​​نوژه‌ن غرفه‌ای پر از شگفتی و سلامتی


3,822

شما چقدر محصولات کردستان را می‌شناسید؟ از معنای کلمه‌ی «نوژه‌ن» چه می‌دانید؟ این یک واژه کوردی‌ست که شاید در ابتدا ساده و زیبا به نظر برسد اما در دل خود معنای جالبی دارد، نوژه‌ن یعنی زندگی در دنیای مدرن یا قشنگ‌تر کردن زندگی در این دنیای مدرن. یعنی زندگی در همین دنیای خودمان، که در کنار همه‌ی پیشرفت‌ها و آسایش‌ها مشکلات زیادی را با خود به همراه داشته، مهمترینش؟! به خطر افتادن سلامتی.

​​از چند نفر شنیده‌اید درد زانو امانش را بریده؟ خودتان چندبار درد معده را تجربه کرده‌اید؟ یا سر درد و خستگی و تپش قلب و خشکی پوست و کسلی و هزار مرض ریز و درشت دیگر.

​​همه پزشکان طب نوین و سنتی متفق‌القول هستند که تغذیه در سلامتی آدم‌ها و طول عمرشان تأثیر شگفت‌انگیزی دارد، و همین باعث شده آقای رستمی، یک جوان پرکار و با انگیزه کورد سراغ تولید محصولات طبیعی و ارگانیک برود، محصولاتی که شاید تا به امروز اسمشان را نشنیده باشید یا مانندش را از نظر کیفی ندیده باشید.

این مطلب را هم از دست ندهید: از پرورش بلدرچین تا رهبری غرفه تیمچه

​​‌‌‌‌‌

​​من عاشق طبیعت و محصولات کردستان و هر محصول ارگانیک هستم

​​چکو رستمی، در اولین روز تابستان یعنی 1تیرماه سال 1359، درست در نیمه‌ ماه مبارک رمضان به دنیا آمد. او مهندس ساخت و تولید از دانشگاه علم و صنعت است. آقای رستمی ذاتا یک کارآفرین است و تا به امروز برای رسیدن به رؤیاهایش تلاش کرده است. او می‌گوید:

«عاشق طبیعت و محصولات طبیعی هستم. دوست دارم در هوای پاکیزه نفس بکشم، به جای دیدن ساختمان‌های مجلل، جایی باشم که پهن گوسفند است و گل‌های وحشی و کندوهای عسل. همین عشق به طبیعت بوده که من را به این را کشانده است و نوژه‌ن را به وجود آورده است»

 غرفه چکو رستمی-محصولات کردستان-مجله باسلام
آقای چکو رستمی عاشق طبیعت و محصولات طبیعی است.

آقای رستمی از وقتی جوانی 18،19 ساله بوده وارد کار دنیای محصولات ارگانیک شده، اما تولید محصول را 8 سالی‌است شروع کرده و 4 سال است به طور تخصصی و حرفه‌ای کار می‌کند.

​​ 

​​حدود 100 نفر برای تولید محصولات کردستان کمک حال من هستند

​​این متخصص تولیدات سنتی، تولید و توزیع کننده بیش از100محصول کاملا ارگانیک و سنتی ایران کهن است. او به سراغ محصولات بکر رفته، محصولاتی مانند:« چق چقه، شیره بلوط، مغز پسته کوهی، روغن خالص گوسفندی و شربت ریواس» آقای رستمی اکنون برای افراد زیادی شغل ایجاد کرده است او می‌گوید:

«حدود 50 زن و 50 مرد در نوژه‌ن مشغولند، ما در هر فصل به سراغ فراوری محصولات همان فصل می‌رویم، مثلا ماه گذشته فقط به تولید محصولاتِ ریواس مشغول بودیم. ریواس ارگانیک و کوهستانی مریوان کوردستان.

امسال نوژه ن از3 تن ریواس عالی ارگانیک، 300کیلو شربت غلیظ و 100کیلو ترشی و 100کیلو مربا گرفته است. مریوان بیشترین ریواس ایران را دارد(حدود30%) ،نوژه‌ن به امید خدا با گرفتن چندین مشتقات از ریواس سعی دارد به بازار ایران و جهانی دست پیدا کند.

برداشت توت فرنگی های تازه در کردستان- محصولات محلی کردستان- مجله باسلام
برداشت توت فرنگی در کردستان

 در حال حاضر هم ما مشغولِ فراوری توت فرنگی هستیم. تنها رقم تمام ارگانیک دنیا از بین 18 نوع توت فرنگی موجود در ایران، رقم محلی کوردستان است.

مریوان حدود30% از توت فرنگی ایران و کوردستان 85% از توت فرنگی ایران را تولید می‌کند و تنها 1%توت فرنگی‌های تولید شده نوع محلی کوردستان است و چندین برابر توت فرنگی‌های دیگه(پاروس،کویین الیزا،…) خاصیت، اسانس و طعم دارد که ما آن را برای درست کردن شربت غلیظ و مربا و خشک کردن و… استفاده می‌کنیم. در تمام طول سال هم فروش عسلِ طبیعی داریم.

