7 مرحله برای برای شروع یک کسب‌‍وکار موفق با ایده های پولساز


2,509

ایده های پولساز-مجله باسلام

همیشه نقطه شروع یک کار، چالش‌برانگیز و خیلی وقت‌ها سخت‌ترین مرحله از کار است. اینکه چطور و از کجا شروع کنیم و اینکه عاقبت این کار چه خواهد شد، چالش‌های آغاز یک کسب‌ و کار هستند که با داشتن ایده های پولساز می‌توانیم به مقابله با این چالش‌ها برویم.

اگر قبلا درباره مزایا و معایب کسب و کارهای خرد تحقیق کرده‌اید و از بین ایده‌های مختلف مشاغل خانگی یکی را انتخاب کرده‌اید؛ حالا دیگر وقت آن رسیده که کارتان را شروع کنید. برای شروع کار باید به پرسش‌های نگران کننده بالا پاسخ بدهید؛ یعنی ببینید که چطوری و از کجا شروع کنید و چطوری برای مسیر و هدف کارتان برنامه‌ریزی کنید.

برای عملی کردن ایده های پولسازی که در ذهنتان دارید، هفت مرحله زیر را در نظر بگیرید.

مرحله اول ایده های پولساز : اسم انتخاب کنید و برندسازی کنید.

برای شغل کوچک‌تان یک اسم خوب انتخاب کنید تا سریع و راحت در ذهن‌ها بمانید. خیلی از کارآفرینان برای شروع یک اسم ساده انتخاب می‌کنند و بعد که کسب و کارشان رونق گرفت، به سراغ انتخاب یک اسم دیگر و ثبت برندشان می‌روند. در واقع با این روش، سرعت شروع کار را تسریع می‌کنند. اما بعضی هم ترجیح می‌دهند از همان اول روی انتخاب یک اسم غیرتکراری ثبت‌نشده، یک لوگوی ویژه، لیبل مخصوص و کارت ویزیت برای شغل خانگی‌شان کار کنند تا هم جدی‌تر گرفته شوند و هم در ذهن مخاطب بهتر بمانند.

[post id=25960]

مرحله دوم ایده های پولساز: رقبایتان را بشناسید.

بعد از اینکه ایده‌ های پولساز خود را انتخاب کردید، درباره رقیب‌های کاری‌تان حسابی تحقیق و جست‌وجو کنید. برای موفقیت در یک کسب‌وکار باید متمایز باشید؛ یعنی دست‌کم توی یک مورد از رقبا‌یتان جلوتر باشید. ممکن است آن یک مورد، کیفیت مواد اولیه‌ای باشد که استفاده می‌کنید، یا ممکن است بسته‌بندی چشم‌نواز محصولات‌تان باشد یا نوع خدماتی که ارائه می‌دهید.

در هر حال وقتی به حرفه‌ای فکر می‌کنید که قبلا نمونه‌های مشابهی داشته است، از خودتان بپرسید با وجود مشاغل مشابه، چرا مشتری‌ها باید از شما خرید کنند؟ اگر وجه تمایز و برتری‌ای نداشته باشید، رقابت‌تان خیلی سخت می‌شود و ممکن است به راحتی دیده نشوید.

مکتوب کردن ایده های پولساز-ایده های پولساز-مجله باسلام
ایده های پولسازتان را مکتوب کنید.

مرحله سوم ایده های پولساز : طرح کسب و کارتان را مکتوب کنید.

حالا وقتش رسیده که برای کسب‌وکارتان یک بیزنس پلن (‌Business Plan) یا یک برنامه روشن کاری بنویسید. طرح کسب و کار به‌تان کمک می‌کند دید روشن‌تری نسبت به کاری که انتخاب کرده‌اید داشته باشید، عوامل تأثیرگذار روی کار را بشناسید و بهتر مدیریت‌شان کنید، و مسیر کاری‌‌تان برایتان واضح‌تر شود.

جالب است بدانید که تهیه بیزنس پلن می‌تواند رشد شرکت یا کسب‌وکارتان را تا ۳۰ درصد سرعت ببخشد و یک قدم شما را برای رسیدن به ایده های پولساز ذهنتان نزدیک کند.

در یک طرح کسب‌وکار معمولا آیتم‌های زیر مکتوب می‌شود:

  • شرح مختصری از کسب و کارتان.
  • وجه برتری کسب و کار شما نسبت به سایر رقبایش.
  • نقاط قوت کار شما که در واقع عوامل پیش‌برنده کارتان هستند. (مثل تخصص یا تجربه یا دست‌رسی به مواد اولیه مرغوب)
  • نقاط ضعف کارتان که مانع دستیابی شما به مزیت‌های رقابتی هستند. (مثل محدودیت منابع مالی یا دانش کمتر)
  • منابع انسانی که قرار است توی کسب‌وکارتان با شما همکاری کنند. تعداد نیروهایی که لازم دارید، شرح کار، مهارت‌هایی که لازم دارند و میزان دستمزدی که برایشان در نظر دارید.
  • معرفی خدماتی که ارائه می‌دهید یا محصولاتی که تولید می‌کنید و نیازی که این محصولات و خدمات از مشتری رفع می‌کند. بنویسید که مشتری چرا باید این محصولات را انتخاب کند و با خرید محصولات شما چه مشکلی از او رفع می‌شود یا چه سودی کسب می‌کند؟
  • مختصری از برنامه‌ای که برای بازاریابی و فروش دارید.
  • درباره منابع مالی و هزینه‌های ابتدایی کارتان.

