کسب و کارهای پر رونق در ماه رمضان


4,220

کسب و کارهای ماه رمضان

کمیت و کیفیت وعده‌های افطار و سحری روزه‌داران و رعایت رژیم غذایی مناسب در ماه مهمانی خدا اهمیت خاصی دارد. در این ماه، برخی شغل‌های مرتبط با سفره‌ی افطار و روزه‌داری، رونق می‌گیرند و کسب و کارهای پر رونق در ماه رمضان را شکل می‌دهند.

خرما، حلیم، آش، زولبیا، بامیه و… در این ماه گردش مالی قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهند و از مواد اولیه گرفته تا تهیه و توزیع آنها، در این ماه تکانی چشم‌گیر می‌خورد.

سفره‌ی افطار برای برخی خوراکی‌ها رونق و برکت ویژه‌ای می‌آورد. اهمیت وعده‌ی افطار برای همه‌ی روزه‌داران واضح است. بعد از ساعت‌ها گرسنگی و تشنگی، قرار است آب و مواد غذایی به بدن برسد؛ بنابراین هم کمیت و هم کیفیت آنچه در افطار میل می‌شود، اهمیتی ویژه دارد.

در هنگام افطار، باید مواد غذایی کافی مصرف کنیم و از پرخوری بپرهیزیم. قرار نیست معده و قلب و عروق را غافلگیر کنیم. میانه‌روی در اینجا هم شاه‌کلید سلامتی است.

خرما؛ این میوه‌ی بهشتی

افطارکردن با خرما بسیار به روزه‌داران توصیه شده است و بازار خرما در ماه مبارک رمضان رونق ویژه‌ای دارد. فروش خرما، جزء کسب و کارهای پر رونق در ماه رمضان است.

خرما میوه‌ای است که هشتاد درصد آن قند طبیعی است و به علت میوه بودن، فیبر دارد و سرشار از ویتامین‌‌هایی نظیر کا (K)، ب ۱ (B1)، ب ۲(B2) ، ب ۳(B3) ، ب ۵(B5) و ب ۶ (B6) است و هم‌چنین پروتئین، پتاسیم، منگنز، منیزیم، کلسیم، مس، آهن و گوگرد نیز دارد.

خرید خرما برای افطار- کسب و کار در ماه رمضان-مجله باسلام
خرما مهمان ویژه سفره‌های افطار است


خرما به رفع اختلالات روده، مشکلات قلبی، کم‌خونی، اختلالات جنسی، یبوست، سرطان‌های گوارشی و مشکلات جسمانی دیگر کمک می‌کند.

متخصصان، مصرف روزانه‌ی یک خرما را حتی در ایامی غیر از ایام روزه‌داری نیز توصیه می‌کنند. در ماه مبارک رمضان، کسب و کارهای مرتبط با عرضه و توزیع خرما حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

عرضه مستقیم این کالا، در این ماه می‌تواند یک حرکت برد-برد برای کشاورز و مشتری باشد. کشاورز خرمایش را با قیمت متعادل‌تری می‌فروشد و خریدار با قیمت نازل‌تری آن را تهیه می‌کند. هم کشاورزی خرماداران رونق می‌گیرد و هم سفره‌های مردم.

حلوا؛ نان مذاب

نان، برکت سفره است و حلوا نانی است مذاب. عطر ملیحش، نگاه درخشانش، طعم سریعش، خوش برخوردی و انعطافش؛ همه و همه نهایت مهمان‌نوازی حلوا را نشان می‌دهد. حلوا، سر سفره‌ی افطار از مشتاقان افطاری‌دادن به روزه‌داران است.

آرد استفاده شده در حلوا، ارزش غذایی غلات را با خود یدک می‌کشد و طبیعتا همان نشاسته، املاح معدنی، پروتئین‌ها و چربی گیاهی، سلولز و ویتامین‌ها را با خود دارد.

با وجود اینکه دستور پخت حلوا، ساده و آسان به نظر می‌رسد، اما پخت آن عملا برای بسیاری از افراد مشکل است. نسبت درست مواد اولیه، میزان تفت دادن آرد، زمان مناسب افزودن شیره و حتی کیفیت آماده‌سازی شیره نیاز به داشتن اطلاعات و مهارت کافی دارد. بله، حلواپزی کم فوت کوزه‌گری ندارد.

اضافه کردن زعفران و هل و گلاب به حلوا باعث می‌شود لقمه‌ای از گلستانی بهاری باشد. اگر شیرینی حلوا با شیره‌ی توت و خرما و انگور و انجیر و سایر دوستانشان تامین شود که دیگر گوشه‌ای از باغی را در دل خود جا داده است.

