کتیرا؛ چسبناکِ شگفت‌انگیز


236,022

کتیرا-مجله باسلام

زمان‌های قدیم، حمام رفتن خیلی ساده‌ بود. شامپوی‌شان گِل‌سرشور و کتیرا بود و صابون‌شان صابون‌ دست‌ساز مراغه‌ای که از چربیِ حیوانی درست می‌شد. به جای شامپو بدن هم از سفیدآب استفاده می‌کردند. شامپو برای موهای خشک و چرب و معمولی، برای موهای رنگ‌شده و آسیب‌پذیر، برای رشد بیشتر موها و لوسیون قبل و بعد حمام و ماسک موی قبل از حمام و بعد از حمام و… نداشتند.

کتیرا برای مو

نسل امروز اما، تفاوت زیادی با نسل پیشین کرده‌ است. دیگر خبری از آن مواد سنتی و مفید در حمام خانه‌ها نیست اما تا دلتان بخواهد، شوینده‌های مخصوص خانم‌ها، آقایان و بچه‌ها فراوان شده است. ولی این تنوع‌، نه تنها کمکی به رشد موها نکرده است بلکه باعث ریزش بیشتر موها شده است و دور از جان‌تان طاسی آقایان و افسوس و دریغی که هیچ فایده‌ای ندارد! در واقع تنها عکس‌های قدیمی هستند که یادمان می‌آورند زمانی چقدر موهای‌مان پرپشت بود!

کتیرا
کتیرا باعث پرپشت شدن مو می‌شود.

صندوقچه‌ مادربزرگ

اگر همین الآن هم از مادربزرگ‌تان سؤال کنید که قدیم‌ها چطوری موی سرشان را شست‌وشو می‌کردند، نسخه‌های جالب و بامزه‌ای می‌گیرید. آن قدیم‌ها سدر، حنا و کتیرا تنها محصولات مراقبت از مو بوده است. چیزهایی که هنوز هم خوشبختانه توی قوطی عطاری‌ها پیدا می‌شود آن هم با قیمتی خیلی خیلی خیلی کمتر از محصولات کارخانه‌ای. شاید بد نباشد مدتی با این شوینده‌های طبیعی که هدیه‌ طبیعت به ما هستند آشتی کنید و اثرشان را روی سلامتی پوست و موی‌تان ببینید.

[post id=7562]

کتیرای فراموش شده

در کشور ما کتیرا را از صمغ و شیره‌ بوته‌ای تیغ‌مانند به اسم گَوَن و انواع آن می‌گیرند. ساقه‌ بوته را با تیغ به شکل عمیق می زنند و آن وقت است که این ماده از آن بیرون می‌آید. این شیره‌ با ارزش را جمع می‌کنند و بعد آن را خشک می‌کنند. کتیرا در حالت خشک، بو و حالت خاصی ندارد ولی وقتی به آن آب برسد،‌ حجم آن زیاد می‌شود و به صورت ژلی چسبناک در می‌آید.

پدرهای ما برای خوش‌تیپ شدن و حالت دادن موهای‌شان از ژل کتیرا استفاده می‌کردند. شست‌وشو با این ژل هم مرسوم بود و موها را درخشان و براق می‌کرد اما این تنها خاصیت آن نیست. کتیرا ماده‌ای دارد که پیر شدن سلول‌های پوستی را به تأخیر می‌اندازد؛ پس استفاده از ماسک صورت یا صابون و شامپوی کتیرا می‌تواند کمک کند تا پوستی شفاف، سالم و بدون لک داشته باشید. همچنین کتیرا پوست صورت‌تان را نرم می‌کند و می‌تواند کمک کننده به درمان موخوره هم باشد و از خُرد شدن و شکنندگی مو‌ها جلوگیری کند. مرغوب‌ترین کتیرا آن است که به شکل ورقه‌ای وجود دارد و بی‌رنگ است.

یک ماسک صورت ساده

مقداری ژل کتیرا را با یک یا دو قاشق شیر مخلوط کنید و روی صورت‌تان غیر از دور چشم‌ها بگذارید و بعد از ۱۵ دقیقه آن را بشویید. استفاده از این ماسک صورت یک بار در هفته کمک زیادی به شفاف شدن پوست و همین‌طور جوان ماندن و شادابی آن می‌کند.

