عرق بهار نارنج از خواص و مضرات تا طبع و روش مصرف


159

عرق بهار نارنج از خواص و مضرات تا طبع و روش مصرف

اصلا اسم بهار نارنج بوی خوب می دهد. احتمالا در خانه مادربزرگتان شربت بهار نارنج خورده اید و عطر دل انگیز آن را می شناسید. اگر در اردیبهشت به شیراز یا شمال سفر کرده باشید، حتما شکوفه های سفید و قلمبه بهار نارنج را روی درختان دیده اید و بوی خوبش را استشمام کرده اید. بهار نارنج در واقع شکوفه بهاری درخت نارنج است. این گل را می چینند و عرق آن را به روش تقطیر می گیرند. عرق بهارنارنج مثل گل و میوه آن، خواص فراوانی دارد که در این یادداشت قرار است درباره آن بیشتر بدانیم. اگر شما هم از طرفداران این ماده خوش عطر هستید خواندن این مطلب را از دست ندهید.

عرق بهار نارنج از خواص و مضرات تا طبع و روش مصرف

ارزش غذایی عرق بهار نارنج

مقدار ناچیزی کربوهیدرات و پروتئین و چربی در عرق بهارنارنج یافت می شود به خاطر همین کالری چندانی ندارد. خواص عرق بهار نارنج بیشتر به ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن است. ویتامین های A، C، E، خانواده ویتامین B به مقدار قابل توجهی در عرق بهار نارنج هست. مواد معدنی مانند کلسیم -که بیشترین مقدار را در این عرق دارد- و آهن هم از دیگر مواد مفیدی است که عرق بهار نارنج در خود دارد.

منیزیم، فسفر، پتاسیم، مس و سدیم هم از مواد معدنی موجود در فرق بهار نارنج هستند. همچنین ترکیبات شیمیایی مفیدی مانند نیاسین، ریبوفلاوین، پانتوتنیک اسید و فولات هم در عرق بهار نارنج پیدا می شوند که خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارند.

خواص عرق بهار نارنج

عرق بهار نارنج را به شکل شربت، در ترکیب با دیگر عرقیات و یا به صورت خالص می توانید مصرف کنید. خواص این عرق زیاد است و می توان برای درمان و تسکین دردهای بسیاری از آن استفاده کرد. این خواص هم به خاطر وجود ویتامین ها و مواد معدنی است که در بالا گفتیم و در عرق بهار نارنج سرشار است. کمک به لاغری، درمان سردرد و دردهای عصبی، رفع سردی و پاکسازی کبد از جمله این خواص است. در ادامه مطلب خواص عرق بهار نارنج را به شکل مفصل توضیح می دهیم.

خواص عرق بهار نارنج

خواص عرق بهار نارنج برای لاغری

ماده ای به نام آلکالوئید سینافینی در عرق بهار نارنج هست که برای افزایش سوخت و ساز بدن و متابولیسم مفید است. انواع دیگری از آلکالوئیدها مانند سینفرین و اکتوپامین که ترکیباتی مهم در امر چربی سوزی در بدن هستند نیز در عرق بهار نارنج یافت می شوند و می توانند به کاهش وزن بدن کمک کنند. البته این مواد و در کل عرق بهار نارنج یک مکمل برای لاغری است و مصرف آن به تنهایی فرد را لاغر نخواهد کرد. برای استفاده از خواص لاغر کننده عرق بهار نارنج باید آن را به همراه یک رژیم لاغری اصولی و تمرینات ورزشی مصرف کرد.

خواص عرق بهار نارنج برای کبد

گفتیم که بهار نارنج با ترکیبات خود متابولیسم بدن را افزایش می دهد. این کار با افزایش سطح فعالیت کبد و جبران ضعف و نارسایی آن همراه است. فعال شدن کبد در اثر مصرف عرق بهار نارنج می تواند سموم و مواد زائد را از بافت گوشتی و دستگاه گوارش دفع کند و خاصیت صفرابری داشته باشد. البته باید دقت داشته باشید که مصرف بیش از اندازه عرق بهار نارنج ممکن است به کبد فشار منفی وارد کند و برای آن مضر باشد.

خواص عرق بهارنارنج برای فشار خون

مصرف عرق بهار نارنج و یا دمنوش و عصاره آن می تواند برای فشار خون مفید باشد. در عرق بهار نارنج ماده ای است به نام سونفرین که با اثرات سمپاتومیمتیک  سینافین خود می تواند با تنظیم گردش خون در رگ ها، فشار خون را هم تنظیم کند و به تعادل برساند. به خصوص عصاره بهار نارنج تلخ و یا عرق آن می تواند بر فشار خون تاثیرات مثبت داشته باشد.

