طرز تهیه خورش انار بیج گیلانی اصیل با گوشت قلقلی


1,409

طرز تهیه خورش انار بیج گیلانی اصیل با گوشت قلقلی

اگر بعضی ها گیلان را به دریای خزرش می شناسند و بعضی های دیگر جنگلش را فراموش نمیکند، اگر عده ای به خاطر عطر چای تازه اش سفر به گیلان را انتخاب می کنند و عده ای دیگر زیتون و نارنجش را ترجیح می دهند و اگر یک دسته صنایع دستی حصیری اش را دوست دارند و دسته دیگر از عشاق قدم زدن در بازارهای روز محلی‌اش هستند اگر چه همه در جنس علاقه شأن به گیلان باهم تفاوت های دارند اما قطعا همه در یک چیز مشترک اند و آن دوست داشتن غذاهای گیلان است.

امکان ندارد سفری به گیلان داشته باشی و مزه غذاهای خوشمزه و خوش آب و رنگ گیلانی برای همیشه زیر زبانت نمانده باشد. استانی که یونسکو مرکزش یعنی شهر رشت را شهر خلاق غذا خوانده و بیش از ۱۷۰ نوع غذای محلی ثبت شده دارد که یکی از خوشمزه ترین هایش خورش اناربیج ترش و ملس است.

این مطلب را از دست ندهید:

طرز تهیه انار بیج با گوشت قلقلی

کاربرد انار در غذاهای گیلانی شبیه یک آچار فرانسه همه کاره است که از ترشی و دسرگرفته تا انواع غذاها و خورش‌های محلی همگی در پایی از این میوه بهشتی را در خود دارند. اناربیج یکی دیگر از همین غذاهاست که کافی است یک بار امتحانش کنید تا طعم و عطرش برای همیشه در ذهنتان ثبت شود.

طرز تهیه انار بیج با گوشت قلقلی

مواد اولیه انار بیج

مواد لازممقدار
گوشت چرخ‌کرده۳۰۰ گرم
مغز گردو۲۰۰ گرم
پیاز۲ عدد بزرگ
سبزی معطر۳۰۰ گرم
رب انار۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی
روغنبه مقدار کافی

مطلب مرتبط :

دستور پخت انار بیج گیلانی

  • مرحله اول: سبزی های معطر را خرد کنید: اگر از طرفداران غذاهای شمالی باشید حتما می‌دانید که سبزی های معطر پای ثابت غذاهای گیلانی اند، به همین خاطر پیش از همه چیز به سراغ سبزی ها بروید و سبزیجاتی مانند خالواش، چوچاق، جعفری، گشنیز و نعناع خشک را به صورت ریز خرد کرده و سپس در یک تابه با میزان روغن مناسب تفت دهید.
  • مرحله دوم: سبزی ها را به اندازه کافی سرخ کنید: تفت دادن سبزیجات را تا جایی ادامه دهید که به میزان دلخواه شما سرخ شود، هر چقدر سبزیجات بهتر سرخ شده باشند رنگ خورش تیره تر می شود. پس از اتمام کار سرخ کردن سبزیجات آنها را کنار بگذارید و سراغ ادامه کار بروید.
  • مرحله سوم: پیازها را نگینی خرد کنید: حالا باید سراغ یکی از ریشه‌ای ترین مواد اولیه ۹۰ درصد غذاهای ایرانی یعنی پیاز بروید در این مرحله یکی از پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و به همراه کمی روغن تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شود.
  • مرحله چهارم: گردو را آسیاب کنید: مثل سبزی های معطر و انار، گردو هم با غذاهای گیلانی گره خورده است، گردوها را در این مرحله آسیاب کنید و به قابلمه پیاز اضافه کنید و چند دقیقه تفت بدهید.
  • مرحله پنجم: موادتان را معطر کنید: حالا وقت بازی با طعم و عطرهاست، باید سراغ چاشنی ها و ادویه بروید، در این مرحله رب انار را به همراه نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه اضافه می کنیم و مجددا کمی تفت بدهید تا عطر ادویه ها آزاد شود.
  • مرحله ششم: آب را اضافه کنید: بعد از اینکه تمام مواد تا اینجا باهم تفت داده شدند وقت اضافه کردن آب است، ۴ لیوان آب را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید گردوها با حرارت ملایم بپزند و به خوبی روغن بیندازند.
  • مرحله هفتم: سبزی‌ها را به ترکیبتان اضافه کنید: بعد از اینکه گردوها به خوبی به روغن افتادند که حدود یک ساعت طول میکشد، سبزیجاتی که از قبل سرخ کرده بودید را به قابلمه اضافه کنید و مجددا صبر کنید تا خورش جا بیفتد.
  • مرحله هشتم: پیازهای باقیمانده را رنده کنید: در فاصله‌ جا افتادن خورش فرصت آماده کرده گوشت‌های قلقلی، برای اینکار ابتدا  پیاز باقیمانده را با رنده ریز رنده  کنید و پس از گرفتن آب اضافی اش داخل یک کاسه مناسب بریزید.
  • مرحله نهم: گوشت‌ها را ورز دهید:  گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به کاسه پیازهای رنده شده اضافه می کنیم و مواد را چند دقیقه با دست ورز بدهید تا کاملا چسبنده شود.
  • مرحله دهم: به گوشت استراحت دهید: پس از ورز دادن مواد روی آن را سلفون بکشید و در یخچال قرار دهید و ۳۰ دقیقه اجازه بدهید در یخچال بماند.
  • مرحله یازدهم: گوشت های قلقلی را سرخ کنید: پس از این مرحله نوبت سرخ کردن گوشت هاست، از مواد گوشتی به اندازه یک گردو بردارید و در دستتان آن را مانند کوفته شکل دهید و سپس در تابه با مقدار کمی روغن سرخ کنید.
  • مرحله دوازدهم: کوفته ها را به خورش اضافه کنید: پس از اینکه کار سرخ کردن کوفته ها به پایان رسید در مرحله آخر،کوفته ها را  درون خورش بیندازید و اجازه بدهید خورش روغن بیندازد.
  • مرحله سیزدهم: غذای شما آماده است. حالا وقت مرحله شیرین و آخر ماجراست، خورش را به همراه برنج یا کته سرو کنید و از طعم دلنشین آن لذت ببرید.

