گردوی خوب چه ویژگی هایی دارد؟


2,864

ویژگی های گردوی خوب و تازه

خیلی از ما هنوز هم طعم لقمه‌های نان و پنیر و گردویی که مادر برای توشه‌ی مدرسه می‌گرفت، به یاد داریم. شاید هم خودمان ادامه‌دهنده این مسیر هستیم و هر روز برای فرزندمان لقمه نان و پنیر و گردو می‌گیریم.

گردو یک محصول با اصالت و خوشمزه است که ارزش غذایی بالایی دارد. از طرفی خواص زیادی هم برای سلامتی بدن، مخصوصا مغز انسان دارد. اما همه‌ی این اثرگذاری‌ها وقتی عملی می‌شود که گردوی تازه و با کیفیتی خریداری کنیم.

در این یادداشت به ویژگی های یک گردوی مرغوب می‌پردازیم:

گردو چه خاصیت‌هایی دارد؟

گردو سرشار از انواع مواد مغذی و مفید مانند آنتی اکسیدان، چربی‌های اشباع نشده، پروتئین، فیبر، منگنز، منیزیم، آهن، کلسیم، فسفر، اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین‌های گروه B است. برخی از خواص این خوراکی خوشمزه برای سلامتی عبارتند از:

  • سلامت قلب
  • جلوگیری از دیابت نوع دو
  • پیشگیری از بیماری آلزایمر و سرطان
  • حفظ سلامت استخوان‌ها
  • کنترل وزن
  • جلوگیری از سکته مغزی
  • کاهش فشار خون
  • حفظ عملکرد مغز و …
خواص گردو
خواص گردو یکی دوتا نیست: از کنترل وزن گرفته تا پیشگیری از آلزایمر و سرطان و …

گردو با پوست بخریم یا بدون پوست؟

شکستن گردوی پوست‌دار به تلاش بیشتری احتیاج دارد اما به زحمتش می‌ارزد، چون مغزش در معرض هوا قرار نگرفته‌ و کمتر دچار آلودگی شده است.

البته خرید گردوی با پوست هم دردسرهای خودش را دارد، چون تشخیص کیفیت آن به مراتب سخت‌تر از خرید مغز گردو است که ظاهر و باطنش پیداست. با این حال اگر اطلاعات کافی نداشته باشید ممکن است حتی دیدن ظاهر و باطن مغز هم بهتان کمکی نکند! پس لطفا از جای مطمئنی خرید کنید تا فروشنده راهنمایی‌تان کند. (تقلب: مثلا از غرفه‌دارهای باسلام!)

انواع گردو را بشناسید

گردوی پوست‌کاغذی و گردوی سوزنی دو نوع از معروف‌ترین گردوها هستند. در ادامه با این دو بیشتر آشنا می‌شویم:

[post id=29286]

۱. گردو پوست کاغذی

اگر می‌خواهید دردسر انتخاب گردو كم شود، سراغ اين نوع برويد. با اجازه‌ی فروشنده، خودتان ۲ عدد گردو را برداريد و با دست روی هم فشارشان بدهيد. اگر گردوها راحت شكستند و به‌راحتی مغز از داخل غلاف خارج شد، باید بهتان تبریک بگوییم! چون شما غول مرحله‌ی آخر را همین اول شکست داده‌اید!

این را هم در نظرداشته باشید که گردو پوست کاغذی، گران‌ترین نوعِ گردو است. پس اگر آن را به قیمت پایینی بهتان پیشنهاد دادند، بی‌سر و صدا از مغازه بزنید بیرون!

گردو پوست کاغذی
گردوی پوست‌کاغذی، گران‌ترین نوعِ گردو است.

۲. گردوی سوزنی

گردوی سوزنی مغز سفید و پرچربی دارد اما اکیدا توصیه می‌شود که آن را نخرید! این گردو در پوستِ چوبی‌اش تورفتگی‌های بیشتری دارد و پوستش صاف نیست. وقتی آن را می‌شکنید، به سختی می‌توانید مغز را بیرون بیاورید، چون مغز لای شیارهای چوبی گیر می‌کند و هم گردوی‌تان هدر می‌رود، هم اعصابتان خط‌خطی می‌شود!

