کارآفرینی الکترونیکی از نوع باسلام


1,847

کارآفرینی الکترونیکی در سایت باسلام

کارآفرینی را ابتدا اقتصاددانان در چند قرن قبل مطرح و تأثیر آن را بر اقتصاد جوامع و کشورهای مختلف بررسی کردند. با روشن شدن نقش کارآفرینان، این موضوع خودش به یک دانش و تخصص تبدیل شد؛ تا جایی که چند دهه است که درباره ترجیح کارآفرینی بر کارمندی زیاد می‌شنویم. در سال‌های اخیر نیز کارآفرینی به یکی از فرصت‌های شغلی برای شروع به کار جوانان و حتی استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا بدل شده است؛ تا جایی که این روزها صدای کارآفرینی الکترونیکی را از دیگران نیز می‌شنویم.

تعریف کارآفرینی

کارآفرینی چیست؟ این پرسش را به صورت‌های مختلفی پاسخ داده‌اند؛ اما چون ژوزف شومپیتر (۱۸۸۳ ـ ۱۹۵۰م) را پدر کارآفرینی می‌‌نامند تعریف کارآفرینی را بر اساس نظر این اقتصاددان اتریشی (که مدتی هم وزیر امور مالی اتریش بوده) بیان خواهیم کرد.

رابطه کارآفرینی با نوآفرینی

وقتی به ویژگی‌های کارآفرینی بر اساس نگاه شومپیتر نگاهی می‌اندازیم، میان کارآفرینی و نوآوری رابطه مستقیمی می‌بینیم؛ زیرا مهم‌ترین اتفاق در کارآفرینی، ارائه یک محصول نو و جدید است که می‌تواند به چهار حالت انجام شود:

۱. تولید محصول جدید: این محصول جدید برای رفع نیازهای استفاده‌کنندگان تولید می‌شود یا نسبت به محصولات پیش از خود بهتر و کامل‌تر عمل می‌کند.

۲. ایجاد روش جدید تولید محصول: برای تولید محصول فعلی، روش جدیدی به کار گرفته می‌شود تا آن را هم کارآمدتر و هم ارزان‌تر و ساده‌تر کند.

۳. ایجاد بازار فروش و مصرف برای محصول فعلی: گاهی مشکل اصلی از خود محصول نیست بلکه به فروش آن مربوط است. گاهی مصرف‌کنندگان از این محصول بی‌خبرند که با تغییراتی در محصول و معرفی آن می‌توان برایش بازار فروش (مانند بازار آنلاین) ایجاد کرد.

۴. یافتن منبع جدیدی برای مواد اولیه محصول: در این موارد با یافتن منبع تازه برای تولید محصول، در چرخه تولید آن تحول ایجاد می‌گردد.

کارآفرین کیست؟

وقتی کارآفرینی، تولید محصول نو یا تحول در تولید یا فروش آن است، مهم‌ترین نتیجه کارآفرینی اشتغال و سودآوری است. بنابراین کارآفرین کسی است که با حفظ ویژگی‌های کارآفرینی، کسب‌وکاری را راه‌اندازی می‌کند. این کارآفرینی می‌تواند هم به صورت حقیقی باشد و هم به صورت مجازی و آنلاین.

کارآفرینی فردی و سازمانی

کارآفرینی به دو صورت فردی یا سازمانی اجراشدنی است. در نوع کارآفرینی فردی، یک یا چند شخص حقیقی، به صورت مستقل از یک شرکت و سازمان موجود و فعال، کسب‌وکاری را با ویژگی‌های کارآفرینی راه‌اندازی می‌کنند. منظور از فردی در اینجا کارآفرینی از صفر و بدون استفاده از یک سازمان و کسب‌وکار فعال است؛‌ پس در این نوع از کارآفرینی، گروهی از افراد نیز می‌توانند با همکاری و مشارکت یکدیگر کارآفرینی کنند.

در نوع سازمانی، کارآفرینی در یک سازمان و شرکت تأسیس شده و فعال رخ می‌دهد. یعنی یک کسب‌وکار بزرگ و فعال، تمام یا بخشی از فرآیندهای خود را با هدف خروجی و محصول جدید و متفاوت با قبل بهبود ببخشد. مثلاً فناوری اطلاعات را به کار گیرد و تحول دیجیتالی ایجاد کند.

کارآفرینی الکترونیکی

امروزه پیوند فناوری‌های اطلاعات الکترونیکی با اقتصاد شبکه‌ای، نقش فراوانی در گسترش این نوع کسب‌وکارهای داشته است. ایجاد کسب‌وکار خلاقانه بر اساس شبکه‌های اطلاعاتی و برقراری ارتباطات الکترونیکی درون شبکه‌ای یکی از کارآفرینی‌های نوین است که به «کارآفريني الکترونيکي» مصطلح شده است. نمونه خوب این نوع کارآفرینی مارکت پِلِیس‌ها در حوزه اقتصاد شبکه‌ای هستند که پلتفرمی برای بازار آنلاین و اینترنتی عرضه می‌کنند.

کارآفرینی الکترونیکی در باسلام

باسلام یک بازار آنلاین برای کسب‌وکارهای ایران است و کارش را با مشاغل خانگی و محلی شروع کرد. پلتفرم این بازار اینترنتی، محصول جدیدی از نوع خود است که هدفش رفع مشکلات تولیدکنندگان و حضور ایشان در این بازار و عرضه محصولاتشان است. بخشی از کسب‌وکارهایی که در باسلام غرفه و فروشگاه اینترنتی دارند، خود نیز کارآفرین هستند.

یکی از افتخارات بازار باسلام در حوزه کارآفرینی، کسب جایزه از جشنواره کارآفرینی شیخ بهایی در سال ۹۷ است.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جمشید
جمشید
4 سال قبل

سلام جمشید هستم دوست دارم غرفه دار باشم اما قبل از اون بیشتر دوس می‌دارم که نظر سایر غرفه داران را بصورت متمرکز ببینم بعدشم کارمزد شما باتوجه به شعار حمایت از حقوق تولید کنندگان زیاد به نظر میرسه. سوالات زیادی دارم که باید از کارشناس یا مسئول مرتبط بپرسم. لطفاً راهنمایی کنید.

سیده زینب میرفیضی
سیده زینب میرفیضی
پاسخ به  جمشید
4 سال قبل

سلام دوست گرامی
باعث خوشحالی و افتخار ماست که شما باسلام رو به عنوان بستر کسب و کارتون انتخاب کنید
به هرحال منطقیه که در قبال خدمات، پشتیبانی و امکاناتی که باسلام برای غرفه‌داران فراهم میکنه، درصدی دریافت کنه تا بتونه خدمات بهتری ارائه بده. قبلا هم ما از غرفه‌داران نظرسنجی کردیم و نتایج جالبی به دست اومده که میتونید در این لینک ببینید
https://basalam.com/blog/?p=20110
اگر دوست دارید نظر بقیه غرفه داران رو هم بدونید، میتونید با عضویت در باسلام و قسمت دوستان پست های کاربران رو بخونید و نظراتشون رو درباره باسلام بخونید، حتی اگر دوست داشته باشید میتونید از قسمت گفت و گو به صورت خصوصی با غرفه دارها صحبت کنید. باز هم اگر سوال یا ابهامی داشتید خوشحال میشیم از طریق شماره پشتیبانی 02531075 صداتون رو بشنویم

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x