بهترین آجیل برای لاغری کدام است؟


8,969

بهترین آجیل برای لاغری

چند وقت پیش در جمعی حرفِ لاغری و رژیمِ غذایی بود. یک بنده‌خدایی می‌گفت دکتر تغذیه‌اش روزی چند عدد آجیل در رژیم لاغری‌اش گنجانده است. من که اولش چیزی نمانده بود شاخ دربیاورم بعدها فهمیدم همه‌چیز بستگی به تعداد آجیلی دارد که در روز می‌خوریم.

فرق است بین کسی که دولپی آجیل می‌خورد و بقیه‌اش را هم به‌عنوان ذخیره روز مبادا در جیبش می‌ریزد با کسی که طبق اصول سراغ آجیل می‌رود.

اگر قصد دارید چندکیلو وزن کم کنید یا وزن مطلوب فعلی‌تان را حفظ کنید، آجیل به شما کمک می‌کند. به علاوه اگر می‌خواهید در کنار لاغری، از بیماری‌های دیگر درامان باشید، از آجیل غافل نشوید. در این نوشته با مزیت‌های آجیل برای لاغری آشنا خواهید شد.

[post id=29267]

آیا آجیل باعث لاغری می‌شود؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید محققان رژیم غذایی ۸۸۶۵ زن و مرد را درطول ۲۸ ماه را بررسی کردند و متوجه شدند کسانی که حداقل در هفته دو وعده آجیل می‌خورند، در مقایسه با کسانی که آجیل نمی‌خورند، حدود ۳۰ درصد کمتر در معرض افزایش وزن قرار دارند.

بررسی ۳۶ مطالعه مختلف هم نشان داده که مصرف منظم آجیل تاثیری در افزایش وزن، اندازه دور کمر و شاخص توده‌ی بدنی (BMI) ندارد.

همه‌ی این‌ها یعنی لطفا به‌خاطر ترس از چاقی آجیل را کنار نگذارید!

تاثیر آجیل روی لاغری و چاقی
لطفا به‌خاطر ترس از چاقی آجیل را کنار نگذارید!

برای لاغری با آجیل باید استمرار داشته باشید

اگر فکر می‌کنید لاغری مثل دوی سرعت است و باید خیلی زود به نتیجه برسید، سخت در اشتباهید! چون لاغری دقیقا مثل دوی ماراتن است. یعنی این‌طور نیست که یک روز بیش از اندازه غذا و تنقلات بخورید و فردا برای جبران لب به غذا نزنید و انتظار داشته باشید که همه چیز جبران شود. واقعا باید صبوری پیشه کنید تا به نتیجه برسید.

لاغری با آجیل چه مزایایی دارد؟

ویژگی‌های مانند داشتن فیبر، نداشتن چربی بد و تأمین انرژی بدن باعث می‌شود تا آجیل گزینه‌ی مناسبی برای لاغری باشد. بیایید این مزایا را با هم مرور کنیم:

۱. با آجیل راحت‌تر لاغر می‌شوید

آجیل‌ها دانه‌های مغذی و مفیدی هستند که بخشی از رژیم غذایی لاغری را تشکیل می‌دهند. این خوراکی‌های دوست‌داشتنی بهتان کمک می‌کنند مسیر دوی ماراتن لاغری را با خستگی کمتر و انرژی بیشتری طی کنید.

فواید آجیل برای لاغری
آجیل بهتان کمک می‌کنند مسیر دوی ماراتن لاغری را با خستگی کمتر و انرژی بیشتری طی کنید.

۲. چربی آجیل جذب بدن نمی‌شود

آجیل، فیبر بالایی دارد. در نتیجه بخشی از چربی آجیل اصلا جذب نمی‌شود و بخشی از آن هم از بدن دفع می‌شود.

۳. آجیل چربی بد ندارد

درست است که چربی‌های اشباع‌شده باعث چاقی می‌شوند اما چربی‌های آجیل از نوع غیراشباع هستند. در نتیجه وزن را افزایش نمی‌دهند و تازه از تجمع چربی‌ها در ناحیه‌ی شکم هم پیشگیری می‌کنند.

بهترین آجیل برای کاهش وزن کدام است؟

بعضی از آجیل‌ها در مقایسه با بقیه تاثیر بیشتری در کاهش وزن دارند. از طرفی به‌هرحال حتی کسی که می‌خواهد لاغر شود، به خوراکی‌هایی احتیاج دارد که مواد مغذی را به بدنش برساند. به همین خاطر لازم است خوراکی‌هایی مثل آجیل را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید تا خدای نکرده در همان روزهای اول رژیم از شدت ضعف پس نیفتید!

در میان آجیل‌ها گردو، بادام درختی، بادام هندی، بادام زمینی و پسته تاثیر بیشتری در لاغری دارند. در ادامه ویژگی‌های هر کدام از این آجیل‌ها را به شکلی مفصل‌تر بررسی کرده‌ایم:

۱. گردو

از هر نظر که فکرش را بکنید، گردو بهترین آجیل برای لاغری به‌حساب می‌آید. چون به دلیل داشتن امگا ۳ و چربی‌های غیراشباع، چربی‌های بد خون را کاهش می‌دهد. همچنین با ایجاد انرژی جلوی اشتهای کاذب و هوس غذاهای ناسالم را می‌گیرد.