ژل مو کتیرا

برای ساخت ژل مو با کتیرا این مراحل را انجام دهید:

  • در یک قابلمه یا ظرف کوچک چند تکه از آن قرار دهید.
  • بعد مقداری آب به آن اضافه کنید و روی شعله‌ کم گاز قرار دهید.
  • وقتی کتیرا خوب با آب قاطی شد، شعله‌ گاز را خاموش کنید و اجازه بدهید تا ژل خنک شود.
  • بعد آن را در یک ظرف اسپری‌دار بریزید و بعد از هر حمام آن را روی موهای‌ نم‌دارتان اسپری کنید.

حواس‌تان باشد اگر کتیرا زیاد بریزید،‌ بعد از خشک شدن، روی مو‌های‌تان ژل سفید می‌بینید. اگر غلظت ژل زیاد بود به آن کمی آب اضافه کنید. البته نگران نباشید، بعد از یکی دو بار ژل درست کردن، نسبت مواد دست‌تان می‌آید. با این‌که این ژل طبیعی ضرری برای موهای‌تان ندارد، بهتر است برای استفاده‌ هر روزه آن را فقط به ریشه‌ موهای‌تان بزنید؛ چون وقتی هوا به کف سرتان نرسد، در طولانی مدت باعث ریزش موها خواهد شد.

کتیرا برای چاقی صورت

خبر خوش این که کتیرا به داد افراد لاغر می‌رسد و باعث چاق شدن آن‌ها می‌شود. همین‌طور موضوعی که خیلی خانم‌ها از آن رنج می‌برند، لاغر شدن صورت‌شان است که کتیرا کمک می‌کند صورت‌شان توپر شود. البته چگونگی و مقدار مصرف را باید از عطاری‌های مورد اعتماد و کاربلد بپرسید.

کتیرای خوراکی

کتیرا به صورت خوراکی هم مصرف می‌شود و یک خنک‌کننده‌ حرفه‌ای بدن است. در فصل گرما که ممکن است در معرض گرمازدگی قرار بگیرید، درست کردن یک نوشیدنی با کتیرا دمای بدن‌تان را پایین می‌آورد. در فصل سرما هم می‌توانید از آن استفاده کنید و یک خوراکی خوب برای تسکین سرفه و رفع عوارض سرماخوردگی است. نحوه‌ مصرفش به این صورت است که یک تکه از آن را توی دهان بگذارید و آرام بمکید و اجازه بدهید ژل آن با آب دهان‌تان قاطی شود.

خوردن کمی کتیرا به سلامت بیشتر معده، روده و کلیه‌های‌تان کمک می‌کند و در کل برای هضم بهتر غذا مفید است.  همین طور برای درد عضلات و درد اعصاب مفید است. یکی از کاربردهای کتیرا کنترل و درمان اسهال است.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
5 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تقدسی
تقدسی
9 ماه قبل

سلام
ژل کتیرایی ک برای حالت دهنده‌ی موهامون درست کردیم تا چندروز قابل مصرفه ؟ و این طبیعی ک بعدازاینکه درستش کردیم بوش تغییر کنه و یه بوی نچندان خوبی بده؟

محمد
محمد
1 سال قبل

با درود بر شما
آیا ژل کتیرا را به ریشه مو بزنیم یا ساقه ی مو؟؟؟

بهمنی
بهمنی
پاسخ به  محمد
10 ماه قبل

به نظرم باید به ساقه مو بزنیم

مهتاب
مهتاب
پاسخ به  محمد
9 ماه قبل

فقط به ساقه بزنید، اما برای ریشه قبل حمام بزنید که تقویت کنه و از طرفی شستشو بشه تا جلوی تنفس مو رو نگیره

سلامتکده ریحان
سلامتکده ریحان
1 سال قبل

روغن سدر و حنای اعلا رو از غرفه سلامتکده ریحان تهیه کنین????

5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x