5 خاصیت برگ چغندر که از آن بی‌خبرید!


91,649

خواص برگ چغندر

از تبار اسفناج است، پهن و سبز با ریشهٔ غده‌ای و سرخ. ریشه‌اش لبوی داغ روزهای زمستانی است و برگ‌های بزرگ و تیره‌‌اش در میان سبزی‌ها خواهان کمی دارد که علتش چیزی نیست جز بی‌اطلاعی از خواص و روش‌های مصرفش.
اما حالا که کمبود ویتامین‌ها و نیاز بدن‌مان به تغذیهٔ سالم بیشتر شده است، زمان آن رسیده  که در سبد غذایی‌مان، جایی برای برگ چغندر باز کنیم و از خواص فوق العاده‌اش استفاده کنیم.

خواص برگ چغندر

در این یادداشت از خواص برگ چغندر و روش‌های مصرف این سبزی مفید، بیشتر با هم می‌خوانیم.

برگ چغندر

1. درمان کم خونی

کمبود آهن علائمی دارد که با بسیاری از آن‌ها آشنا هستیم. از جمله: احساس خستگی، ضعف و بی‌حالی، پایین بودن دمای بدن، عدم تمرکز، رنگ پریدگی، ریزش شدید مو، احساس گیجی و منگی و سردردهای زیاد.
برگ چغندر به دلیل داشتن آهن فراوان، می‌تواند کمک مؤثری در خون سازی و رفع این علائم داشته باشد.

خواص برگ چغندر

2. تامین کلسیم بدن

کلسیم یکی از مهم‌ترین مواد مغذی در بدن است و کمبود آن در بدن باعث پوکی استخوان می‌شود. برگ چغندر دارای ویتامین کا و کلسیم است که می‌تواند به تامین بخشی از کلسیم مورد نیاز بدن کمک کند.

3. جلوگیری از سرطان

برگ چغندر به دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان، مانع از رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی می‌شود.

4. تأمین ویتامین c

ویتامین c مورد نیاز بدن را بیشتر از طریق مصرف میوه‌ها و سبزیجات می‌توان تأمین کرد. برگ چغندر، منبع غنی ویتامین c است که در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر است.

لاغری با برگ چغندر

5. لاغری

فیبر بسیار این گیاه و کالری پایین آن، کمک زیادی به لاغری می‌کند. همچنین ورزشکاران و افرادی که دارای منع غذایی هستند می‌توانند به عنوان یک جایگزین غذایی ارزشمند، به راحتی از آن استفاده کنند.

موارد ذکر شده در بالا، از مهم‌ترین خواص این گیاه پرفایده هستند اما برای اینکه بهتر بتوانیم از خواص آن استفاده کنیم لازم است که از روش‌های نگهداری و مصرف آن، آگاهی درستی داشته باشیم. در ادامه با این روش‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

خواص درمانی برگ چغندر

طریقه مصرف برگ چغندر

برگ چغندر را می‌توانید به صورت خام، پخته و یا خشک مصرف کنید. همچنین می‌توانید آن را به صورت مایع مصرف کنید!
یعنی آب برگ را بگیرید و به عنوان یک نوشیدنی مفید، بنوشید. برای گرفتن آب برگ، آن را پوره کنید و بعد در یک پارچهٔ توری خوب بفشارید تا آب آن خارج شود.

نگهداری برگ چغندر

بعد از خرید این سبزی به مدت سه روز می‌توانید آن را در یخچال نگهداری کنید. بیشتر از این زمان، پلاسیده و خراب می‌شود. برای نگهداری طولانی مدت، می‌توانید آن را به صورت پخته و یا خام در فریزر نگهداری کنید.

سوپ برگ چغندر

بورانی برگ چغندر

یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین غذاهایی که می‌توانید با برگ چغندر درست کنید، بورانی است. می‌توانید با یکی دو حبه سیر، طعم بورانی را خوشایندتر کنید.