خواص عرق بهارنارنج برای فشار خون

خواص عرق بهار نارنج برای اعصاب

بوی بهار نارنج نشانگر آن است که این گیاه و عرق و عصاره آن می تواند برای تمدد اعصاب مفید باشد. استشمام عرق بهار نارنج می تواند اعصابتان را آرام کنید. به همین خاطر هم در آروماتراپی و رایحه درمانی، نام بهار نارنج همیشه به چشم می خورد.

در شرایطی که به هم ریختگی عصبی باعث افزایش تپش قلب و فشار خون، بی خوابی، استرس، از دست دادن تمرکز، سردردهای میگرنی و دیگر عوارض می شود، مصرف عرق بهار نارنج یا دمنوش آن می تواند برای آرامش اعصاب بسیار مفید باشد. مواد موجود در عرق بهار نارنج به خصوص روی سیستم اعصاب مرکزی تاثیر می گذارند. مصرف عرق بهار نارنج نه فقط به شکل خوراکی، بلکه با استحمام و اضافه کردن آن به آب وان یا منبع آب حمام هم می تواند باعث تمدد اعصاب شود.

خواص عرق بهار نارنج برای سنگ کلیه

یکی از راه هایی که برای خارج شدن سنگ کلیه از مجاری میزنای کلیه و دفع آن پیشنهاد می کنند، مصرف عرق بهار نارنج به همراه آب کرفس است. تجربه نشان داده است که مصرف مرتب این ترکیب در زمان دفع سنگ کلیه، باعث تسهیل و آسان سازی این فرآیند سخت و طاقت فرسا می شود. همچنین مصرف عرق بهار نارنج به صورت مرتب برای کسانی که دچار این عارضه هستند می تواند تشکیل سنگ کلیه را به تعویق بیاندازد.

خواص عرق بهار نارنج برای معده

نوشیدن مقدار معین و متناسب از عرق بهار نارنج ساعتی بعد از صرف غذا، می تواند به ناراحتی های معده پایان بدهد. ناراحتی هایی مانند درد معده، سوء هاضمه، اسپاسم، نفخ و دیگر عارضه هایی که معده را اذیت می کنند، با مصرف عرق خالص بهار نارنج قابل درمان هستند. مصرف عرق این گیاه می تواند معده را تقویت کرده و اشتها را افزایش دهد.

عرق بهار نارنج برای کودکان

عرق بهار نارنج یک محصول کاملا ارگانیک برای پوست است. عرق این گیاه می تواند برای التهابات پوستی و خشکی پوست کودکان استفاده شود و به خاطر ملایم بودن آن، هیچ آسیبی به پوست لطیف کودک نخواهد زد. از عرق بهار نارنج در محصولات مراقبت پوستی کودکان هم استفاده می شود. برای این که از عرق این گیاه برای پوست کودک استفاده کنید، می توانید 5 فنجان شیر را به همراه 1 فنجان عرق بهار نارنج و مقدار کمی عسل به آب حمام کودک اضافه کنید.

همچنین اگر کودک شما بیش فعال است، می تواند برای درمان مکمل او در کنار دیگر داروها، از مقدار اندکی عرق بهار نارنج به شکل خوراکی استفاده کنید.

عرق بهار نارنج برای کودکان

خواص عرق بهار نارنج برای مو

جالب است بدانید بهار نارنج به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدان می تواند برای موها مفید باشد. عرق این گیاه آبرسان قوی و خوبی هم هست. برای استفاده از آن می توانید بعد از استحمام آن را روی موهای خود اسپری کنید. این کار از بروز التهاب در موها و پوست کف سر شما در اثر آفتاب یا آلودگی هوا جلوگیری می کند و خشکی موها را هم رفع خواهد کرد.

خواص عرق بهار نارنج در کاهش استرس

خواص بهار نارنج در تمدد اعصاب اثبات شده است. استفاده از عرق این گیاه می تواند در کاهش استرس نقش ایفا کند. به این صورت که مصرف مداوم و معین آن به شکل خوراکی روی اعصاب مرکزی بدن تاثیر گذاشته و از بروز استرس و اضطراب جلوگیری به عمل بیاورد. مصرف عرق بهار نارنج در رایحه درمانی هم رایج است. عرق این گیاه را به منظور خلاص شدن از شر استرس های روزمره و شرایط دشوار روانی تجویز می کنند.

فواید عرق بهار نارنج برای قاعدگی

اگر دچار قاعدگی های نامنظم هستید، عرق بهار نارنج می تواند به شما کمک کند. به این صورت که آن را به شکل خوراکی مصرف می کنید و ترکیبات موجود در آن با تسهیل تعادل هورمون، به تنظیم قاعدگی شما کمک می کند. خواص ضد استرس عرق بهار نارنج هم می تواند از تاثیر منفی استرس بر قاعدگی و نامنظم کردن آن جلوگیری کند.