این گردو از سایر گردوها ارزان‌تر است اما به دردسرش نمی‌ارزد! اگر احیانا ندانسته گردوی سوزنی خریدید، آن را دو روز خیس کنید و بعد مغز آن را دربیاورید. این طوری احتمال خُردشدنِ مغز کمتر است و آسان‌تر جدا می‌شود. البته با نوک چاقو هم می‌توانید مغز را دربیاورید.

گردو سوزنی
وقتی گردوی سوزنی را می‌شکنید، به سختی می‌توانید مغز را بیرون بیاورید، چون مغز لای شیارهای چوبی گیر می‌کند

گردوی مرغوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

بعد از این همه توضیح، حالا بالاخره وقت آن شده که خودتان اوستای کار بشوید! برای خرید گردوی مرغوب، حواستان به این نکته‌ها باشد:

  • پوست چوبیِ گردو بايد كاملاً گرد و صاف باشد. (برای در امان‌ماندن از خطر گردوی سوزنی!)
  • مغز گردو باید درشت باشد. اگر مغز چروکیده و لاغر است، نشان‌دهنده آن است که گردو زود از درخت چیده شده و احتمالا مزه آن تلخ و گَس است.
  • مغز گردو باید به رنگ روشن باشد. هر چه رنگ گردو روشن‌تر باشد کیفیت بالاتری دارد. راستی مغز گردوهای سفید صرفا به دلیل رنگ سفید و جذابیت بصری‌شان است که قیمت بالاتری دارند. در صورتی که سایر مغز گردوهای کمی‌تیره‌تر ممکن است از لحاظ میزان چربی، خوش‌خوراکی و تازه‌بودن، کیفیتی برابر با آن‌ها داشته باشند.
  • گردو باید روغنی و خوش‌طعم باشد. برای اطلاع از روغنی‌بودن، کافی است گردو را بین انگشتانتان له کرده و مزه کنید.
  • در گردو نباید خبری از کپک‌زدگی، رنگ‌پریدگی، سوراخ کرم‌خوردگی و … باشد.
  • مغز دانه‌های گردو باید یک دست باشند؛ یعنی کوچک و بزرگ نباشند. قاطی‌کردن گردوی خوب و بد یک ترفند نه چندان جالب از سمت فروشنده‌ها برای قالب‌کردن گردوهای نامرغوبشان است! برای همین یک دست بودنِ مغزها اهمیت زیادی دارد.
  • پوسته گردو باید نازک باشد تا مغز آن به شکل سالم جدا شود.
ویژگی های گردوی مرغوب
پوست چوبیِ گردو بايد كاملاً گرد و صاف باشد.

گردوی خارجی بخریم یا ایرانی؟

گردوهای خارجی در بازار طرفداران بیشتری نسبت به گردوی ایرانی دارند چون معمولا درشت‌تر، یکدست‌تر و زیباترند. در مقابل گردوی ایرانی طعم بهتر و پرچرب‌تری دارد. حجم زیادی از واردات گردو از سه کشور آمریکا، شیلی، بلغارستان صورت می‌گیرد. البته متاسفانه بسیاری از آن‌ها به شکل قاچاق وارد کشور می‌شوند.

مرغوب‌ترین گردوی ایرانی برای کدام شهر است؟

تویسرکان از شهرهای استان همدان، یکی از بهترین گردوهای ایران را دارد. از مشخصه‌های گردو تویسرکان پوست نازک آن است. همچنین مغز کرم‌رنگ یا سفید توپر، چربی زیاد و طعم منحصر به فردی دارد.

چطور بفهمیم گردو تازه است؟

توصیه کلی ما به شما این است که کم بخرید! ممکن است در میان گردوهایی که قصد خریدنشان را دارید، چندتایشان مرغوب و خوش‌طعم باشند و بقیه ناسالم و خراب. می‌توانید در ابتدا مقداری کمی گردو بخرید و بعد که مطمئن شدید همه گردوها سالم و مرغوب هستند، بیشتر و با خیال‌ راحت‌تری خرید کنید. برای این‌که بفهمید گردو تازه است یا نه، به نکات زیر توجه کنید:

۱. گردوی تازه رنگ روشنی دارد

گردوهای تازه معمولا رنگ روشنی دارند مگر اینکه نژاد گردو متفاوت باشد. به عنوان مثال گردوهای ایرانی مرغوب مثل گردوی تویسرکان رنگ شیری و روشنی دارند.