خوبیِ گردو این است که به شکل‌های مختلفی می‌توانید از آن استفاده کنید. در نتیجه فرقی نمی‌کند یکی دوتایش را به شکل رنده‌شده داخل ماست بریزید یا با لقمه‌های کوچک صبحانه میلش کنید.

تاثیر گردو روی لاغری
از هر نظر که فکرش را بکنید، گردو بهترین آجیل برای لاغری به‌حساب می‌آید!

۲. بادام درختی

بادام درختی سرشار از فیبر، کلسیم، منیزیم و پروتئین است و تمام نیازتان به املاح معدنی را تامین می‌کند. به علاوه ویتامین E موجود در آن شما را سیر نگه می‌دارد. همچنین خوردن سه تا پنج بادام در روز به افزایش سوخت‌وساز بدن و کاهش چربی‌ها کمک می‌کند.

۳. بادام هندی

بادام هندی سرشار از منیزیم است و به متابولیسم چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند. پس اگر قصد دارید سرعت چربی‌سوزی‌تان بیشتر شود، بادام هندی بخورید. راستی یادتان نرود که بهترین زمان برای مصرف این خوراکی خوشمزه صبح‌ها است.

تاثیر بادام هندی روی لاغری
اگر قصد دارید سرعت چربی‌سوزی‌تان بیشتر شود، بادام هندی بخورید.

۴. بادام زمینی

این آجیل خوشمزه، سطح قند خون را کنترل می‌کند و کلسترول خوب بدن را افزایش می‌دهد. خبرِ خوش اینکه بادام زمینی به کاهش تری‌گلیسرید خون هم کمک می‌کند.

به علاوه ویتامین‌ B و پروتئین‌های گیاهی موجود در بادام زمینی اشتهای کاذب را از بین می‌برد و به دلیل ایجاد احساس سیری، نیازتان به غذای بیشتر را هم از بین می‌برد.

۵. پسته

پسته هم همان راهی را می‌رود که چهار آجیل قبلی رفته بودند: یعنی از طریق کنترل اشتها، تمایل شما برای خوردن غذاهای ناسالم را کم می‌کند.

ضمنا چربی پسته از نوع غیراشباع است و به کاهش وزن کمک می‌کند. همچنین باتوجه به اینکه کالری کم و فیبر بالایی دارد، مصرف منظمش برای سلامت قلب هم مفید است.

تاثیر پسته روی لاغری
چربی پسته از نوع غیراشباع است و به کاهش وزن کمک می‌کند.

هنگام مصرف آجیل به چه نکاتی توجه کنیم؟

درست است که آجیل‌ها به‌عنوان دانه‌های مغذی در فهرست رژیم مدیترانه‌ای جا دارند و به کاهش وزن کمک می‌کند، اما نمی‌توانید با مصرف‌کردن هر آجیلی به هر مقداری انتظار لاغری داشته باشید!

حتما شنیده‌اید که بعضی‌ها «رژیم لاغری با آجیل در چند روز!» را پیشنهاد می‌کنند اما این‌جور حرف‌ها بیشتر شبیه جوک هستند تا واقعیت!

نکات مصرف آجیل برای لاغری
نمی‌توانید با مصرف‌کردن هر آجیلی به هر مقداری انتظار لاغری داشته باشید!

حالا وقت آن است که نکات طلایی مصرف آجیل را با هم مرور کنیم:

  • آجیل را به شکل خام و بدون هیچ‌گونه افزودنی (نمک، روغن، فلفل و…) میل کنید. به افزودنی‌هایی هم که نام «چربی‌سوز» را یدک می‌کشند، اعتماد نکنید.
  • شیوه‌ی خوردن آجیل را متناسب با ذائقه‌تان انتخاب کنید. یعنی اگر به خوردن تنقلات عادت دارید، آجیل را در میان‌وعده‌هایتان بگنجانید. اما اگر اهل پرخوری هستید، می‌توانید چند دقیقه قبل از غذا آجیل بخورید یا آن را همراه با سالاد یا ماست کم‌چرب میل کنید.
  • در خوردن آجیل افراط نکنید و یادتان باشد که مصرف بیش از اندازه‌ی آجیل هم باعث افزایش وزن می‌شود. برای اینکه اندازه‌ها را گم نکنید، این فرمول را به خاطر بسپارید: هر یک گرم چربی، معادل ۹ کالری انرژی است.
  • حتما در کنار خوردن آجیل به میزان کافی آب بنوشید.
  • برای اینکه مواد مغذی آجیل‌ جذب بدن‌تان شود، حتما آن را خوب بجوید.

سوالات متداول درباره مصرف آجیل برای لاغری

۱. چرا آجیل باعث لاغری می‌شود؟

مواد مغذی موجود در آجیل مانند فیبر و پروتئین باعث کاهش وزن می‌شوند.

۲. آجیل چطور باعث لاغری می‌شود؟

آجیل‌ با کاهش اشتها و تمایل به پرخوری، ایجاد احساس سیری، تولید انرژی و کاهش چربی‌های ناسالم به لاغری کمک می‌کند.

۳. بهترین آجیل برای لاغری کدام است؟

بادام درختی، بادام زمینی، بادام هندی، گردو و پسته بهترین آجیل برای لاغری به‌حساب می‌آیند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x