ماجرای اهمیت بِرند برای یک تولیدکننده روغن جانوری


1,338

a-story-of-the-importance-of-branding-for-a-animal-oil-producer

اشاره

مهدی می‌گوید که ۹ سال سابقه کار در تولید روغن زالو دارد و با اینکه گاهی فرصت‌های خوبی برای فروش به دست آورده، از آن‌ها چشم‌پوشی کرده است. دلیلش هم این بوده که خریدار عمده از او می‌خواسته محصولش را با مارکی دیگر بدهد.

سال‌ها زحمت و تلاش برای به دست آوردن روغن زالویی باکیفیت به او یاد داده که به اهداف بلندمدت فکر کند.

مهدی احمدی ۳۸ سال دارد و فرآورده‌های روغنی جانوری، غرفه او در سایت باسلام است. متن زیر تجربه و خاطره‌ای در مورد کارش است که در پی فراخوان آن فروش فراموش ناشدنی برایمان فرستاده است.


بعد از ظهر یکی از روزهای گرم تابستان در خیابان‌های قلهک مشغول پیاده‌روی بودم. با یک مطب طب سنتی مواجه شدم. فرصت  خیلی خوبی بود؛ هم برای فرار از گرمای هوا و هم به‌دست آوردن یک مشتری پولدار در شمال شهر. متأسفانه کالایی بعنوان نمونه جهت بازاریابی در دسترس  نداشتم. دل به دریا زدم و تصمیم گرفتم به عنوان بیمار وارد مطب شوم.

در بدو ورود با یک مطب شیک و خالی از بیمار مواجه شدم. واقعاً پشیمان شده بودم، منتها نه راه پیش داشتم نه راه پس. به ناچار کنار میز منشی رفتم و پذیرش شدم. بعد از پر کردن فرم شرح حال وارد اطاق پزشک شدم؛ اطاق که نه کتابخانه. واقعاً تعجب کرده بودم.

دکتر فرم شرح حال را مطالعه می‌کرد و من هم کتابخانه را سیر و سیاحت می­‌کردم. همه کتاب‌ها اصل بودند. ناگهان چشمم به کتابی خورد که تا آن وقت چیزی مثل آن ندیده بودم. از دکتر درخواست کردم نگاهی به آن بیندازم. قبول کرد و کتاب را آورد. تا به حال چنین کتابی ندیده بودم.

پزشک از سر کنجکاوی دلیل مطالعه کتاب را پرسید. در جواب گفتم: «در زمینه شغلی من است». در آن زمان هدفم تغییر کرده بود. به دست آوردن کتاب، سودی چند برابر بیشتر از داشتن یک مشتری به من می‌رساند.

صحبت کردیم و بیشتر با هم آشنا شدیم؛ ولی هنوز هدف اصلی را رو نکرده بودم. در ابتدا دکتر شروع کرد تعدادی ورقه از کیفش بیرون آورد که حاوی آنالیز روغن زالو با کیفت عالی بود. بهت و حیرت وجودم را فرا گرفته بود. «چطور به این آنالیز و کتابها دسترسی پیدا کرده؟»

درخواست تولید انبوه در بسته‌بندی مخصوص با نام و برند خودش داشت. گویا در کشورهای حوزه خلیج فارس مشتری داشت. سر قیمت زود به تفاهم رسیدیم ولی به هیچ وجه با برند متفرقه، حتی به‌صورت سفارشی بالاتر از قیمت بازار، روغن زالو را نفروختم.

با وجود اینکه معامله‌ای انجام نشد؛ ولی در کل آشنایی خوبی بود. دکتر کتاب را قرض نداد، ولی اجازه مطالعه در مطب را داشتم، من نیز فرصت را غنیمت شمردم و حداکثر استفاده را از آن کردم. سود حاصل از مطالعه کتاب در درازمدت به مراتب بیشتر از تولید روغن زالو برای دکتر و فروش محصول بود. همیشه و همیشه به اهداف بلند مدت فکر کنید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یزدانی
یزدانی
4 سال قبل

سلام
ممنون از اینکه تجربیاتتون گذاشتید
بنده خیلی وقته بفکر پرورش زالو هستم
البته در آپارتمان نیازمند کسب اطلاعات بیشتر درباره پرورش زالو هستم اگر راهنمایی کنید ممنون میشم.

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x