۲. گردوی تازه بوی نا نمی‌دهد

گردوی تازه اصولا بوی مطبوع و خوشایندی دارد. در مقابل گردوهای قدیمی و مانده نه تنها عطر خوشایندی ندارند، بلکه بوی نا و کپک و کهنگی می‌دهند.

۳. گردوی تازه صدای پوکی نمی‌دهد

هر وقت خواستید گردو بخرید، چند عدد گردو از زیر بار بردارید و تکانشان بدهید. اگر صدایی از داخل گردو شنیدید، بیخیال خریدنش شوید، چون به احتمال زیاد قرار است کلی گردوی پوک و کهنه نصیبتان شود!

مشخصات گردوی تازه
گردوی تازه رنگ روشنی دارد و بوی نا نمی‌دهد.

بهترین زمان خرید گردوی تازه کی است؟

برداشت گردو در مناطق مختلف کشور در زمان‌های مختلفی شروع می‌شود، اما به صورت کلی آغازش از شهریورماه است. به این ترتیب فصل پاییز بهترین زمان برای خرید گردوی تازه است.

عرضه‌ی گردوی معروف تویسرکانِ با پوست از اوایل آبان‌ماه شروع شده و مغز گردو نیز با یک ماه تاخیر، از اوایل آذر روانه‌ی بازار می‌شود. البته برخی کشاورزان فروش مغز گردو را نیز از همان آبان‌ماه شروع می‌کنند.

گردو‌های ‌تَر در مهر ماه عرضه می‌شوند، بنابراین هنگام فروش وزن بالایی خواهند داشت. اگر به دنبال خرید اقتصادی هستید، از آبان به بعد که وزن گردو‌‌‌ها کمتر شده‌اند اقدام به خرید کنید. اگر هم دنبال خرید گردوی نوبرانه با پوست‌سبز هستید، در اواخر بهار و اوایل تابستان سراغشان را بگیرید.

شکستن گردو در منزل

اگر می‌خواهید پوست سبز گردو را جدا کنید، بهترین راه حل این است که آن را در مقابل آفتاب قرار بدهید تا پوست سبزش نرم و له شده و بعد راحت‌تر جدا شود. راه بعدی این است که گردوهای سبز را به مدت یک روز در آب بگذارید تا پوست سبزشان آرام‌آرام جدا شود.

بعضی گردوها هم پوست چوبی محکمی دارند که اصطلاحا به پوست‌سنگی معروفند. برای شکستن گردو‌های پوست سنگی، از یک شب قبل آن را در آب نمک خیس کنید. آب نمک باعث نرم و نازک‌شدن پوست گردوی سنگی می‌شود. سپس با چکش، سنگ یا هر وسیله سخت دیگری آن‌ها را بشکنید.

سوالات متداول درباره گردوی خوب

۱. گردوی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

گردوی خوب پوست چوبی کاملا گرد و صافی دارد. به علاوه مغز آن درشت و به رنگ روشن است.

۲. بهترین زمان برای خرید گردوی تازه کی است؟

فصل پاییز بهترین زمان برای خرید گردوی تازه است.

۳. ویژگی‌های گردوی تازه چیست؟

گردوی تازه رنگ روشنی دارد و بوی نا و صدای پوکی نمی‌دهد.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نعیمه السادات
نعیمه السادات
7 ماه قبل

سلام و درود ،خدا قوت،با تشکر از مطلب مفید،جامع و کاملی که ارایه دادین،بتده تویسرکان زندگی میکنم و از خوندن این مطلب لدت بردم،ممنونم که گردوی تویسرکان رو به همه معرفی میکنید

فاطمه سادات موسوی
فاطمه سادات موسوی
مدیر
پاسخ به  نعیمه السادات
6 ماه قبل

ممنونم که خوندی نعیمه سادات عزیز :))

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x