مجله باسلام
صنایع دستی چوبی ایران

از کارگاه نجاری تا داشتن دکور چوبی ایده‌آل، راهی نیست

برای ایده‌گرفتن راجع‌ به چگونگی چیدمان منزل با دکور چوبی ایرانی به سراغ گوگل رفتم. در گشت و گذارهایم چشمم به چند خانه‌ی سنتی خورد که با دکورهای چوبی اصیل تزیین شده‌بودند.

در این خانه‌ها به جای استفاده از شیشه‌های بی روح، به سراغ ارسی‌های رنگارنگ رفته بودند و البته با استفاه از یکی دو مجسمه‌ی چوبی، حال و هوای خانه را تازه‌تر کرده بودند؛ اما یک دکور چوبی ایرانی اصیل دیگر چه ویژگی‌هایی دارد؟

تا به حال به خانه‌های سنتی سر زده‌اید؟ خانه‌هایی که گوشه‌اش با مبلمانی سنتی و یا همان تخت‌های مفروش، تزیین شده‌است و ظهرها بچه‌ها با نور و رنگ شیشه‌های رنگارنگ بازی می‌کنند.

خانه های سنتی ایرانی صنایع چوبی ایرانی- مجله باسلام
خانه های سنی که با دکور چوبی تزیین میشوند

راستش ساخت چنین خانه‌ای با چنین دکوری چندان دور از دسترس نیست، البته اگر نخواهیم خیلی سنتی پیش برویم باز هم می‌توانیم با استفاده از یکی دو عنصر چوبی کوچک مثل انواع آیینه‌های چوبی و منبت و یا قاب عکس‌های چوبی و کنده‌کاری شده، کمی روح تازه به خانه‌مان بدمیم.

می‌توانیم به جای آن تخت‌های خیلی اصیل از مبلمان چوبی یا میزهای سنتی کنده‌کاری شده استفاده کنیم.

اگر دوست دارید کمی بیشتر با پیچ و خم‌های ساخت وسایل چوبی آشنا بشوید، می‌توانید از زبان یک نجار کاربلد با پیچ و خم‌های این مسیر آشنا بشوید.

این مطلب را هم از دست ندهید: جا نداشتم، روی پشت بام شروع به نجاری کردم

دکور چوبی- آیینه چوبی- مجله باسلام
دکور چوبی دیواری

آیینه‌ی چوبی دیواری و قصه‌هایی که با خود داشت

از آن‌جایی که می‌گویند برای یک تغییر بزرگ، باید از قدم‌های کوچک شروع کرد. من هم برای تغییر دکوراسیون خانه‌ام و خوش‌آمدگویی به انرژی مثبت، اول از همه به سراغ یک تغییر جزیی رفتم.

با خودم گفتم یک قاب آیینه چوبی، حتما می‌تواند پیوند میان من و چوب را عمیق‌تر کند. متاسفانه قاب چوبی‌ای که توسط پدرم ساخته‌شده بود، سال‌ها پیش به فروش رفته‌ بود و حالا لابد در خانه‌ی یک عاشق چوب دیگر، مشغول انجام وظیفه و رخ نمایی بود.

[product id=34687]

من باید چه کار می‌کردم؟ باز هم به سراغ گوگل رفتم و با هزاران مدل از قاب‌‌های چوبی منبت‌شده، گرد، آیینه چوبی سنتی و… محاصره شدم.

این وسط کلی هم اطلاعات جالب به دست آوردم؛ مثلا اینکه برای ساخت انواع قاب چوبی، می‌توانم خودم دست به کار بشوم و با استفاده از یکی دو ابزار تراشکاری مثل فارسی‌بر و… و همچنین تکه‌های چوب یک قاب بیضی شکل بسازم.

مشکل این بود که خود کار کردن با فارسی‌بر و ابزارها، نیاز به کلی مهارت و آموزش داشت. کم‌کم داشتم از خیر آیینه می‌گذشتم و برای رساندن انرژی مثبت معروف به خانه‌ام به سراغ راه‌های امتحان‌ پس‌داده‌ی دیگری می‌رفتم.

آیینه چوبی- منبت کاری- مجله باسلام
آیینه چوبی منبت کاری

حرف آخر

خلاصه این‌که بعد از کلی گشت و گذار به باسلام رسیدم، جایی که شاید مجازی بود اما حتی از پشت پیکسل‌ها هم می‌توانستم بوی چوب و کارگاه نجاری پدرم را حس کنم.

در باسلام من به راحتی می‌توانستم قدم‌های کوچکم را برای تغییرات بردارم.

یک جاسوییچی کوچک و یا یک آیینه چوبی سفارش بدهم و بعد از آن کم کم به سمت دکور چوبی ایرانی مورد علاقه‌ام حرکت کنم.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x