حلوای خانگی
حلوای خانگی

استفاده از قندهای طبیعی مانند عسل، شیره‌ی خرما، توت، انگور و انجیر، در تهیه حلوا بسیار سودمند است. قندهای مصنوعی، قند خون را سریع بالا می‌برند و برای بازکردن روزه توصیه نمی‌شوند؛ در حالی که قندهای طبیعی به مرور قند خود را در خون آزاد می‌کنند.

یکی از شایع‌ترین علل سردرد و سرگیجه در ایام روزه‌داری، کاهش قند خون است؛ به همین خاطر مصرف خرما یا لقمه‌ای حلوا در آغاز افطار برای بازگرداندن قند خون توصیه شده است.

این مطلب را هم از دست ندهید: خواص شیره توت را دستِ‌کم نگیریم!


شیرین بودن این نوع خوراکی‌ها، باعث کنترل اشتهای روزه‌داران می‌شود و کمک می‌کند فرد در مقابل پرخوری مقاومت کند و به اندکی افطاری قناعت نماید. توصیه شده در صورت نیاز به غذای بیشتر، وعده افطار سبک باشد و وعده غذایی اصلی حداقل یک ساعت بعد به عنوان شام میل شود.

زولبیا بامیه؛ عضو پر رنگ کسب و کارهای پر رونق در ماه رمضان

زولبیا و بامیه در ماه مبارک پای ثابت سفره افطاری روزه داران است، اما اینکه این طلاهای سرخ و شفاف چطور و با چه مواد اولیه ای تهیه شده‌اند؛ اهمیت بالایی دارد.

باید مطمئن بود در تهیه‌ی آنها از رنگ‌های غیرمجاز یا رنگ‌های ژله‌ای استفاده نشده باشد و یا در روغن با حرارت بالا یا روغن سوخته سرخ نشده باشند.

البته هنوز پیشنهاد ما این است که برای بازکردن افطار، از خوراکی‌هایی که قندهای طبیعی دارند، مانند خرما، کشمش، مویز، عسل، چیپس یا برگه‌ی میوه‌ها استفاده شود.

حلیم و آش؛ سلطان سفره و کسب و کارهای پر رونق در ماه رمضان

استفاده از حلیم، آش رشته و کله‌پاچه در ماه مبارک رمضان متداول است و فروش این غذاها، جزء کسب و کارهای پر رونق در ماه مبارک رمضان به حساب می‌آید.

دقت کنیم که مصرف این غذاها در افطار توصیه نشده است. حلیم، آش رشته و کله‌پاچه سنگین و دیرهضم هستند و مصرف آنها با معده‌ی خالی برای بدن ضرر دارد.

بهتر است در صورت تمایل به مصرف این غذاها، حداقل یک ساعت بعد از افطار از آنها استفاده شود. استفاده از سوپ سبک، برای وعده افطار می‌تواند جایگزین مناسبی باشد.

آش رشته و حلیم در ماه رمضان
آش رشته و حلیم در ماه رمضان

از طرفی، باید دقت داشت که در ماه رمضان، سر هر کوچه و خیابانی ممکن است دیگ حلیم و آش برپا شود.

باید توجه کرد تهیه‌ی این غذاها صرفا از مراکز مجاز و بهداشتی صورت گیرد؛ چرا که برخی سودجویان اقدام به تهیه و عرضه‌ی غیربهداشتی و کم‌کیفیت حلیم و آش می‌کنند و با قیمت محصول سالم به توزیع گسترده‌ی آن می‌پردازند.

[bs-show-product id=110057]

ظروف یکبار مصرف

در ماه مبارک رمضان، استفاده از ظروف یکبار مصرف افزایش می‌یابد؛ به ویژه هنگام عرضه‌ی حلیم و آش. باید توجه داشت که تماس غذای گرم و چرب با ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، باعث ایجاد خاصیت اسیدی شده و موادی سمی و بسیار خطرناک تولید می‌کند.

این مواد سمی در عملکردهای مختلف فیزیولوژکی بدن و فعالیت‌های هرمونی اختلال ایجاد می‌کنند و خاصیت سرطان‌زایی نیز دارند.

حتما برای خرید حلیم یا آش، با خودمان از منزل ظروف خانگی ببریم و یا از ظروف یکبار مصرف گیاهی به جای پلاستیکی استفاده کنیم.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x