این مطلب را نیز مطالعه کنید:

دستور پخت انار بیج گیلانی

نکات و فوت و فن طرز تهیه خورش انار بیج

  • اگر دوست دارد گردو زیر دندان بیاید می‌توانید فقط کمی گردو‌ها را با گوشتکوب دستی بکوبید و نیازی به آسیب کردن گردو ندارید.
  • اگر طعم و عطر سبزی های معطر را دلیل انتخاب شما برای پختن این غذاست میتوانید در مایه گوشت هم از سبزیجات معطر استفاده کنید. به این منظور حدود ۱ قاشق غذاخوری از این سبزیجات به مایه گوشت اضافه کنید و سپس ورز دهید.
  • • سبزی های معطر خالواش و چوچاق احتمالا تنها در شمال کشور پیدا می شوند اما میتوانید از طریق سایت باسلام و غرفه داران گیلانی این سبزیجات معطر را تهیه کنید.
  • حتما سبزی ها را به قدر کافی سرخ کنید تا از آب انداختن خورش در انتهای کار جلوگیری کرده و غذای خوشمزه تری در انتها داشته باشید.
  • برای پخت این غذا میتوانید به جای رب انار از آب انار استفاده کنید که طعم بهتر و لذیذتری هم به آن می دهد.

سوالات متداول درباره طرز تهیه خورش انار بیج

سبزی اناربیج چیست؟

سبزی های معطر گیلانی مانند. چوچاق و خالواش به همراه جعفری، گشنیز و نعناع می‌تواند طعم بی نظیری به انار بیج شما بدهند.برخی از شمالی‌های اصیل از سبزی‌های دیگری مثل کوتکوتو یا وارنبو هم استفاده می‌کنند.

زمان پخت خورش انار بیج چقدر طول می کشد؟

آماده سازی مواد اولیه حدود ۴۵ دقیقه از شما وقت می‌گیرد. اما برای اینکه یک غذای جاافتاده‌تر و خوشمزه تر داشته باشید باید صبور باشید، و حتما حدود ۳ الی ۴ ساعت برای مرحله پخت انار بیج زمان بگذارید.

آیا این نوشته برای شما مفید بود؟

بله، دوست داشتم.
خیر، مفید نبود.
از ثبت بازخورد شما سپاسگزاریم.



دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x