۶ نکته درباره چای ایرانی که احتمالاً نمی‌دانید


3,289

چای

چای ایرانی یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار در ایران است و در تحقیقات فراوانی که درباره مصرف چای ایرانی انجام شده، به این نکته تاکید شده است که مصرف معمولی چای ایرانی هیچ ضرری برای فرد ایجاد نمی‌کند بلکه چای ایرانی را می‌توانیم به عنوان یک گیاه دارویی با ارزش نیز تلقی کرد. درباره این نوشیدنی محبوب ایرانی‌ها، نکاتی هست که احتمالا نشنیده باشید. این نکات را خانم عباسی، صاحب غرفه گیلانما در بازار باسلام نوشته است:

  • چای مرغوب باید خشک و زبر باشد

چای سیاه مرغوب چایی است که کاملا خشک و زبر بوده و ظاهر برگ کمی پیچیده و سیاه باشد و کمترین میزان ساقه چای در آن موجود باشد. البته چای قلم استثناست و درصد بیشتری از حد معمول ساقه چای در آن موجود است.

  • چای اصیل ایرانی باید کمی طعم گس داشته باشد

چای اصیل ایرانی را به عنوان گیاهی دارویی دسته‌بندی می‌کنند و به جهت همین خواص دارویی، پس از دم کشیدن طعمی گس مانند و کمی تلخ دارد که نشان‌دهنده کیفیت بالا و مرغوبیت چای است.

  • رنگ چای ایرانی اصیل، آلبالویی است

چای ایرانی به خاطر استفاده نکردن از هرگونه رنگ، اسانس و افزودنی‌های شیمیایی، بعد از طی شدن مدت زمان کافی معادل، یعنی چیزی در حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه، رنگ آلبالویی و شفاف خواهد داشت.

  • چای ایرانی ارگانیک‌تر از اکثر چای‌های دیگر دنیاست

در کشاورزی، واژه ارگانیک به سیستم‌هایی گفته می‌شود که در آن‌ها از نهاده‌های غیر طبیعی مثل کودهای شیمیایی، حشره‌کش‌ها و تنظیم‌کننده‌های رشد شیمیایی یا تغییرات ژنتیکی استفاده نمی‌شود. چای ایرانی یک طلای ارگانیک است چون سرمای بیش از حد زمستان در استان‌های چای‌خیز ایران رشد آفات، در گیاه چای را ناممکن می‌کند. این در حالی‌ است که در اکثر مناطق چای‌خیز دنیا، به علت عدم تنوع آب و هوایی، شرایط برای رشد آفات وجود داشته و استفاده از سموم شیمیایی اجتناب‌ناپذیر است. عدم استفاده از سم در کاشت چای و عدم استفاده از اسانس و افزودنی‌های شیمیایی در فرآوری چای سیاه ایرانی، چای ایرانی را به عنوان یک چای سالم در همه جهان شاخص کرده است.

  • چای سیاه، همان چای سبز است!

چای سیاه، همان چای سبز است که برگ‌هایش را بیشتر خشک می‌کنند و این کار باعث می‌شود طعم و رنگ آن تغییر کند. از آنجایی که چای سیاه را به میزان بیشتری تخمیر و اکسیده می‌کنند، برگ آن هم تیره می‌شود و آن عطر معروف خود را می‌گیرد. به محض این‌که طعم و عطر چای به میزان لازم ارتقاء پیدا کرد، فرایند اکسیداسیون را متوقف می‌کنند. پس از آن برگ‌ها را در اندازه‌های مختلف خرد می‌کنند.

  • چای، داروخانه کوچک

چای علاوه بر اینکه نوشیدنی دلچسبی است، برای سلامتی هم مفید است. چای سیاه قوت‌بخش قلب است و از سرطان جلوگیری می‌کند، چربی‌سوز است و محرک سیستم ایمنی و تسکین‌دهنده آرتروز، در ضمن با ویروس می‌جنگد و کلسترول‌زدا هم هست. چای سبز، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی به همراه خواص ضد سرطان، کاهش‌دهنده وزن، شاداب‌کننده پوست است. همه این‌ خواص برای بوته کوچکی که آن را داخل مقدار کمی آب داغ بریزند، بد نیست!

انواع چای را از باسلام بخرید


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
3 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هاست ویندوز
هاست ویندوز
5 سال قبل

مطالب سایتتون عالیه موفق باشید

معصومه محمدی
معصومه محمدی
5 سال قبل

سلام ….اگر کسی چای لاهیجان را درست دم کند وبخورد دیگر به سراغ چای خارجی نخواهد رفت …من تو مشهد چای لاهیجان باقیمت مناسب میفروشم وکلی مشتری راضی دارم….اگر مایل بودید لطفا سفارش بدین.09150028728

قیمت اجاق گاز اسنوا
قیمت اجاق گاز اسنوا
5 سال قبل

اطلاعات خوبی بود درمورد چای .. مقالات بیشتری در این زمینه قرار بدید تا مطالعه کنیم متشکرم

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x