درباره سئو: SEO


1,706

کلمات کلیدی محصول

فرض کنیم شما مغازه خواربارفروشی (یا به قول امروزی‌ها سوپری) داشته باشید. امروز می‌خواهید کالای جدیدی را عرضه کنید که نان سنتی یکی از مناطق ایران است. چه جمله‌ای را می‌نویسید و به شیشه مغازه می‌چسبانید؟ شاید این جمله: «نان سنتی یزد رسید».

به نظر شما، برای عبارت «نان سنتی» واژه مشابه و معروف دیگری نداریم که بتوانیم استفاده کنیم؟ آیا «نان محلی» هم به این نوع نان‌ها اطلاق می‌شود؟ ممکن است عنوان «نان محلی کردستان» یا «نان محلی مازندران» را بیشتر از «نان سنتی کردستان یا مازندران» شنیده باشید. حتی احتمال دارد اهالی این مناطق از عنوان نان محلی بیشتر از نان سنتی خوششان بیاید. حال، ترجیح می‌دهید کدام عبارت را در اطلاعیه پشت شیشه مغازه بنویسید؟

باز هم سؤال دارم! بعضی نان‌های سنتی یا محلی، اسم‌های خاص خودشان را دارند یا بعضی نان‌ها، «نان شیرینی» هستند. مثلاً کماج یا شلکینه. در این مواقع، چون خیلی‌ها با نام این نان‌ها آشنا نیستند، آیا مناسب می‌بینید بنویسید: کماج، نان سنتی همدان رسید/ نان شیرینی کماج رسید/ نان شلکینه کردستان رسید؟

حال فرض کنیم شما مغازه‌دار نیستید اما درباره طعم و خواص نان‌های سنتی یا نان‌های شیرینی سنتی مطلبی خوانده‌اید یا حرفی شنیده‌اید و به تهیه و مصرف آن علاقه‌مند شده‌اید. برای پرس‌وجو از دیگران و به‌ویژه مغازه‌داران، از چه کلماتی استفاده می‌کنید؟

قصد من با طرح این پرسش‌ها این بود که ما در معرفی یا جستجوی محصولات خاص، دنبال کلمات مهم و کلیدی می‌گردیم و آن‌ها را به کار می‌بریم.

یافتن کلمات کلیدی

و اما آخرین سؤال را هم بپرسم! اگر شما خریدار این محصولات باشید و بخواهید در اینترنت جستجو کنید، از چه کلماتی استفاده می‌کنید؟

اما شما اکنون فروشنده محصولاتتان هستید و باید بفهمید و پیدا کنید که خریداران اینترنتی محصولاتتان، از چه کلماتی برای جستجو این محصولات استفاده کرده‌اند. شما باید همان کلمات را در صفحه اینترنتی محصول به کار ببرید. در نتیجه، موتورهای جستجوگر (مخصوصاً گوگل)، صفحات شما را هم به این کاربران و خریداران اینترنتی نشان دهند.

پرسش‌ها و مثال‌های بالا را بهانه کرده‌ام تا جواب پرسش «سئو چیست» را در جمله قبل بدهم! اما توضیح بیشتر این که سئو (SEO)، تلفظ یک سرواژه انگلیسی از این عبارت است: Search Engine Optimization. ترجمه این عبارت «بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو» است. یکی از روش‌های سئوکاری، استفاده از کلمات کلیدی است که معنا و کاربرد آن را در مثال‌ها و حرف‌های بالا برایتان گفتم.

از سئو نترسید!

می‌شود درباره سئو و روش‌های آن خیلی نوشت اما در این جا پیشنهاد من این است که بیشتر به فکر این باشید که برای مخاطب و خواننده یا مشتری، متنی بنویسید که روان، مفید و کاربردی باشد. خودتان را جای آن‌ها بگذارید که ممکن است هیچ اطلاعی از محصول شما نداشته باشند. پس برایشان می‌توانید از معنای کلمات محصول، سابقه آن، طرز تهیه یا تولید، مواد اولیه و … بنویسید.

این مطلب را بخوانید: اهمیت محتوا (۱): نگارش و تولید محتوا

اما قبل از نوشتن یا بعد از نوشتن متن اولیه و هنگام ویرایش و بازنویسی، کلمات کلیدی را پیدا کنید و به صورت مناسب و نه پرتکرار و بی‌مزه! در لابه‌لای متن بگنجانید. شاید بپرسید: خب، کلمات کلیدی را کجا پیدا کنم؟

برای این پرسش جواب کوتاه و جواب مفصل وجود دارد:

  • یک ابزار حرفه‌ای گوگل برای گزارش کلمات کلیدی و آمار استفاده از آن در بازه‌های مختلف زمانی یا مکان‌ها متفاوت جغرافیایی، گوگل ترندز است. در گوگل ترندز می‌توانید یک کلمه یا عبارت را وارد کنید و نتیجه را ببینید. همچنین می‌توانید میان چند کلمه یا عبارت، مقایسه انجام دهید تا میزان کاربرد آن را مشاهده کنید. به راحتی می‌توانید از گوگل ترندز استفاده کنید و نیز می‌توانید با جستجو عبارت «گوگل ترندز چیست» مطالب توضیحی درباره آن را پیدا کنید و بخوانید. همچنین می‌توانید از گوگل ترندز فارسی استفاده کنید.
  • یک روش دیگر این است که کلمه یا عبارت مورد نظر خودتان را در صفحه اول گوگل تایپ کنید.  هنگام تایپ، خود گوگل، با توجه به جستجوهای قبل از شما،‌ کلمات و عبارت‌های نزدیک به کلمات و عبارت‌های شما، نشان می‌دهد. همین کلمات را یادداشت کنید و با چند تای آن‌ها هم جستجوی گوگلی را انجام دهید.

در هر بار جستجو، به دو مورد توجه کنید:

  1. عناوین (به رنگ آبی) و توضیحات زیرنویس این عناوین را در نتایج جستجو می‌بینید. در همین عناوین و زیرنویس‌هایشان، کلمات کلیدی را می‌توانید پیدا کنید.
  2. جستجوهای مرتبط را خود گوگل در پایین صفحه با عبارت «searches related to» برای جستجوهای بعدی پیشنهاد می‌دهد. این‌ها هم کلمات و عبارت‌های کلیدی هستند که کاربران اینترنتی درباره کلمات مورد نظر شما، به کار برده‌اند.
  • راه سومی هم وجود دارد که باسلامی است! در قسمت جستجوی بازار باسلام، عنوان محصول خودتان را بنویسید و پیشنهادهای خودکار را ببینید و به یک عنوان خوب برای محصول برسید.

این مطلب را از دست ندهید: اهمیت فوق‌العاده نام محصول در فروش آن!



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مسعود
مسعود
4 سال قبل

عالی بود
گوگل ترند پیشنهاد خوبی بود

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x