کشمش یا مویز؟ شرح بحران هویت یک غوره!


14,833

حرف‌وحدیث‌ها از جایی شروع شد که غوره فکر کرد مویز شده و هرکس صدایش می‌کرد: «غوره» با عصبانیت فریاد می‌زد: «من مویزم! من مویز مش‌حسن‌ام!». مش‌حسن، کشمش فروش محل بود که مغازه‌اش از تاکستان یک کیلومتر فاصله داشت.

مادر غوره که کشمش طلایی و جاافتاده‌ای بود، این اتفاق را یک رسوایی بزرگ می‌دانست! برای همین تصمیم گرفت با غوره صحبت کند تا برایش از فرق او با مویز بگوید و همین‌طور خواص فرزندش برای مو، حافظه و لاغری را بشمارد. شما هم اگر دوست دارید، می‌توانید پای صحبت‌های خانمِ مادر بنشینید.

آیا فرق کشمش با مویز یک سوءتفاهم است؟

بعد از اینکه غوره روبه‌روی مادرش نشست، مادرش دست روی سرش کشید و گفت: «دلبندم! باید بدانی اون غوره‌ای که قراره مویز بشه، تو نیستی.
نگاه کن غوره‌های اون درخت «انگور سیاه» که شاخه‌هایش را تکیه داده روی دیوار، یک روز مویز می‌شود. همین‌طور اون تاک «انگور قرمز مجلسی» و یا اون «انگور رقم رزقیِ» دانه درشت، نه تو با این جثه‌ی ریز!».

غوره باز زد زیر گریه که: «نه!! من مویزم! مویز!». مادر خودش را کمی جمع‌ و جور کرد: «من اصلاً دلیل این همه داد و قال رو نمی‌فهمم!
ما همگی از یک خانواده‌ایم، درسته که ظاهرمون با هم فرق داره ولی از نظر خاصیت خیلی شبیه هم هستیم! خیلی زیاد!» غوره این را که شنید، خشکش زد و با چشمان متعجب منتظر ماند تا مادر برایش از خواصش بگوید.

فرق کشمش و مویز

اندر باب خواص کشمش برای مو، حافظه و لاغری

مادر اصلاً اهل ریا و تعریف از خود نیست، اما این‌بار مجبور بود؛ برای همین شروع کرد و یکی یکی از خاصیت‌های آبا و اجدادی‌اش گفت. مادر می‌خواست کاملاً علمی صحبت کند و کمی لحنش جدی‌تر شد:

  • یکی از مهم‌ترین خواص کشمش جلوگیری از ریزش موهاست. آنتی‌اکسیدان و آهن فراوان آن جریان خون را در پوست سر افزایش می‌دهد و با تقویت فولیکول‌ها، باعث پرپشت شدن مو می‌شود.
  • خواص کشمش برای لاغری هم زبان‌زد است. فیبر فراوانش علاوه‌بر اینکه از سرطان روده جلوگیری می‌کند، باعث کاهش اشتها هم می‌شود. به همین دلیل می‌تواند از پرخوری افراد جلوگیری کند و باعث کاهش وزن شود.
  • مقادیر فراوان بور حافظه را تقویت می‌کند. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین خواص کشمش برای تقویت حافظه پیشگیری از بیماری آلزایمر است.
  • قند طبیعی (فروکتوز) و فیبر بالای این میوه‌ خشک شده، با افزایش آزادسازی انسولین در خون باعث کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع یک می‌شود و در مبتلایان به دیابت نوع دو، از بیماری‌های قلبی ـ عروقی پیشگیری می‌کند.
  • این شیرینی طبیعی، سرشار از پتاسیم و پلی‌فنول هستند. به همین دلیل مصرف روزانه‌اش به کاهش فشار خون کمک می‌کند.
  • این میوه خشک‌ شده حاوی موادی به‌نام رزوراترول است. رزوراترول‌ها با کاهش التهاب پوست سر، شوره سر را درمان می‌کنند.
  • این کوچکِ خوشمزه طبع گرمی دارد و بسیار انرژی‌ زاست.
  • ویتامین D و استروژن بالا در این محصول مفید از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. برای همین هم یکی از توصیه‌های مهم پزشکان به خانم‌های یائسه، مصرف مداوم کشمش است.
  • این محصول شگفت انگیز نه‌تنها دندان را خراب نمی‌کند بلکه باعث تقویت لثه و دندان‌ها هم می‌شود.

