دستور پخت شیرینی بهشتی خانگی به روش قنادی


142

دستور پخت شیرینی بهشتی خانگی به روش قنادی

بعضی اسم ها با برخی مناسبت ها گره خورده اند، مثلا امکان ندارد که حرف از شب یلدا بشود و پای هندوانه و انار وسط کشیده نشود، یا نمی‌شود که از عزاداریهای محرم و رسوماتش گفت و از قیمه نذری نگفت و مثل نوروز که جدای سفره هفت سین و ماهی گلی و سبزه با بعضی خوراکی ها گره خورده از سبزی پلو با ماهی گرفته تا آجیل عید دیدنی. یکی از همین خوراکی های که حتما هر کسی با دیدنش یاد عید و عید دیدنی می افتد، شیرینی بهشتی است، شیرینی ای که آنقدر نرم و پفکی است که به شیرینی کرکی هم معروف است.

شیرینی بهشتی یکی از شیرینی‌های معروف ایرانی است که در کنار شیرینی‌هایی مثل شیرینی آلمانی و شیرینی نخودچی به دلیل ماندگاری بالایی که دارند جز شیرینی های اصلی عید نوروز به حساب می آیند. شیرینی بهشتی علاوه بر ماندگاری یک مزیت مهم دیگر هم دارد و آن این است که به سادگی امکان تهیه در خانه را دارد و شما  میتوانید در روزهای باقیمانده از اسفند این شیرینی را به دو روش با فر و بدون فر در خانه تهیه کنید و شیرینی عید خانواده را تدارک ببینید.

شیرینی بهشتی (شیرینی کرکی) چیست؟

شاید خیلی‌ها اسمش را ندانند اما حتما یک بار توی خانه مادر بزرگ یا وقت عید دیدنی‌های خانه اقوام  مزه‌اش را تست کرده‌اند همان شیرینی‌هایش آشنایی که معمولا در سه طعم شکلاتی ، زعفرانی و وانیلی تمام عید را کنار هفت سین می‌ماندند اما هیچ چیز از تازگی و خوشمزگی‌شان کم نمی‌شد.

طرز تهیه شیرینی بهشتی با روغن مایع در فر

شیرینی بهشتی همانطور که از اسمش برمی‌آید طعم و عطر بسیار دلنشینی دارد و از طرفی به دلیل نداشتن تخم مرغ و شیر از ماندگاری بالایی برخوردار است و می تواند یک گزینه مناسب برای مهمانی‌های نوروزی به حساب بیاید. این شیرینی که به روش های مختلف قابل تهیه است یکی از شیرینی‌هایی است که تهیه آن چندان سخت نیست. اگر ترجیح می دهید که شیرینی بهشتی را با فر برقی تهیه کنید مراحل زیر را دنبال کنید.

برای یادگیری دیگر انواع شیرینی مخصوص عید نوروز می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

نکات اولیه برای تهیه شیرینی بهشتی با فر

زمان آماده سازی : حدود ۳۰ دقیقه

زمان پخت: حدود ۲۰ دقیقه

نفرات: ۶تا ۸ نفر

مواد لازم برای تهیه شیرینی بهشتی با فر

مواد لازممقدار
آردیک لیوان و نیم
پودر قندنصف لیوان
روغن جامدنصف لیوان
روغن مایعدو قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کردهیک چهارم قاشق غذاخوری
پودرهلنصف قاشق غذاخوری
پودر کاکائویک قاشق چای خوری
خرفه ،کنجدبه مقدار لازم