خواص عرق بهار نارنج برای پوست

عرق بهار نارنج یک پاک کننده طبیعی و خالص برای پوست است. عرق این گیاه می تواند به عنوان جایگزین برای تونرها و پاک کننده های شیمیایی به کار برود. به خاطر ملایم بودن هم هیچ تاثیر منفی روی پوست نخواهد گذاشت. عرق بهار نارنج به عنوان آبرسان هم می تواند روی پوست استفاده شود. همچنین برای رفع خشکی پوست و جلوگیری از التهابات پوست در اثر عوامل بیرونی مانند نور آفتاب یا عوامل درونی مانند استرس و فشارهای روانی می توانید عرق بهار نارنج را روی پوست خود استفاده کنید.

خواص عرق بهار نارنج برای پوست

عرق بهار نارنج برای بهبود سلامت قلب

عرق بهار نارنج می تواند به کاهش استرس و اضطراب و به تبع آن تنظیم ضربان قلب کمک کند. این تنظیم ضربان هم می تواند جریان و فشار خون را یکنواخت کرده و به تعادل برساند. در نتیجه این عوامل، احتمال حمله های قلبی با مصرف عرق بهار نارنج کم می شود. به این ترتیب شما می توانید با مصرف عرق این گیاه خود را از سکته قلبی و ناراحتی های مربوط به فشار خون در امان نگه دارید.

عرق بهار نارنج برای سرطان

گفتیم عرق بهار نارنج از مواد آنتی اکسیدانی و ضد التهابی سرشار است. خانواده ویتامین B  یکی از این مواد آنتی اکسیدان است. این مواد می توانند التهاب و فعالیت رادیکال های آزاد در بدن را مختل کنند و به این ترتیب از بروز و تکثیر سلول های سرطانی در بدن جلوگیری به عمل بیاورند. به خصوص در درمان التهاباتی مانند التهاب مفاصل، التهاب پوست و التهابات مربوط به دستگاه گوارش عرق بهار نارنج نقش بارزی می تواند داشته باشد.

عرق بهار نارنج برای درمان اختلالات خواب

اگر عرق بهار نارنج را با عرق بیدمشک یا گلاب به نسبت مساوی مخلوط کنید، یک داروی خواب آور طبیعی، بدون عوارض و ملایم ساخته اید. این ترکیب می تواند اختلالات خواب را از بین ببرد. چون باعث کاهش استرس و اضطراب، سردرد و حمله های عصبی می شود. بهتر است این ترکیب را یک ساعت قبل از خواب میل کنید تا بتوانید خوابی عمیق و باکیفیت داشته باشید.

عرق بهار نارنج برای بهبود گوارش و یبوست

یکی از کمک هایی که ترکیبات عرق بهار نارنج به دستگاه گوارش می کنند، کاهش ترشح صفرا است. صفرا ماده ای است که از کیسه صفرا برای سرعت بخشیدن به هضم غذا ترشح می شود. حال این ماده صفرا اگر زیاد ترشح شود، می تواند منجر به خشکی موادغذایی داخل روده و بروز یبوست شود. مصرف عرق بهار نارنج با تقویت کبد و خاصیت صفرابری، می تواند گوارش راحت تر غذا و رفع یبوست کمک ویژه ای کند.

عرق بهار نارنج برای بهبود گوارش و یبوست

بهار نارنج در بارداری

عرق بهار نارنج می تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد که این برای مادران باردار بسیار مطلوب است. علاوه بر آن، مصرف به اندازه و منظم عرق این گیاه، با تنظیم هورمون ها در دوره بارداری که میزان هورمون ها در بدن به شدت در نوسان هستند، می تواند بسیار به حفظ روحیه و ثبات بدنی و روانی مادر باردار کمک کند. البته این یک تجویز کلی است و باید برای مصرف عرق بهار نارنج در دوره بارداری حتما با پزشک مشورت کنید.

طبع عرق بهار نارنج، گرم است یا سرد؟

طبع بهار نارنج گرم و خشک است و برای کسانی که طبع سرد و تر دارند بسیار مفید است. یعنی می تواند طبع آن ها را به تعادل برساند. عرق بهار نارنج هم همین طبع را دارد. البته به خاطر رقت زیاد این ماده طبع آن به تعادل نزدیک تر است.