دلمهٔ برگ چغندر

اگرچه دلمهٔ برگ مو از پر طرفدارترین نوع دلمه هاست اما با اختلاف اندکی دلمهٔ برگ چغندر هم می‌تواند با آن برابری کند. اصلا شاید خاصیت زیاد این گیاه باعث شود که در ردهٔ بالاتری از دلمهٔ برگ مو قرار بگیرد!

برای درست کردن دلمه لازم نیست که زمان زیادی صرف کنید. کافی است یک ردیف برگ چغندر کف قالب بچینید، مواد را میانش بگذارید و برگ‌ها را رویش برگردانید و بگذارید روی حرارت فر یا اجاق. پس از ساعتی ، یک دلمهٔ مدرن و شیک و بدون زحمت و در عین حال پرخاصیت در انتظارتان خواهد بود.

سالاد برگ چغندر

ماحصل ترکیب برگ چغندر ریز شده و روغن زیتون و آبلیمو و نمک، یک سالاد خوشمزه و در عین حال مغذی است که می‌تواند جایگزین یک وعدهٔ غذایی سبک شود.

سالاد برگ چغندر

آش و سوپ

برگ چغندر جزو سبزی آش و سوپ است که عطر و طعم خوبی را به آن‌ها می‌دهد تا شما انواع آش و سوپ درست کنید.

سوپ برگ چغندر

کوکوی برگ چغندر

خواص این گیاه آن قدر زیاد است که به راحتی نباید از کنارش گذشت. ترکیب آن با سبزی کوکو، ارزش غذایی کوکو را بالاتر می‌برد و به تامین ویتامین‌های بدن کمک می‌کند.

برگ چغندر خشک

این گیاه سبزی کوتاه عمری است که در تمام فصول در دسترس نیست. برای استفادهٔ بیشتر از آن می‌توان خشکش کرد و از برگ چغندر خشک برای چاشنی ماست و یا سبزی آش و سوپ و کوکو از آن استفاده کرد.

شاید شما هم روش‌های دیگری برای مصرف این سبزی مفید بلد باشید که می‌توانید آن روش‌ها را در قسمت کامنت، به اشتراک بگذارید.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
10 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ارزو
ارزو
3 ماه قبل

سلام میگن ساقه وریشه نخوریم درسته؟

اخذ گواهینامه ایزو
اخذ گواهینامه ایزو
5 ماه قبل

سپاسگزارم. محتوای مفیدی بود

فرخنده
فرخنده
6 ماه قبل

سلام
مطلب خیلی خوب ومفیدی بود. تشکر ار ‌ما دوست گرامی.

Hamed
Hamed
8 ماه قبل

آموزنده بود
🙏🙏🙏

راضیه
راضیه
1 سال قبل

برگ چغندر می تونه اسیب هایی که واکسن های مرگبار کرونا به سلول های بدن شما زده ترمیم کند حتما با درست کردن نخود اب با گوشت گوسفند ونخود و برگ چغندر عوارض ناشی از واکسن را کاهش بدین،

حقیقی
حقیقی
1 سال قبل

خورشتش خیلی خوش مزه است

ناشناس
ناشناس
4 سال قبل

بی نظیر فقط خدای متعال است بقیه همه کس و همه چیز بخواست خدای متعال نظیر داشته و یا میتوانند داشته باشند .
و پیرو یکی از نظرات ، هر جایی از متن که واجد شرایط باشد میتواند خوب باشد ان شاءا… تعالی
در مورد متن ” شرایط ارسال دیدگاه ” انتقاد دارم اینکه هر عقیده و حزب و … هر چیز و کسی که مورد رضایت خدای متعال باشد را باید به آن احترام نهاد بخواست خدای بزرگ

صدور گواهینامه ایزو
صدور گواهینامه ایزو
4 سال قبل

سپاس از بارگذاری مطالب عالیتون

اخذ ایزو
اخذ ایزو
4 سال قبل

سپاس از اشتراک گذاریتون

برش لیزر
برش لیزر
4 سال قبل

سلام واقعا بابت این همه مطالب مفید ممنونم

10
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x