دستور پخت شیرینی بهشتی با فر

  • قبل از هر چیز در شیرینی بهشتی باید سراغ روغن بروید روغن و پودر قند الک شده را حدود ۸-۱۰ دقیقه با همزن بزنید تا کاملا کرم رنگ و پوک شود و سپس پودر هل و یا وانیل را به آن اضافه کنید و مجددا دو دقیقه هم بزنید.  
  • در مرحله بعدی نصف آرد و روغن مایع را اضافه کنید و این بار به جای همزن با لیسک هم بزنید و مجددا آرد را قاشق قاشق اضافه کنید؛ تا جایی که خمیر لطیفی به دست بیاید که نه شل باشد و نه به دست بچسبد و نه خیلی سفت باشد که موقع شکل دادن ترک بخورد و تا جایی که به این حالت رسیدید از اضافه کردن مجدد آرد دست بکشید.
  • خمیر را به سه بخش مختلف تقسیم کنید و به یکی ازظرف‌ها کاکائو و به یکی مقدار خیلی کمی زعفران غلیظ اضافه کنید و به ظرف سوم چیزی اضافه نکنید تا ساده بماند.
  •  مواد را داخل قیف بریزید و سر ماسوره را شکل های مختلفی مثل شکوفه یا ستاره بگذارید، و داخل سینی فری که با کاغذ روغنی پوشیده شده با فاصله ماسوره بزنید.
  • به دلخواه روی شیرینی تخم خرفه، پودر پسته یا کنجد بپاشید و سینی را در فری که از ده دقیقه قبل در دمای ۱۸۰ درجه گرم شده قرار دهید.
  •  ۱۰ الی ۱۵ دقیقه وقت بدهید تا بپزد و قبل از اینکه زیر آنها خیلی طلایی شود فر را خاموش و سینی را از فر خارج کنید.
  • بعد از در آوردن شیرینی از فر از برداشتن آنها خودداری کنید چون هنوز داغ و چسبناک هستند و در صورت حرکت دادن خرد و پودر می‌شوند. بلکه باید اجازه دهید چند ساعت داخل سینی بمانند تا کاملا سرد و خشک شوند. بعد می‌توانید آن را به راحتی جا به جا کنید.

همچنین شیرینی های دیگری مانند شیرینی نخودچی در عید طرفداران زیادی دارد. برای یادگیری دستور پخت شیرینی نخودچی می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

طرز تهیه شیرینی بهشتی بدون فر

اما اگر از مشتاقان شیرینی بهشتی هستید و میخواهید طعم و عطر نوستالژیک این شیرینی را به مهمانان خود هدیه دهید اما فر ندارید ناراحت نباشید این شیرینی امکان پخت بدون فر با هم دارد که در ادامه توضیحات آن آماده است.

نکات اولیه

زمان آماده سازی: ۴۰ دقیقه

زمان پخت : ۳۰ دقیقه

افراد: ۶تا ۸ نفر

مواد لازم

پودر قند۱۰۰ گرم
روغن جامد۱۰۰ گرم
آرد سفید۲۰۰ گرم
روغن مایع۲۵ گرک
وانیلنوک قاشق چایخوری
زعفران دم کرده غلیظیک قاشق چایخوری
پودر کاکائویک قاشق مرباخوری

دستور پخت شیرینی بهشتی بدون فر

  • برای تهیه شیرینی بهشتی بدون نیاز به فر پس از طی تمام مراحل آماده سازی که ذکر شد، شیرینی ها را در یک سینی کوچک بچینید که در قابلمه جا بگیرد و  یک قابلمه را به فر دست ساز خود تبدیل کنید.
  • قابلمه را روی شعله قرار بدهید و کف آن را یک توری یا الک فلزی قرار بدهید تا کف سینی شیرینی‌ها با کف قابلمه در تماس نباشد و سینی شیرینی ها را روی آن قرار بدهید و در قابلمه را با دم کنی بپوشانید.
  • شعله را روی کمترین میزان خود بگذارید و اجازه دهید تا نیم ساعت شیرینی ها با حرارت بسیار کم بپزد.
  • بعد از نیم ساعت که در قابلمه را بردارید و پخت شیرینی ها را تست کنید، در صورتی که دور شیرینی ها خیلی کم طلایی شده بود زیر حرارت را خاموش کنید.
  • در قابلمه را باز بذارید صبر کنید تا شیرینی ها کاملا خنک شود سپس آنها را از قابلمه خارج کنید تا جلوی خرد و پودر شدن شیرینی ها گرفته شود.

از دیگر انواع شیرینی های مخصوص عید شیرینی لوز نارگیلی است که در مقاله زیر دستور پخت و طرز تهیه آن آمده است:

ارزش غذایی و کالری شیرینی بهشتی (شیرینی کرکی)

هر ۵۰  گرم از شیرینی بهشتی ۲۸۱ کالری دارد.