مضرات و عوارض عرق بهار نارنج چیست؟

عرق بهار نارنج یک ماده رقیق و معتدل است و عوارض جانبی خاصی برای آن گزارش نشده است. با این حال در بعضی از افراد دیده شده که مصرف خیلی زیاد عرق این گیاه می تواند به بی خوابی منجر شود. همچنین مصرف بیش از اندازه عرق بهار نارنج در کسانی که مشکل قلبی دارند، باعث افزایش فشار خون و احتمال حمله قلبی می شود. برای مصرف عرق بهار نارنج در دوره بارداری یا شیردهی، حتما با پزشک مشورت کنید.

مضرات و عوارض عرق بهار نارنج چیست؟

تداخل های دارویی عرق بهار نارنج

مصرف زیاد عرق بهار نارنج ممکن است با داروهای ضد افسردگی مانند فنلزین، ترانیل سیپرومین و داروهایی مثل میدازولام، دکسترومتورفان و ایندیناویر تداخل داشته باشد. اگر از داروی خاصی استفاده می کنید، قبل از مصرف عرق بهار نارنج حتما با پزشک مشورت کنید.

نحوه مصرف عرق بهار نارنج

عرق بهار نارنج را می توانید به صورت خالص بنوشید. البته باید توجه داشته باشید که ممکن است طعم آن تلخ باشد. مصلح عرق بهار نارنج، گلاب است. یعنی بهتر است آن را با گلاب مخلوط کنید و بعد بنوشید. به خصوص در فصل تابستان چون عرق بهار نارنج طبع گرم و خشکی دارد و بهتر است در تابستان به صورت شربت خنک با گلاب و کمی عسل مصرف شود.

نحوه مصرف عرق بهار نارنج به نیاز شما بستگی دارد. اگر می خواهید برای بهبود خوابتان از عرق بهار نارنج استفاده کنید، بهتر است آن را با عرق بیدمشک ترکیب کرده و یک ساعت قبل از خواب بنوشید. اگر می خواهید از عرق بهار نارنج برای کمک به هضم غذا و رفع ناراحتی معده و دستگاه گوارش استفاده کنید، بهتر است آن را با آب مخلوط کنید و یا به صورت خالص بدون مخلوط کردن با آب، دو ساعت بعد از صرف غذا بخورید. تا نیم ساعت قبل از غذا خوردن هم می توانید یک استکان از عرق این گیاه را بنوشید تا به نفخ و درد  و رفلاکس معده دچار نشوید.

نحوه مصرف عرق بهار نارنج

بهترین فصل برای مصرف عرق بهار نارنج بهار و تابستان است که شکوفه های بهار نارنج درمی آیند و عرقیات تازه از آن گرفته می شود. از بهار نارنج و عرق آن در شربت ها، مرباها و کمپوت ها، نوشیدنی های گرم و دیگر خوراکی ها می توانید استفاده کنید. عرق بهار نارنج ماده ای متعادل و رقیق است و منع مصرف خاصی در مورد مصرف همزمان با دیگر خوراکی ندارد.

میزان مجاز مصرف عرق بهار نارنج

این بستگی به نیاز شما دارد که برای چه منظوری عرق بهار نارنج را مصرف می کنید. از یک قاشق غذاخوری تا یک استکان، میزان مصرف عرق بهار نارنج متغیر است. سعی کنید بیشتر از دو استکان عرق بهار نارنج خالص و طبیعی را در یک وعده ننوشید.

خرید و قیمت عرق بهارنارنج

اگر به دنبال عرق بهار نارنج خوب، با کیفیت، خالص و ارگانیک می گردید، می توانید با خیال راحت از غرفه های باسلام در سراسر ایران این محصول را سفارش بدهید و تهیه کنید. از بابت کیفیت و قیمت هم خیالتان راحت باشد.

خرید و قیمت عرق بهارنارنج

سوالات متداول درباره‌ی عرق بهار نارنج

عرق بهار نارنج برای بی خوابی خوب است؟

مصرف عرق بهار نارنج یک ساعت قبل از خواب می تواند عارضه بی خوابی را درمان کند.

عرق بهار نارنج فشار خون را بالا میبرد؟

عرق بهار نارنج یک درمان برای فشار خون است البته اگر به اندازه مجاز مصرف شود. مصرف بیش از حد عرق این گیاه شاید فشار خون را بالا ببرد.

آیا خوردن عرق بهار نارنج در بارداری ضرر دارد؟

خوردن عرق بهار نارنج در بارداری شاید بتواند روی خلق و خوی مادر اثر خوبی داشته باشد. اما بهتر است برای مصرف آن در این دوره با پزشک مشورت کنید.

آیا این نوشته برای شما مفید بود؟

بله، دوست داشتم.
خیر، مفید نبود.
از ثبت بازخورد شما سپاسگزاریم.



دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x