مادر به اینجا که رسید، کمی جابه‌جا شد و لحنش تغییر کرد: «ببین عزیزم، درسته که خواص ما و مویزها مثل همدیگه‌ست، اما مویزها کمی پرقدرت‌تر عمل می‌کنند؛ به‌علاوه، انگور قرمز شاهانه، آن هم از نوع گوشتی و بی‌دانه‌اش پرخاصیت‌ترین نوع مویز است».

غوره می‌خواست شروع کند به داد و بیداد که: «دیدی مویز بهتر از کشمشه؟!!!» که یکهو مادر گفت: «اما با ما میشه غذاهایی درست کرد که با مویز نمیشه! برای همینه که همه برای خرید کشمش خوب سرودست می‌شکنند»

خواص کشمش

بهترین غذاهایی که با کشمش درست می شود

غوره که به دستپخت مادرش ایمان داشت، ساکت ماند تا مادرش صحبت کند. مادر این‌طور شروع کرد: «انواع و اقسام پلوها را می‌شه با ما درست کرد» بعد چشم‌هایش را زیر کرد و متفکرانه و جدی ادامه داد:

کشمش پلو با مرغ یکی از آن خوراک‌هایی است که به چندین و چندشکل طبخ می‌شود:
در روش اول مرغ ریش‌ریش شده را با کشمش و پیاز تفت می‌دهند و آخر سر مخلوط را می‌ریزند لابه‌لای برنجِ آبکش‌شده و صبر می‌کنند تا دم بیاید.

گاهی هم به مخلوط مرغ ریش‌ریش شده و کشمش، گردو اضافه می‌کنند تا یک کشمش پلوی شیرازی خوشمزه بپزند. اگر هم رب نارنج و زعفران دم‌کرده دمِ دست باشد می‌شود یک کشمش پلوی آملی فرد اعلا درست کرد.

اما در روش دیگر مرغ را به‌صورت خورشتی می‌پزند و در کنار کشمش پلو سرو می‌کنند. این خورشت را می‌شود با ادویه کاری و فلفل دلمه‌ای درست کرد و یا با لپه و زیره! که اینجوری می‌شود یک کشمش پلوی سمنانی.

عدس‌پلو با کشمش و گوشت چرخ‌ کرده، رشته‌پلو با کشمش و گوشت، چلو گوشت و کشمش و میگوپلو با کشمش، از غذاهای خوشمزه دیگری هستند که هر کسی باید امتحانشان کند.
مادر حسابی گرم صحبت شده بود و علاوه‌بر معرفی غذاها دلش می‌خواست از کیک و شیرینی‌ها هم بگوید اما ناگهان غوره از جایش بلند شد و خیلی محکم گفت: «باشه، قبول!»

غذاهایی که با کشمش درست می‌شوند

حرف آخر

مادر وقتی دید پسرش هویتش را پذیرفته! اشک توی چشمش حلقه زد و با جان و دل به فرزندش افتخار کرد! اگر حرف‌های مادرانه‌ی او روی شما هم تاثیر گذاشته و دلتان می‌خواهد از خواص کشمش برای مو حافظه و لاغری استفاده کنید یا یک غذای پرخاصیت و خوشمزه بپزید؛ بازار باسلام اینجاست.

شما می‌توانید راحت‌تر و بهداشتی‌تر از هر فروشگاه دیگری به خواسته‌تان برسید؛ پس بهتر است به غرفه‌های فروش کشمش باسلام سربزنید و برای شیرین کردن کامتان وقت را تلف نکنید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گلرخ
گلرخ
2 سال قبل

چقدر زیبا

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x