نکات و فوت و فن های تهیه شیرینی بهشتی

  • روغن یکی از مهم ترین مواد اولیه در تهیه شیرینی بهشتی است که میتوانید در آن به جای روغن صاف قنادی از روغن نیمه جامد استفاده کنید.
  • برای تهیه روغن نیمه جامد، روغن جامد را روی حرارت بخار آب قرار بدهید تا آب شود و بعد از خنک شدن آن را داخل یخچال بگذارید و اجازه دهید تا سفت شود و از آن در شیرینی استفاده کنید.
  • برای تهیه شیرینی بهشتی، از آرد سفید مرغوب استفاده کنید تا شیرینی‌ها ترد و پفکی شوند.
  • آرد و پودر قند را ۳ بار الک کنید، زیرا در کیفیت شیرینی تاثیر دارد.
  • میزان هم زدن روغن و پودر قند در این شیرینی بسیار مهم است و در بافت آن تاثیر دارد، روغن را آنقدر هم بزنید تا در نهایت شیرینی پوک و تردی داشته باشید.
  • در میزان آردی که اضافه می‌کنید دقت کنید، اگر آردی که اضافه میکنید کم‌باشد خمیر شما شل و در نتیجه شیرینی داخل فر پهن و نازک می‌شود و اگر آرد زیاد باشد شیرینی سفت می شود.
  •  به میزان شیرینی که در سینی می‌ریزید هم دقت کنید، در صورتی که خیلی نازک ریخته باشید امکان سوختن شیرینی وجود دارد.
  • علاوه بر کنجد و خرفه برای تزیین شیرینی‌ها می‌توانید از پودر نارگیل، پودر گل محمدی و یا شکلات رنده شده هم استفاده کنید.
  • برای تنوع بیشتر در طعم ها علاوه بر زعفران و پودر کاکائو میتوانید از دارچین و زنجبیل هم استفاده کنید.

خرید شیرینی بهشتی آماده از غرفه های باسلام

اگر در روزهای آخر اسفند لیست بلندبالای کارهای خانه اجازه نمی دهد که خودتان دست به کار شوید و از طرفی شیرینی خانگی را به شیرینی قنادی ها ترجیح می دهید میتوانید تهیه شیرینی عیدتان را به یک کدبانوی دیگر بسپارید و از غرفه داران باسلام که در نهایت سلیقه و بهداشت شیرینی بهشتی را در تنوع طعم ها تهیه می‌کنند خرید کنید. 

شیرینی خانگی مونا  شیرینی بهشتی را با عطر هل در طعم های زعفرانی ، کاکائویی و وانیلی تهیه می‌کند تا شما میزبانی‌ خاطره‌انگیزی در ایام نوروز داشته باشید.

شیرینی مصدقی با تنوع در طرح شیرینی ها باعث شده است شما طعمی آشنا را با شکلی متفاوت تجربه کنید.

و چندین غرفه دار دیگر که میتوانید شیرینی دورهمی‌هایتان را به آنها بسپارید.

سوالات متداول درباره‌ی طرز تهیه شیرینی بهشتی

آرد مناسب برای شیرینی بهشتی چیست؟

آرد سفید مرغوبی که سه بار الک شده باشد برای تهیه شیرینی بهشتی مناسب است که باعث ترد و پفکی شدن شیرینی می‌شود.

گلاب در پخت شیرینی بهشتی استفاده می شود؟

در صورت تمایل میتوانید از پودر یا عرق هل یا گلاب استفاده کنید.

روغن مناسب برای پخت شیرینی بهشتی چیست؟

استفاده از  روغن جامد یا قنادی در پخت این نوع شیرینی بسیار اهمیت دارد به این خاطر که در لطافت، خوشمزگی، نگه‌داری طولانی‌مدت و پخت آن در حرارت بالا تاثیر دارد.

ماندگاری شیرینی بهشتی چقدر است؟

شیرینی بهشتی را می‌توانید در ظرف در بسته در دمای اتاق دو هفته نگه‌داری کنید


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x