ما در هرسال تنها یک برداشت‌ عسل از اواخر تابستان تا مهرماه داریم و در هر سال از هر کندو 2کیلو عسل تا نهایت 12 کیلو عسل و به‌صورت میانگین 4کیلو عسل درجه فوق عالی برداشت می‌کنیم.»

​​ 

گیوه کفش کردی - محصولات محلی کردستان- مجله باسلام
کلاش کفش غرفه نوژه‌ن، گیوه سنتی کامل دست‌بافت نخی اورامانات کوردستان با پیشینه 6هزارسال که در زمستان گرم و در تابستان خنک است.

​​عسلِ درمانی، یکی از محصولات کردستان

​​یکی از محصولات آقای رستمی که توجه من را جلب کرده است، «عسلِ درمانی» است، از آقای رستمی می‌خواهم در مورد این عسل برایمان بیشتر بگوید:

« از آنجایی که به تولید و توزیع عسل‌های فوق طبیعی و درمانی برای سلامتی مردم ایران زمین علاقه‌ی زیادی دارم، هرسال در بکرترین مناطق کوهستانی و وحشی کوردستان، عسل‌های فوق درمانی درجه‌های + A و ++ A و در برخی سال‌ها +++ A تولید می‌کنم. این درجه‌های عسل‌های درمانی ما کم‌نظیرند؛ به خصوص +++ A در دنیا نظیر ندارد و در اروپا آن را با قیمت خیلی زیادی می‌خرند.

متاسفانه اغلب مردم حتی اغلب زنبورداران ما به اشتباه فکر می‌کنند همه خوب بودن عسل در ساکارز خلاصه می‌شود و نیز غافلند از اینکه برخی آزمایشگاها با دادن عددهای الکی، گاهی حتی بدون انجام آزمایش ساکارز پایین فقط کسب درآمد می‌کنند.

اگر از عسل خاصیت درمانی انتظار داریم باید بگویم برای درمانی بودن عسل ساکارز اهمیت چندانی ندارد، بلکه پلی فنل بالا، آمیلاز بالا، گلوگزاکسیداز(یا اثر آنتی بیوتیکی) بالا، فروکتوز بالا، نسبت فروکتوز به گلوکز و قند احیا مهم است و در رده‌ی بعدی ساکارز قرار می‌گیرد.

آزمایش اصل بودن عسل -محصولات کردستان-مجله باسلام
برگه آزمایشگاه غرفه نوژه‌ن

ارگانیک بودن عسل بستگی زیادی به تغذیه زنبور دارد، تغذیه نشدن مصنوعی زنبور، تغذیه زنبور از گیاهان بکر و کود شیمیایی ندیده و.. در ارگانیک بودن عسل اهمیت زیادی دارد. در برگه‌ی آزمایش هرچه عددها بالاتر باشد، عسل بهتر است و سریعتر درمان می‌کند. عسل درمانی غرفه من، درجه A ، با تاییدیه آزمایشگاه اختصاصی است و ماحصل تغذیه زنبورها از گل و گیاهان بکر کوهستانی ازجمله: گون، آویشن، گل گاوزبان، عناب،چق چقه،… است»

​​ 

این مطلب را هم از دست ندهید: راز موفقیت آقای حسینیان مقدم، غرفه‌دار کاربلد باسلام

​​محصولاتِ طبیعی و اصل باید قیمت عادلانه داشته باشند

​​وقتی در مورد عسلِ خوب با آقای رستمی حرف می‌زنم، با خودم می‌گویم:«قیمت این عسل‌ها بسیار بالاست، و در مقابل هستند زنبوردارانی که ادعای طبیعی بودن عسل خود را دارند و محصولشان قیمت کمتری دارد» آقای رستمی در جواب این سؤال من پاسخ می‌دهد:

«دلیلی ندارد که عسل اصل قیمت خیلی بالایی داشته باشد، بلکه باید یک قیمت عادلانه داشته باشد. گاهی برخی افراد عسل تقلبی خود را با قیمت بالایی می‌فروشند و قیمت بالا را عامل اصل بودن عسل می‌دانند در صورتی که قیمت عادلانه است که ارزش عسل را نشان می‌دهد.

در ایران هزاران زنبوردار دلسوز و زحمت کش و باوجدان عسل‌های بسیار طبیعی و خوشمزه تولید می‌کنند ولی غالباً و اکثراً عسلشان خاصیت درمانی بالا در کوتاه‌مدت یا حتی میانه‌مدت را ندارد و کم نیستند کسانی که عسل وحشی یا شبه عسل وحشی را با قیمت کلان به مردم می‌فروشند و اغلب حتی خبر ندارند که این عسل وحشی خاصیت درمانی میان مدت هم ندارد.