نقاط عطف کارتان. بنویسید که قرار است در این کار به کجا برسید و چطوری کارتان را توسعه بدهید.

مرحله چهارم ایده های پولساز: همکاران‌تان را انتخاب کنید. 

اگر کار شما به بیش از یک نفر نیاز دارد، به دنبال همکاران خوب و متخصصی باشید که به کمک آن‌ها بتوانید کارتان را آن‌طور که انتظار دارید پیش ببرید. برای همکاران جدید، کسب و کارتان را کاملا شرح دهید و آن‌ها را از نظر اهداف و ارزش‌ها با خودتان همراه کنید. درباره مسائل مالی و نحوه پرداخت دستمزدشان به روشنی با هم صحبت کنید و بعد قرار شفاهی‌تان را مکتوب کنید.

مرحله پنجم ایده های پولساز: بازاریابی اولیه داشته باشید.

قبل از آغاز کار، یک بازاریابی اولیه برای محصولات یا خدماتی که قرار است ارائه کنید داشته باشید. ببینید محصول شما چه مشکلی را از چه دسته‌ای از مردم جامعه رفع می‌کند؛ روی همان‌ها متمرکز شوید و با سلیقه‌ها و خواسته‌هایشان آشنا شوید. به این دسته از مردم که مخاطب شما هستند و محصولات شما برای آن‌ها ساخته می‌شود، «جامعه هدف» می‌گویند.

بازاریابی اولیه-ایده های پولساز-مجله باسلام
بازاریابی اولیه را برای اجرا کردن ایده های پولسازتان، فراموش نکنید.

حتی برای شروع می‌توانید محصولات‌تان را به صورت رایگان در اختیار جامعه‌ هدف بگذارید و ازشان بازخورد بگیرید. خیلی از همین‌ها در آینده مشتری‌های شما می‌شوند. خیلی وقت‌ها مشتری‌های اولیه، آشناها و اقوام تولید کننده هستند.

در ابتدای کار، بازاریابی و فروش ممکن است بین ۵۰ تا ۷۵ درصد از وقت شما را به خودش اختصاص می‌دهد. ولی به مرور که شناخته شدید و محصولات شما جایگاه خودش را در بین مصرف‌کننده‌هایش پیدا کرد، می‌توانید از وقت بازاریابی کم کنید و به تولیدِ بیشتر مشغول شوید.

[post id=24110]

مرحله ششم ایده های پولساز: ابزار تبلیغات اینترنتی را فراهم کنید.

از فروش اینترنتی غافل نشوید. برای معرفی محصولات‌تان و جذب مشتری، از شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام، توییتر و پیام‌رسان‌ها)، وبلاگ یا سایت شخصی و یا پلتفرم‌های آماده فروش، مثل باسلام استفاده کنید.

مرحله هفتم ایده‌‌ های پولساز :خبر راه‌اندازی کسب و کارتان را به گوش مشتری‌ها برسانید.

بعد از اینکه مقدمات کار را انجام دادید و زمان اجرای ایده های پولسازی که داشتید فرا رسید، از هر وسیله‌ای که برای باخبر کردن جامعه هدف‌مان می‌توانید، استفاده کنید. می‌توانید به دوستان و آشناهای‌تان به صورت حضوری یا تلفنی خبر بدهید یا برایشان پیامک ارسال کنید. می‌توانید تراکت‌ها یا بروشورهای کوچکی را برای اطلاع‌رسانی به اهالی محل آماده کنید. همچنین از طریق صفحاتی که در فضای مجازی ایجاد کرده‌اید (اینستاگرام، پیام‌رسان‌ها، وبلاگ و …) شروع کارتان را اعلام کنید. در باسلام هم با فعالیت در بخش اجتماعی آن (مطالب) می‌توانید شروع کسب و کارتان را به اطلاع باسلامی‌ها برسانید.

خبر راه‌اندازی کسب و کار-ایده های پولساز-مجله باسلام
خبر راه‌اندازی کسب و کارتان را به گوش مشتری‌ها برسانید.

آماده چالش‌ها باشید.

در نهایت خودتان را آماده مواجهه با چالش‌ها کنید. ممکن است بعضی‌ها دلسردتان کنند، یا انتقادهایی درباره محصولات‌تان بشنوید، یا اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای برای کارتان بیفتد و یا اوضاع اجتماعی و اقتصادی جامعه دچار تغییرات ناگهانی شود. خودتان را نبازید! به هدف‌تان ایمان داشته باشید و با پی‌گیری و پشتکار، کسب و کار کوچک‌تان را به سرانجام برسانید.

همیشه انتقادات را با روی گشاده پذیرا باشید و برای جلب نظر مشتری تلاش کنید. اگر لازم است تغییراتی در محصول، بسته‌بندی، ارسال یا شیوه برخورد با مشتری‌ها ایجاد کنید تا از حداکثر رضایت مشتری برخوردار باشید.

اگر از ابتدای مباحث مربوط به مشاغل خانگی با ما همراه بودید، دیگر وقت آن رسیده که از ایده های پولساز خود رونمایی کنید. برای‌مان بنویسید چه کاری را شروع کرده‌اید و چطوری به این ایده درآمدزا رسیدید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x