دردناکتر این است که میانگین مصرف عسل یک ایرانی (حتی با احتساب عسل چینی و تمام تغذیه برخی زنبورداران یا شکرآب سودجویان) در یک سال به 200گرم نمی‌رسد، حرف من این است چرا یک انسان که در سال 200 گرم هم عسل مصرف نمی‌کند نباید به سراغ محصول درجه یک برود، به نظرم کمتر خوردن و با فاصله مصرف کردن عسل، بهتر از خوردن عسلِ غیرطبیعی است.»

[product id= 179456]

​​ 

کوزه عسل درمانی- محصولات ارگانیک کردستان- مجله باسلام
کوزه عسل درمانی کوهی با موم خودبافت یکی از عسل‌های درمانی آقای رستمی است.

​​محصولات کردستان و محصولات سالم بخورید، دارو نخورید

​​پیام غرفه‌ی نوژه‌ن این است :«امروز با مصرف محصولات سالم و ارگانیک، فردایی بدون مصرف داروهای شیمیایی داشته باشیم».

آقای رستمی به کیفیت محصولات طبیعی غرفه‌اش بسیار اهمیت می‌دهد، او که تا امروز با دشواری‌های زیاد توانسته در کسب و کار خود حرفی برای گفتن داشته باشد برای رضایت مشتری خود اهمیت زیادی قائل است. آقای رستمی محصولات خود را به خارج از کشور هم صادر می‌کند و در کنارِ محصولاتِ طبیعی و خاص، صنایع دستی منطقه خود را نیز به مشتریان عرضه می‌کند. مشتری‌های غرفه‌ی آقای رستمی از محصولات ارگانیک و بکر او رضایت زیادی دارند. بخشی از رضایت مشتریان را از محصول گرده گل در تصویر زیر می‌بینید:

مشتری‌های غرفه نوژه‌ن-محصولات کوردستان-مجله باسلام
رضایت مشتری‌های غرفه نوژه‌ن

​​ 

​​روزی 3-4 ساعت در مورد محصولات ارگانیک مطالعه می‌کنم

​​آقای رستمی می‌گوید:

«اگر جوانی امروز به این کار علاقه داشته باشد، و حاضر باشد سختی‌هایش را به جان بخرد من کمکش می‌کنم، شاید خیلی‌ها فکر کنند این کار نیاز به تلاش چندانی ندارد، ولی اینطور نیست. من خودم شاید در روز حدود سه الی چهار ساعت در مورد محصولات، فراوری‌ و خواصشان و نیاز مردم و … مطالعه و تحقیق می‌کنم.»

[product id= 217756]

از آقای رستمی می‌پرسم:« باسلام چه نقشی در کسب و کار شما دارد؟» و این کارآفرین موفق کورد جواب می‌دهد:

«با سلام به شناخته شدن محصولات و کسب و کار ما کمک کرده، ولی من نقدی که به باسلام دارم این است که کنترل کیفی چندانی ندارد، یعنی نمی‌تواند با این همه غرفه، کیفیت و ویژگی‌های تمام محصولات را دقیق بررسی کنند. کاش کنترل کیفی بیشتری بود، می‌دانید چرا؟ چون خیلی از محصولات در باسلام وجود دارد، بعضی ارزان و بعضی گران.

متاسفانه گاهی افراد به دنبال اجناس ارزان هستند و فکر می‌کنند با ارزان خریدن یک محصول توانسته‌اند هم به صرفه بخرند و هم برای سلامتی خود هزینه کرده باشند، در صورتی که اگر دقیق‌تر فکر کنیم متوجه می‌شویم که ارزان خریدن هدف نیست بلکه با کیفیت خریدن مهم است.

البته گران بودن محصول هم همانطور که گفتم، دلیل باکیفیت بودن نیست بلکه قیمت عادلانه و اطمینان به فروشنده اصل مهمی در هر خریدی از جمله خرید در باسلام است.

​​اگر شما هم به دنبال، محصولاتِ بکر و خاص هستید، حتما به غرفه نوژه‌ن سر بزنید، غرفه‌ای که صاحبی کارکشته و خوش فکر دارد و می‌گوید:«آرزویم این است سیستم و نظام سرمایه‌داری در دنیا نابود شود»

​​ 

​​


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سمیه باقری
سمیه باقری
3 سال قبل

سلام
چقدرم عالی
الهی هیچ جوونی بیکار و بی انگیزه نباشه
واقعا تلاش کردن بی نتیجه نمیمونه
فقط برای کسب با برکت و مانا کالا و جنس خوب بدین دست مردم
موفق باشید

سیده زینب میرفیضی
سیده زینب میرفیضی
پاسخ به  سمیه باقری
3 سال قبل

سلام و درود
آرزوی قلبی ما هم همینه
به امید اون روز

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x